DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
-
- Praefectus - Adjuntant
- Inlägg: 851
- Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
- Namn: Casimir Ehrenborg
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Ja de kanske vi har gjort . Problemet är som följer:
I FAQn ställs frågorna:
Q: When taking a leadership test, sometimes you have to take it on your unmodified Leadership. What is your unmodified Leadership?
A: Your unmodified Leadership is the highest Leadership characteristic in the unit. So the Leadership from any characters in the unit itself (but not from outside the unit, from inspiring presence for example) with a higher Leadership can be used unless specifically stated otherwise.
Problemet uppstår i en annan FAQ som lyder:
Q: Does a magic item or spell that gives a bonus to a characteristic, do so bonus for all rules purposes (e.g. the effect of spells, characteristic tests, etc)?
A: Yes, except for magic weapons or where the description of the item or spell specifically says otherwise.
Problemet är att dessa 2 FAQ gör att unmodified leadership betyder modified leadership och de tycker jag iaf personligen är ganska knasigt. Därför skulle jag föredra att unmodified leadership faktiskt är unmodified, alltså utan några som helst modifikationer.
I FAQn ställs frågorna:
Q: When taking a leadership test, sometimes you have to take it on your unmodified Leadership. What is your unmodified Leadership?
A: Your unmodified Leadership is the highest Leadership characteristic in the unit. So the Leadership from any characters in the unit itself (but not from outside the unit, from inspiring presence for example) with a higher Leadership can be used unless specifically stated otherwise.
Problemet uppstår i en annan FAQ som lyder:
Q: Does a magic item or spell that gives a bonus to a characteristic, do so bonus for all rules purposes (e.g. the effect of spells, characteristic tests, etc)?
A: Yes, except for magic weapons or where the description of the item or spell specifically says otherwise.
Problemet är att dessa 2 FAQ gör att unmodified leadership betyder modified leadership och de tycker jag iaf personligen är ganska knasigt. Därför skulle jag föredra att unmodified leadership faktiskt är unmodified, alltså utan några som helst modifikationer.
- Akbar
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 312
- Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
- Namn: Anders Lindblad
- Ort: Malmö
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Aha. Ja, det dämpar ju Spirit Leech högst väsentligt.
Jag antar att det skulle kunna tolkas som att det inte ÄR ett LD-test, förstås. Det står ju spellen att man bara lägger till sitt omoddade LD, inte testar det - och då tror jag faktiskt att det gäller just den utsattes eget ld helt utan bonusar. Det är ju bara wordingen i första meningen som är problematisk i sin definition av Ld, men den tycker jag är fel.
FAQ2 ställer till det lite, men om det inte är ett test....vilket jag alltså hävdar att det inte är.
Death FTW.
Jag antar att det skulle kunna tolkas som att det inte ÄR ett LD-test, förstås. Det står ju spellen att man bara lägger till sitt omoddade LD, inte testar det - och då tror jag faktiskt att det gäller just den utsattes eget ld helt utan bonusar. Det är ju bara wordingen i första meningen som är problematisk i sin definition av Ld, men den tycker jag är fel.
FAQ2 ställer till det lite, men om det inte är ett test....vilket jag alltså hävdar att det inte är.
Death FTW.
-
- Praefectus - Adjuntant
- Inlägg: 851
- Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
- Namn: Casimir Ehrenborg
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Fast det står ju: "What is your unmodified Leadership?" Det tar jag som en allmän definition när jag läser iaf.
Du menar att pga att spellen säger "unmodified leadership" så verkar inte FAQ2 på spirit leech?
Huvudsaken är väl iaf att det är lite snårigt här. Så ett förtydligande i vår FAQ är iaf inte fel.
Du menar att pga att spellen säger "unmodified leadership" så verkar inte FAQ2 på spirit leech?
Huvudsaken är väl iaf att det är lite snårigt här. Så ett förtydligande i vår FAQ är iaf inte fel.
