RAM

Här finns snacket om de senaste spelen, och hur man spelar dem.
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

RAM

Inlägg av Pedersen »

Hej alla glada och kompetenta hårdvarumänniskor på forumet.
Då jag är i desperat behov av nya RAM-moduler (jag orkar inte med 1GB längre) så undrar jag om det finns någon som har tips om en bra sida där man kan lära sig allt om RAM; Dvs vilka olika typer finns det, hur tolkar man alla forkortningarna som finns i namnen på modulerna/interfacerna.
Hmm, det här blev lite flummigt kanske...
Jag börjar om.

Jag vill köpa mer RAM till mitt moderkort och min användarmanual säger:

Memory support
- DDR2 667/800 SDRAM (240pin/ non-ECC)
- 4 DDR2 DIMMs (8GB max)


Jag vet inte exakt vad detta betyder så därför vet jag inte vad jag ska beställa för minnesmoduler.
Någon som orkar förklara för mig eller hänvisa mig till en sida som kan göra det?
Tack på förhand.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: RAM

Inlägg av Zarei »

Det du ska köpa står i din post:

DDR2 antingen 667 MHz eller 800 MHz(kallas ibland PC2 6400). EEC är inte standard på dessa så det behöver du inte bry dig om.
Beroende på hur mycket du vill ha köper du antingen en 1GB till eller kanske 2st 2GB om du vill upp till 4GB. 4Gb är max för Vista. Har du däremot 64-bitars Vista kan du ha upp till 8GB.

1GB bör kosta runt 300kr, 2GB runt 600kr.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: RAM

Inlägg av wyrmer »

http://www.mpasystems.com.au/cgi-bin/mp ... 0Explained

Om du vill få lite insyn i vad allting betyder.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: RAM

Inlägg av Pedersen »

Zarei skrev:Det du ska köpa står i din post:

DDR2 antingen 667 MHz eller 800 MHz(kallas ibland PC2 6400). EEC är inte standard på dessa så det behöver du inte bry dig om.
Beroende på hur mycket du vill ha köper du antingen en 1GB till eller kanske 2st 2GB om du vill upp till 4GB. 4Gb är max för Vista. Har du däremot 64-bitars Vista kan du ha upp till 8GB.

1GB bör kosta runt 300kr, 2GB runt 600kr.
Jag kör xp 32bitars så jag antar att 3.2 gig är max jag kan utnyttja?
Jag kanske ska tillägga att jag för tillfället endast kör på 1 1GB modul just nu och därför antar att jag skulle kunna köpa 2 X 1 GB moduler för att komma upp i 3 GB?
Jag antar vidare att 800 MHz är bättre i överklockningspotential än vad 667 MHz är?

Har jag rätt i ovanstående antaganden?
Senast redigerad av Pedersen den lör 15 nov 2008, 17:34, redigerad totalt 2 gång.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: RAM

Inlägg av Pedersen »

wyrmer skrev:http://www.mpasystems.com.au/cgi-bin/mp ... 0Explained

Om du vill få lite insyn i vad allting betyder.
Muchas gracias.
Mycket informativt. :)
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: RAM

Inlägg av Sadjev »

på i princip alla moderna datorer vill du helst ha ett jämt antal minnes stickor. Detta p.g.a. att moderkortet klarar av att prata med båda samtidigt och på så sätt kan slussa data snabbare... normal brukar man försöka ha identiska minnen. Jag skulle rekommendera dig att köpa 2 * 1 gig och trycka in.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: RAM

Inlägg av Pedersen »

Sadjev skrev:på i princip alla moderna datorer vill du helst ha ett jämt antal minnes stickor. Detta p.g.a. att moderkortet klarar av att prata med båda samtidigt och på så sätt kan slussa data snabbare... normal brukar man försöka ha identiska minnen. Jag skulle rekommendera dig att köpa 2 * 1 gig och trycka in.
Menar du med detta att jag skall kasta min 1 * 1 gig (som jag har sittandes just nu) och skaffa mig 2 * 1 gig att peta in i stället, eller ska jag köpa mig en identisk 1 * 1 gig (som jag redan har i burken) och sätta in den på den andra kanalen?
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: RAM

Inlägg av Sadjev »

Pedersen skrev:
Sadjev skrev:på i princip alla moderna datorer vill du helst ha ett jämt antal minnes stickor. Detta p.g.a. att moderkortet klarar av att prata med båda samtidigt och på så sätt kan slussa data snabbare... normal brukar man försöka ha identiska minnen. Jag skulle rekommendera dig att köpa 2 * 1 gig och trycka in.
Menar du med detta att jag skall kasta min 1 * 1 gig (som jag har sittandes just nu) och skaffa mig 2 * 1 gig att peta in i stället, eller ska jag köpa mig en identisk 1 * 1 gig (som jag redan har i burken) och sätta in den på den andra kanalen?
om du kan hitta en identisk så är ju det såklart billigare. Annars kan du köpa ett matchat sett 2*1 gig PC2-6400 för under 400 pix.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: RAM

Inlägg av Sadjev »

Pedersen skrev: Jag antar vidare att 800 MHz är bättre i överklockningspotential än vad 667 MHz är?
mm, när man höjer frekvensen på sin fsb vill man normal höja/sänka minnesfrekvensen på ett matchat sätt.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: RAM

Inlägg av Pedersen »

Sadjev skrev:på i princip alla moderna datorer vill du helst ha ett jämt antal minnes stickor. Detta p.g.a. att moderkortet klarar av att prata med båda samtidigt och på så sätt kan slussa data snabbare...
Skall jag förstå detta som att 2 * 1 GB är snabbare än 1 * 2 GB, då moderkortet kan prata med två moduler samtidigt och därmed i teorin halverar tiden för data-skyfflandet?
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: RAM

Inlägg av wyrmer »

Pedersen skrev: Skall jag förstå detta som att 2 * 1 GB är snabbare än 1 * 2 GB, då moderkortet kan prata med två moduler samtidigt och därmed i teorin halverar tiden för data-skyfflandet?
Korrekt. Hur mycket snabbare det är i verkligheten skiftar kraftigt beroende på vem som testar och vad de testar. I teorin dubblas hastigheten, men i praktiken innebär detta en prestandahöjning på mellan 5-30%.

