Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Ironjens »

Reklamtext:
Gazettporträtt - Hjälten som överlevde Oxfrossan
Polisgazetten möter här exklusivt den legendariske Zonfararen Sigismund "Zigge" Zmolk under ett av hans få besök i Hindenburg.

"När man möter en ekoxe står man mule mot mule med Döden själv. Det är därför man snackar om oxfrossan – benen blir till rubbitgelé och det enda som susar genom knoppen är äta eller ätas!"
Den beryktade zonjägaren Zigge Zmolk har återvänt till den kejserliga huvudstaden för en öppenhjärtlig intervju med Polisgazetten. Platsen är naturligtvis Bunkern – den enda riktiga zonfararkrogen, som häromåret hyllade Zigge för "lång och trogen tjänst" genom att inpränta hans initialer på den mäktiga destilleringsmaskinen. Nu sitter han alltså mittemot Er utsände: en levande legend som pimplar tokjuice och snackar ekoxar. Stor i orden, så ock på jorden. Han ser fortfarande ut som på kabaréaffischerna: en senig rentjur i tjocka skyddsbrillor och zonjägarens klassiska blandrustning. En dödsföraktande jägare som fällt oräkneliga zonmonster. Idag är han lika känd som hjärtekrossare och det går många historier om hur hans opolerade ödemarkskarisma fäller Hindenburgbrudarna på löpande band.

Omättliga bestar
Men just nu snackar han alltså om ekoxar. De flesta i Hindenburg har förmodligen hört överförfriskade bondlurkar dra skrönor om ekoxar. En del har till och med haft turen att bevittna det omtalade exemplar som kämpade på Arenan under Knölens glansdagar. Men hur mycket vet vi egentligen om besten? Visste du till exempel att det finns ekoxar som ätit upp hela nybyggarbosättningar, inklusive pumpanordningar och grävrobotar? Och att ekoxkött är en eftertraktad vara bland nordpyriska fribyggare? Ekoxen drivs uteslutande av hungerinstinkter och sväller med några manslängder per år. Om den inte stoppas blir den stor. Osunt stor. Och den största har naturligtvis fällts av Zigge Zmolk.

"Finns det blod finns det hopp"

Han flinar åt minnet när Polisgazetten leder samtalet till den ryktbara kampscenen. "Det var en förmökat hård strid. Vilket praktexemplar – två fullvuxna mansbjörnar mellan de yttre käkspetsarna! När vi rensade kadavret hittade vi ett dussin spränggranater, en halv järnplog och en tämligen illamående plåtniklas – en sån där lingobobb! Du tror mig knappast, men den lever fortfarande, roboten alltså. Sköter räkenskaperna på en tobaksplantage utanför Pirit!" Zigge Zmolks starkaste minne från striden är ekoxens fasansfulla käkparti: en dubbel uppsättning sågtandade mandibler som vanpryddes av halvruttna rester från tidigare offer. En riktigt otäck minnesbild som ger Er utsände kalla kårar längs svansen. Hur ända in i Muskö bekämpar man en sådan best? Vad är hemligheten, Zigge? "Ekoxar blöder", flinar han bredmulat. "Och allt som blöder går att skjuta. Finns det blod finns det hopp, som vi zonjägare brukar säga…"

Saxat ur Polisgazettens malfestnummer, år 95 pt.


Bild

Jag hade tänkt dra igång en kampanj i helyllespelet mutant (senaste utgåvan). Tanken är att försöka spela igenom hela köpejättekampanjen "Undergångens arvtagare", dvs 9 större äventyr, samt klämma in lite äventyr i de andra köpemodulerna med. I stort sett spela genom hela mutant...

Skiter det sig så kommer vi inte längre än till ett marodöröverfall på landsbygden men för att citera min gamla polare von Heidenstam: "Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge".

Min fråga är alltså om du:

* Alltid drömt om att spela en muterad oxe som heter Orvar Knaas/robot som heter L33T-B0B/människa som heter Klas af der Böör/psimutant som heter Willem Sträng etc
* Vill spela genom en av de största rollspelskampanjerna publicerade på svenska
* Är bekväm med ett klassiskt spelsystem (3T6 för grundegenskaper någon?)
* Kan tänka dig att spela kanske en gång i veckan
* Har humor

Jag behöver alltså 4-5 spelare av hög kaliber.

Preliminär speldag söndagar men det kan ändras.

