Sida 49 av 58

Re: Warhammer Fantasy

Postat: sön 04 maj 2014, 19:36
av Svullom
Ingen KB på dem längre då?

Re: Warhammer Fantasy

Postat: sön 04 maj 2014, 20:08
av Hugo
Nix, de får välja mellan multishot eller helt ignorera armour saves istället. Vilket ju är mycket, mycket bättre.

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 00:26
av Ymir
allt jag hör om nya Wood Elves låter mer eller mindre broken; bågar som kan -skjuta på karaktärer inuti units- (hejdå hierofant...)? waywatchers som ignorerar armour saves? glade guards med -poison-? Plus 10 magic lores då, right? Vad är ert omdöme, som faktiskt har läst boken/spelat med dem? Glade guards med poison i synnerhet låter helt sjukt i mina öron; de kommer liksom kunna radera fiendens centrala krigsmaskiner/monster/whatever på en runda, så hejdå Casket of Souls och hejdå Warsphinx. För att inte tala om Wood Elves versus dvärgar då; dvärgarnas krigsmaskiner kommer bli nedplockade av poison-Glade Guards på en runda eller två, och sen har dvärgarna basically inte en suck i helvete eftersom Wood Elves kan dansa i cirklar runt dem ohotade. Men jag har bara hört rykten som sagt, inte läst boken, så jag kanske missförstått något, eller inte har hela bilden?

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 01:30
av Marcus
Okompat ser det nog ut så ja. Men poisonskytte kommer få väldigt mycket minus i komp, de mesta skyttet kommer kompa hårt. Men WE kommer nog ändra metat en del ändå, vilket bara är roligt. Att spamma +1 saves kanske inte alltid är det bästa längre.

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 07:13
av Svullom
Kompat schmompat. Tycker det är kul att WE verkar ha blivit mycket bättre, synd att sabba det direkt med en massa komp.

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 07:54
av Hugo
Sen har WE i praktiken ingenting som är bra i närstrid längre, inte ens treemen som fått sin styrka sänkt till 5. Klart att det alltid finns mindrazor och liknande och två enheter wildriders kan vara rätt störiga, men absolut inget problem för större eller mer sofistikerade enheter.

Snipern är en karaktär för 90p som skjuter 1-2 S3 skott per runda. Ska han ignorera armour saves är det bara ett skott. Tror ärligt talat inte att man kommer se dessa så ofta heller då man behöver poängen till annat.

Skyttet är bra, riktigt bra absolut! Vissa matchups kommer förstås vara extremt jobbiga. Warriors of chaos kommer gråta blod mot armour piercing och waywatchers, liksom andra alver, ogres och bretonnians. Det är svårt att klara sig mot det, men absolut inte OP. Man får helt enkelt se till att spela bra :D

Tomb kings är faktiskt en av de arméer jag tror kan ha en hyfsad chans. Men det gäller att deploya smart. Göm hierofanten i hard cover eller bakom terräng. Samma sak med casket, som man ju ändå brukar ställa bakom en kulle eller någon annan LoS-blocker. Stora block som kan helas kommer ta riktigt lång tid att skjuta bort. Constructs får dock akta sig för att inte smälta bort som smör i solen. Men eftersom du vet att han kommer jaga dem för poäng kan du använda dem som lockbete för att få in hans små skirmishers i dina bågskyttars arc så att du kan skjuta ihjäl dem ganska snabbt utan modifiers. Bowmen, casket, katapulter och magic missiles kommer vara dina bästa vapen. Två små enher med skeleton horsemen kommer vara synnerligen användbara för att blocka hans scouter från att deploya för nära eller i vinklar där de ser casket eller hierofant. Naturligtvis finns inga strategier som är garanterade att lyckas. Men sådant är spelet :)

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 10:52
av Echunia
Jag vet inte om jag håller med Hugo.

