Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/linux som operativsystem? Visserligen har jag en dual boot lösning med Win XP som sekundärt operativsystem.

Med tanke på att vi mer eller mindre klassars som nördar av somliga borde andelen vara fler. Eller?
Om ni undrar andvänder jag mig av Gnu/linux distributionen Ubuntu 8.04. Ska snart uppdatera till version 8.10 när den släpps om tio dagar, vilket jag ser fram emot.
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Sadjev »

jag kör linux när jag ska jobba med datorn, annars brukar jag boota till XP.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

Var kul att höra. Vilken distribution?
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Herr B »

well...
Bilagor
13051LINUX_Most_people_aren_t_intrested_in_assembling_their_car_completely_from_scratch_either.jpg
13051LINUX_Most_people_aren_t_intrested_in_assembling_their_car_completely_from_scratch_either.jpg (33.46 KiB) Visad 18214 gånger
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

Herr B skrev:well...
Skulle samtliga bildelar vara gratis som i gratis öl och fria att modifiera efter sina behov så skulle nog fler byggt sina bilar från scratch.

Sedan finns det färdiga distributioner, där det är bara till att installera, tuta och köra.
d_(^^,)_b
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av kombat »

Jag litar inte på saker som är gratis då det brukar vara rent skit tbh.
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Pedersen »

drond skrev:
Herr B skrev:well...
Skulle samtliga bildelar vara gratis som i gratis öl och fria att modifiera efter sina behov så skulle nog fler byggt sina bilar från scratch.

Sedan finns det färdiga distributioner, där det är bara till att installera, tuta och köra.
I beg to differ! Jag har ännu inte lyckats att installera en endaste linux distribution utan att jag går i stå. Det längsta jag någonsin kommit var tills jag försökte koppla upp mig mot internet och datorn började förolämpa mig med helt obegripliga frågor i början för att därefter bara sura tyst för sig själv.
Det senaste installationsförsöket slutade med att biosen kukade ur har jag för mig.
Hemmabyggda bilar som är gratis är jättebra, men om ritningar och instruktioner sällan stämmer överrens med dessa blir det svårare.
Eller så kan man alltid skylla på att den breda massan är för dum för att förstå konstnärernas/ingenjörernas storhet och tankegång.
Summan av kardemumman är nog att så länge som jag inte lyckas koppla upp mig på internet (eller ens installera skiten utan risk för haveri), så kommer det nog dröja innan jag börjar leka med sånt igen.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

Pedersen skrev: I beg to differ! Jag har ännu inte lyckats att installera en endaste linux distribution utan att jag går i stå. Det längsta jag någonsin kommit var tills jag försökte koppla upp mig mot internet och datorn började förolämpa mig med helt obegripliga frågor i början för att därefter bara sura tyst för sig själv.
Det senaste installationsförsöket slutade med att biosen kukade ur har jag för mig.
Hemmabyggda bilar som är gratis är jättebra, men om ritningar och instruktioner sällan stämmer överrens med dessa blir det svårare.
Eller så kan man alltid skylla på att den breda massan är för dum för att förstå konstnärernas/ingenjörernas storhet och tankegång.
Summan av kardemumman är nog att så länge som jag inte lyckas koppla upp mig på internet (eller ens installera skiten utan risk för haveri), så kommer det nog dröja innan jag börjar leka med sånt igen.
Bild

Vilket år var det du gav dig på att installera Gnu/Linux? Vilka distributioner har du testat?
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

kombat skrev:Jag litar inte på saker som är gratis då det brukar vara rent skit tbh.
Så om vi två går på krogen och jag bjuder på en öl. Är den ölen skit då :?:
( dock kommer jag ta betalt för supporten om hur du dricker ölen ^_^ )
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
Benjamin
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 09:21
Namn: Benjamin Andersson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Benjamin »

Har försökt mig på Linux och Unix under åren men det har aldrig satt sig. Red Hat, Debian, Ubuntu, mm.

Anledningen till att det inte blev något annat än ett "försök" är för att jag har helt enkelt inte viljan att lägga ner så himla mycket tid på fixar, tweakning och andra fixar för att jag ska kunna använda systemet på det sättet jag vill använda det på.
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av kombat »

drond skrev:
kombat skrev:Jag litar inte på saker som är gratis då det brukar vara rent skit tbh.
Så om vi två går på krogen och jag bjuder på en öl. Är den ölen skit då :?:
( dock kommer jag ta betalt för supporten om hur du dricker ölen ^_^ )
ölen i sig själv är ju inte gratis när du faktiskt har betalt för den men om bartendern bara häller upp en öl till mig utan att vilja ta betalt blir jag misstänksam
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

kombat skrev:
drond skrev:
kombat skrev:Jag litar inte på saker som är gratis då det brukar vara rent skit tbh.
Så om vi två går på krogen och jag bjuder på en öl. Är den ölen skit då :?:
( dock kommer jag ta betalt för supporten om hur du dricker ölen ^_^ )
ölen i sig själv är ju inte gratis när du faktiskt har betalt för den men om bartendern bara häller upp en öl till mig utan att vilja ta betalt blir jag misstänksam
Tja, Ubuntu Gnu/Linux är ju häller inte gratis att utveckla, finns professionella programmerare som jobbar på projektet. Dock sponsrar mångmiljonärren och kosmonauten Mark Shuttleworth oss alla på det.
Senast redigerad av drond den tis 21 okt 2008, 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

Benjamin skrev:Har försökt mig på Linux och Unix under åren men det har aldrig satt sig. Red Hat, Debian, Ubuntu, mm.

