Veckans undersökning 8

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.

Är det ok?

Omröstningen slutade ons 29 okt 2008, 18:22

Ja
11
52%
Nej
10
48%
 
Antal röster: 21

Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Veckans undersökning 8

Inlägg av Elrik »

Om alla människor skulle vara helt säkra från brott som andra människor gör mot dem, tex rån, våldtäkt, misshandel, mord, ifall vi hade en total kameraövervakning i det offentliga. Skulle vi ha det i så fall/ är det en bra idé?

Kamerorna övervakas av robotar och ingen människa får se filmerna förrän det pågår en brottsutredning. Filmerna sparas bara så länge som det behövs för att kontrollera att det inte sker något brott.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
rufsi
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 585
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
Namn: Johan Bengtsson
Ort: Wml

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av rufsi »

Jag anar ett oroväckande stort mått av seriositet...
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Elrik »

hur menar du?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
mawno
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 12:07
Namn: Emanuel Meramveliotakis

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av mawno »

Om alla är säkra vad ska vi då med kamerorna och robotarna till?
Sweet Krishna, shake that rupee maker!
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Elrik »

Kanske uttryckte mig lite luddigt.. Kamerorna gör så att vi blir säkra, eftersom alla brottslingar fångas in. (I praktiken skulle det givetvis inte funka men i teorin)
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Ulvert »

Problemet ligger i hur man definierar brott. Alla människor begår "små" brott hela tiden (går mot röd gubbe etc), och om kamerorna skyddar även mot sådana saker så har vi snart ett fint litet samhälle där säkert alla tågen går i tid också.

Jag vill inte ha för mycket ordning i mitt kaos, tack. ;-)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
rufsi
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 585
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
Namn: Johan Bengtsson
Ort: Wml

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av rufsi »

Elrik skrev:hur menar du?
Bara som en jämförelse med äldre "veckans undersökning"

http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php?f=11&t=901

http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php?f=11&t=978
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Elrik »

rufsi skrev:
Elrik skrev:hur menar du?
Bara som en jämförelse med äldre "veckans undersökning"

http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php?f=11&t=901

http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php?f=11&t=978
Aha! :D

Jag menar inte brott som nedskräpning och gå mot röd gubbe. Bara sånt som innefattar våld eller stöld, sånt som man blir "personligen ledsen/drabbad" av
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av bladerunner_35 »

Som frågan ser ut (om jag förstått den rätt) har jag svårt att se hur någon överhuvudtaget kan rättfärdiga ett nej. Förvånande då att det ändå är så många som röstat nej, ännu mer förvånande att så många har röstat.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Elrik »

Det är det jag funderat över.. är det egoistiskt att inte vilja bli filmad i offentligheten för att inga människor/butiker någonsin skulle bli rånade eller misshandlade/vandaliserade i utbyte.. (jag menar inte att man ska åka dit för knarklagning med hjälp av kamerorna)

I debatter hör man hela tiden att den personliga integriteten skadas, men är rätten att gå mot röd gubbe viktigare än rätten att inte bli rånad eller misshandlad? Jag undrar bara hur vi argumenterar för det..?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Ulvert »

Elrik skrev:I debatter hör man hela tiden att den personliga integriteten skadas, men är rätten att gå mot röd gubbe viktigare än rätten att inte bli rånad eller misshandlad? Jag undrar bara hur vi argumenterar för det..?
Det är dock skillnad mellan din omröstning - där allting fungerar utopiskt på ett teoretiskt plan, och verkligheten där människor (med alla deras fel och brister) kommer att ansvara för att andra människors integritet inte blir kränkt.

Eller som den romerske poeten Juvenal sade: "Quis custodiet ipsos custodes?" d.v.s. "Vem vaktar väktarna?"
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Elrik »

Men det är i den utopiska världen som frågan ställs och det är bara det jag är nyfiken på. Om integriteten i sig är "större" än andra människors säkerhet.

Fast å andra sidan.. man kan givetvis undra samma sak även i den riktiga världen. Det begås några tusen våldtäkter om året (förvisso sker säkert hälften av de som anmäls i hemmet), likaså många tusen rån av personer och butiker, och mängder av meningslösa misshandlar.. Det kan vara intressant att få se någon väga detta mot att några byrokrater inte får sitta och skratta på jobbet åt en full snubbe som runkar i en buske.

Hur kontrollerar vi läkare att de inte bryter mot sina tystnadslöften, eller vägrar folk som sätter integriteten före människors säkerhet att besöka läkare?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Pedersen »

bladerunner_35 skrev:Som frågan ser ut (om jag förstått den rätt) har jag svårt att se hur någon överhuvudtaget kan rättfärdiga ett nej. Förvånande då att det ändå är så många som röstat nej, ännu mer förvånande att så många har röstat.
Jag kan rättfärdiga ett nej med att jag anser att det iblan är rätt att begå brott utan att man ska behöva ta konsekvenserna av straffet (om man lyckas komma undan). Det är naturligtvis helt odemokratiskt och så vidare men jag har min egen moral som jag ibland anser stå över lag och rätt. T ex rätten att fysiskt skada människor som jag upplever som ett hot mot min person till trots att ingen kamera i världen skulle kunna dokumentera att så verkligen var fallet. Jag har dessutom inte riktigt samma uppfattning som samhället i just vad som betraktas som hot. Jag anser att det bara är jag som kan avgöra när jag känner mig hotad, ingen domare, polis eller åklagare. När man känner sig hotad till liv och lem så har man rätt till nödvärn, problemet är att det alltid är någon annan som ska försöka avgöra om man varit hotad eller inte och det kan vara svårt att övertyga dessa om att så var fallet.
Hmm, lite luddig förklaring kanske men men...
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Ulvert »