- Akbar
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 312
- Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
- Namn: Anders Lindblad
- Ort: Malmö
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Det är omöjligt att tolka det som något annat, nej. Det är en lustig definition av omoddat ld, men det är så det står. Jag håller inte med om den utan anser helt djärvt att det är modellens eget ld som gäller, men det är en åsikt, inte en egen definition.
Jag menar dock att spellens wording INTE innebär ett ld-test. Det är ett D6-slag där man lägger till omoddat Ld. Problemet är ju att FAQ1 gör en märklig definition av vad som är omoddat ld - man skulle ju kunna tycka att det är det omodifierade.
Vad gäller FAQ två kan man argumentera för att spellens wording är just ett sådant undantag som FAQ2 pratar om, dvs det omodifierade ledarskapet används utan bonusar.
Men det innebär alltså att vi skiter i FaQ 1, vilket jag inte har något problem med. GW har haft fel förr.
Jag menar dock att spellens wording INTE innebär ett ld-test. Det är ett D6-slag där man lägger till omoddat Ld. Problemet är ju att FAQ1 gör en märklig definition av vad som är omoddat ld - man skulle ju kunna tycka att det är det omodifierade.
Vad gäller FAQ två kan man argumentera för att spellens wording är just ett sådant undantag som FAQ2 pratar om, dvs det omodifierade ledarskapet används utan bonusar.
Men det innebär alltså att vi skiter i FaQ 1, vilket jag inte har något problem med. GW har haft fel förr.
-
- Praefectus - Adjuntant
- Inlägg: 851
- Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
- Namn: Casimir Ehrenborg
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Ja precis, de e vad jag föreslår.
- Akbar
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 312
- Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
- Namn: Anders Lindblad
- Ort: Malmö
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Ja, men då är vi eniga, åtminstone tills jag får en karaktär deathsnipad igen.
- Jonatan
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 61
- Blev medlem: lör 04 maj 2013, 00:58
- Namn: Jonatan Viklund
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Nu är jag ingen tävlingsmänniska så jag slipper egentligen bry mig, men det känns konstigt att man ska behöva göra några såna här massiva ändringar. Varför inte bara spela med dom regler / FAQs som finns?
Det är klart att innan dom ändrade tillbaka "no overrun on crumble" bestlutet så var det irriterande (främst för att vissa crumble enheter är så hysteriskt billiga att det ALDRIG kan ha varit tänkt att man inte skulle få overrun när man dödade 20 av dom, typ skaven slaves) men det gjorde ju aldrig spelet helt ospelbart?
Dom flesta armér har förutsättningar att hantera det allra mesta dom ställs inför, men det förutsätter ju att man faktiskt försöker spela spelet som det är tänkt att spelas.
Terrängplaceringsreglerna gör JÄTTEMYCKET för vissa av spelets just nu svaga builds / armeer, har du tuffa tider mot warmachines, ut med terräng mot dom, har du svårt mot horder, ja ut med terräng som inte låter horder vandra runt, fyll mitten av brädet med difficult terrain för MC eller cav osv osv, det är ju det som är hela tanken bakom D6 + 2 (eller va de 4?) terrängbitar från en tabell, vi turas om att placera dom, alltså finns alltid den terräng som du tycker att du behöver (med lite gränser utifrån vad du slår bara) och du har åtminstone till hälften kontroll över hur brädet faktiskt ser ut.
Scenariosystemet gör det viktigt att ha lite av varje i listan, man kan inte ha en för stor enhet för tänk om den inte kommer in, det är bra att kunna röra sig åtminstone litegrann och det blir viktigt att stora delar av listan kan stötta varandra utifall du kanske inte får välja din deployment helt själv och som extra bonus så tar det bort stora delar av "det är ALLTID bäst att gå först" grejen för det är stor fördel att kunna contesta / claima extra objektiv / VPs i sista rundan.