Intresserade:
Anders Holm (vill spela muterad sandödla)
Erik Lindholm (vill spela apa?)
Kalle Walestrand (vill spela)
Johan Ljungström (vill spela)
Senast redigerad av Ironjens den mån 27 apr 2009, 17:48, redigerad totalt 4 gång.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Elrik »

Jag vill vara med!!
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Ignus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:19
Namn: Kalle Walestrand

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Ignus »

Jag är intresserad, men min kaliber är väl diskutabel.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Ironjens »

Alla kalibrer är välkomna, jag menar mest att det inte är folk som är med och gör rollperson och sedan bailar. Du är hur som helst anmäld Kalle.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av ArneB »

Jag är så sjukt på. Men måste vi slå grundegenskaper? Jag tycker det är så ångestladdat.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av kombat »

är sjukt sugen på att vara med men har inte fått mitt sommarschema och är bortrest hela augusti men är helt klart sugen om jag har tid :)

ps söndagar är dock inte den bästa dagen för mig då jag lirar formula B då
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Hastur
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 00:01
Namn: Carolina Pettersson
Ort: Malmö

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Hastur »

Åhh, varför sätter ni igång med det nu och inte när jag bor i stan?
Om ni av någon anledning bestämmer er för att köra typ en eller två helger i månaden så vill jag gärna vara med. Även om jag inser att det kanske inte är så troligt...
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Ironjens »

Hastur skrev:Åhh, varför sätter ni igång med det nu och inte när jag bor i stan?
Om ni av någon anledning bestämmer er för att köra typ en eller två helger i månaden så vill jag gärna vara med. Även om jag inser att det kanske inte är så troligt...
För att vi spelade CoC då, plus att om jag inte missminner mig så var du trött på mutant :P
kombat skrev:är sjukt sugen på att vara med men har inte fått mitt sommarschema och är bortrest hela augusti men är helt klart sugen om jag har tid :)

ps söndagar är dock inte den bästa dagen för mig då jag lirar formula B då
Sommaren kommer väl att vara lite si och så, själv kommer jag att vara kolloledare i fem veckor i höllviken, så då blir det i alla fall spelaruppehåll då.

Söndag är ett förslag eftersom det inte är så många som spelar rollspel då, men vi kan säkert hitta något alternativ som fungerar. T.ex. mutant de veckor det inte är Formula B? Jag sätter upp dig som anmäld :)
ArneB skrev:Jag är så sjukt på. Men måste vi slå grundegenskaper? Jag tycker det är så ångestladdat.
Nej, det finns ett alternativt poängsystem som du kan få använda. Men det är lite som stödhjul, det varken ser, känns eller låter som att cykla på riktigt :)
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Elrik »

Ironjens skrev:
ArneB skrev:Jag är så sjukt på. Men måste vi slå grundegenskaper? Jag tycker det är så ångestladdat.
Nej, det finns ett alternativt poängsystem som du kan få använda. Men det är lite som stödhjul, det varken ser, känns eller låter som att cykla på riktigt :)
Man måste slå, annars är det inte rollspel.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 733
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Filip Danielsson
Ort: Skobojden

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Arcturus »

Elrik skrev:
Ironjens skrev:
ArneB skrev:Jag är så sjukt på. Men måste vi slå grundegenskaper? Jag tycker det är så ångestladdat.
Nej, det finns ett alternativt poängsystem som du kan få använda. Men det är lite som stödhjul, det varken ser, känns eller låter som att cykla på riktigt :)
Man måste slå, annars är det inte rollspel.
Eller Fri-Form :wink:
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Elrik »

Arcturus skrev:
Elrik skrev:
Ironjens skrev: Nej, det finns ett alternativt poängsystem som du kan få använda. Men det är lite som stödhjul, det varken ser, känns eller låter som att cykla på riktigt :)
Man måste slå, annars är det inte rollspel.
Eller Fri-Form :wink:
Som jag sa: inga tärningar, inget rollspel.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Hastur
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 00:01
Namn: Carolina Pettersson
Ort: Malmö

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Hastur »

Ironjens skrev:
Hastur skrev:Åhh, varför sätter ni igång med det nu och inte när jag bor i stan?
Om ni av någon anledning bestämmer er för att köra typ en eller två helger i månaden så vill jag gärna vara med. Även om jag inser att det kanske inte är så troligt...
För att vi spelade CoC då, plus att om jag inte missminner mig så var du trött på mutant :P
Sant... Jag var rätt trött på mutant då. Men nu är jag ju inte det längre. =P
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Ironjens »

Ok, på söndag börjar vi göra rollpersoner. Klockan 17.00 kickar vi igång och det blir roligast om alla gör sina rollpersoner ihop så vi kan få lite mer relationer i grund än att de råkar vara på samma plats el dyl. Dessutom kan vi diskutera igenom vad ni och jag förväntar oss av det hela. Gött mos!

Försåvitt inte erik ska spela redan kanske vi kan använda din bokning av blå rummet? http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php ... 540#p20434
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Elrik »

eftersom vårt CoC-lir ligger lite (mycket) nere just nu blir söndagstiden utmärkt.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av ArneB »

Jag är där
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Ironjens »

Söndag klockan fem igen sa vi så det är det.

Den stora frågan är hur alla ni har hamnat i Ulkebo, en liten by plågad av onda bovar.

Bakgrunder:
Anders: Prisjägare från utkanten av Hultamarkens stenöken, nybörjare i sitt yrke.
Erik: Zonfarare från Musköområdet (där Ulkebo ligger)
Johan: Lyftrobot från den gamla tiden.
Kalle: Falskspelande bondlurk på flykt från släkten, kommer från Musköområdet.

