Vad innebär det att sitta i DMF's styrelse? - FAQ 2010

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Vad innebär det att sitta i DMF's styrelse? - FAQ 2010

Inlägg av Ulvert »

Tjena, Roger här. En del av er känner mig, men för de av er som inte vet vem jag är så hittar ni en bild på mitt fula anlete här nedan. Jag tänkte ta mig tiden att skriva ihop en löst skriven FAQ för de av er som undrar vad det innebär att sitta i DMF's styrelse.
pres_bild.jpg
pres_bild.jpg (36.01 KiB) Visad 7251 gånger
Varför en FAQ?
Det känns som om det finns en del av våra medlemmar, framförallt de yngre, som undrar vad det egentligen innebär att engagera sig i DMF's styrelsearbete. Jag har suttit i DMF's olika styrelser under 10 års tid, och har därför fått en del perspektiv på hur det är att arbeta i en styrelse på DMF. Jag vill dock understryka att detta är mina åsikter och att dessa kanske inte delas av alla i föreningen.

Vad är DMF's styrelse?
DMF's styrelse består 8 personer (en ordförande, en vice ordförande/sekreterare, en kassör och fem ledamöter) som ansvarar för föreningens fortlevnad och verksamhet. Styrelsen väljs på DMF's årsmöte och sitter som styrelse under ett års tid.

När är DMF's årsmöte 2011?
Tidpunkt för årsmötet kommer att utannonseras här på forumet så snart det är spikat. Som det ser ut just nu verkar det som om det blir tidigt i februari 2011.

Vilket ansvar har man i styrelsen?
Styrelsearbetet är huvudsakligen indelat i olika ansvarsposter. Vanligtvis är det som så att Ordföranden ansvarar för den övergripande organisationen för styrelsens arbete, Vice/Sekreteraren ansvarar för att sköta protokoll och andra administrativa sysslor, Kassören sköter och ansvarar för ekonomin, en ledamot är ansvarig för Trusten (verksamheten på lokalen, och skötseln och organisationen kring den), en ledamot ansvarar för PR (planschning, ta kontakt med tidningar etc).

Andra ansvarsområden kan t.ex. vara skötsel/administration av datorer eller organisation av verksamhetskvällar och spelhelger. Andra uppgifter som dyker upp brukar man diskutera och fördela mellan styrelsemedlemmarna på styrelsemöten.

Det är m a o fullt möjligt att sitta i styrelsen under ett år och inte ha något större ansvar, om man känner sig osäker i början och vill känna sig för.

Vad innebär det att engagera sig i styrelsen?
Sprit, kvinnor och sång ;-). Nej, skämt åsido, det innebär kort sagt att man får möjlighet att påverka vad som ska hända i/på DMF under det kommande året.

Hur många styrelsemöten har man under ett år?
Det varierar från styrelse till styrelse, men vanligast är att man har möte varannan eller var tredje vecka. Ett möte kan ta allt ifrån 30 minuter och framåt beroende på vad och hur mycket som ska diskuteras.

Varför delta i styrelsearbete?
Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet, men jag tycker att det är kul att kunna vara med att påverka föreningens framtid. Dessutom - någon måste göra det. Om ingen ställer upp har vi snart vare sig lokal, spel eller något DMF överhuvudtaget.

Vilka fördelar har man av att sitta i DMF's styrelse?
Well, det finns ett antal fördelar:

* Man får en egen nyckel till lokalen och brukar kunna få ett eget skåp.
* Man får ökade möjligheter att påverka vilka spel/vilken utrustning som skall köpas in till lokalen.
* Man får tillgång till kansliet och den utrustning som finns där.
* Man får ofta förtur på bokning av speltider.
* Man får komma på styrelsemiddagar/fester.
* Man får möjlighet att låna hem spel (om trusten tillåter det).

Vilka nackdelar finns det med att sitta i DMF's styrelse?
Inget är perfekt, inte ens DMF:

* Man kan råka i konflikter med andra i styrelsen (gäller iofs i alla relationer).
* Styrelsearbetet kan ta tid (olika mycket tid, beroende på vilken ansvarpost man har).
* Folk tenderar att ibland inte se helhetsbilden, utan bara sina egna problem. Detta leder till att de gnäller på dig, antingen som person eller som styrelsemedlem.