Att ge look out sir mot megaspells så promotar man samtidigt "all eggs in one basket" och massiva point denial horder för det blir helt plötsligt mycket svårt att ta poängen från dom på ett vettigt sätt, då kan man väl lika gärna börja rycka i allting annat som är ändrat på ett sådant sätt att det gör saker "för bra"? Typ randomiza kanoner mellan ryttare / djur, tvinga dom till BS-slag för att träffa som en bolt thrower? Oändlingt hög terräng? Inte se genom skog mer? Ingen stepping up mot flanker? Alla monster disruptar steadfast?
Fast egentligen är jag ganska emot alla såna svepande ändringar, kanoner känns som att dom tonar ner vissa saker och megaspells tonar helt klart ner andra saker, MC gör sin grej och balanseras av dom tidigare två. Osv osv
Tonar man ner spells, så vill man förr eller senare tona ner vissa builds. Tonar man ner terräng (8:e dels vilka effekter terräng har) och mer specifikt hur den placeras så vill man förr eller senare tona ner warmachines. Tonar man ner warmachines så kommer man bli frustrerad över monstren. Osv osv osv
Händer det verkligen SÅ ofta att ni förlorat en hel enhet till en spell? För mig veterligen så är det EGENTLIGEN bara ett problem för lizardmen (initiativ 1-3 på vissa mycket dyra karaktärer) för alla andra har högre än så, dom flesta karaktärer "dör" endast på 5 eller 6 av en spell som är svår att kasta / kräver investering gentemot IF (med konsekvenserna därifrån) och dessutom förutsätter att du som spelare ställer dig i en situation där du låter dig träffas utan att ha med dig något försvar mot det.
Så ja, sammanfattningsvis så förstår jag inte riktigt poängen med hela diskussionen och tycker väl att vi som spelar, speciellt när man spelar för skojs skull på en förening och inte i en stressig turnering, helt enkelt borde spela spelet som det föreslås i den stora röda boken mer eller mindre rakt av, annars finns det en hel uppsjö av andra spel man kan spela istället.
Det är klart att innan dom ändrade tillbaka "no overrun on crumble" bestlutet så var det irriterande (främst för att vissa crumble enheter är så hysteriskt billiga att det ALDRIG kan ha varit tänkt att man inte skulle få overrun när man dödade 20 av dom, typ skaven slaves) men det gjorde ju aldrig spelet helt ospelbart?
Dom flesta armér har förutsättningar att hantera det allra mesta dom ställs inför, men det förutsätter ju att man faktiskt försöker spela spelet som det är tänkt att spelas.
Terrängplaceringsreglerna gör JÄTTEMYCKET för vissa av spelets just nu svaga builds / armeer, har du tuffa tider mot warmachines, ut med terräng mot dom, har du svårt mot horder, ja ut med terräng som inte låter horder vandra runt, fyll mitten av brädet med difficult terrain för MC eller cav osv osv, det är ju det som är hela tanken bakom D6 + 2 (eller va de 4?) terrängbitar från en tabell, vi turas om att placera dom, alltså finns alltid den terräng som du tycker att du behöver (med lite gränser utifrån vad du slår bara) och du har åtminstone till hälften kontroll över hur brädet faktiskt ser ut.
Scenariosystemet gör det viktigt att ha lite av varje i listan, man kan inte ha en för stor enhet för tänk om den inte kommer in, det är bra att kunna röra sig åtminstone litegrann och det blir viktigt att stora delar av listan kan stötta varandra utifall du kanske inte får välja din deployment helt själv och som extra bonus så tar det bort stora delar av "det är ALLTID bäst att gå först" grejen för det är stor fördel att kunna contesta / claima extra objektiv / VPs i sista rundan.
