Ny Spelhelg nov/dec

Här samlas information och inlägg som rör de olika spelhelger som DMF arrangerar.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Skarpskytten skrev: Jag tror att du har rätt, både i svårigheterna att nå perifera medlemmar och att föreningen har ett par bra saker på gång. Gör mer reklam för föreningen på spelhelger [...] Tryck visitkort. Tjata om att vi har ett forum. (Här har PR-sektionen något att ta tag i; jag har redan tjatat om detta!) [...] Se om vi får några medlemmar på det.
Gammalt tjat, från 18 maj i år:
Skarpskytten skrev: Jag har en idé till nästa spelhelg, som dock inte har med speladet att göra. En person utses av styrelsen till "inpiskare & väbel för nykomlingar". Denne har två uppdrag under spelhelgen. Den adra är den viktiga.

1) Se till att folk löser medlemskort. Gamla medlemmar utan kort ska lösa sådana eller avvisas. Nya medlemmar under 20 får nya medlemskort. Nya, äldre besökare uppmanas att bli medlemmar. Det är inpiksarens anvar att personligen tala med alla besökare och se till att de är/blir medlemmare, eller att de måste bli det vid nästa besök. På detta sätt säkreställer vi att föreningen faktiskt får nya medlemmar.

2) Väblen ska tala med ALLA personer som besöker spelhelgen som han inte känner igen. Han/hon ska fråga dem hur de fick reda på spelhelgen/DMF, varför de är där, vad de vill spela. Han ska giuda dem till rätt spel. Han ska förmdela kontakten till gamla medlemmar som spelar samma spel som de är intresserade av: GW spelare ska PRESENTERAS för Elrik, brädspelare för Arkhan och så vidare, Om flera nya rollspelare dyker kan kan de presenteras för varandar, för Elirk (så att de vet hur rumsbokningar etc funkar): Poängen är att alla som är nya till föreningen ska komma från spelhelgen med personliga kontakter till äldre medlemmar. Förslagsvis byter man e-mail, mobilnummer etc med varandra. Forumets adress ska också tryckas i händerna på alla nykomlingar.

På detta sätt kommer vi att få in maximlat antal medlemmar, och kan hjälpa nya medlemmar att ta steget in i vår ack så slutna förening.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av wyrmer »

yavanna skrev:Alltså, ni får ge er.
Min kritik gäller inte dig personligen och du ska inte behöva känna dig påhoppad, för det var aldrig min mening.

Det har under lång tid förts en diskussion om hur vi ska öka vårt medlemsantal och den ursäkt folk alltid ger för att de inte blir medlemmar/mer aktiva är att inte tillräckligt mycket arrangemang finns tillgängliga. Det är attityden som ursäkt jag är arg på och inte på något sätt dig personligen. Det är dock så att du gav uttryck för just den åsikt som 100 andra gett utryck för, ofta helt utan fog.

Du blev tillfrågad om din åsikt, givetvis ska du få ventilera den, det är ingen som vill varken förtrycka eller förringa dig så vitt jag vet och jag hoppas att du inte uppfattade det så.

ONTOPIC:

Problemet som jag ser det med spelhelger är att de är dubbeleggade svärd.

Man lockar ner en massa folk, varav en del blir medlem, men man ger också dem dåliga vanor. Visst är det kul att folk kommer ner på spelhelgerna och spelar spel, men det är inte speciellt många av dem som blir medlemmar. Av dem som blir medlemmar är det långtifrån alla som stannar kvar i föreningen.

Vad som egentligen krävs är ett sätt att få folk att förbli aktiva medlemmar efter att de gått med i föreningen.

Vi har en hel del medlemmar som är fruktansvärt aktiva och arrangerar spelhelger, rollspelskampanjer, lajv, brädspelskvällar, LAN mm.
Vi har också ett stort antal medlemmar vars största bedrift inom föreningen är att de hämtat ner en pizza från Papegojan till en annan medlem... och då mot betalning...

Här anser jag faktiskt att spelhelger också uppvisar sin stora nackdel. De aktiva medlemmarna är de som konstant är aktiva, medan vissa andra bara glider med utan att ens försöka starta egna aktiviteter. I kort blir det så att spelhelgerna fungerar som en del av det stora maskineri där delar av föreningen servar andra delar av föreningen. Problemet som jag ser det är att de nya medlemmar som rekryteras via spelhelger lätt hamnar inom kategorin icke aktiva redan från början. De dyker inte upp på föreningen om de inte serveras färdiga spel och färdiga spelgrupper. Varför ska den aktiva delen truga dessa människor till att konstant bli underhållna?

Förvisso tror jag också att detta är den enda form av spelhelg som fungerar. Visst kan man försöka få ner en massa människor och sedan bara ge dem en massa brädspel och rollspelsscenarion för att sedan klara sig själva, vilket hade varit att föredra för deras egen personliga utveckling, men samtidigt är jag osäker på om folk hade spelat då.

