Brandvägg?

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Brandvägg?

Inlägg av Skarpskytten »

Finns det någon bra gratisbrandvägg man kan ladda ned från nätet?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Brandvägg?

Inlägg av Abdul Alhazred »

det finns en som är inbyggd i windows, men eftersom man måste hata microsoft (om man är cool) så kanske du ska ladda ner någon ändå.

Det är även så att router/bredbandsmodem har inbyggd brandvägg
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Brandvägg?

Inlägg av NiklasB »

Bredbandsmodem har vanligtvis inte någon brandvägg installerade. Routrar har NAT-routing, som ger en brandväggsliknande effekt, men bara utifrån och in. (dvs, om du fått skit på datorn så hindrar inte brandväggen i en router dessa otyg från att rapportera hem igen)

Windowsbrandväggen är full av hål, det spelar ingen roll vad man tycker om MS, det är vanligt datavett att inte lita på deras brandvägg.

Sen så är jag inte den bäste på windows-brandväggsmarknaden, men om jag skulle börja tänka på gratis brandväggar, skulle jag säga:

Zonealarm http://www.download.com/ZoneAlarm-Firew ... ag=lst-0-7
Outpost http://www.agnitum.com/products/outpostfree/index.php
Comodo http://www.personalfirewall.comodo.com/ ... ewall.html

Jag har hört en del bra sägas om alla tre, men bara prövat zonealarm själv. Den funkar, men är för snacksalig för min smak.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Brandvägg?

Inlägg av Skarpskytten »

Tack Niklas, mycket matnyttigt! :wub:
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Brandvägg?

Inlägg av Godeye »

Du behöver ingen brandvägg... det räcker med ett bra virusprogram... som avg t.ex.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Brandvägg?

Inlägg av NiklasB »

Godeye skrev:Du behöver ingen brandvägg... det räcker med ett bra virusprogram... som avg t.ex.
I beg to differ. Inget antivirus-program är komplett. Nu minns jag inte exakt hur många sekunder det var, men rekordet för smitta, räknat från färdig uppstart efter installation till smittan skedde för windows xp ligger nånstans under tio sekunder. Även om de flesta av dessa problem kan fixas via uppdateringar så uppstår nya (samt att alla gamla inte heller är fixade). Man kan helt enkelt inte lita på att mjukvara är felfri, inte någon mjukvara. Det är därför ett skydd som består av flera lager är det enda säkra. Brandvägg, antivirus samt helst en router. Eventuellt även program för att rensa bort greyware som spionprogram oxå, om man känner det behovet. Alternativet till en brandvägg vore kanske att se till så att datorns alla portar är stängda, men det är ett jobb för en data-tekniker, och inte något som man kan garantera att det förblir gjort heller, ett program eller en windowsuppdatering kan göra jobbet ogjort.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Skriv svar