Dungeons and Dragons 4
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Dungeons and Dragons 4
Nu har ju jag inte läst reglerna som så utan bara hur speldesignerna beskriver stämningen som man ska eftersträva... det är möjligt att de inte är helt överensstämmande. Men jag tycker att den typen av magi är roligare än eldbollar.. "eldbollar är lika kul som att bolla med eld" som en dansk skulle sagt.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- Skarpskytten
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4074
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
- Namn: Magnus Olofsson
- Ort: Jagent
Re: Dungeons and Dragons 4
*trumvirvel* Håller med, eldbollar är inte så kul. Magi som inte är för lätt att använda är kul. Att sätta en eldboll i en hop orker kräver inte så mycket. Förra spelmötet i Pedersens kampanj räddade min usla magiker skivan med besvärjelsen "Försegla"!Elrik skrev:"eldbollar är lika kul som att bolla med eld" som en dansk skulle sagt.

"Ingens träl, ingens tyran"
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Dungeons and Dragons 4
det är iofs lite kul när den typen av besvärjelser kommer till bra användning. Jag gillar ju ritualer och blev glad när jag hittade regler för incantations i U.A. De kan nog komma till använding i min kampanj..
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Dungeons and Dragons 4
jag köpte conan-rollspelet, mest för att ha något att läsa på tåget.. det var ju hyfsat billigt. det verkar ha en del intressanta varianter av reglerna. kommer med en rejäl genomgång senare.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- Skarpskytten
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4074
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
- Namn: Magnus Olofsson
- Ort: Jagent
Re: Dungeons and Dragons 4
Mer rykten, som ligger i linje med de jag sett tidigare: http://www.dnd4.com/rumors
De flesta förändringarna verkar vara klara förbättringar till DoD 3e (som redan i sig var ett mycket bra och genomtänkt spel).
Jag blir nog tvungen att köpa spelet ...
De flesta förändringarna verkar vara klara förbättringar till DoD 3e (som redan i sig var ett mycket bra och genomtänkt spel).
Jag blir nog tvungen att köpa spelet ...
"Ingens träl, ingens tyran"
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Dungeons and Dragons 4
Verkar vara en del intressanta saker där. Man blir nog tvungen att titta på spelet iaf.Skarpskytten skrev:Mer rykten, som ligger i linje med de jag sett tidigare: http://www.dnd4.com/rumors
De flesta förändringarna verkar vara klara förbättringar till DoD 3e (som redan i sig var ett mycket bra och genomtänkt spel).
Jag blir nog tvungen att köpa spelet ...
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Dungeons and Dragons 4
Nu har jag införskaffat D&D4 trots Pedersens panikslagna ögon när vi senast talade om spelet.
Jag hade tänkt ta mig en titt på det under dagen, sen om ni har riktig otur så kommer jag att lägga upp tankar och reflektioner kring spelet här på forumet.
Jag hade tänkt ta mig en titt på det under dagen, sen om ni har riktig otur så kommer jag att lägga upp tankar och reflektioner kring spelet här på forumet.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- Pedersen
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1072
- Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
- Namn: Magnus Pedersen
- Ort: De sju haven.
- Kontakt:
Re: Dungeons and Dragons 4
You're doomed... All of you...wyrmer skrev:Nu har jag införskaffat D&D4 trots Pedersens panikslagna ögon när vi senast talade om spelet.

Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Dungeons and Dragons 4
Jag kommer tvinga dig att vara med och prova reglerna en dag. There shall be no escape.Pedersen skrev:You're doomed... All of you...wyrmer skrev:Nu har jag införskaffat D&D4 trots Pedersens panikslagna ögon när vi senast talade om spelet.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- Pedersen
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1072
- Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
- Namn: Magnus Pedersen
- Ort: De sju haven.
- Kontakt:
Re: Dungeons and Dragons 4
Arrgh, jag smälter... Tål inte levelbaserade system... Måste slå en procenttärning för att överleva...wyrmer skrev:Jag kommer tvinga dig att vara med och prova reglerna en dag. There shall be no escape.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Dungeons and Dragons 4
Mina första intryck av Dungeons & Dragons 4th edition
Jag har försökt att hålla mina åsikter utanför bedömningen utan bara rapporterar förändringar och innehåll.
Vad är nytt?
Det är mycket som förändrats i spelet, men trots det känner man fortfarande att det är D&D man spelar. Levelsystemet finns fortfarande kvar (tyvärr Pedersen), och alla gamla grundegenskaper man vant sig vid likaså. Vad man däremot har gjort är att försöka streamlina spelet mer, och de som har spelat Star Wars – Saga edition kommer att finna stora likheter mellan det spelet och D&D 4th edition.
