Spelhelg 5-7 december

Här samlas information och inlägg som rör de olika spelhelger som DMF arrangerar.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Spelhelg 5-7 december

Inlägg av Godeye »

Spelhelg 5-7 december

Den 5-7 december är det dags för nästa spelhelg. Vi kommer att spela rollspel, table-top samt brädspel under mer eller mindre organiserade former. All verksamhet är gratis och inget medlemsskap krävs för att gästa vårt minikonvent. Alla som hjälper till och alla arrangörer bjuds på mat. Möjlighet till övernattning finns.

Nedanstående schema uppdateras kontinuerligt. Frågor? PM:a mig, respektive arrangör, eller kontakta mig på martin(at)avig.se!

Vill du hjälpa till med något arrangemang, gärna någon form av turnering, så kontakta mig bums!
/Martin

Fredag
19.00- Poker Arrangör Ulvert.
18-årsgräns!
Turneringsform: Texas Hold'em TERMINATOR No Limit
Freezeout (ingen rebuy)
Antal platser: 20
Insats: 50 kr, alla insatser återbetalas till spelarna i form av vinster.
Registrering: 18:00 - 18:55
Turneringsstart: 19:00
Shuffle up and deal!

Not: TERMINATOR NL spelas som vanlig Texas Holdem NL, med undantaget att när man slår ut en av de andra spelarna så får man betalt för det i en andel av insatserna. Övriga prispengar fördelas som vanligt.


Lördag


13.00-Brädspelsbar, Pröva spontant på något av alla våra brädspel. Arrangör Arkhan.
13.30- 40K 40 minutes Arrangör Zarei. OBS! Föranmälan (pm:a/maila Zarei)

Antal spelare : max 16
Tidsåtgång: max 5 timmar (1 timmes regelgenomgång och förberedelser, max 4x1 timme spel)
Spelet kommer göras på halva figurspelsbord, med mycket terräng på. Varje deltagare får låna eller ta med sig en 400p armé med följande restriktioner:

Minst 1 troop-val.
Får ha HQ val men är inget måste. Däremot måste det finnas minst en uppgraderad modell i listan, t.ex. en sergeant, nob, exarch elller liknande.
Inga val med mer än 2 wounds.
Inga 2+ saves.
Inga special-karaktärer (dvs. named characters)
Inga fordon med ett totalt Armor Value över 33 (man summerar alla sidors armor value).
Endast målade figurer.
Matcherna har en tidsgräns på 40 minuter (efter tiden är slut spelar man tills båda spelarna har spelat lika många rundor, dock max 20 minuter extra).

Första rundan kommer köras som ett döda motståndaren uppdrag. Beroende på antal spelare kommer det finnas andra uppdrag för en runda 2 och eventuellt 3. Sist av allt spelas final. Vid mindre än 8 spelare spelas 2 rundor med alla spelare, vid över 8 spelare spelas endast utslagningsturnering.

13.00- Turnering i Helt Genialt! Arrangör Mordachai
Enkelt att lära, klurigt att vinna, färgglatt så det räcker - Helt Genialt!av Reiner Knizia. Max 16 deltagare och det kommer spelas en grundomgång (16spelare), en kvartsfinal (8 spelare), en semi (4 spelare) samt en final påtvå (2) spelare. Tidsbegränsning kan komma att införas i semi och final omnödvändigt.

13.00 Arkham Horror Arrangör: Elrik
notis.gif
notis.gif (129.31 KiB) Visad 24370 gånger
Rykten om en ondskefull kult som utför människooffer och tillber hedniska gudar sprider sig i Arkham. Några viskar om the Black Goat of the Woods. Är du tuff nog att våga infiltrera kulten och rädda Arkham?
Nya expansionen till Arkham Horror är här och en eller annan ytterligare överraskning väntar. Det kommer att köras några partier Arkham Horror under dagen, först till kvarn får mala monster..