Scenario 1, Ingen känner varandra:
Anders karaktär Arne Bohr har hankat sig fram norrut genom Pyrisamfundet på diverse småjobb men inte fått det break han väntat på, det verkar ha varit ovanligt få på flykt från rättvisan den senaste tiden. Hans far har dock sagt åt honom att inte komma tillbaka förrän han har blivit en man, läs fångat några tjuvar och fört den stolta familjetraditionen vidare. Men så får han nys om ett milisjobb i Ulkebo som kan vara hans biljett till gräddfilen och han kommer in i byn samtidigt som...

Eriks karaktär, fyndexperten Boba fått uppleva att hans mentor Gunde dött, och affärerna gått trögare och trögare. När inte ens hans grannar i Hattklanen bryr sig om att få sina zonfund värderade innan de gör sig beredda att fara in till Bazaren i Hindeburg inser han att han inte ännu kan fylla Gundes skor. Med siktet inställd på att bredda sina erfarenheter beger han sig mot civilisationen för att tjäna ihop till sitt levebröd på något sätt och får höra att det finns jobb som milisman i Ulkebo. Han kommer in i Ulkebo samtidigt som...

Johans robot Dx22-75R vaknade en dag till med resterna av en sönderrostad missil i händerna och såg sig omkring. Ingenstans fanns det människor men en vägg i hangaren hade rämnat. Han gav sig ut i solljuset och började leta efter soldater i ruinlandskapet. Till sist stötte han på Ulkebos asgnagarpatrull och följde efter dem tillbaka till byn samtidigt som hans lingomodul gick för högvarv för att analysera språket. Efter att ha gjort sig nyttig som lyftare och bärare på förläggningen slutade plötsligt den hoppande gem-ikonen i utkanten av synfältet att lysa och framför hans fotoreceptorer trädde meningen fram i det plakat han stirrat på i en halvtimme. Förvissad om att han nu skulle kunna kommunicera utan problem begav han sig till torget för att anmäla sig som milisman samtidigt som...

Kalles bondlurk Melvin Stööt hade laddat upp inför det stora släktkalaset när alla skulle samlas för att fira farsans födelsedag. Till och med de korkade kusinerna från Hundtorp. Speciellt de korkade kusinerna från Hundtorp. Men när allt gick som bäst och han hade nästan en årsinkomst samlad framför sig såg kusin Orvar ett ess trilla ur ärmen. Jagad av en fackel- och grepbeväpnad mobb insåg han att han nog var arvlös och att det var bäst att försvinna ett tag. Efter några dagar på flykt fick han höra av en gumsebonde att det fanns jobb som milisman i Ulkebo. Väl på torget i Ulkebo finner han sig stå in en kort kö vid inskrivningen. En ödla, en räv och en jätterobot, vad är det här för pajsare?

Scenario 2, två och två:
Arne Bohrs första riktiga jobb, efter att ha hankat sig fram norrut genom Pyrisamfundet blir att ta tillfånga en falskspelare som kommit undan sina offer. Efter en ganska kort jakt fångar han honom i en lada, binder honom och för honom tillbaka. Tre flykter senare inser han att fotjärn och halsjärn är det enda som funkar på en gummiman. Väl tillbaka visar det sig att offren är mindre benägna att betala, "det var ju bara ett pojkstreck", "han ska bara få ett rejäl kok stryk som han aldrig ska glömma", "inte tänker vi betala för att få honom tillbaka" osv. Hänvisande till sin yrkesheder vägrar han överlämna bondlurken och de tvingas fly hals över huvud från en arg mobb. Men bondlurken Melvin har hört att man kan få jobb i Ulkebo...

Boba har fått uppleva att hans mentor Gunde dött, och affärerna gått trögare och trögare. När inte ens hans grannar i Hattklanen bryr sig om att få sina zonfund värderade innan de gör sig beredda att fara in till Bazaren i Hindeburg inser han att han inte ännu kan fylla Gundes skor. Med siktet inställd på att bredda sina erfarenheter beger han sig mot civilisationen för att tjäna ihop till sitt levebröd på något sätt och får höra att det finns jobb som milisman i Ulkebo. Så han packar allt han har och låter Gundes trogna automat Dx22-75R bära det och ställer kosan mot Ulkebo...

Vad tycker ni? Vi får diskutera det hela. Fördelen med scenario 1 är att då får era karaktärer lära känna varandra. Scenario 2 medger att ni redan känner varandra litegrann. Någon annan variant som skulle funka bättre? En variant är att ni redan känner varandra från ett tidigare äventyr (öppnar för en prequel :) )
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av ArneB »

Jag röstar på variant två, om inte annat för det var intressantare!
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
Ignus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:19
Namn: Kalle Walestrand

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Ignus »

Jag gillar scenario två.
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av kombat »

Jag gillar nog ettan mer men vi kan diskutera det på söndag :)
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av ArneB »

Va, gillar du inte att vara nedärvd bärautomat?
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Skriv svar