Jogging.

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Är det någon här som tränar regelbundet, speciellt tänker jag på joggar som har lite tips.

Försöker ju jobba bort DMF-fläsket.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
pärus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 10:57
Namn: Pär B

Inlägg av pärus »

ibland är jag skitnödig, då joggar jag från datorn till toan!

*edit
det är faktiskt effektivt, jag brukar gå ner ungefär ett kilo varje gång också!
Senast redigerad av pärus den fre 23 mar 2007, 14:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Inlägg av Herr B »

Med tanke på att det är terränglöpning för dig så borde det ge något ja. Över alla kartonger och högar med saker som du har på ditt rum, är ju rena bergssträckan i tour de france.

Icha, skaffa dig ett par bra skor bara så är det inga större problem. Börja lite lungt om du har dålig kondis för det är jobbigt som fan.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 23:44
Namn: Pär Nordlund
Ort: Solkusten

Inlägg av bengtslaanesh »

Och glöm inte läsa HerrBs sign...
våga fråga?
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Jogga är trist. Det finns operationer och DMF har många doktorer. Träna på Gerda. Det är bäst, då behöver man bara så pass mycket självdisciplin att man går dit. Annars kommer man bara fuska och springa kortare och kortare för att det är så trist. Jag menar.. det finns ju inte särskilt mycket vacker natur som man känner att man måste titta på långt därborta och därför måste springa till. På Gerda däremot :P
Senast redigerad av Elrik den sön 25 mar 2007, 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
mawno
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 12:07
Namn: Emanuel Meramveliotakis

Inlägg av mawno »

En gång sprang jag... det gör jag aldrig om.
Sweet Krishna, shake that rupee maker!
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Ichabod skrev:Försöker ju jobba bort DMF-fläsket.
Köp bra skor. För löpning, inte inomhusgympa.

Ät ordentligt med kolhydrater 3-4 h innan passet.

Drick inget 2-3h innan passet (annars får du håll). Och åt helst inget heller. (Detta är det svåraste med löpträning; glömmer man sig och dricker ett glas vatten får man garanterat håll ... eller jag får det i alla fall).

Ta det lungt i början av passet. Det är bättre att ha lite krafter kvar när man kommer imål än att spränga sig direkt och må illa hela passet.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

mawno skrev:En gång sprang jag... det gör jag aldrig om.
Har du bildbevis?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Inlägg av Herr B »

Skarpskytten skrev:
mawno skrev:En gång sprang jag... det gör jag aldrig om.
Har du bildbevis?
Det finns massor med bildbevis på att mawno inte springer.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

När det gäller att spara sina krafter är det viktigare att man springer hyfsat fort på ställen där folk ser än att man gör det när man är ensam i skogen ;)
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Chasper
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 02:20
Namn: Kasper Ornstein Mecklenburg
Ort: Lund

Inlägg av Chasper »

När jag springer så springer jag rakt bort från mitt hus tills jag blir trött. Då måste man springa tillbaka för att komma hem... man lurar sig själv helt enkelt :). Annars är sånna joggingmaskiner, där man också använder armarna, fett jobbiga.
Sticks and stones will break your bones, but a twenty feet fall will kill you all.

Idle hands are the Devil's playground.
Användarens profilbild
pärus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 10:57
Namn: Pär B

Inlägg av pärus »

mawno skrev:En gång sprang jag... det gör jag aldrig om.
jag var med!
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Inlägg av Herr B »

pärus skrev:
mawno skrev:En gång sprang jag... det gör jag aldrig om.
jag var med!
Där har du något att berätta för barnbarnen. "jag var med den gången Emanuell sprang" snacka om historia!
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 733
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Filip Danielsson
Ort: Skobojden

Inlägg av Arcturus »

Gym är bara medeltida tortyr kammare i modern finish. De är enbart gjorda för att plåga folk. Att sedan den moderna människan inte behöver något som liknar en torterare utan frivilligt utsätter sig själva för något sådant kan väl bara leda till slutsatsen är vi är den masochistiska generationen. (Är det kanske därför jag tycker så bra om att gå på gym? )
:D
Senast redigerad av Arcturus den tis 27 mar 2007, 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Inlägg av Herr B »

Ett par tips till alla DMFare som tänkte börja jogga:

1. Skaffa dig ett par bra skor.
2. Se till att du inte knyter skorna ordentligt. Går knuten upp får du en anledning att stanna utan att se lat ut.
3. Se till att äta ordentligt precis innan du börjar jogga. Det ger mer effekt då eftersom du släpar runt på mer vikt. Får du håll är det en extra bonus eftersom du måste avbryta.
4. Motivera dig själv genom att sätta upp delmål längs vägen där du får stanna och vila lite. Bra delmål är: halvvägs, övergånsställe, nästa lyktstople.
5. Försök lägga din rutt över så många vägar som möjligt så du måste stanna och se dig om innan du korsar vägen (vänster, höger, vänster). Detta ger fler legitima pauser.
6. Scouta ut rutten i förväg. Notera alla bra genvägar du kan ta. Alla vet att rutten är så lång som kartan visar. Säger kartan 6 km så har du sprungit 6 km även om du tog några taktiska genvägar.
7. Kom ihåg att du måste vara igång i minst 30-40 minuter, annars ger det inte så mycket. Alla pauser du måste ta på vägen ingår givetvis.
8. Planera in dina rundor långt i förväg så du är mentalt förberedd.
9. Lägg gärna dina rundor klockan 5 på morgonen. Försover du dig så har du missat det och får vänta tills nästa inplanerade runda.

Följer du alla tipsen så kommer du snart att ha en slank kropp och en järnkondis. Lagom i tid till sommaren. Lycka till!
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Jag ska springa Lundaloppet i vår. Jag föreslår att DMF sätter ihop ett lag. PR sektionen kan betala våra anmälningsavgifter. Man måste nog vara tre eller fyra personer. Är det någon som är på?

Enda risken (förutom risken att våra medlemmars totala massa blir lägre) är väl att någon anklagar oss för lyteskomik.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

hur långt är det?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Det är lite mindre än en mil, typ 9950 meter eller så. Man kan nog springa 5 km också, men jag tycker det är för kort. Är du på?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Inlägg av Pedersen »

Ni är galna...
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Inlägg av Herr B »

När är det? en mil är definitivt för mycket. Vad blir andra priset, priset för andra DMFare i mål alltstå?
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Skriv svar