Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.

För eller emot FRA-lagen

För
2
12%
Emot
14
82%
Vet ej
1
6%
 
Antal röster: 17

Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av drond »

Vad anser du om FRA-lagen. Om du missat vad detta är för någonting så innebär det att all datortrafik som lämnar rikets gränns avlyssnas och lagras. Nästan all kommunikation, även inhemsk, passerar idag gränsen och kan därmed avlyssnas: e-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla behandlas som misstänkta.
Avlyssningen sägs skydda mot odefinierade ”yttre hot”. I själva verket är den nya lagen i sig ett allvarligt angrepp på det öppna och fria samhället, i och med att staten bereder sig tillträde till medborgarnas privata kommunikation.
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Xian »

Med tanke på den opartiska text som du skrivit tror jag att jag kan misstänka vad du röstat på. :)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av kombat »

Övervakingen av all kommunikation har ju alltid funnits så det är inget nytt som fra-lagen innebär att militären gör. Men nu finns det ju ett reglement som säger vad som är okay och inte koay så jag anser ju snarare att fra-lagen månar mer om den personliga integriteten än att låta militären arbeta i det dolda. Men tja det som folk inte vet tar de ju ingen skada av.
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Screamer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 23:15
Namn: Erik Ramelius

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Screamer »

Som lagen är utformad senast jag hörde så ska all trafik där mottagare/avsändare befinner sig i Sverige inte sparas. Och att det avlyssnas är väl att ta i, då ska ju nån lyssna;) Avsöks är väl en bättre term?
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Pedersen »

Screamer skrev:Som lagen är utformad senast jag hörde så ska all trafik där mottagare/avsändare befinner sig i Sverige inte sparas. Och att det avlyssnas är väl att ta i, då ska ju nån lyssna;) Avsöks är väl en bättre term?
Jag förstår inte skillnaden mellan avlyssnas och avsökas.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Screamer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 23:15
Namn: Erik Ramelius

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Screamer »

Med sökord som letar efter vissa saker, eller nån som sitter och lyssnar av allting.
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Pedersen »

Screamer skrev:Med sökord som letar efter vissa saker, eller nån som sitter och lyssnar av allting.
Och principskillnaden är?
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Screamer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 23:15
Namn: Erik Ramelius

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Screamer »

Pedersen skrev:
Screamer skrev:Med sökord som letar efter vissa saker, eller nån som sitter och lyssnar av allting.
Och principskillnaden är?
Om allt kontrolleras eller bara en del förutbestämda saker.
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av drond »

kombat skrev:Övervakingen av all kommunikation har ju alltid funnits så det är inget nytt som fra-lagen innebär att militären gör.
Nej. Militären sitter inte t.ex på posten, sprättar upp alla brev och läser dem för att sedan skicka dem vidare till mottagaren. Ej häller sitter de och avlyssnar ens telefonsamtal eller läser igenom ens SMS. Och du kan glömma att de övervakar dina IRC/MSN konversationer. Och så vidare och så vidare.

Den övervakningen som sker i dag, så skallad signalspaning har inriktat sig på publikt tillgängliga signaler, dvs radiovågor. Det har jag inga problem med, eller i en skarpa militära situationer, tex att svensk trupp i insatser utomlands signalspanar på sin omgivning är självklart inget problem. Men det som FRA-lagen vill få igenom är inte signalspaning utan massavlyssning på svenska folket.
kombat skrev:Men nu finns det ju ett reglement som säger vad som är okay och inte koay så jag anser ju snarare att fra-lagen månar mer om den personliga integriteten än att låta militären arbeta i det dolda.
Så länge regeringen på ett eller annat sätt har tillgång till informationen så är det fortfarande inte tal om signalspaning utan massavlyssning.
kombat skrev:Men tja det som folk inte vet tar de ju ingen skada av.
Det är ju ingen hemlighet precis att de kommer sitta där och massavlyssna oss.
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av drond »

Screamer skrev:Som lagen är utformad senast jag hörde så ska all trafik där mottagare/avsändare befinner sig i Sverige inte sparas.
PR-Kupp från regeringens sida. "Lagförändringen" innebär i praktiken inte ett skit, då regeringen knappast vet hur internet är uppbyggt.
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Pedersen »

Screamer skrev:
Pedersen skrev:
Screamer skrev:Med sökord som letar efter vissa saker, eller nån som sitter och lyssnar av allting.
Och principskillnaden är?
Om allt kontrolleras eller bara en del förutbestämda saker.
Men allt kontrolleras juh?
Dessutom spelar det ingen roll om det bara är en liten del av all trafik som faktiskt utvärderas. Så länge varken du eller jag vet vad det är som fångas i nätet måste vi anta att allt som vi skickar kan fångas i nätet, således är all information som skickas att betrakta som avlyssnad.
Hur ska jag göra för att säkert undgå att min information avlyssnas? Inte skriva fula ord som fastnar i nätet? Jag vet ju inte ens vilka ord det är som utlöser alarmen hos FRA. Inte heller vet jag vilka mottagare det är som de har på sin lista över intressanta personer.
Men det är ju faktiskt så att själva innehållet i kommunikationen är underordnad i den här typen av massavlyssning/signalspaning. Det som är mest intressant för FRA är vilka personer som har kontakt med vilka grupper. Vem har kontakt med vem och när?
Hur kan jag undgå att säkert inte ha något som helst samröre med en misstänkt "elak" typ när jag inte ens vet vilka dessa är enligt FRA (eller USA, Polisen, SÄPO, eller andra intressenter som med denna lag kommer ha laglig rätt att beställa uppdrag av FRA).