Att ge look out sir mot megaspells så promotar man samtidigt "all eggs in one basket" och massiva point denial horder för det blir helt plötsligt mycket svårt att ta poängen från dom på ett vettigt sätt, då kan man väl lika gärna börja rycka i allting annat som är ändrat på ett sådant sätt att det gör saker "för bra"? Typ randomiza kanoner mellan ryttare / djur, tvinga dom till BS-slag för att träffa som en bolt thrower? Oändlingt hög terräng? Inte se genom skog mer? Ingen stepping up mot flanker? Alla monster disruptar steadfast?
Fast egentligen är jag ganska emot alla såna svepande ändringar, kanoner känns som att dom tonar ner vissa saker och megaspells tonar helt klart ner andra saker, MC gör sin grej och balanseras av dom tidigare två. Osv osv
Tonar man ner spells, så vill man förr eller senare tona ner vissa builds. Tonar man ner terräng (8:e dels vilka effekter terräng har) och mer specifikt hur den placeras så vill man förr eller senare tona ner warmachines. Tonar man ner warmachines så kommer man bli frustrerad över monstren. Osv osv osv
Händer det verkligen SÅ ofta att ni förlorat en hel enhet till en spell? För mig veterligen så är det EGENTLIGEN bara ett problem för lizardmen (initiativ 1-3 på vissa mycket dyra karaktärer) för alla andra har högre än så, dom flesta karaktärer "dör" endast på 5 eller 6 av en spell som är svår att kasta / kräver investering gentemot IF (med konsekvenserna därifrån) och dessutom förutsätter att du som spelare ställer dig i en situation där du låter dig träffas utan att ha med dig något försvar mot det.
Så ja, sammanfattningsvis så förstår jag inte riktigt poängen med hela diskussionen och tycker väl att vi som spelar, speciellt när man spelar för skojs skull på en förening och inte i en stressig turnering, helt enkelt borde spela spelet som det föreslås i den stora röda boken mer eller mindre rakt av, annars finns det en hel uppsjö av andra spel man kan spela istället.
- Akbar
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 312
- Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
- Namn: Anders Lindblad
- Ort: Malmö
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Tja. De flesta sakerna som vi diskuterade ändrade i och för sig GW själva i senaste FAQ, som scouter, lookoutsir mot impacthits och crumble-overrun. Det du mest verkar haka upp dig på är väl lookoutsir mot megaspells. Nu har det väl egentligen inte varit någon superhet debatt då de flesta inte använder magi på ett sådant sätt, och precis som du säger så är de flesta karaktärer ju vanligen inte så sårbara mot det.
I mitt fall så avskyr jag megaspells rent överlag, men det beror på att jag är en sur gammal 6th-editionspelare som får nervsammanbrott när 33-50% av en enhet bara försvinner. Jag kan dock uppenbarligen leva med det.
För min del är true line of sight en viktigare fråga, då det är så väldigt problematiskt i ett figurspel där man bygger och modellerar sina figgar själv (som jag har nämnt finns det inget i reglerna som förbjuder krypande jättar och infanteri som håller lakan emellan sig).
Sen det där med att spela spelet som det är tänkt....jag är inte helt säker på att din abomination eller min steamtank tycker det är jättelajbans, apropå entumsregeln. Det måste rimligen vara öppet att diskutera och modifiera GW:s regler när det blir för uppenbart korkat. Jag är exempelvis helt för en återgång till att kanonskott randomiserar mellan ryttare och riddjur.
PS: Har inte testat random terräng, men kan tänka mig att prova.DS
I mitt fall så avskyr jag megaspells rent överlag, men det beror på att jag är en sur gammal 6th-editionspelare som får nervsammanbrott när 33-50% av en enhet bara försvinner. Jag kan dock uppenbarligen leva med det.
För min del är true line of sight en viktigare fråga, då det är så väldigt problematiskt i ett figurspel där man bygger och modellerar sina figgar själv (som jag har nämnt finns det inget i reglerna som förbjuder krypande jättar och infanteri som håller lakan emellan sig).