För det första så är ju inte stora infanteri enheter in vogue just nu, det man vill kunna bekämpa är kavaleri bussar och monstrous cav. Wildriders slår mig som helt sjuk bra på detta, S5 AP, fast cav monstrous cav? Ja tack.

När det gäller TK så historiskt sett har WE varit en helt hemsk matchup för oss. Nu har jag inte läst hela WE boken än, men jag antar att samma problem kvarstår. Dom skjuter mycket, är snabba och vi är långsamma. Jag gissar på att det är ganska liknande nu. Vissa saker är ju TK jätte bra mot (T3 infateri) men alla alv armeer jag möter brukar mystiskt nog ha ganska lite sådant ;-).

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 12:05
av Hugo
Jag menade inte att det var en bra matchup. Eftersom tomb kings i grunden tyvärr är ganska dåliga så har de inte särskilt många sådana heller. Det jag vill mena är att WE vs. Tomb Kings absolut inte är en autowin för Wood elves. Det finns andra arméer som kommer ha det betydligt tuffare, som exempelvis Bretonnia och Warriors of Chaos.

Vilken av dina frontlinjeenheter är jätterädda för wild riders i närstrid? Visst är de bra. Men deras låga armour save gör dem till rätt dåliga grinders. Dessutom har de frenzy och kan lätt redirectas. Både necroknights och sphinxar har rätt schyssta chanser mot dem. Och de kommer vara det enda i hela WE armén som vill slåss i närstrid om man inte kör med en drake.

Ganska intressant på forum och podcasts just nu. Hälften säger att nya WE-boken suger, hälften säger att den rockar. Personligen tycker jag att boken uppmanar väldigt mycket till att spela extrem shooty avoidance och gör man det är den extremt bra, men också väldigt ensidig och därför inte OP i mina ögon. Sen kommer de som sagt vara det i vissa matchups, men så är det för alla arméer.

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 13:10
av Ymir
hmm...jag brukade, tvärtemot Echunias erfarenhet, känna att just Wood Elves var en av de arméer Tomb Kings var -bäst- mot. Wood Elves litade på att fienden skulle få minus på att träffa dem i cover, vilket TK aldrig fick, Wood Elves litade på att kunna utmanövrera fienden, vilket TK (i gamla utgåvan) kunde fucka genom att reforma med magi och charga dem oavsett, Wood Elves litade på att orsaka fear och bryta enheter med kavalleri, vilket Tomb Kings ignorerade, och i nya utgåvan hade Wood Elves svårt att ta itu med sfinxarna. Basically hade Tomb Kings massor av fördelar gentemot Wood Elves.

Men det var då det. Nu kommer alla sfinxar + casketen dö inom två rundor eftersom glade guards har poison och sfinxarna har ett 5+ armor säjv, hierofanten kommer bli snipead, och necropolis knights mördade av waywatchers. Sure, som Hugo säger kan man gömma sig i terräng, men en enhet som gömmer sig bakom en kulle är en enhet som inte gör någon nytta (casketen undantaget), och det är inte ens garanterat att det går - och wood elves behöver bara manövera lite runt kullen så att de får LOS och kan skjuta (eller ställa sig på en annan kulle, even?). Sure, om hierofanten är en lvl 4:a har han T4 och då blir sniper-karaktären kanske inte ett akut hot, men om hierofanten är en lvl 2:a med T3 är man pretty much fucked.
Skinkar och Lore of Death är en sak med deras generella 12"-räckvidd, det blir ett spel om att manövera för att undvika dessa, vilket är intressant och utmanande, men bågskyttar har en räckvidd på 24", de kommer helt enkelt dominera hela brädet och nu när de har poison finns inget Tomb Kings kan sätta emot dem som inte dör innan det når fram, eftersom vi är en armé av hög toughness men inga armor säjvs (sure, Waywatchers kommer vi kunna plocka ned, men de är inte riktigt hotet för oss). Jag kan inte se hur TK i någon kontext skulle vinna den matchupen, om Wood Elves-spelaren gjort en rimligt kompetent build och inte har extremt tärnings-oflyt. Och det är en ganska extrem kontrast mot innan, upplever jag. Men detta är ju bara theoryhammer ofc, jag kan ha bortsett från något.


