Burning Wheel
Postat: tis 17 mar 2009, 23:30
Vilken dag skulle passa er fem för att testa Burning Wheel?
Scenariot är en engångsgrej där ni (framför allt en av er) kommer att bestämma hur lång tid det tar, men det blir bara ett spelmöte. Jag är i Lund igen och kan spela mellan 25 mars och 2 april (vilken som helst av de dagarna). Därefter blir det inte förrän i slutet av april. Jag kommer förhoppningsvis att kunna skriva ner en del användbart till er och posta här i tråden.
Scenariot kommer att handla om ett möte mellan era karaktärer där det dyker upp en "dålig" situation och utifrån era, ganska korta, bakgrundshistorier och era Beliefs kommer ni tillsammans skapa en historia (förhoppningsvis). Varje karaktärer har vissa beliefs och traits som formar karaktären, och spelar man ut dessa kommer "äventyret" att skriva sig själv. Det enda som liknar XP i BW får man genom att testa gränserna för sin egen karaktär. Saker och ting runt era karaktärer kommer inte (även om ni kommer att spela i ett dvärgfäste) att vara huggna i sten utan världen är formbar, och spelar man ut sin karaktär bra blir det trevligt för alla även om någon kanske "vinner". När jag spelleder låter jag ofta kul/smarta/bra/intressanta/fiffiga/etc improvisationer och idéer betala sig.
Det här kanske lät luddigt och konstigt, men jag postar en exempelkaraktär från ett annat prova-på-scenario. Den här figuren har dock ingen bakgrundshistoria (det som rymms i rutan "practice log"). Det intressanta är framför allt det som står i Beliefs, Instincts och Traits. Lifepaths är de "yrken" han har haft. Skillsen är väldigt olika för olika karaktärer, men visar lite vad man kan. Scenariot som den här karaktären kommer ifrån handlar om fyra "nyligen sammanslagna" äventyrare som äntligen hittat det feta svärdet som de gett sig ut för att leta efter. Alla vill ha det av olika skäl och har andra beliefs som går emot varandra. Dvs: "Ni har dödat er väg genom grottan. Orchkungen ligger död framför er med ett blodigt och krampaktigt grepp och det skimrande silversvärdet. Vad gör ni nu?" är mer intressant än "Ni står utanför grottan, det luktar orcher och troll.."
Givetvis kan det utvecklas till actionfyllda situationer, problemlösande och en massa annat, men karaktärerna ska vara i centrum.
Nu kanske jag rört till det mer, men jag tror att ni fattar lite åtminstone..
Scenariot är en engångsgrej där ni (framför allt en av er) kommer att bestämma hur lång tid det tar, men det blir bara ett spelmöte. Jag är i Lund igen och kan spela mellan 25 mars och 2 april (vilken som helst av de dagarna). Därefter blir det inte förrän i slutet av april. Jag kommer förhoppningsvis att kunna skriva ner en del användbart till er och posta här i tråden.
Scenariot kommer att handla om ett möte mellan era karaktärer där det dyker upp en "dålig" situation och utifrån era, ganska korta, bakgrundshistorier och era Beliefs kommer ni tillsammans skapa en historia (förhoppningsvis). Varje karaktärer har vissa beliefs och traits som formar karaktären, och spelar man ut dessa kommer "äventyret" att skriva sig själv. Det enda som liknar XP i BW får man genom att testa gränserna för sin egen karaktär. Saker och ting runt era karaktärer kommer inte (även om ni kommer att spela i ett dvärgfäste) att vara huggna i sten utan världen är formbar, och spelar man ut sin karaktär bra blir det trevligt för alla även om någon kanske "vinner". När jag spelleder låter jag ofta kul/smarta/bra/intressanta/fiffiga/etc improvisationer och idéer betala sig.
Det här kanske lät luddigt och konstigt, men jag postar en exempelkaraktär från ett annat prova-på-scenario. Den här figuren har dock ingen bakgrundshistoria (det som rymms i rutan "practice log"). Det intressanta är framför allt det som står i Beliefs, Instincts och Traits. Lifepaths är de "yrken" han har haft. Skillsen är väldigt olika för olika karaktärer, men visar lite vad man kan. Scenariot som den här karaktären kommer ifrån handlar om fyra "nyligen sammanslagna" äventyrare som äntligen hittat det feta svärdet som de gett sig ut för att leta efter. Alla vill ha det av olika skäl och har andra beliefs som går emot varandra. Dvs: "Ni har dödat er väg genom grottan. Orchkungen ligger död framför er med ett blodigt och krampaktigt grepp och det skimrande silversvärdet. Vad gör ni nu?" är mer intressant än "Ni står utanför grottan, det luktar orcher och troll.."
Givetvis kan det utvecklas till actionfyllda situationer, problemlösande och en massa annat, men karaktärerna ska vara i centrum.
Nu kanske jag rört till det mer, men jag tror att ni fattar lite åtminstone..