Massa höjningar, massa feats och massa feta powers
I den nya editionen så får man långt mycket fler höjningar än vad som tidigare varit fallet. Där man tidigare fick höja 1 grundegenskap 1 steg, får man numer höja 2 grundegenskaper 1 steg vardera. Powers fyller ungefär samma funktion som feats haft i den tidigare upplagan. Nu är det dock så att alla powers istället väljs från listor som finns tillgängliga för den specifika klass man spelar. Feats finns fortfarande kvar i spelet, men de är inte alls lika viktiga som tidigare, utan de flesta feats kompletterar istället ens powers genom att göra dem bättre. Alla dessa val gör att man kan inrikta sig på den del av klassen man tycker är roligast eller som passar bäst in i gruppen. När man kommer upp på högre levlar ska man dessutom välja inriktning på sin klass, ungefär som prestigeklasser fungerat tidigare, men inte riktigt. Alla klasser får dessutom gott om skills, vilket ju riktigt kan sägas vara faller i de tidigare utgåvorna.
Figurspel eller taktisk strid?
D&D var redan i 3d edition ett spel med ett detaljerat stridssystem där man som spelare hade en del taktiska val att göra. I 4th edition har detta blivit ännu viktigare. Huruvida detta upplevs som bra eller dåligt beror nog på personens spelsmak, men detta moment är iaf ännu viktigare nu än tidigare. Det rekommenderas starkt i reglerna att man använder figurer för att representera rollpersoner och SLP:er, och detta verkar vara ett vettigt råd. Man märker också att alla klasser är byggda med strider i åtanke, och det verkar också som om alla klasser faktiskt kan tillföra något i strid. Mycket av de powers som klasserna har går ut på att flytta motståndare, förblinda motståndare, flytta vänner eller sig själv, eller ge folk bonus eller avdrag på skada eller attackslag. Kort sagt så är striderna väldigt beroende av att man samarbetar inom grupper och väljer powers som kompletterar varandra. Det är inte längre så att man går fram till det största monstret och gör full attacks i 5 rundor, utan striderna har potential att bli långt mycket mer dynamiska i det nya systemet.
Ingen mer inläsning av spells
Slutligen, efter alla dessa år så är magisystemet ändrat. Magi fungerar nu precis som alla andra powers, och man slipper vänta en dag extra bara för att gruppens wizard hade feather fall inläst istället för read magic.
Powers – hur funkar de?
Powers delas huvudsakligen in i 3 grupper: at-will, encounter eller daily. Denna benämning definierar hur ofta man kan använda sin power. At-will-powers kan man använda obegränsat antal gånger, och liknar vanliga attacker eller simplare spells. Encounter-powers är lite hårdare, gör mer skada, helar mer eller förbättrar gruppen mer. Slutligen så finns det daily-powers, som representerar de riktigt elaka anfallen eller de riktigt invecklade spellsen. Powers kan bytas ut efterhand, och man får också tillgång till allt mäktigare powers allteftersom man går upp i level, och dessutom så blir de powers man har bättre ju högre level man är.
De försvunna klasserna
De klasser som finns i nya D&D är: Cleric, Fighter, Paladin, Ranger, Rogue, Warlock, Warlord och Wizard. Det är alltså en hel del klasser som försvunnit, däribland barbar, bard och druid. Det står att ytterligare klasser kommer att ges ut vid senare tillfälle, så om ni verkligen saknar de här klasserna, förtrösta inte, de kanske kommer tillbaka. Warlock har funnits som klass redan tidigare, men inte i grundböckerna. Warlock är en klass som liknar Wizard, men som fokuserar mer på att göra skada och skydda sig själv än något annat, där en Wizard har tillgång till fler spells som är allmännyttiga. Warlord är en klass som en ledare på slagfältet. De har tillgång till powers som förbättrar de övriga i gruppen, samt kan läka en del mindre skador. De är även dugliga krigare i sin egen rätt.
Spelbarhet
Spelet verkar spelbart, mer kan jag inte säga just nu. Det kommer troligen ställa ganska stora krav på spelledaren eftersom spelarna kommer att ha tillgång till fler krafter än i tidigare upplagor. Detta gör att spelledaren inte lika lätt kan förutse vad som kan/bör/skall hända i en given situation.