Och on a side note, Hugo: "Skyttet är bra, riktigt bra absolut! Vissa matchups kommer förstås vara extremt jobbiga. Warriors of chaos kommer gråta blod mot armour piercing och waywatchers, liksom andra alver, ogres och bretonnians. Det är svårt att klara sig mot det, men absolut inte OP. Man får helt enkelt se till att spela bra"

Hur gör man? Jag menar, ta kaos som exempel; då bågar når minst 24", måste det ju vara nästan omöjligt att deploya/manövrera så att man inte får sina skullcrushers/chaos knights whatever mördade innan de når fram? Man kan givetvis bygga en -lista- som inte är så känslig mot Wood Elves, tex odödliga Tzeentch-lårder på drakar/disks och Tzeentch-knights med Blasted Standard, men med en kaoslista som inte är specialdesignad (och fuloptad) för just den matchupen ser det mörkt ut. (Återigen; obs! theoryhammer!)

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 14:40
av Hugo
Tomb Kings vs. Wood elves:

Att enheter som inte dödar saker inte "gör något" är ett tankefel. Det de gör genom att gömma sig är att inte ge bort poäng. Poäng är vad spelet primärt handlar om, döda fiender är bara ett medel, scenarion är ett annat. Dessutom kan man försöka få fienden att bete sig som man vill genom att deploya och manövrera på olika sätt som inte nödvändigtvis innebär att man någonsin kommer slåss i närstrid. Mot Wood elves är det bara att acceptera det faktum att Tomb kings kommer aldrig, aldrig någonsin vara i närstrid om inte Wood elf spelaren är dålig eller har satt upp en bra charge med wildriders eller drake. Det kan också tänkas att de försöker lönnmörda hierofanten med warhawk riders. Men att man inte kan komma in i närstrid betyder inte att man inte kan vinna.

Hade jag spelat Tomb kings i den matchen hade jag sagt: låt trädkramarna smaka sin egen medicin. Göm dig och skjut. Använd terräng i de fall det är möjligt, annars använd dina egna trupper för att skapa hard cover för det som är viktigt. Använd chaff (carrions, skorpioner, skeletten horsemen) för att blocka scouterna från att deploya i bra vinklar och blasta dem sedan innan de hinner dit. Använd casket, bowmen, katapulter och magic missiles. En enda Shems burning gaze kan vara tillräckligt för att inkapacitera en waywatcher- eller scoutenhet. En salva från 20 bowmen skall döda 3-4 waywatchers eller scouts vilket är fullt tillräckligt för ett paniktest.

Nu kan man ju naturligtvis komma med invändningen att "ja, men hur kul match blir det". Och det är klart att om man tycker att warhammer alltid måste handla om två arméer som avancerar och sedan bonkar varandra i närstrid så är det kanske inte så kul. Då skulle jag inte rekommendera den matchupen för en vänskapsmatch. Själv tycker jag det är kul att utforska spelets alla dimensioner och då ingår även detta. Vill man dessutom spela på turnering måste man ha en plan för hur man ska kunna hantera alla matchups. Jag försöker bara vara konstruktiv :)

Warriors of Chaos vs. Wood elves:

