Terrängsbyggespengar
- lilljonas
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Jonas Svensson
Re: Terrängsbyggespengar
De blå frigolitflaken vi använde är 120x60cm, så då kan man göra ett bräde av tre stycken för 40K och två stycken för warmachine. Då hamnar springorna så att det är svårare att använda dem för att beräkna avstånd, så länge man inte spelar något specialscenario där man börjar från kortändorna.
- The Lolbarian
- Namn: Hamza Saif Al Din
Jag tycker inte att 40k behöver nya bord. Om någon vill göra det så är det cool men det mest kritiska är Line of Sight blockers typ större kuller, ruiner, byggnader. Till kullar som är det enklaste behövs frigolit, sand (hitnrun på dagiset), och lite större färgburkar av typen svart, brun och vit samt gräsflock är inte sådär superdyrt heller. Sandpapper och GW cutter kan jag ta med mig. GW cuttern drar hur mycket batteri som helst.
i keep her running back and forth
like a soccer team
like a soccer team
- Elrik
- Namn: Erik Lindholm
Risken att de glider isär kan fixas med en ram, och med vältejpade och limmade kanter håller de helt ok (om man inte hanterar dem som möbler på dmf...)
Sen tycker jag nog att ett helt bord ofta är snyggare, men "vatten-terräng" gör sig bäst inbyggt i bordet och då är det trist om den inte går att flytta.
Sen tycker jag nog att ett helt bord ofta är snyggare, men "vatten-terräng" gör sig bäst inbyggt i bordet och då är det trist om den inte går att flytta.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- Qvistus
- Namn: Johan Qvist
Det finns en rad bra förslag på inköp här. Vem fixar?
Följdfråga: om jag skulle ta mig ut till Beijer, kan jag verkligen betal på faktura? Hur hanteras det praktiskt?
Jag har annars inget problem att lägga ut pengarna. Kommunen borde ändå få tillbaks momsen i slutändan. Detsamma gäller väl en beställning på nätet.
Följdfråga: om jag skulle ta mig ut till Beijer, kan jag verkligen betal på faktura? Hur hanteras det praktiskt?
Jag har annars inget problem att lägga ut pengarna. Kommunen borde ändå få tillbaks momsen i slutändan. Detsamma gäller väl en beställning på nätet.
- ArneB
- Namn: Anders Holm
- Kontakt:
Jag hade hoppats på att du och jag fixar? Även om det är osäkert vad jag bidrar med, så om någon annan vill är det förstås bra. Jag har inte en aning om man kan betala med faktura på Bejjer, men man kan fråga kanske. Om du kan ligga ute är det förstås toppen!
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
- Qvistus
OK, då skall jag kasta ihop en inköpslista så snart jag hinner (troligen imorgon) så beställer jag och köper så snart den är okad.
- ArneB
- Kontakt:
Du är en klippa!
Ska vi säga att byggardagen börjar klockan ett nu på lördag?
Ska vi säga att byggardagen börjar klockan ett nu på lördag?
- Qvistus
Tja, fast jag hinner nog bara inhandla de saker som finns fysisk i Lund till på lördag. Fast å andra sidan med MDF, Frigolit, Plasticard, Arkitektpapp, sand, trälim, och färg kommer man ganska långt...
BTW, Jonas skulle du kunna stå för en Balsaträbeställning, du har koll.
BTW, Jonas skulle du kunna stå för en Balsaträbeställning, du har koll.
- ArneB
- Kontakt:
Om det är bättre att vänta gör vi det. Jag har förstått det som att en del av LTHnördarna får det svårt med tid ganska snart, men bättre att vi har ordentligt med prylar. Att ha det om nån vecka är också bra för att vi kan annonsera om det så blir kommunen glada.
- lilljonas
Skall jag beställa balsa? Oavsett så tror jag det kan vara bra att ha ett litet förmöte om själva koncepten och planera lite, annars blir det lätt att en stor del av tiden på själva byggardagen går åt till det. Kanske kan intresserade parter mötas på måndag? Sen har vi veckan på oss att klura på egna kammare och skissa saker, innan vi börjar med själva byggandet.
- Qvistus
Vad du låter klok Jonas, det märks att du jobbar på statlig administration när du föreslår ett förmöte. 
Nåväl, jag kommer på måndag och tycker det låter som en bra plan. Eventuella restköp/restbeställningar kan också diskuteras då.