18.00- De Bellis Antiquitatis Historiskt figurspel. Arrangör Qvistus och Jonas.
Led dina män till seger, ära och rikedom genom att krossa din motståndare på det historiska slagfältet!

Prova på att spela DBA, ett minimalistiskt och snabbspelat (ca 60-90 min) figurspel för epoken 3000 fkr till 1500 ekr. Som general för du befäl över tolv enheter (av olika typer) som vardera representerar ca 500-2000 man. Regelsystemet är mycket populärt internationellt och lyckas trots sin simpla design med att vara både taktiskt utmananade, välbalanserat och mycket underhållande.

Formatet kommer att vara Drop-in så det är bara att utmana sin bästa ovän och låna en av våra färgrika arméer så förklarar vi reglerna! Är du nyfiken så finns en inofficiell version av reglerna på nätet: http://www.wadbag.com/DBAGuide/

Dragon´s Den Arrangör Birger.


Söndag
13.00- Brädspelsbar, Pröva spontant på något av alla våra brädspel. Arrangör Arkhan.
09.30 Bloodbowl, Budweisser Cup 1831 Arrangör Skarpskytten
Obs! Bara de som är med i DMFs officiella Blodbowl-ligor får delta.
För mer info se: http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php?f=56&t=1322
Senast redigerad av Godeye den tor 04 dec 2008, 15:28, redigerad totalt 27 gång.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Spelhelg december

Inlägg av Zarei »

Då figurspel helt saknades på förra helgen kan jag tänka mig att ordna en 40k-på-40-minuter turnering.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Spelhelg december

Inlägg av Sadjev »

Jag vet inte vad dom andra bloobowl spelarna tycker men eventuellt skulle det kunna vara en lämplig helg att lägga den kupp vi ska ha mellan säsongerna, t.ex. på söndagen.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Spelhelg december

Inlägg av Skarpskytten »

Jag ser gärna en kupp på söndagen i samband med spelhelgen.

Å andra sidan är jag inte säker på att vi ska ha verksamhet på söndagarna. Det brukar vara ganska avslaget, även om jag inte vet hur det var just på söndagen denna spelhelg.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Benjamin
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 09:21
Namn: Benjamin Andersson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spelhelg december

Inlägg av Benjamin »

Jag kan tänka mig att arra ett rollspelsscenario åter igen, med reservation efter vilken helg det blir(december brukar vara en månad med en massa julmiddagar, än så länge är det visserligen bara den 13:e som är uppbokad).
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Spelhelg december

Inlägg av Ulvert »

Det var ca 15-20 pers på söndagen på spelhelgen.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg december

Inlägg av Godeye »

Ulvert skrev:Det var ca 15-20 pers på söndagen på spelhelgen.
Låter inte så pjåkig. Kanske endast skulle ha en blood-bowlcup den dagen samt någon brädspelsbar?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Spelhelg december

Inlägg av Sadjev »

Godeye skrev:
Ulvert skrev:Det var ca 15-20 pers på söndagen på spelhelgen.
Låter inte så pjåkig. Kanske endast skulle ha en blood-bowlcup den dagen samt någon brädspelsbar?
Vill bara poängtera att som det är tänkt just nu så kommer BloodBowl kuppen bara vara öppen för lag som har deltagit i NML och KGL.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg december

Inlägg av Godeye »

Sadjev skrev: Vill bara poängtera att som det är tänkt just nu så kommer BloodBowl kuppen bara vara öppen för lag som har deltagit i NML och KGL.
Dvs. mer eller mindre alla som har målade lag på DMF?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg december

Inlägg av Godeye »

Zarei skrev:Då figurspel helt saknades på förra helgen kan jag tänka mig att ordna en 40k-på-40-minuter turnering.
Hade varit mycket roligt...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Spelhelg december

Inlägg av wyrmer »

Jag kan hålla Moroniska Mästerskapen i Civilization 4.