Tyvärr, jag kan bara se ett enda sätt till hur detta ska kunna bli något annat än 20-0 till Wood elves i varje match: Komp! Skulle annars använda samma taktik som Tomb Kings egentligen. Göm allting bakom terräng, hoppas du får första rundan och blasta de små elitenheterna med magic missiles. Blasted standard på en enhet med knights kan ju hjälpa en del också. Då woundas de i regel bara på 6or av S3-skytte. De kan avancera på en flank och överlever 2-3 riddare för en charge så vinner du den närstriden. Men överlag är detta en extremt dålig matchup för warriors. Hade jag spelat med WoC på turnering och lottats mot WE hade jag svurit lite över min otur och sen försökt gneta till mig ett oavgjort resultat eller en mindre förlust med hjälp av points denial och sen försökt ta poängen i andra matcher. Men detta är egentligen inget konstigt. Det var samma gnäll när Chaos fick 3+ wards med slå om ettor, när HE fick Banner of the world dragon eller när Dark elves fick warlocks. Sedermera har folk lärt sig hantera dessa element och förmodligen blivit bättre spelare på kuppen :) Spelet är fullt av dåliga matchups. Alla arméer har dem och det skall inte gå att bygga en lista som autovinner mot allt.

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 15:06
av Ymir
dåliga matchups i all ära, och självfallet ska man få tänka lite utanför lådan ibland, närstrid ska inte vara spelets enda dimension! Men jag tycker ändå det finns en dimension av "men hur kul blir det?"; de roligaste matcherna tenderar att vara de där en spelare vinner kanske 12-8 eller något, där båda sidor liksom får disha ut lite skada och känna att de lyckats med något. Och om spelet, eller Wood Elves, designats på så vis att jag som TK/Chaos-spelare har mycket små odds att få till den typen av matcher mot Wood Elves, att allt blir 20-0, det känns då liksom ganska tråkigt, Wood Elves brukade ju vara -roliga- att möta. Att en viss matchup på turneringar mer eller mindre betyder autowin för den ena sidan skvallrar to my mind om jävligt dålig speldesign; och har 40K nånsin det problemet? Ska det inte handla om strategi, skills och flyt, snarare än nån slags sten-sax-påse-grej där vissa arméer automatiskt äger andra?

En TK-gunline kan nog funka mot Wood Elves på pappret jo, en TK-gunline har nog rentav en hyfsad chans om WE kör en ren gunline, men jag tror knappast WE kommer köra en ren gunline (väl?), utan en mer balanserad lista, och försöker TK göra detsamma kommer de behöva lägga poäng på constructs som WE kommer tokmörda. När WE då chargear med kavalleri/treemen eller whatnot kommer skelettbågskyttarna crumbla som korthus.

Till saken hör också att rerollable 3+-wards, Banner of the World Dragon etc är -enstaka- element som finns på -en- plats i en armélista; klart man kan lära sig undvika/hantera det. Glade Guards med poison kan däremot utgöra hela armélistan...

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 15:11
av Hugo
Glade guards med poison kommer definitivt inte utgöra hela armélistan när kompen fått säga sitt.

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 15:13
av Ymir
ja, alltså, jag pratar givetvis om okompade eller lågt kompade listor här. Egentligen är jag typen som mest vill spela mer friendly games.

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 15:14
av Marcus
Bågarna når 30". Så scouter har 40" range med poison, det är galet. Men som Hugo säger så är det inte autowin mot allt. Skaven med stormbanner och mycket magic missiles är bra svar.

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 15:20
av Ymir
30"? hujedamig >_<

nå, nu tror jag det är farligt nära att jag börjar låta väl gnällig, så jag ska sluta! Jag hoppas bara att ni DMF:are har förståelse om jag kanske inte alltid är sugen på att möta just Wood Elves, givet vilka arméer jag spelar (men vi får se! komp kanske gör susen).

Wood Elves nya modeller är hursomhelst godawesome-snygga. Treeman...*älska*

Vem/vilka är det egentligen som bestämmer Swecomp, för övrigt?

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 15:27
av Hugo
Det är några erfarna och högt rankade spelare som utformar själva kompmallen.

Men vem som helst kan vara med och påverka innehållet genom att debattera här:

http://swfbr.ipbhost.com/index.php?showforum=6

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 15:35
av Ymir
oh, kul att se hur de resonerar!

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 15:44
av Marcus
WE behövde svar på armor, WoC var väldigt svårt innan. Eller allt som kunde ha +1 på typ hela listan var omöjligt. Nu får man ge tillbaka!

