Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

Abdul Alhazred skrev:de som är bra på Linux kan förklara för mig hur jag spelar mina Bluray-filmer i Ubuntu...

Har själv ingen blue-ray enhet till datorn så jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga, men har du testat det som står på https://help.ubuntu.com/community/Restr ... ayAndHDDVD :?:
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Abdul Alhazred »

Man kan inte köra Bluray på Linux, inte om man vill göra det lagligt. Folk klagar på att Windows och Office kostar massa pengar och att openoffice/Linux är lika bra/bättre men eftersom de flesta företag väljer att betala MS tusentals kronor istället för att ladda ner så borde det betyda
1. MS produkter är bättre och därför värda pengarna
2. Alla företagsledare är korkade och vi linux nördar är så mycket smartare.
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

Abdul Alhazred skrev:Man kan inte köra Bluray på Linux, inte om man vill göra det lagligt.
Var samma snack när det gällde DRM-smittade DVDer. Att det var olagligt att kringå DRM-skyddet för att kunna se filmer man köpt. Mest kända fallet med DVD John (http://en.wikipedia.org/wiki/Dvd_john) dömde domstolen i Norge till Johns fördel. Om liknande lagar råder i Sverige vet jag inte. Kanske någon juridik kunnig kan svara på.

Rykten säger att ovan nämnda person även jobbar på mjukvara för att man ska kunna se blue ray filmer på bl.a linux. Hittar dock ingen säker källa som bekräftar detta.
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av NiklasB »

Vill bara chippa in med att även jag sitter på ubuntu. Big deal, det är bara en dator-detalj.

Det behövs inte ytterligare en diskussion inom DMFs väggar om huruvida Linux-folket ska hålla käft eller ifall windows-folket är idioter. Så länge forumet inte går o blir IE-optimerat eller datorerna på lokalen kräver att användarna skriver shellkommandon för att starta programmen (bägge scenariona är väl ungefär lika otroliga) så finns det bättre forum för datordiskussioner. Kom upp till D-sektionen på LTH vet ja, här kommer du iaf få svar på tal som kräver detaljerade dator-kunskaper.

Frihet åt folket. Inklusive friheten att välja tyranni.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Skriv svar