Jag har inget emot att andra människor ger upp sin frihet, men jag blir sur när ni säljer ut min frihet i samma veva.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
rufsi
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 585
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
Namn: Johan Bengtsson
Ort: Wml

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av rufsi »

jag är visserligen inte särskilt insatt i de lagtekniska detaljerna i förslaget, men principiellt så tycker jag nog att det är bra att rikets säkerhet aoch brotts- och terrorbekämpning tillgodoses framför den personliga integriteten. I mina ögon ter det sig ganska sjukt att polis och myndigheter förhindras att bekämpa brott som alla vet att begås av den anledning att byråkratin som ligget till grund för möjligheterna till insamlande av bevismaterial/husransakan helt enkelt är, i sammanhanget, övermäktiga, som till exempel i fildelningsfallet.
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Abdul Alhazred »

FRA-lagen är bra och den kommer bli ännu bättre efter valet när Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen för då behöver man inte filtrera lika mycket eftersom alla utläningar är onda....

Även om vi litar på de politiker vi hr idag vet vi inte hur det ser ut imorgon.
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Skarpskytten »

Abdul Alhazred skrev:FRA-lagen är bra och den kommer bli ännu bättre efter valet när Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen för då behöver man inte filtrera lika mycket eftersom alla utläningar är onda....

Även om vi litar på de politiker vi hr idag vet vi inte hur det ser ut imorgon.
Det var vad jag tänkte skriva i den andra tråden. Det i mina ögon starkaste argumentet mot varje form av massövervakning, förutom de principiella.

Hade ancient regime haft tillgång till den teknologi vi har idag skulle vi fortfarande vara underkastade kungars, byrokraters och kyrkans makt och ha noll möjligheter att handla eller utrycka oss politiskt.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av kombat »

rufsi skrev:jag är visserligen inte särskilt insatt i de lagtekniska detaljerna i förslaget, men principiellt så tycker jag nog att det är bra att rikets säkerhet aoch brotts- och terrorbekämpning tillgodoses framför den personliga integriteten. I mina ögon ter det sig ganska sjukt att polis och myndigheter förhindras att bekämpa brott som alla vet att begås av den anledning att byråkratin som ligget till grund för möjligheterna till insamlande av bevismaterial/husransakan helt enkelt är, i sammanhanget, övermäktiga, som till exempel i fildelningsfallet.
kan inte mer än att hålla med min namne i detta fallet
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Elrik »

Man glömmer ofta att peck har ett annat namn i resten av världen.. :shock:
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Screamer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 23:15
Namn: Erik Ramelius

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Screamer »

Det jobbigaste skulle ju vara om terroristerna och andra grupperingar som syftet är att störa får ut en lista på ord de ska undvika för att inte fastna i FRA-nätet...

Det finns genomtänkta lagar, och det finns de som är mindre väl genomtänkta... Ungefär som fildelningslagen, som fick typ en dömd och 1 000 000 (minst!) kriminella på fri fot i vårt avlånga land... :ninja:
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av Pedersen »

Abdul Alhazred skrev:FRA-lagen är bra och den kommer bli ännu bättre efter valet när Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen för då behöver man inte filtrera lika mycket eftersom alla utläningar är onda....

Även om vi litar på de politiker vi hr idag vet vi inte hur det ser ut imorgon.
Vi behöver inte vänta tills i morgon. Kolla hur Gordon Brown i Storbritannien vill använda sig av terroristlagarna för att frysa islänningarnas tillgångar.
Terroristlagar som bara skulle användas mot terrorister...
Eller är det jag som missat att hela Island egentligen är ett stort terroristnäste?
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av kombat »

Pedersen skrev:
Abdul Alhazred skrev:FRA-lagen är bra och den kommer bli ännu bättre efter valet när Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen för då behöver man inte filtrera lika mycket eftersom alla utläningar är onda....

Även om vi litar på de politiker vi hr idag vet vi inte hur det ser ut imorgon.
Vi behöver inte vänta tills i morgon. Kolla hur Gordon Brown i Storbritannien vill använda sig av terroristlagarna för att frysa islänningarnas tillgångar.
Terroristlagar som bara skulle användas mot terrorister...
Eller är det jag som missat att hela Island egentligen är ett stort terroristnäste?
islänningarna had it comming! :P Vattnajökul är ju egentligen en al-quida arctic training camp och rejkavik är en enda stor terroistcell
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: Veckans undersökning 9: FRA-lagen

Inlägg av drond »

Screamer skrev:Det jobbigaste skulle ju vara om terroristerna och andra grupperingar som syftet är att störa får ut en lista på ord de ska undvika för att inte fastna i FRA-nätet...

Det finns genomtänkta lagar, och det finns de som är mindre väl genomtänkta... Ungefär som fildelningslagen, som fick typ en dömd och 1 000 000 (minst!) kriminella på fri fot i vårt avlånga land... :ninja:

ca. 1 600 000 fildelare hadde vi i vårat avlånga land sist jag kollade.
d_(^^,)_b
Skriv svar