Vad jag efterlyser är alltså idéer för hur man kan få folk att bli aktiva, och sluta servera dem allt på silverfat. Det är faktiskt så att flera av våra mer prominenta medlemmar har vägrat att spelleda andra medlemmar för att de tyckt att de aldrig ger något tillbaka utan bara sitter stilla och väntar på att få allt serverat. Huruvida dessa medlemmar har rätt eller inte lägger jag mig inte i, men att problemet finns, det är jag säker på. Hur det ska lösas, det har jag ingen aning om.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Jag instämmer helt med Wyrmer... men eftersom jag tycker det är mycket roligt att arrangera spelhelgerna, så måste jag ställa mig frågan hur man kan göra dem bättre.

Diskrepansen mellan vad människor vill spela och vad de vill göra (arrangera) är dessvärre ganska stor. För att spelhelgerna ska kunna bli än bättre så måste dessa två saker på något sätt mötas än mer. Man kan välja att säga att människor inte vill arrangera saker och att människor inte vill spela: fine... men människor vill ju både arrangera och spela, det visar spelhelgerna. Spelhelgerna innebär också, som format, att människor hellre spelar på dessa än i "vanliga fall"?!

Jag tror dessvärre att frågan: "hur man har kul", försvunnit i debatten och i resonemangen. Syftet med spelhelgen antas bl.a. vara: få in nya medlemmar, ha någon aktivitet (aktivitet för att kunna säga att vi har aktivitet) eller på något sätt (känns det som) tvinga medlemmar att bevisa sin lojalitet/plikttrogenhet genom att de avsätter tid åt föreningens verksamhet. Det som är genomgående för våra aktivaste arrangörer är att de tycker det de arrangerar är djäkligt ballt, så pass ballt att det inte är en ansträngning, utan en fröjd att arrangera! Dessas vilja till att ha kul genererar allt det där andra (fler medlemmar etc.) men jag tror inte att Jesper E. eller Johan L. arrangerar primärt för att de vill att DMF ska få fler medlemmar... Deras "egoistiska drivkraft" att ha kul genererar sekundärt våra medlemmar etc.

För egen del kan jag säga att jag inte tycker det är så roligt att lira annat än Elriks Warhammer-påhitt på spelhelgerna, snacka skit med folk samt att organisera spelhelgerna...

Jag tror att vi ska ställa följande frågor till folk: vad tycker du är kul att lira och skulle du kunna tänka dig att arrangera detta på en spelhelg? Om svaret blir nej på senare frågan så kan man gå vidare till nästa person...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Kriss
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 25 sep 2007, 13:29
Namn: Kriss Andsten
Ort: Suedala

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Kriss »

Godeye skrev:Spelhelgerna innebär också, som format, att människor hellre spelar på dessa än i "vanliga fall"?!
Det tror jag inte, men det bygger lite på att det finns någon slags annan tid man kan vara mer säker på att det händer saker - utan att kolla på forumet innan. Nu har jag inte hängt med tillräckligt länge för att ha plåtkoll, men för att ta mina egna erfarenheter än så länge:
* Första besöket, kollar forum, inser att folk kommer sitta och pilla med figgar, tar tåget från jobbet, hamnar utanför en låst dörr. Väntar en dryg timme (hey, jag har trådlöst internet och en dator med mig och så jävla kallt är det inte) innan ett gäng dyker upp - som visar sig vara rollspelare. En timmes restid hem.
* Spelhelg - folk är där. Whee..
* I dag - tänkte åka in, men det visar sig att de som skulle vara där och pilla inte ska dit trots allt. En annan 'kanske kommer' flera timmar senare. Ixnay på att åka in - och hade jag inte haft tillgång till forumet dagtid så hade jag kanske hamnat utanför en låst dörr igen.

Jfr Ylva i Göteborg - det händer saker på onsdagar och söndagar i den utsträckningen att man vet att det är safe att åka dit på en av de dagarna om det inte är Goth-, Lin- eller BårCon. Man kommer in i lokalen och det finns något att göra. Kräver man att folk är forumjunkies för att över huvud taget ha en chans att spontandelta på något annat än spelhelger så är det en bra jävla stor tröskel..
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Våra "öppettider" är ett problem. Håller helt med Kriss om detta, men detta kan vi diskutera i en annan tråd. För att förtydliga: i denna tråd ska vi diskutera hur vi förbättrar våra spelhelger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Förslag: fler spelhelger med färre arrangemang. Roterande schema för att arrangera spelhelgerna, typ tre-fyra arrangörer per spelhelg. Ansvaret för att arrangera dessa skulle rotera hos en 3 pers. En huvudaktivitet för dessa, initialt, skulle kanske vara att förmå nyare medlemmar att arrangera. Metoden att direkt ta kontakt med människor och be dem arrangera fungerar faktiskt.

Min idé med detta är att de cirka 30 pers. som kommer till spelhelgerna varannan månad kan tänka sig att komma varje månad. Fokus skulle kunna vara på ett stort event varje spelhelg: typ en turnering. Själv är jag inne på idén att ha en speldag. Kommentarer?

