Recensioner - kulturfobiker göre sig ej besvär

Huvudtråd för de filmer och tvserier som ses i föreningens biosalong, men också filmsnack i övrigt.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Tja, egentligen är ju detta inte film, men någon bättre kategori finns inte.

Och teater är väl egentligen "riktig" film. :D

Nyligen har jag varit på opera, två stycken på två veckor och tänkte att jag skulle dela med mig för de som eventuellt är intresserade av mer kultur än Conan the Barbarian och Star Trek. (Inget illa om varken Conan eller valfri stjärnkapten).

Betyg ges som följer:
:lol: - Superbra, en riktigt fantastisk upplevelse som sällan kommer glömmas.
:D - Skitbra, en väl genomförd och underhållande föreställning. Kan ses flera gånger.
:) - Bra föreställning, väl spenderad tid men inget man ser två gånger.
:| - Ganska dålig, inte speciellt rolig eller trevlig föreställning. Kunde nog stannat hemma.
:( - Kass, stanna hemma och glo på fredagsfilmen på TV4 istället.
:mad: - GRRR! Detta är en skam för hela verksamheten, skaparna borde arkebuseras!

Macbeth (Opera - Musik av Verdi) Betyg: :)
För de av er som känner till Macbeth kommer också denna vara bekant. Blod, våld, hämnd, svek, förräderi och inälvor... allt som här en bra opera till. Musiken är underbart, och speciell kudos skall ges till kören som gjorde ett fantastiskt jobb. Huvudsångarna är bra, och håller föreställningen på hög nivå, men ger inte det där lilla extra som behövs på en så här tung opera. Den spontana dansscenen under andra akten var fin, men lite omotiverad för pjäsen som helhet. Scenerna är tuffa, och man försöker flera gånger skapa sjukt tuffa optiska illusioner. Speciellt tänker jag på att de använder olika långa personer för att ge illusionen av att de är olika långt bort.

Tyvärr måste jag ge regissören stor bakläxa på kläderna. Det kvittar hur många gånger man försöker. Gråa sjuttiotalskostymer kommer ALDRIG passa i en klassisk operauppsättning. SLUTA FÖRSÖKA!
Bild Bild Bild


Träskoprinsessan (Nygjord Opera) Betyg: :D
Denna föreställning hörde jag talas lite vagt om och blev lite intresserad, när jag sedan fick chansen att se den via en släkting i biljettkassan slog jag till direkt. Jag måste erkänna att det var planchen som lockade mig (den är helt enkelt skitsnygg).

Denna opera är fantastisk vacker, och väldigt mycket av betyget kommer av korreografin och kläderna. Det hela är väldigt snyggt och enormt inspirationsgivande. Musiken är vacker och skådespelet bra, även om en del av sångarnas röster är ganska svaga och inte ger den där sparken i magen som opera bör ge. De sjunger på svenska vilket är ett plus, även om det är lite svårt att höra ibland. De kunde gott textat.

Bild Bild Bild
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Eftersom jag inte orkar leta själv: Går macbeth på malmö operan? Hur länge till spelas den?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Inlägg av wyrmer »

Ja! Ingen aning, men den hade premiär i lördags.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Träskoprinsessan har tyvär slutat visas, vi såg visste sista föreställningen.

MacBeth går på Malmö Dramatiska teater, eller Malmöoperan som den också heter.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Ichabod skrev:Tyvärr måste jag ge regissören stor bakläxa på kläderna. Det kvittar hur många gånger man försöker. Gråa sjuttiotalskostymer kommer ALDRIG passa i en klassisk operauppsättning. SLUTA FÖRSÖKA!
Jag har aldrig fattat det där ... Wotan ser ut som en försäljare av begagnade bilar och så vidare. Lika fräscht som sillen från förra julfesten i vårt kylskåp. Det är inte direkt originellt. Vad är meningen med MacBeth utan kiltar?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Det håller jag egentligen med om men ser man så dåligt som jag och inte har råd med så bra biljetter spelar det nog ingen roll :) Det är ju musiken och sången som jag är ute efter.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
pärus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 10:57
Namn: Pär B

Inlägg av pärus »

nej du skulle lika gärna kunna sitta på botulfsplatsen och kunna spana bort mot alkisarna som raglar runt saluhallen erik, lika välkorreograferat och underhållande och det hade dessutom varit gratis :p
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

nu tycker jag att du är orättvis... :mad:
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

... man betalar för en hel upplevelse naturligtvis... helst ska man ju ha käkat gott innan, var finklädd och insupa hela atmosfären... kaske ska man ha läst på lite inför föreställningen... efter föreställningen vandrar man nöjd till bastuklubben...
Senast redigerad av Godeye den lör 31 mar 2007, 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

insupa atmosfären = supa rödvin?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

Ahh, Macbeth. Kiltar. Svärd och blod. Fantastiskt. 20 spänn på att Wermlandsspexets version äger Malmö Musikteaters... ;)
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Ja, så har det ju varit vid ett flertal tillfällen.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Recensioner - kulturfobiker göre sig ej besvär

Inlägg av Elrik »

Man kanske skulle sparka lite på ett lik.. såg en bra film nyss.

Fatherland (bygger på bok av Robert Harris)
Tyskland segrade i västeuropa, vapenstillestånd med Usa medan kriget mot Sovjet fortsätter. Förintelsen och alla de andra krigsförbrytelserna är okända för allmänheten. Alla tror bara att judarna förflyttades och gavs land i Ukraina, men ingen kan kontrollera eftersom det ligger i fronten.. Anyway, Hitler fyller snart 75 (1964) och till kalaset har den amerikanske presidenten blivit bjuden. Inför hans besök kommer en grupp journalister, en av dem Charlie (Miranda Richardson) dras in i en soppa, där SS-Sturmbannführer Xavier March (Rutger Hauer) försöker utreda mordet på en gammal högt uppsatt partifunktionär. Gestapo smyger runt knutarna i Herr Flick-utstyrsel...

Betyg: :)
Helt ok rulle, väl värd tiden, men eftersom det är en deckare är den kanske inte en film att se två gånger. Bakgrunden är bra, men kanske lite förutsägbar. Skådespelet är det bästa i filmen och storyn är bra, även om upplösningen är lite påklistrad, nästan som om man bytte manusförfattare från en bra till en snabb. Slutscenen är dock bra. Historien är lite som ett rollspelsscenario... Kostymer och miljöer är ok, med några undantag: fångarna som gräver hål här och där för att visa att det är en diktatur är lite för "daltoneska" och Gestapos skinnrockar, smala slipsar och fåniga hattar känns lite komiska. Dessutom travar det omkring en massa folk i SA-uniformer!?!

Slutord: Om man inte kan prata tyska utan tänker nyttja engelska kanske man ska låta bli fåniga accenter.

lite mer: http://www.imdb.com/title/tt0109779/

Glömde en sak.. Eftersom det är en HBO-produktion visas det givetvis en del könsorgan..
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Recensioner - kulturfobiker göre sig ej besvär

Inlägg av Xian »

Man kan väl säga som så att jag tyckte att boken är bättre än filmen. Och då har jag ändå sålt boken igen. :)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Skriv svar