Sen det där med att spela spelet som det är tänkt....jag är inte helt säker på att din abomination eller min steamtank tycker det är jättelajbans, apropå entumsregeln. Det måste rimligen vara öppet att diskutera och modifiera GW:s regler när det blir för uppenbart korkat. Jag är exempelvis helt för en återgång till att kanonskott randomiserar mellan ryttare och riddjur.
PS: Har inte testat random terräng, men kan tänka mig att prova.DS
- Jonatan
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 61
- Blev medlem: lör 04 maj 2013, 00:58
- Namn: Jonatan Viklund
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Nja, egentligen är jag inte så upphängd på saker, ser väl mest komiken i just megaspellsen PGA ETC kompen och diskussionerna runt den. Man börjar hacka i magins inflytande (och upptäcker snabbt att man behöver extra undantag för dom som är mer beroende, typ TK) för att komma åt det man upplever som "totally broken", i det fallet dark elfs och lizardmen, fast slutar med att man måste hårdkompa allt.
Utan megaspells behöver man helt plötsligt en rimlig övre cap på enhetsstorlek (i ETC:s fall, max 400 poäng eller 40 modeller har jag för mig) eftersom horder blir för bra.
Utan horder finns helt plötsligt inget som kan hålla monstrous cavalry särskilt bra, så då behöver man kompa dom. Warmachines har alltid varit hårt kompade i ETC, ännu hårdare nu. Och sådär fortsätter det, tills man helt plötsligt står med det amerikanarna skrattande brukar kalla Comphammer. Och den utförsbacken börjar alltid nånstans, jag är helt medveten om att vissa saker i 8:th är tokiga, typ kanoner som är nästan 100% pricksäkra oavsett om det är BS 1 eller BS 6 gubbar som "styr" samt dödar monster / karaktärer så bra att dom blir i stort sett meningslösa, speciellt om nån går over the top och tar med sig typ 2 kanoner + 1-2 steamtanks eller nån rolig dvärg med 3 kanoner + 3 grudgethrowers + 2 organ guns. Men det känns ju inte direkt som något aktuellt problem på DMF egentligen, dom flesta som spelar verkar särdeles vettiga och lätta att ha att göra med.
Jag är som sagt ingen tävlingsmänniska och har egentligen inga som helst problem med att anpassa mig efter vad man än kommer överens om, men i nu-läget så finns det väl ganska exakt 3 spells man inte redan får "look-out sir mot", Dwellers - Final Transmutation - Dreaded 13:th, eftersom dom andra är templater och alla templater ger redan savet. Fast det är verkligen inte där skon klämmer mest, det är väl mest det som sticker ut i diskussionen ni har haft för som du själv säger så är ju det mesta av det andra redan fixat av GW själva.
Men i sak har du rätt, självfallet ska man kunna diskutera ändringar av reglerna där dom känns ologiska och olustiga, typ unmodified leadership diskussionen, där jag väl mest har resignerat och tagit till mig att i GW:s knepiga värld så betyder unmodified egentligen "not modifiable by the enemy" typ, för du får ju alltid räkna dina modifikationer (typ banner of discipline / inspiring presence) men aldrig deras. Egentligen bara bra för mig, men fortfarande otroligt knepigt.
Så egentligen är jag väl kluven, men som jag oftast gör så godtar jag bara det som majoriteten vill ha för det är helt klart lättast så! Fast de flesta diskussionerna som förs känns onödiga, trots att jag själv ser enorma buggar i Warhammer om man kör helt RAW. Typ den skirmishmanövern vi pratade om sist och liknande, ordentligt brutet och buggigt, men egentligen inte ett problem före man möter någon som envisas med att göra så "med flit" om och om igen.
Och jag är väl egentligen helt för att du gör krypande jättar och klädstrecksinfanteri, om alla gör så och åker till Throne of Skulls så slipper vi kanske TLoS till 9:e sen!