Jag kör på idén själv och ser hur det går... Är Wyrmer, Elrik, Johan L., Arkhan, Skarpskytten samt någon till med så kommer det funka!
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av wyrmer »

Jag kan vara med, problemet är just att jag inte har tid att skriva något scenario eller bnågot så får min del kommer det att bli arrangemang av brädspel mm.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Jag ställer också upp. Drakborgen, Britannia, Combat Cars, AoA:M, kanske rollspel är grejjer jag kan köra

Funderar på moronskt mästerskap i Drakborgen och/eller turnering i AoA:M.

Jag tror att de roterande spelhelgerna kan vara bra (inte minst för att avlasta Godeye), men jag tror inte man ska ha dem för ofta. Risken är att folk då tänker "jag pallar inte, jag går på nästa" eller liknande. Fem eller sex per år tror jag räcker mer än väl.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Tycker ni att det är en god idé att ringa runt till samtliga nya medlemmar och höra ifall de är intr. av att arrangera? Jag kan göra det, jag funderar ändå på att försöka samla ihop alla nya medlemmar och se ifall man kan forma nya grupper etc.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
wendes
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 09:46
Namn: Fredrik Granér
Ort: Hörby
Kontakt:

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av wendes »

Jag är gärna med och arrangerar, Star Wars Miniatures. :wink:
Är inte oäven till att testa andra spel och bättre tillfälle än en spelhelg lär nog inte finnas så.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

wendes skrev:Jag är gärna med och arrangerar, Star Wars Miniatures. :wink:
Är inte oäven till att testa andra spel och bättre tillfälle än en spelhelg lär nog inte finnas så.
Mycket trevligt Mr. Wendes. Är du också intresserad av att spela mer regelbundet så dra iväg ett mail till mig med vad och i vilken omfattning du vill lira.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Elrik »

Jag orkade inte läsa riktigt vad Godeye menade med roterande spelhelger, men det verkade bra. Jag är på.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Mordachai »

Jag kan naturligtvis inte säga nej till att arrangera lite brädspel då och då... och om föreningen kan tänkas sponsra lite priser vid tillfälle så kan jag alltid hålla i en turnering eller två också..!
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Elrik skrev:Jag orkade inte läsa riktigt vad Godeye menade med roterande spelhelger, men det verkade bra. Jag är på.
Jag menade att ansvaret, för att arrangera spelhelgerna, ska alternera mellan olika personer. Om, och endast om, vi skulle köra spelhelgerna lite oftare så kan det bli lite jobbigt att en person ständigt fixar med dem.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Mordachai skrev:Jag kan naturligtvis inte säga nej till att arrangera lite brädspel då och då... och om föreningen kan tänkas sponsra lite priser vid tillfälle så kan jag alltid hålla i en turnering eller två också..!
Shit, jag har helt glömt bort Mordachai! Du ska ha ett pris för bästa arrangemang på förra spelhelgen!
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev:Tycker ni att det är en god idé att ringa runt till samtliga nya medlemmar och höra ifall de är intr. av att arrangera? Jag kan göra det, jag funderar ändå på att försöka samla ihop alla nya medlemmar och se ifall man kan forma nya grupper etc.
Klart att det är!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
yavanna
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 08:15
Namn: Anna Hansson

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av yavanna »

Jag tror att många kan tänka sig att arrangera men inte riktigt säger något förren de blir tillfrågade (som jag själv inför förra spelhelgen). Om jag kan det aktuella datumet kan jag tänka mig att arrangera något, troligen rollspel isåfall.

Men vad tror ni om det jag skrev ovan angående en "kom-igång"-grej för folk som är intresserade av att spelleda. Jag tänke som en diskussion där folk som vill spelleda men känner sig lite osäkra får möjlighet att prata med erfarna spelledare som kan ge lite tips och inspiration. Det skulle ju kunna kombineras med uppsamlingen och ihopsättningen av nya spelgrupper som Godeye skrev om. Antingen kan man hålla det på en spelhelg eller också kan man göra reklam för det på en spelhelg och ha diskussionen någon vecka senare. Det behöver ju inte vara så seriöst. Lite snack och fika bara.

(Man kan ju undersöka om det finns intresse först dock)
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev: Jag menade att ansvaret, för att arrangera spelhelgerna, ska alternera mellan olika personer.
Jag kan hålla i en spelhelg. Nästa år. När min avhandling är klar.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Att förbereda spelhelgerna tar runt 10 h. Det kan jag göra själv. Däremot tror jag inte att jag alltid kan vara på plats på spelhelgen...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Elrik »

Aha... jag trodde att du menade något i stil med att vi skulle ha lite färre arrangörer och mer temade spelhelger (och oftare).. tex jag, kasper och olofsson håller i "figurspelsspelheg" eller jesper och bongo-bongo håller "turneringar i Eurogames en lördag"... men som sagt jag läste ju inte vad du skrev utan bara hittade på något som verkade intressant..
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Skriv svar