Utseende och tillgänglighet
Då jag vet att vissa av våra medlemmar tycker utseende på en bok är väldigt viktigt så kommer jag att ta upp det som en egen punkt. Utseendet på böckerna är på intet sätt inspirerande. Det är tom så att jag skulle kalla layouten ganska tråkig. Allting är färgkodat, och det finns små faktarutor infogade mest överallt, vilket gör det lättläst, men ack så stämningslöst. Tillgängligheten är tyvärr inte heller bra. Reglerna presenteras på ett ganska omständligt sätt, och redigeraren borde skjutas för detta. Förklaringen på de enskilda reglerna är nämligen bra var för sig, men de refererar ständigt till andra sektioner i regelboken, som nästan aldrig ligger finns i intilliggande avsnitt, utan i en helt annan del av boken. Tabeller och sammanställningar använder en massa förkortningar, men det finns inte presenterat i samband med tabellen vad förkortningen betyder. När man dock lärt sig hittas lite i böckerna tror jag de kan vara utmärkta som referensmaterial, men innan dess är de nog svårtillgängliga.
Min personliga åsikt
Jag kände att jag trots allt behövde lägga in en sektion där jag faktiskt bara presenterar mina åsikter och inte fakta. Jag tror faktiskt att detta kan vara ett utmärkt spel, om man som jag anser att regler mest är viktiga i strid. Detta är inte ett spelsystem som har invecklade regler för hur du sköter din gård, hur din fotsvamp utvecklas eller hur du smider världens tuffaste svärd, utan ett system som fokuserar på problemlösning och strid. Övriga frågor löses nog bäst om man bara rollspelar dem och inte blandar in systemet för mycket. Som jag uppfattar stridssystemet så är det ganska beroende av att man samarbetar och dessutom täcker upp för varandra hela tiden genom att välja passande förmågor. Jag får lite känslan av att skaparna tittat på diverse MMOs när de skapade stridssystemet, för de roller som brukar finnas där återfinns också i D&D. Det är tom så att de uttalat säger att vissa klasser fyller vissa roller, tex som damage dealer, controller osv. Detta gör inte mig personligen något, utan jag tycker bara det är bra att alla klasser faktiskt har något att tillföra gruppen i strid.
Jag har försökt att hålla mina åsikter utanför bedömningen utan bara rapporterar förändringar och innehåll.
Vad är nytt?
Det är mycket som förändrats i spelet, men trots det känner man fortfarande att det är D&D man spelar. Levelsystemet finns fortfarande kvar (tyvärr Pedersen), och alla gamla grundegenskaper man vant sig vid likaså. Vad man däremot har gjort är att försöka streamlina spelet mer, och de som har spelat Star Wars – Saga edition kommer att finna stora likheter mellan det spelet och D&D 4th edition.
Massa höjningar, massa feats och massa feta powers
I den nya editionen så får man långt mycket fler höjningar än vad som tidigare varit fallet. Där man tidigare fick höja 1 grundegenskap 1 steg, får man numer höja 2 grundegenskaper 1 steg vardera. Powers fyller ungefär samma funktion som feats haft i den tidigare upplagan. Nu är det dock så att alla powers istället väljs från listor som finns tillgängliga för den specifika klass man spelar. Feats finns fortfarande kvar i spelet, men de är inte alls lika viktiga som tidigare, utan de flesta feats kompletterar istället ens powers genom att göra dem bättre. Alla dessa val gör att man kan inrikta sig på den del av klassen man tycker är roligast eller som passar bäst in i gruppen. När man kommer upp på högre levlar ska man dessutom välja inriktning på sin klass, ungefär som prestigeklasser fungerat tidigare, men inte riktigt. Alla klasser får dessutom gott om skills, vilket ju riktigt kan sägas vara faller i de tidigare utgåvorna.
Figurspel eller taktisk strid?
D&D var redan i 3d edition ett spel med ett detaljerat stridssystem där man som spelare hade en del taktiska val att göra. I 4th edition har detta blivit ännu viktigare. Huruvida detta upplevs som bra eller dåligt beror nog på personens spelsmak, men detta moment är iaf ännu viktigare nu än tidigare. Det rekommenderas starkt i reglerna att man använder figurer för att representera rollpersoner och SLP:er, och detta verkar vara ett vettigt råd. Man märker också att alla klasser är byggda med strider i åtanke, och det verkar också som om alla klasser faktiskt kan tillföra något i strid. Mycket av de powers som klasserna har går ut på att flytta motståndare, förblinda motståndare, flytta vänner eller sig själv, eller ge folk bonus eller avdrag på skada eller attackslag. Kort sagt så är striderna väldigt beroende av att man samarbetar inom grupper och väljer powers som kompletterar varandra. Det är inte längre så att man går fram till det största monstret och gör full attacks i 5 rundor, utan striderna har potential att bli långt mycket mer dynamiska i det nya systemet.