Ja beställ gärna lite balsa till klubben Jonas, vad brukar en standardbeställning gå på??

Nåväl, jag kommer på måndag och tycker det låter som en bra plan. Eventuella restköp/restbeställningar kan också diskuteras då.
Ja beställ gärna lite balsa till klubben Jonas, vad brukar en standardbeställning gå på??
- lilljonas
Ja herregud vad miljöförstörd jag är. Kan vi inte skriva en verksamhetsplan, individuella aktivitetsplaner och anställa en controller som kan mappa lite processer för projektet också när vi ändå håller på? Sen kan vi ta in lite externa utredare som ser hur det gick, medan vi dricker kaffe och snackar skit om utbildningsdepartementet.Qvistus skrev:Vad du låter klok Jonas, det märks att du jobbar på statlig administration när du föreslår ett förmöte.
När det gäller balsa så kostar själva frakten typ 200-250 spänn, och sen kostar själva balsan 2-5 kr/m beroende på tjocklek. När jag beställer själv brukar det bli runt en hundring för själva balsabitarna, men jag kanske ska beställa mer om det skall räcka till hela bräden.
- ArneB
- Kontakt:
Beställ så vi har så det räcker ett tag framöver.
- Qvistus
Jag gör en shoppingvända på lördag runt lunch. Vill du hänga på Anders?
Jag tänkte köpa:
XPS cellplast (aka blå frigolit)
MDF 'tunn'
Akitektpapp (5mm?)
Trälim
Brytbladsknivar
Kompletterande färg
Hur mycket Cellplast skulle jag köpa? Ville ni ha till att bygga bord? Eller är det bara till kullar? Det är inte gratis (men jag minns inte priset på rak arm).
Så fort jag hinner skickar jag iväg en beställning på lite blandat från http://www.antenocitisworkshop.com/
också. Framförallt olika static grass, tufts etc, men det ligger en del på klubben (mestadels mitt och Jonas) som vi kan använda så länge. Säg till om det är något ni vill ha!
Jag tänkte köpa:
XPS cellplast (aka blå frigolit)
MDF 'tunn'
Akitektpapp (5mm?)
Trälim
Brytbladsknivar
Kompletterande färg
Hur mycket Cellplast skulle jag köpa? Ville ni ha till att bygga bord? Eller är det bara till kullar? Det är inte gratis (men jag minns inte priset på rak arm).
Så fort jag hinner skickar jag iväg en beställning på lite blandat från http://www.antenocitisworkshop.com/
också. Framförallt olika static grass, tufts etc, men det ligger en del på klubben (mestadels mitt och Jonas) som vi kan använda så länge. Säg till om det är något ni vill ha!
- ArneB
- Kontakt:
Jag hänger gärna på ja. Ska jag komma hem till dig vid typ 12 då eller?
- Qvistus
Imorgon handlar jag och Jonas sista grejerna till terrängbyggarprojektet och sedan tänkte vi köra en vända på kvällen. Kom gärna ner och hjälp till!
Nästa måndag 5/12 blir också en officiell terrängbyggar dag.
Nästa måndag 5/12 blir också en officiell terrängbyggar dag.
- ArneB
- Kontakt:
Jag har en del köksbyggarmaterial kvar efter köksrenovering. Kan man möjligen skulptera saker av fog-gegg och bygga konstiga skifferkullar av krossade kakelplattor? Eller kanske bygga hus rentav. Eller ett torg!
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Gustav Weberup
Fogmassa känns som ett rätt kass material att skulptera med, men som utfyllnad är det säkert ok. Fast det blir nog tungt.
Jag göt en gång en 40k-bunker i gips när jag gick i småskolan. De blev rätt snygg (iaf med tanke på vad jag hade åstadkommit tidigare) med taggtråd och gallergluggar och allt men den blev sjukt tung och väldigt ömtålig i hörnen.
Så släpa inte ner en massa pulver till lokalen som sen bara kommer stå och damma och inte användas. Kakel känns också svåranvänt tycker jag.
Jag göt en gång en 40k-bunker i gips när jag gick i småskolan. De blev rätt snygg (iaf med tanke på vad jag hade åstadkommit tidigare) med taggtråd och gallergluggar och allt men den blev sjukt tung och väldigt ömtålig i hörnen.
Så släpa inte ner en massa pulver till lokalen som sen bara kommer stå och damma och inte användas. Kakel känns också svåranvänt tycker jag.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire