Mordheim drar i österled

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Mordheim drar i österled

Inlägg av lilljonas »

Bild

I fredags drog vi igång med Mordheim, fast i japansk tappning. Än så länge är det mest en enkel konvertering av grundreglerna, men nya idéer för allt från warbands till scenarion och utrustning är välkommet. Planen är att testa på nya regler och idéer för att organiskt arbeta fram ett alternativt Mordheim itakt med att vi spelar.

Än så länge har vi två warbands med samurajer som utkämpat sina första bataljer. Eventuellt kommer kommer det tillkomma både ninjagoblins, ninjaråttor och en och annan demon. Lämpliga figurer för samurajer finns att låna ut om man bara vill spela och inte måla upp ett eget gäng. De Warbands som vi inte gjort nya regler för än kan användas så länge det görs på ett sätt som passar in i temat, planen är att utöka listan av warbands senare.

Nästa spelomgång planeras bli på måndag. Eftersom Mordheim går väldigt snabbt att spela (30-60 min, tops) så kommer det vara fritt fram att hoppa in med ett eget gäng. Vi kör inte WYSIWYG, men det är alltid trevligt att ha figurer som är någorlunda lätta att identifiera.
Användarens profilbild
Qvistus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 15:24
Namn: Johan Qvist

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Qvistus »

För bara ett par veckor sedan föreföll Nakajima Hatsuharus framtid lysande. En häpnadsväckande och framgångsrik karriär i Nobunagas armé hade på bara några år fört honom från hans oansenliga fädernhem till ära, rikedom och löften om vidlyftiga nya markområden när freden nu närmade sig. Män hade avundats honom, kvinnor hade åtrått honom. Han hade varit en handlingens man i händelsernas centrum.

Över en enda natt hade dock den silkesbeklädda stig som låg framför honom förvandlats till eld och aska.

Nobunaga var död och landet återigen störtat i krig och kaos. Han hade själv tänt på bostaden där Nobunaga hade inväntat sitt öde med sina närmaste tjänare. Själva hade de sedan flytt, han och hans närmaste män. I skydd av röken och mörket, med skammen och vanäran som enda täckmantel hade de lyckats ta sig ut ur borgen obemärkta.

För att kunna röra sig obehindrat hade de lämnat sina rustningar och sina tillgångar i det brinnande Honno-Ji och hade sedan satt kurs mot byn Sodeshi där de trodde sig ha vänner och bundsförvanter, bland annat Nakajimas Chiaki, Hatsuharus son pch Fujiwara Taiki, hans svåger.

Heroes
Nakajima Hatsuharu - Captain, sword and bow
Fujiwara Taiki - Champion, sword
Chiba Michiko - Champion, sword
Nakajima Chiaki - Youngblood, sword
Saruwatari Kaori - Youngblood, sword

Retainers
3 x Marksmen - Light Armor, Hand weapon, Bow
3 x Ashigaru - Light Armor, Yari
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av lilljonas »

Bild

Få har någonsin sett Yayabusa Saburo som ett föredöme, men få har heller vågat säga det till honom. I stället för heder och ära har han alltid sett till sitt egna bästa. För tre år sen bestämde han sig slutligen för att försöka göra uppror mot sin äldre bror, men han misstog sig på hans styrka. I stället fick han fly, ivägkörd från klanens marker på ön Shikoku i söder, och sen dess har han långsamt samlat på sig ett gäng herrelösa samurajer, desertörer och andra desperados. Tillsammans stryker de runt Kyoto och säljer sina tjänster när de inte söker upp lätta byten att råna.

För några dagar sen stötte de på en handfull samurajer som såg ut att vara på väg från Honnoji. Sabruros gäng lade sig i bakhåll, men när de väl anföll dem så blev de själva attackerade i ryggen. Efter en kort men intensiv strid fick Saburo kalla till reträtt, men inte utan att ha svurit på att ta ut sin hämnd.

Heroes

Yayabusa Saburo. Kapten och allmänt otrevlig.
Kiwata Ichiro . Champion och strategisk rådgivare. Den ende som lyckats sänka en fiende än så länge.
Hirata Halvvett. Förrymd fånge som blivit Champion. Efter många hårda slag mot huvudet har han nu stupidity och har hakklapp på hjälmen för att fånga upp allt dräggel.
Atemo. Bondeson som slutit upp som Youngblood i stället för att slita på fälten.
Ishikawa Matsuhashi. Saburos page som tvingats följa på efter den misslyckade revolten.

Henchmen
Saburos Första skytteregiment. Eller det som återstår av det. 3 marksmen.
Ichiros brorsöner. Tre ashigaru.



Kyotos nyhetsblad:

Staden har numera fått ett par brunnar. En som man fritt kan dricka ur:

Bild

och en som vi misstänker att man skall undvika:

Bild
Bild
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Herr B »

Jag får förhoppningsvis mina gubbs idag så om du vill spela qvistus så lirar jag gärna. Har hämtat 3 samuraier idag.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Qvistus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 15:24
Namn: Johan Qvist

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Qvistus »

Kommer tyvärr inte vara på lokalen. (Det fanns bara tvättid idag :( )
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Herr B »

Det är nog bra för confa-modellerna var tydligen gjorda i någon riktigt skör metall. 3 goblins har tappat fötterna när jag försökte basa om dom så dom är inte riktigt fit for fight ännu.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Herr B »

Mitt warband är spelbart nu. Jag har till och med börjat måla på en gubbe. Det känns som varje modell kommer ta en del tid men det kan det vara värt. Nu ska jag bara lyckas bestämma mig för hur startuppställnignen ska se ut.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av lilljonas »

Bild

En olycka kommer sällan ensam. Mitt i allt stridande och misär verkar det som en urgammal ondska har sipprat ur marken. Skuggor rör sig genom natten och de skrockfulla byborna sprider rykten om troll, demoner och annat oknytt som skall ha tagit tillfället i akt att slå till mot mänskligheten.

Saburo och hans ökända gäng herrelösa samurajer trodde såklart inte på detta, förrän de sprang in in en mystisk grupp längst med vägen en mörk natt. Efter en snabb skärmytsling var han tvungen att ta till reträtt och dra med sig sina sårade kämpar. Hans enda champion som han kunnat lita på var så illa skuren att ingen bybo vågar se de ärr som nu täcker hans ansikte. Än värre så dröjde det bara några dagar innan hans gäng sprang in i dessa mystiska varelser igen, och denna gången blev de helt massakrerade innan de lyckades fly från dem. Tre män, två bågskyttar och en spjutkämpe, låg döda tillsammans med två av de små monstren efter den hittils blodigaste mötet sen kaoset bröt ut. Ichiro blev återigen så illa skuren att hans skräckingjagade ärr nu själva är täckta av ärr. Saburos gäng fick återigen slinka iväg för att slicka såren, medan Saburo själv kokade av vrede och svor mäktiga eder om hämnd.

Gårdagens matcher innebar en väldigt massa stryk, men jag hade tur och fick bra resultat på skadetabellerna och fick bra skills, så jag är glad ändå. Ichiro är nu en riktigt grym champion med WS4, S4, T4, W2 och Fear, och hugger folk åt höger och vänster medan resten av mitt gäng botchar sig. HerrB testade sitt goblin-ninjagäng med skavenregler och de små djävlarna var sjukt snabba. Men nästa gång.... :)

HerrB:
lite länkar, hittar inte så många bra men alltid något.
http://www2.kanawa.com/japan/critter.html
http://www.rickwalton.com/folktale/japan11.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Oni_(folklore)
http://www.onmarkproductions.com/html/tengu.shtml
Användarens profilbild
rufsi
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 585
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
Namn: Johan Bengtsson
Ort: Wml

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av rufsi »

är det en vindruteskrapa han har i högerhanden?
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av lilljonas »

Redan på medeltiden sprang små ondskefulla demoner fram till kärror som stod fast i korsningar. Där tvättade de vindrutorna utan att man bad dem om det och krävde sen betalt. Helvetet har tusen verktyg för att göra livet surt för oss dödliga. De kan även t.ex bada dig i spagetti.

Bild
Användarens profilbild
Iddefix
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 01 sep 2008, 02:59
Namn: Nicklas Bengtsson
Ort: lundastad

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Iddefix »

Tjabba! Har tittat efter nu men hadde dock bara en upplaga av mordheim boken. Tar med den imorrn ändå.
Undrade oxå om man kanske kunde få chans att prova på en omgång med någon i morgon?
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av lilljonas »

Jag kommer vara på lokalen i morgon, jag har med mig nog med gubbar för att spela med ett mänskligt gäng.

För övrigt har aristokraterna i Kyoto blivit så oroade över det eskalerande våldet att de byggt en serie vakttorn runt staden. De hoppas att dessa bastioner skall hålla befolkningen under bevakning, men risken finns att ett gäng banditer tar över dem vid något obevakat ögonblick.

Bild

Bild

Bild

Bild

hmm... forumet verkar croppa bilderna, drygt också. :( Vill man se hela får man man helt enkelt titta förbi i morgon.
Användarens profilbild
Iddefix
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 01 sep 2008, 02:59
Namn: Nicklas Bengtsson
Ort: lundastad

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Iddefix »

oki då spelar jag gärna med någon. tackar så mycket.
snyggt jobbat med den lilla vaktstugan föresten!
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av lilljonas »

Saburo, den inkompetente gängledaren, är nu död. Han strök med tillsammans med många av de äldsta medlemmarna av gänget. Ensam kvar blev den korkade Hirata och en bunte hantlangare som obekvämt skrapade i sanden med sina spjut och stirrade ner på sina fötter. Det var precis i dessa situationer då Saburos karismatiska tal alltid gjorde förlusterna lite mindre påfrestande. Hirata märkte att de andra var samlade runt honom och väntade på vad han skulle säga. Han skakade till axlarna, harklade sig och sade:

"Durr."

Som tur är har det varit många desertörer i trakten, och efter att ett par desperata män slutit upp till Hiratas gäng är de återigen om inte en landsplåga, så i alla fall en lätt irritation för traktens befolkning.

Efter de senaste slagen kan man se skyddande barrikader utspridda där generaler förväntat sig anfall och försvarslinjer. När arméerna marscherar vidare lämnas de kvar i den leriga marken för att långsamt förfalla och ruttna bort.

Bild

Bild

iddefix: http://www.mordheimer.com/ är en väldigt bra site för regler för saker som funnits i Town Cryers etc. Alla warbands, massa regler etc.

För övrigt tycker jag det behövs en regel för att göra halberds (naginatas) bättre. Precis som i WHFB är det ett ganska kasst alternativt nu, och jag skulle rentutav säga att det är sämre än i WHFB iom att sword + dagger med en extra attack och en parry kostar lika mycket och är mycket bättre.
Användarens profilbild
Iddefix
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 01 sep 2008, 02:59
Namn: Nicklas Bengtsson
Ort: lundastad

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Iddefix »

Kanske skulle kunna begränsa criticals på nått sätt oxå. På vissa vapen, så som dagger tex.
Kanske bara jag som tycker det blir critikal hits lite för ofta. Har iofs bara spelat en gång än så länge så detta var kanske bara en engångs företelse?

Ps: tack för en god match igår föresten! :)
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av lilljonas »

De har alternativa crit-tabeller på mordheimer.com också, under alternative rules. Dels har de 6 olika resultat i stället för 3, så att det blir lite mer variation, och dels verkar de snällare. Vi kan ju testa dem i nästa match.

EDIT: hur ställer sig folk till att ge halberds parry? Som det är nu är de ju ur-sunkiga, men med parry så finns det i alla fall någon anledning att ha dem, medan svärd och dagger fortfararande är bra då det ger fler attacker. Dessutom är naginata ett väldigt bra defensivt vapen, så det skulle vara fluffigt.
Användarens profilbild
Qvistus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 15:24
Namn: Johan Qvist

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Qvistus »

Oj, blir de inte lite för bra då - i alla fall i jmf med spjut?
Jag håller dock med om att sword plus dagger är lite för bra (sword plus mace är ju ännu bättre btw.). Kanske skulle man tona ner två vapen på något sätt?
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Herr B »

Jag skulle kunna tänka mig halebards med +1 styrka och +1 initiativ, så man slår före folk med svärd. Lite för att simulera räckvidden. Det är ingen gigantisk boost men det gör lite. En parry, jovist kanske det också.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av Elrik »

I förra Mordheim-kampanjen hade man -1 ws eller to hit (minns inte vilket) om man slogs med två vapen. Sen hade man lagt till en skill som gjorde att man tog bort det minuset.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Mordheim drar i österled

Inlägg av lilljonas »

Jo, jag har kollat lite på hur andra ordnat balansen. Jag kan se tre övergripande strategier:

a) göra halbierds bättre. Vissa har gett dem first strike (men då blir spjut helt värdelöst iom att vi inte kombinerar dem med sköld), vissa har gett dem parry, vissa har gett dem armour piercing (meh, iom att få har mer än 6+ till att börja med).

b) ge minus till dual wield. Vanligast är -1 to hit med attacker om man håller i två vapen. Sen lägger de till en combat skill som heter dual wield, som tar bort minusen.

c) göra dual wield omöjligt utan en combat skill som heter dual wield, för att göra det något unikt som bara hjältar kan göra.

Jag tror på a eller b. Dessutom skulle nog den nya crit-tabellen hjälpa lite, iom att det är just alla crits som gör att det är lite skit samma om man hugger folk med dolkar eller tvåhandssvärd, och det därför blir väldigt mycket av "mest attacker vinner".
Skriv svar