Anledningen till att det inte blev något annat än ett "försök" är för att jag har helt enkelt inte viljan att lägga ner så himla mycket tid på fixar, tweakning och andra fixar för att jag ska kunna använda systemet på det sättet jag vill använda det på.
Tar ett tag att komma över inlärningströsklen men när man väl gjort det så flyter det på. Och konfigurera och tweaka behöver man iregel bara göra en gång efter man installerat systemet.
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Abdul Alhazred »

drond skrev: Tar ett tag att komma över inlärningströsklen men när man väl gjort det så flyter det på. Och konfigurera och tweaka behöver man iregel bara göra en gång efter man installerat systemet.
Just detta ska man inte behöva göra som användare. Man ska bara behöva stoppa i skivan trycka på install och sen ska allt vara klart.
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Pedersen »

drond skrev:Bild
Vilket år var det du gav dig på att installera Gnu/Linux? Vilka distributioner har du testat?
Äh, jag orkar inte ens svara på förolämpningar om att det är mig det är fel på för att jag är för dum för att använda Gnu/Linux. Mitt deltagande i den här diskussionen slutar här.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Sadjev »

Jag förstår inte riktigt vad det är ni debatterar... det är ju fritt fram för var och en att använda det OS som han eller hon föredrar. Vad är problemet?
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av drond »

Abdul Alhazred skrev: Just detta ska man inte behöva göra som användare. Man ska bara behöva stoppa i skivan trycka på install och sen ska allt vara klart.
Är det så med Proprietära Operativsystem, för att ta windows xp som ett exempel?
Jag lånade en scanner av en polare för att jag hade lite bilder som skulle scannas in. Jag pluggade in scannern i USB-porten, windows indikerade på att ny maskinvara hadde hittats. Men sedan började datorn tjata om drivrutiner och hela det där tjafset och att man skulle mata in en CD med sådana. Efter som ingen CD fanns, botade jag om till Ubuntu och startade xsane och kunde utan problem scanna in bilderna. Linuxkärnan tog automatiskt han om installation om drivrutiner.

Jag laddade ner filmen Steal This Film Part II. Filmen kom i *.ISO-format. Då krävs det helt plötsligt tredje partens programvara för att kunna hantera det formatet, eller så bootar man om till Ubuntu och öppnar upp ett terminalfönster och skriver:

Kod: Markera allt

    sudo mount /<sökväg>/Steal This Film II.iso /media/mount -t iso9660 -o loop
och sedan på enter, så är filmen mountad (efter man angett sitt lösenord i prompten ) och redo. Att bränna ut den på DVD om man har en DVD-brännare är ännu änklare, högerklicka på filen och välj skriv till skiva .I Windows XP är det så mycket mer jobb med drivrutiner och installation av tredje partens programvara och inte tal med allt tjafs med antivirus och brandväggar.

Men vist inlärningströsklen till Gnu/Linux är hög, men när man väl kommit över den kan man göra betydligt mycket mer med systemet och FOSS-programvara än man kan med ett vanligt windowsystem där man dessutom behöver inte bara betala för operativsystemet utan även för alla nödvändig programvara som behövs för att man ska kunna andvända datorn på en daglig basis.
d_(^^,)_b
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av kombat »

asså Christian det räcker du behöver inte förklara att lunix/gnu skulle vara något bra. visst nörd eliten kan vara tycka att det är tufft men de flest dmfarna likt de flesta människorna här i världen kan inte bry sig mer hur bra du tycker linux/gnu är och det är ingen brudmagnet heller direkt. Att förlämpa människor som inte tycker som du eller har andra åsikter leder bara till en eventuell ban på forumet samt att folk överlag inte tar dig på alvar...
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Elrik »

Moderatorn säger: Ungefär det Pck sa. Ingen har hakat på och vill diskutera Gnu/Linux förträfflighet eller vill erkänna att de använder det. Om det bara ska vara en "gnäll-på-windows-användar-tråd" så kan vi lika gärna stänga den.

Gör/säg något vettigt istället.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Är jag den ända DMFaren som kör Gnu/Linux?

Inlägg av Abdul Alhazred »

de som är bra på Linux kan förklara för mig hur jag spelar mina Bluray-filmer i Ubuntu...
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Skriv svar