... jag kommer ärligt talat inte på fler nackdelar. :)

Är det inte ett väldigt otacksamt arbete?
Vissa tycker det, jag håller inte med. Någon har sagt att försöka få tacksamhet från någon av de äldre DMFarna är som att försöka krama blod ur en sten. Visserligen sant, men istället kanske man ska fråga sig varför man vill ha tacksamhet när man utför ett idéellt arbete? Jag tycker det är tacksamt nog att få arbeta med något som jag tycker är kul.

Varför började du engagera dig i DMF's styrelsearbete?
Av ett lika enkelt som egoistiskt skäl - jag ville ha en nyckel till lokalen så att jag och min spelgrupp skulle kunna komma och gå som vi ville. :)

Består inte styrelsen bara av maktfullkomliga gamla gubbar?
Om det är din åsikt - förändra det! Ställ upp till 2011 års styrelse. ;-) Ansvarig valberedare är Martin Godaly (Godeye här på forumet) - om du är intresserad av att ställa upp i styrelsen 2011, skicka honom då ett PM.

Vilka lärdomar har du dragit av ditt år som trustenpresident (lokalansvarig)?
Ett par stycken. För det första så är det kul att jobba med trusten - man får möjlighet att förmedla en vision av verksamheten och lokalen till medlemmarna, vilket kan vara väldigt givande och utvecklande, på ett personligt plan. För det andra: oavsett vad man gör för lokalen / hur man driver verksamheten så kommer det att finnas två läger bland medlemmarna: de som tycker om det man gör, och de som inte gör det. Och det får man försöka förlika sig med.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Om ni har några (seriösa) frågor så får ni gärna posta dem här nedanför så skall jag svara på dem / infoga dem i FAQ:en så fort jag kan. Alternativt så kan ni fånga upp mig på lokalen när ni ser mig där.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 23:44
Namn: Pär Nordlund
Ort: Solkusten

Re: Vad innebär det att sitta i DMF's styrelse? - FAQ 2009

Inlägg av bengtslaanesh »

Jättebra initiativ att skriva lite om hur du tycker det är att sitta i DMFs styrelse.

Ang. Kasper så är han på solsemester till april/maj...
våga fråga?
Användarens profilbild
Chasper
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 02:20
Namn: Kasper Ornstein Mecklenburg
Ort: Lund

Re: Vad innebär det att sitta i DMF's styrelse? - FAQ 2009

Inlägg av Chasper »

Jag har bokat om mina biljetter och planerar inte att komma hem förrän lite senare. Ni kan tyvärr räkna mig ur årets styrelse. Däremot har jag planer att plugga i Lund när jag kommer hem och då kommer man se mer av mig!

Förresten,
GOD JUL!
Sticks and stones will break your bones, but a twenty feet fall will kill you all.

Idle hands are the Devil's playground.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Vad innebär det att sitta i DMF's styrelse? - FAQ 2010

Inlägg av Ulvert »

Förstaposten uppdaterad inför 2010.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Vad innebär det att sitta i DMF's styrelse? - FAQ 2010

Inlägg av Godeye »

Hur många timmar i veckan måste man minimum lägga som Trustenpresident för att lokalen ska funka? Kommer du att vara trustentjänsteman och i så fall hur många timmar (cirka) kan du då avlasta den nye trustenpresidenten med?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Vad innebär det att sitta i DMF's styrelse? - FAQ 2010

Inlägg av Ulvert »

Godeye skrev:Hur många timmar i veckan måste man minimum lägga som Trustenpresident för att lokalen ska funka? Kommer du att vara trustentjänsteman och i så fall hur många timmar (cirka) kan du då avlasta den nye trustenpresidenten med?
Det beror på hur man definierar funka - men ett minimum av 2 timmar per vecka skulle jag rekommendera, men då hinner man bara med att se över städning och det mest akuta.

Jag är intresserad av att vara trustentjänsteman men då endast i form av speldatortjänsteman under 2010 (sköta och uppdatera speldatorerna vid behov). Jag rekommenderar den nye trustenpresidenten att skaffa sig många (och vettiga) trustentjänstemän, vilket fungerar bra.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Skriv svar