Utan megaspells behöver man helt plötsligt en rimlig övre cap på enhetsstorlek (i ETC:s fall, max 400 poäng eller 40 modeller har jag för mig) eftersom horder blir för bra.
Utan horder finns helt plötsligt inget som kan hålla monstrous cavalry särskilt bra, så då behöver man kompa dom. Warmachines har alltid varit hårt kompade i ETC, ännu hårdare nu. Och sådär fortsätter det, tills man helt plötsligt står med det amerikanarna skrattande brukar kalla Comphammer. Och den utförsbacken börjar alltid nånstans, jag är helt medveten om att vissa saker i 8:th är tokiga, typ kanoner som är nästan 100% pricksäkra oavsett om det är BS 1 eller BS 6 gubbar som "styr" samt dödar monster / karaktärer så bra att dom blir i stort sett meningslösa, speciellt om nån går over the top och tar med sig typ 2 kanoner + 1-2 steamtanks eller nån rolig dvärg med 3 kanoner + 3 grudgethrowers + 2 organ guns. Men det känns ju inte direkt som något aktuellt problem på DMF egentligen, dom flesta som spelar verkar särdeles vettiga och lätta att ha att göra med.
Jag är som sagt ingen tävlingsmänniska och har egentligen inga som helst problem med att anpassa mig efter vad man än kommer överens om, men i nu-läget så finns det väl ganska exakt 3 spells man inte redan får "look-out sir mot", Dwellers - Final Transmutation - Dreaded 13:th, eftersom dom andra är templater och alla templater ger redan savet. Fast det är verkligen inte där skon klämmer mest, det är väl mest det som sticker ut i diskussionen ni har haft för som du själv säger så är ju det mesta av det andra redan fixat av GW själva.
Men i sak har du rätt, självfallet ska man kunna diskutera ändringar av reglerna där dom känns ologiska och olustiga, typ unmodified leadership diskussionen, där jag väl mest har resignerat och tagit till mig att i GW:s knepiga värld så betyder unmodified egentligen "not modifiable by the enemy" typ, för du får ju alltid räkna dina modifikationer (typ banner of discipline / inspiring presence) men aldrig deras. Egentligen bara bra för mig, men fortfarande otroligt knepigt.
Så egentligen är jag väl kluven, men som jag oftast gör så godtar jag bara det som majoriteten vill ha för det är helt klart lättast så! Fast de flesta diskussionerna som förs känns onödiga, trots att jag själv ser enorma buggar i Warhammer om man kör helt RAW. Typ den skirmishmanövern vi pratade om sist och liknande, ordentligt brutet och buggigt, men egentligen inte ett problem före man möter någon som envisas med att göra så "med flit" om och om igen.
Och jag är väl egentligen helt för att du gör krypande jättar och klädstrecksinfanteri, om alla gör så och åker till Throne of Skulls så slipper vi kanske TLoS till 9:e sen!
-
- Praefectus - Adjuntant
- Inlägg: 851
- Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
- Namn: Casimir Ehrenborg
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Jag har gjort lite förändringar och tagit bort de frågorna som ger samma svar i senaste GW FAQn.
Det jag och Akbar föreslår för tillfället är att även lägga till:
TLoS - som vanligt men kullar är oändligt höga
1inch regeln - Gäller mot fiende trupper och när man flyr men man kan röra sig och ställa upp inom 1 tum av sina egna trupper. Alltså om du flyr genom dina egna trupper så hamnar du 1 tum ifrån dem.
Om nån försöker blocka Randommovers med örnar eller liknande är det ok, men tanken/a-bomben kan välja att svänga in i blockeraren och därmed charga densamma. Det blir då en frontcharge. På så vis kan man störa randommovers, men man offrar också enheten. Har sett att det kördes på nån turnering, och tyckte att det verkade vara en hygglig lösning på en besvärlig situation.