Är du intresserad kan du läsa mer här.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: RAM

Inlägg av Pedersen »

wyrmer skrev:Korrekt. Hur mycket snabbare det är i verkligheten skiftar kraftigt beroende på vem som testar och vad de testar. I teorin dubblas hastigheten, men i praktiken innebär detta en prestandahöjning på mellan 5-30%.

Är du intresserad kan du läsa mer här.
Tack för svaret och den intressanta länken.

Jag har nu gjort en beställning hos komplett.se (samma priser som i Danmark men i SEK istället för DKK!!!).
Beställningen är följande:
1 * 1 GB PC6400 Crucial (identisk med den 1 * 1 GB modul som redan sitter i burken).
2 * 1 GB PC6400 Crucial (identiska med ovanstående och den som finns i burken).
Samt en 500 GB WD Caviar som enligt recensionerna skall vara tyst (25 dB) då mina två fossiler jag har sittandes i burken för närvarande låter som två skördetröskor som ägnar sig åt dragracing en lördagkväll!
Summa cirka 1000 kr inkl. moms. Billigt, billigt!

Kan bara i förbifarten nämna att det enda ljud som hörs från datorn förtillfället är just hårddiskarna och jag börjar få tinnitus i örat som är närmst min dator. Förövrigt blev jag chockad när jag gick in och kollade priser på hårddiskar och minnen i dagsläget. 1 GB lagringsminne kostar i princip 1 krona! Det är ju sjukt billigt.

Jag skulle vilja tacka alla som snabbt och ödmjukt hjälpt mig att reda ut mina frågor i denna tråd och kommit med värdefull information. Tack, tack.

Edit: Bah, jag insåg nu när jag öppnade burken att man inte skall lita på gamla orderbekräftelser... Det är visst ett PC5300 minne jag har i datorn just nu och inte ett PC6400.

Fråga: Kan man köra två PC5300 på ena kanalen och två PC6400 på andra?
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: RAM

Inlägg av Sadjev »

Pedersen skrev:
wyrmer skrev:Korrekt. Hur mycket snabbare det är i verkligheten skiftar kraftigt beroende på vem som testar och vad de testar. I teorin dubblas hastigheten, men i praktiken innebär detta en prestandahöjning på mellan 5-30%.

Är du intresserad kan du läsa mer här.
Tack för svaret och den intressanta länken.

Jag har nu gjort en beställning hos komplett.se (samma priser som i Danmark men i SEK istället för DKK!!!).
Beställningen är följande:
1 * 1 GB PC6400 Crucial (identisk med den 1 * 1 GB modul som redan sitter i burken).
2 * 1 GB PC6400 Crucial (identiska med ovanstående och den som finns i burken).
Samt en 500 GB WD Caviar som enligt recensionerna skall vara tyst (25 dB) då mina två fossiler jag har sittandes i burken för närvarande låter som två skördetröskor som ägnar sig åt dragracing en lördagkväll!
Summa cirka 1000 kr inkl. moms. Billigt, billigt!

Kan bara i förbifarten nämna att det enda ljud som hörs från datorn förtillfället är just hårddiskarna och jag börjar få tinnitus i örat som är närmst min dator. Förövrigt blev jag chockad när jag gick in och kollade priser på hårddiskar och minnen i dagsläget. 1 GB lagringsminne kostar i princip 1 krona! Det är ju sjukt billigt.

Jag skulle vilja tacka alla som snabbt och ödmjukt hjälpt mig att reda ut mina frågor i denna tråd och kommit med värdefull information. Tack, tack.

Edit: Bah, jag insåg nu när jag öppnade burken att man inte skall lita på gamla orderbekräftelser... Det är visst ett PC5300 minne jag har i datorn just nu och inte ett PC6400.

Fråga: Kan man köra två PC5300 på ena kanalen och två PC6400 på andra?
Allt minnet kommer arbeta på samma frekvens, så då kommer du låsa ditt minne till max 677 mHz.

Sen är det även så att dom (vet inte riktigt vilka dom är) brukar rekommendera att man har samma typ av minne överallt, vet inte om detta är p.g.a. sunda tekniska skäl, eller tillverkarna som vill att man slänger sina gamla när man köper nytt.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: RAM

Inlägg av Pedersen »

Sadjev skrev:Allt minnet kommer arbeta på samma frekvens, så då kommer du låsa ditt minne till max 677 mHz.

Sen är det även så att dom (vet inte riktigt vilka dom är) brukar rekommendera att man har samma typ av minne överallt, vet inte om detta är p.g.a. sunda tekniska skäl, eller tillverkarna som vill att man slänger sina gamla när man köper nytt.
OK, jag köper 4 st PC6400 istället och kastar mitt stackars PC5300. Länge leve utvecklingen...
Tack för hjälpen.

Nu får tråden gärna låsas eller arkiveras.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Låst