Ingen mer inläsning av spells
Slutligen, efter alla dessa år så är magisystemet ändrat. Magi fungerar nu precis som alla andra powers, och man slipper vänta en dag extra bara för att gruppens wizard hade feather fall inläst istället för read magic.
Powers – hur funkar de?
Powers delas huvudsakligen in i 3 grupper: at-will, encounter eller daily. Denna benämning definierar hur ofta man kan använda sin power. At-will-powers kan man använda obegränsat antal gånger, och liknar vanliga attacker eller simplare spells. Encounter-powers är lite hårdare, gör mer skada, helar mer eller förbättrar gruppen mer. Slutligen så finns det daily-powers, som representerar de riktigt elaka anfallen eller de riktigt invecklade spellsen. Powers kan bytas ut efterhand, och man får också tillgång till allt mäktigare powers allteftersom man går upp i level, och dessutom så blir de powers man har bättre ju högre level man är.
De försvunna klasserna
De klasser som finns i nya D&D är: Cleric, Fighter, Paladin, Ranger, Rogue, Warlock, Warlord och Wizard. Det är alltså en hel del klasser som försvunnit, däribland barbar, bard och druid. Det står att ytterligare klasser kommer att ges ut vid senare tillfälle, så om ni verkligen saknar de här klasserna, förtrösta inte, de kanske kommer tillbaka. Warlock har funnits som klass redan tidigare, men inte i grundböckerna. Warlock är en klass som liknar Wizard, men som fokuserar mer på att göra skada och skydda sig själv än något annat, där en Wizard har tillgång till fler spells som är allmännyttiga. Warlord är en klass som en ledare på slagfältet. De har tillgång till powers som förbättrar de övriga i gruppen, samt kan läka en del mindre skador. De är även dugliga krigare i sin egen rätt.
Spelbarhet
Spelet verkar spelbart, mer kan jag inte säga just nu. Det kommer troligen ställa ganska stora krav på spelledaren eftersom spelarna kommer att ha tillgång till fler krafter än i tidigare upplagor. Detta gör att spelledaren inte lika lätt kan förutse vad som kan/bör/skall hända i en given situation.
Utseende och tillgänglighet
Då jag vet att vissa av våra medlemmar tycker utseende på en bok är väldigt viktigt så kommer jag att ta upp det som en egen punkt. Utseendet på böckerna är på intet sätt inspirerande. Det är tom så att jag skulle kalla layouten ganska tråkig. Allting är färgkodat, och det finns små faktarutor infogade mest överallt, vilket gör det lättläst, men ack så stämningslöst. Tillgängligheten är tyvärr inte heller bra. Reglerna presenteras på ett ganska omständligt sätt, och redigeraren borde skjutas för detta. Förklaringen på de enskilda reglerna är nämligen bra var för sig, men de refererar ständigt till andra sektioner i regelboken, som nästan aldrig ligger finns i intilliggande avsnitt, utan i en helt annan del av boken. Tabeller och sammanställningar använder en massa förkortningar, men det finns inte presenterat i samband med tabellen vad förkortningen betyder. När man dock lärt sig hittas lite i böckerna tror jag de kan vara utmärkta som referensmaterial, men innan dess är de nog svårtillgängliga.
Min personliga åsikt
Jag kände att jag trots allt behövde lägga in en sektion där jag faktiskt bara presenterar mina åsikter och inte fakta. Jag tror faktiskt att detta kan vara ett utmärkt spel, om man som jag anser att regler mest är viktiga i strid. Detta är inte ett spelsystem som har invecklade regler för hur du sköter din gård, hur din fotsvamp utvecklas eller hur du smider världens tuffaste svärd, utan ett system som fokuserar på problemlösning och strid. Övriga frågor löses nog bäst om man bara rollspelar dem och inte blandar in systemet för mycket. Som jag uppfattar stridssystemet så är det ganska beroende av att man samarbetar och dessutom täcker upp för varandra hela tiden genom att välja passande förmågor. Jag får lite känslan av att skaparna tittat på diverse MMOs när de skapade stridssystemet, för de roller som brukar finnas där återfinns också i D&D. Det är tom så att de uttalat säger att vissa klasser fyller vissa roller, tex som damage dealer, controller osv. Detta gör inte mig personligen något, utan jag tycker bara det är bra att alla klasser faktiskt har något att tillföra gruppen i strid.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Dungeons and Dragons 4
Najs recension wyrm. Jobbade ju natt till åtta i morse så jag hann inte ta mig in till Sf-bokhandeln och testa idag. Men det känns som jag trott (och till viss del läst): att det blir ett avancerat warhammer quest, med wizards egna figurer. Inte för att det är fel, men då ska man nog inrikta sig på att köra det så. Men jag vill absolut prova.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- Ichabod
- Primiscrinius - Huvudadministrator
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
- Namn: Ichabod Svensson
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dungeons and Dragons 4
?Pedersen skrev:måste slå en procenttärning för att överleva...

Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw

"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Dungeons and Dragons 4
Samtidigt har de faktiskt skrivit in att man ska få XP även för encounters som inte är strid, vilket tidigare inte varit fallet.Elrik skrev:Najs recension wyrm. Jobbade ju natt till åtta i morse så jag hann inte ta mig in till Sf-bokhandeln och testa idag. Men det känns som jag trott (och till viss del läst): att det blir ett avancerat warhammer quest, med wizards egna figurer. Inte för att det är fel, men då ska man nog inrikta sig på att köra det så. Men jag vill absolut prova.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- Arcturus
- Auctoritas - Moderator
- Inlägg: 733
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
- Namn: Filip Danielsson
- Ort: Skobojden
Re: Dungeons and Dragons 4
Amen och bloody hallelujah till det. Det är något som det spelet verkligen saknat innan. Visserligen har väl rätt många spelledare gjort något eget hopkok för att rätta till detta men det är skönt att speltillverkarna själv erkänner detta numera.wyrmer skrev:Samtidigt har de faktiskt skrivit in att man ska få XP även för encounters som inte är strid, vilket tidigare inte varit fallet.Elrik skrev:Najs recension wyrm. Jobbade ju natt till åtta i morse så jag hann inte ta mig in till Sf-bokhandeln och testa idag. Men det känns som jag trott (och till viss del läst): att det blir ett avancerat warhammer quest, med wizards egna figurer. Inte för att det är fel, men då ska man nog inrikta sig på att köra det så. Men jag vill absolut prova.
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
- Pedersen
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1072
- Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
- Namn: Magnus Pedersen
- Ort: De sju haven.
- Kontakt:
Re: Dungeons and Dragons 4
Mycket bra recension Wyrmer, men kan du säga lite mer om hur dy tycker "känslan" i spelet är? Är det ett spelsystem som bjuder in till coola rollspelsstunts med utrymme för improvisation? Är varelsers personlighet fortfarande begränsad till "good, neutral och evil"? Finns det utrymme/uppmuntran i regelsystemet att rollspela en karaktär så att den inte blir begränsad till en "datorspelskaraktär" vars mest uttalade karaktärsdrag är "mordisk, beräknande, skoningslös, sinnessjuk, etc..."?
Tycker det är bra att de utvecklat sitt sedan tidigare helt ok stridssystem till att bli ännu mer taktiskt så att det inte bara handlar om att hoppa fram till monstret och kötta på snabbare än monstret hinner kötta tillbaka.
Tycker det är bra att de utvecklat sitt sedan tidigare helt ok stridssystem till att bli ännu mer taktiskt så att det inte bara handlar om att hoppa fram till monstret och kötta på snabbare än monstret hinner kötta tillbaka.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Dungeons and Dragons 4
låter som en genomsnittlig dmfare...Pedersen skrev:...vars mest uttalade karaktärsdrag är "mordisk, beräknande, skoningslös, sinnessjuk, etc..."?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- Godeye
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1896
- Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
- Namn: Martin
- Ort: Lund
Re: Dungeons and Dragons 4
...skulle vilja vara...Elrik skrev:låter som en genomsnittlig dmfare...Pedersen skrev:...vars mest uttalade karaktärsdrag är "mordisk, beräknande, skoningslös, sinnessjuk, etc..."?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
men tänka fritt är större
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Dungeons and Dragons 4
...på familjemiddagar med svärmor...Godeye skrev:...skulle vilja vara...Elrik skrev:låter som en genomsnittlig dmfare...Pedersen skrev:...vars mest uttalade karaktärsdrag är "mordisk, beräknande, skoningslös, sinnessjuk, etc..."?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- Skarpskytten
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4074
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
- Namn: Magnus Olofsson
- Ort: Jagent
Re: Dungeons and Dragons 4
Här är två andra bra recensioner:
http://www.gnomestew.com/specific-rpgs/ ... s-like-fun
http://www.flamesrising.com/dnd-4th-edition-review/
http://www.gnomestew.com/specific-rpgs/ ... s-like-fun
http://www.flamesrising.com/dnd-4th-edition-review/
"Ingens träl, ingens tyran"
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."