Det jag och Akbar föreslår för tillfället är att även lägga till:
TLoS - som vanligt men kullar är oändligt höga
1inch regeln - Gäller mot fiende trupper och när man flyr men man kan röra sig och ställa upp inom 1 tum av sina egna trupper. Alltså om du flyr genom dina egna trupper så hamnar du 1 tum ifrån dem.
Om nån försöker blocka Randommovers med örnar eller liknande är det ok, men tanken/a-bomben kan välja att svänga in i blockeraren och därmed charga densamma. Det blir då en frontcharge. På så vis kan man störa randommovers, men man offrar också enheten. Har sett att det kördes på nån turnering, och tyckte att det verkade vara en hygglig lösning på en besvärlig situation.
- Svullom
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 317
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
- Namn: Alexander Larsson
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Efter mycket efterforskning och diskussioner så tycker jag att det är ok att blocka random movers, och att man inte kan pivota in som charge. Jag är medveten om att det skadar min armé som fasen, men ska man vara petig så är det RAW och samtidigt så är det lite mer taktiskt. Det är synd, då GW antagligen inte ens har räknat med att folk ska/kan blocka så enkelt.
Edit: Frågan är ju vad som är 'mest' cheese - att pivotblocka eller att kunna pivota som charge. Random movers är redan sjukt mobila. En jobbig situation, som sagt.
Edit: Frågan är ju vad som är 'mest' cheese - att pivotblocka eller att kunna pivota som charge. Random movers är redan sjukt mobila. En jobbig situation, som sagt.
-
- Praefectus - Adjuntant
- Inlägg: 851
- Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
- Namn: Casimir Ehrenborg
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Jag vet, personligen försöker jag tänka vad som gör spelet mest roligt/ intressant. Att railroada en hellpit hela matchen/ av bordet är inte vad jag tänker mig när jag tänker kul. Känns mer som abuse av en dåligt skriven regel.
- Svullom
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 317
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
- Namn: Alexander Larsson
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Precis. Det kanske är RAW men knappast RAI.
GW har ju en väldigt casual inställningen till själva spelet och reglerna och situationen kom väl aldrig upp när de testade regelboken till 8th. Frågan är varför de inte har klargjort frågan i en FAQ. De har haft över tre år på sig nu.
Det är uppenbarligen en clash mellan 1''-regeln och random movement-regeln, samt att regeln är dåligt skriven och kan lätt tolkas fritt.
GW har ju en väldigt casual inställningen till själva spelet och reglerna och situationen kom väl aldrig upp när de testade regelboken till 8th. Frågan är varför de inte har klargjort frågan i en FAQ. De har haft över tre år på sig nu.
Det är uppenbarligen en clash mellan 1''-regeln och random movement-regeln, samt att regeln är dåligt skriven och kan lätt tolkas fritt.
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
I mitt andra sällskap kör vi med virtual pivots (vlket vad jag kunnat hitta inte går emot regelboken egentligen). Skulle man inte köra med det skulle exempelvis en hellpit inte kunna röra sig mer på hela spelet om den anfallit en byggnad, eftersom den inte kan pivots därifrån utan att komma inom 1" från sagda byggnad. Virtual pivots försvårar även railroading eftersom att man i stort sett alltid åtminstone kan göra en 180 graders vändning.
Sen får man ju kanske tänka lite taktiskt med random movers också. Inte köra fram med dem där de löper risk att railroadas ut i ingenstans utan att de i så fall roadas in i något saftigt mål. Alla andra enheter i hela spelet behöver tänka sig för vart de deployar och flyttar. Varför inte random movers?
Sen får man ju kanske tänka lite taktiskt med random movers också. Inte köra fram med dem där de löper risk att railroadas ut i ingenstans utan att de i så fall roadas in i något saftigt mål. Alla andra enheter i hela spelet behöver tänka sig för vart de deployar och flyttar. Varför inte random movers?