Elrik skrev:Fast å andra sidan.. man kan givetvis undra samma sak även i den riktiga världen. Det begås några tusen våldtäkter om året (förvisso sker säkert hälften av de som anmäls i hemmet), likaså många tusen rån av personer och butiker, och mängder av meningslösa misshandlar.. Det kan vara intressant att få se någon väga detta mot att några byrokrater inte får sitta och skratta på jobbet åt en full snubbe som runkar i en buske.
Återigen, detta förutsätter att det inspelade materialet endast kommer att användas i brottsförebyggande och -bekämpande syfte och inte hamnar i fel händer, och detta är ingen garanti som du (om du inte är Gud fader på fritiden) eller någon annan människa kan ge.
Elrik skrev:Hur kontrollerar vi läkare att de inte bryter mot sina tystnadslöften, eller vägrar folk som sätter integriteten före människors säkerhet att besöka läkare?
Läkare har en etiknämnd som skall hantera sådana ärenden, men det är helt klart att tystnadslöften bryts. Förmodligen ganska ofta också. Detta illustrerar min poäng - människor är felbara och ofta oetiska varelser (och bör således inte ansvara för att andra människors integritet inte kränks). Läkare kan man dock inte leva utan, medan vi har klarat oss ganska bra utan ett "storebror"-samhälle än så länge.

Om vi vänder på din (något ledande) frågeställning ovan, och istället frågar: "Hur kan folk som sätter människors säkerhet över den personliga integriteten garantera att vi inte förlorar både säkerhet och integritet i ett övervakningssamhälle?"

Benjamin Franklin hade rätt: "Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both".
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Pedersen »

Elrik skrev:Det är det jag funderat över.. är det egoistiskt att inte vilja bli filmad i offentligheten för att inga människor/butiker någonsin skulle bli rånade eller misshandlade/vandaliserade i utbyte.. (jag menar inte att man ska åka dit för knarklagning med hjälp av kamerorna)

I debatter hör man hela tiden att den personliga integriteten skadas, men är rätten att gå mot röd gubbe viktigare än rätten att inte bli rånad eller misshandlad? Jag undrar bara hur vi argumenterar för det..?
Du borde åka lite till Singapore och kolla hur trygga de människorna känner sig. De har total övervakning och en intressant angiverikultur.
Resultatet är att ingen spottar på gatan eftersom alla med de tendenserna sitter i fängelse för länge sedan. Det känns ju extremt tryggt att vandra omkring på gatorna nattetid, men man kan inte dra ner gylfen och kissa om man blir fyllekissenödig då det är stor risk att åka dit om någon ser det. Inte heller kan man betala en taxichafför dubbel (eller ens tredubbel) taxa mot att han bryter mot hastighetsbegränsningarna på motorvägen kl 3 på natten (när det finns noll trafik) eftersom han är livrädd för kamerorna.
Jag förstår att det bara är våldsbrotten du är ute efter att diskutera, men problemet är att det inte fungerar så rent praktiskt. När människor slutar att vara rädda för att bli nerslagna på gatan går de över till att vara rädda för att folk ska spotta på gatan eller kissa i deras portupgång istället och så rullar det på...
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av wyrmer »

Pedersen skrev: Du borde åka lite till Singapore och kolla hur trygga de människorna känner sig. De har total övervakning och en intressant angiverikultur.
Resultatet är att ingen spottar på gatan eftersom alla med de tendenserna sitter i fängelse för länge sedan. Det känns ju extremt tryggt att vandra omkring på gatorna nattetid, men man kan inte dra ner gylfen och kissa om man blir fyllekissenödig då det är stor risk att åka dit om någon ser det. Inte heller kan man betala en taxichafför dubbel (eller ens tredubbel) taxa mot att han bryter mot hastighetsbegränsningarna på motorvägen kl 3 på natten (när det finns noll trafik) eftersom han är livrädd för kamerorna.
Jag förstår att det bara är våldsbrotten du är ute efter att diskutera, men problemet är att det inte fungerar så rent praktiskt. När människor slutar att vara rädda för att bli nerslagna på gatan går de över till att vara rädda för att folk ska spotta på gatan eller kissa i deras portupgång istället och så rullar det på...
Och problemet med det är???
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Pedersen »

wyrmer skrev:Och problemet med det är???
Det är ett problem i de fall man blir kissnödig (mänskligt). När man håller på att bli akterseglad (mänskligt). När man brottar ner en dryg jäkel som betett sig illa mot en utan att kamerorna uppmärksammat det (döda vinklar, ljud etc...). Dessutom tycker jag att det är obehagligt att veta att jag är övervakad, lite granna på samma sätt som jag tycker det är obehagligt att ha ett mongo hängandes över min axel bara för att kunna påpeka mina brister när tillfälle ges.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Elrik »

Men de enda argumenten är alltså: "det går inte att kontrollera" och "om vi tillåter A kommer vi tillåta B"?

Det är ju de ni fört fram hittills..?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Pedersen »

Elrik skrev:Men de enda argumenten är alltså: "det går inte att kontrollera" och "om vi tillåter A kommer vi tillåta B"?

Det är ju de ni fört fram hittills..?
Nej, det är dessutom obehagligt.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Veckans undersökning 8

Inlägg av Elrik »

Det är mord också.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Skriv svar