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 16:23
av Echunia
Oj, nu har ni skrivit allt för mycket för att svara på.
Hugo skrev:Jag menade inte att det var en bra matchup. Eftersom tomb kings i grunden tyvärr är ganska dåliga så har de inte särskilt många sådana heller. Det jag vill mena är att WE vs. Tomb Kings absolut inte är en autowin för Wood elves. Det finns andra arméer som kommer ha det betydligt tuffare, som exempelvis Bretonnia och Warriors of Chaos.

Vilken av dina frontlinjeenheter är jätterädda för wild riders i närstrid? Visst är de bra. Men deras låga armour save gör dem till rätt dåliga grinders. Dessutom har de frenzy och kan lätt redirectas. Både necroknights och sphinxar har rätt schyssta chanser mot dem. Och de kommer vara det enda i hela WE armén som vill slåss i närstrid om man inte kör med en drake.

Ganska intressant på forum och podcasts just nu. Hälften säger att nya WE-boken suger, hälften säger att den rockar. Personligen tycker jag att boken uppmanar väldigt mycket till att spela extrem shooty avoidance och gör man det är den extremt bra, men också väldigt ensidig och därför inte OP i mina ögon. Sen kommer de som sagt vara det i vissa matchups, men så är det för alla arméer.
Problemet som jag såg det i 7th mot wood elves var att den bästa TK enheten var det odödliga TG blocket. Det blocket var iprincip för långsamt för att någonsin komma till grepp med woodelves och samma problem kvarstår. Nu är det snarare så att resten av TK listan countras bra av andra delar av WE booken.

För Wildriders skulle jag säga såhär: Dom enheterna som inte är rädda för wildriders är TG och sphinxar. Problemet är att TG kommer aldrig få göra något eftersom de är för långsamma, och sphinxarna är otroligt utsatta av poison skyttet (vi kan säga va vi vill om komp men vi vet alla att SWE kompen kommer tillåta iaf 10-20 sådana bågskyttar i en vanlig lista. 10-20 skott med 30 inch range räcker för att döda en sphinx eller 2 under en match). Vilken combat enhet kvarstår då för TK? Jo Necro knights, och det är just Necro knights som är väldigt rädda för wildriders. 3+ armour blir 6+ armour mot wildriders, som slår först. Ta 5 t.ex. det är 15 attacker, träffar 13,33, woundar 8,89, efter saves 7,41. Det är 2 hela knights döda innan de får slåss, mot en relativt liten WR enhet.

Sen skulle jag säga att ett stort problem i skytte kriget just nu är att WEs inte lägnre får något positivt för att komma in i range. Brädet är inte hur stort som helst men det går att hålla sig utom 24 och skjuta 30, speciellt när motståndaren går 4. Jag försöker inte på något sätt påstå att det är omöjligt, jag tror bara att det kommer vara som i dom flesta matchupsen just nu: Kasta magi tills dom dör eller du dör ungefär, med massa halv kassa enheter som lika gärna kunde vart mer magi ;-). Nej, men det är lite de som är ett problemet också, i WE matchen så önskade man att man hade fler skorpioner och mer skytte å magi. Men om man gör det i verkligheten så kommer andra armeer med mer combat bara springa rakt över en (mer än va de redan gör).

Har faktiskt varit lite ute ur podcast cirkeln nu, ska bli intressant att höra vad dom har att säga. Jag tror nog boken är helt okej, vissa saker som dom nya dryaderna är dock lite konstigt.

Re: Warhammer Fantasy

Postat: mån 05 maj 2014, 16:47
av Ymir
Echunia: vi får spela TK mot TK helt enkelt, då finns det -ingen- ursäkt för att vara bittra över att TK suger ^_^

Fast det hade nog också riskerat att bli rätt fattigt, typ två Arkhan-listor som desperat försöker Purple Sun:a varandras sfinxar... O_o