-
- Praefectus - Adjuntant
- Inlägg: 851
- Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
- Namn: Casimir Ehrenborg
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Dock så löser ju inte virtual pivots saken om man ställer en enhet brevid mitten av basen. Jag tycker väll personligen inte man ska vara allt för hård mot random movers eftersom dom just är random. Det är lätt att säga att man inte ska ställa dem på ett öppet ställe, men ibland slår man 15-18 tumm och då kan man inte göra så mycket åt det.
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Det löser ju problemet så tillvida att man aldrig kan bli railroadad. Med virtual pivot kan man ju åtminstone alltid vända sig 180 grader. Visst kan man fortfarande störa sig en hel del genom att ställa en redirector bredvid mitten av basen. Men det är mycket svårre att helt plocka bort random movern ur spelet. Jag tycker dock att man bör kunna stoppa/redirecta dem på något sätt... Att ställa sig mitt framför är långt ifrån lika effektivt som mot vanliga enheter.
Och let's face it. Denna diskussion rör i princip bara HPA, Steamtanks och Doomwheels i hela spelet (spawns är inte värda uppmärksamhet och jag kan inte komma på fler random movers just nu). Dessa enheter behöver inte daltas med. De kommer klara sig och fortfarande vara awesome, jag lovar
Och let's face it. Denna diskussion rör i princip bara HPA, Steamtanks och Doomwheels i hela spelet (spawns är inte värda uppmärksamhet och jag kan inte komma på fler random movers just nu). Dessa enheter behöver inte daltas med. De kommer klara sig och fortfarande vara awesome, jag lovar
- MR. GRUMPY
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön 25 nov 2012, 01:25
- Namn: Rasmus Törnqvist
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Hur kan du glömma squigs! Bäst av dom alla.
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
- Namn: Gustav Weberup
- Ort: West side
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Efter att ha funderat lite anser jag inte att det här bör husreglas. Det är rätt lätt att hindra fiendens enheter från att hindra en med hjälp av sina egna enheter. En ratdart på var sida om hpa och den blir svår att låsa.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
- Akbar
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 312
- Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
- Namn: Anders Lindblad
- Ort: Malmö
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
Jag är, efter moget övervägande, i Virtual Pivot-lägret.
Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata
@Mr Grumpy. Ah naturligtvis, hur kunde jag glömma! Dock existerar inte problemet där, då Manglers har runda baser och därför aldrig kan hindras från att pivota på något sätt. Vanliga squig hoppers och squig herds har väl inte random movement...
@Gustav. Nja, det vet jag inte om jag skulle rekommendera. Då chargar man bara den ena rat darten och gratisreformar snyggt och prydligt när man dödat eller breakat den (vilket i stort sett allt gör) och så har man dessutom fått 23 VP på köpet. Dessutom är just HPA:n inte ITP och har bara ledarskap 8. Lägg därtill att rat darts inte har 'nobody cares'-regeln och du har två rätt jobbiga paniktest...
Som en parentes till mitt tidigare inlägg vill jag även i förbifarten tillägga att både doomwheels och steamtank har särskilda skjutvapen som tycks som gjorda för att plocka små mjuka redirectors på sidorna Doomwheel har zzzzapp! och steamtanken har sin minigun med 360 graders synfält.
@Gustav. Nja, det vet jag inte om jag skulle rekommendera. Då chargar man bara den ena rat darten och gratisreformar snyggt och prydligt när man dödat eller breakat den (vilket i stort sett allt gör) och så har man dessutom fått 23 VP på köpet. Dessutom är just HPA:n inte ITP och har bara ledarskap 8. Lägg därtill att rat darts inte har 'nobody cares'-regeln och du har två rätt jobbiga paniktest...
Som en parentes till mitt tidigare inlägg vill jag även i förbifarten tillägga att både doomwheels och steamtank har särskilda skjutvapen som tycks som gjorda för att plocka små mjuka redirectors på sidorna Doomwheel har zzzzapp! och steamtanken har sin minigun med 360 graders synfält.