Alla ska möta alla så jag räknar med att det kommer att ta en dryg månad att genomföra.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Spelhelg december

Inlägg av Ulvert »

Godeye skrev:
Ulvert skrev:Det var ca 15-20 pers på söndagen på spelhelgen.
Låter inte så pjåkig. Kanske endast skulle ha en blood-bowlcup den dagen samt någon brädspelsbar?
Brädspelsbaren är en god idé. Den är överlag den aktivitet som fungerar bäst på spelhelgerna, imo.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Spelhelg december

Inlägg av Elrik »

Det är ju för att brädspelarna gillar att spela spel..
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Spelhelg december

Inlägg av Zarei »

Godeye skrev:
Zarei skrev:Då figurspel helt saknades på förra helgen kan jag tänka mig att ordna en 40k-på-40-minuter turnering.
Hade varit mycket roligt...
Upplägget kommer nog vara såhär:

Antal spelare : max 16
Tidsåtgång: max 5 timmar (1 timmes regelgenomgång och förberedelser, max 4x1 timme spel)
Spelet kommer göras på halva figurspelsbord, med mycket terräng på. Varje deltagare får låna eller ta med sig en 400p armé med följande restriktioner:

Minst 1 troop-val.
Får ha HQ val men är inget måste. Däremot måste det finnas minst en uppgraderad modell i listan, t.ex. en sergeant, nob, exarch elller liknande.
Inga val med mer än 2 wounds.
Inga 2+ saves.
Inga special-karaktärer (dvs. named characters)
Inga fordon med ett totalt Armor Value över 33 (man summerar alla sidors armor value).
Endast målade figurer.
Matcherna har en tidsgräns på 40 minuter (efter tiden är slut spelar man tills båda spelarna har spelat lika många rundor, dock max 20 minuter extra).

Första rundan kommer köras som ett döda motståndaren uppdrag. Beroende på antal spelare kommer det finnas andra uppdrag för en runda 2 och eventuellt 3. Sist av allt spelas final. Vid mindre än 8 spelare spelas 2 rundor med alla spelare, vid över 8 spelare spelas endast utslagningsturnering.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Spelhelg december

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev:Dvs. mer eller mindre alla som har målade lag på DMF?
Typ. Just nu är reglerna skrivna så max åtta spelare kan delta, men möjligtivs skrivs de om för att ta in fler. Men för minst åtta pers, ja.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg december

Inlägg av Godeye »

Kan ovanstående personer arrangera den 5-7 december. Vi kommer att köra ungefär samma upplägg som förra Spelhelgen, dvs:

Fredag: bar/poker/kanske quiz
Lördag: organiserad verksamhet (dvs. alla ovan nämnda arrangemang- bloodbowl) samt brädspelsbar
Söndag: brädspelsbar kanske bloodbowlcup samt kanske något litet arrangemang.

Vad sägs?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Benjamin
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 09:21
Namn: Benjamin Andersson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spelhelg december

Inlägg av Benjamin »

Godeye skrev:Kan ovanstående personer arrangera den 5-7 december. Vi kommer att köra ungefär samma upplägg som förra Spelhelgen, dvs:

Fredag: bar/poker/kanske quiz
Lördag: organiserad verksamhet (dvs. alla ovan nämnda arrangemang- bloodbowl) samt brädspelsbar
Söndag: brädspelsbar kanske bloodbowlcup samt kanske något litet arrangemang.

Vad sägs?
Ja!
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Spelhelg december

Inlägg av Ulvert »

Fungerar för mig.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Spelhelg december

Inlägg av Zarei »

Förutsatt att det är efter 13 på lördagen kan jag.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Spelhelg december

Inlägg av Skarpskytten »

Jag är med, men vill helst ha bloodbwol på söndagen. Dels kommer den att ta två av våra större bord för bara åtta spelare (slöseri med plats), del tar den en hel dag för de som går till final (de missar allt annat roligt på lördagen).
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Skriv svar