Sida 1 av 2

Postat: lör 12 maj 2007, 15:26
av Zhain
hej alla DMF:are
jag har skapat min blivande Daemonhunterlista och jag skulle vilja be om lite synpunkter på den, Styrkor och svagheter osv. så om ni är snälla så kan ni väl göra det?

HQ
Grey Knight Grand Master, Master-Craft Weapon, Icon of the Just, Sacred incense, Psycannon Bolts 205pts

Retinue
6x Grey Knight Terminators, 2x Psycannons 326

Troops
1st Squad 9x Stormtroopers+1x Veteran Sergeant, 2x Meltaguns, Power Weapon 145pts

2nd Squad 9x Stormtroopers+1x Veteran Sergeant, 2x Grenade Launcher, Power Weapon 145pts

3rd Squad 9x Stormtroopers+1x Veteran Sergeant, 2x Grenade Launcher, Power Weapon 145pts

Transports

2x Rhinos, Smoke Launcher, Extra Armor, Hunter-Killer Missle 146pts

1x Rhino, Smoke Launcher, Extra Armor, Hunter-Killer Missle, Psycannon Bolts 83pts

Heavy Support

Grey Knight Land Raider Crusader, Blessed 265pts

1st Grey Knight Dreadnought, Twin-Linked Lascannon, Incinerator, Blessed 155pts

2nd Grey Knight Dreadnought, Assault Cannon, Incinerator, Blessed 135pts

Total Cost: 1750

Postat: lör 12 maj 2007, 17:22
av Chasper
Jag hade gett terminators en incinerator istället för 2 psycannons och tagit bort en så chefen kan åka med dem i land raidern. (Inte helt säker... tar den 5 eller 6? Tar den fem så kan du göra terminators till retinue istället)

Rhinos känns inte så heta till Storm Troopers, hade gett dem Chimeror istället så får du sjukt mycket bättre shooting. Kanske ge 3:e squaden 2 plasma stället för Grenade Launchers.

Postat: sön 13 maj 2007, 12:37
av pärus
rätt ball lista om än antgligen inte så bra :) ska du ta ett råd så lyssna på kasper om chimerorna.

Postat: sön 13 maj 2007, 23:59
av rufsi
hej Zhain, här kommer lite beroende på vad du vill åstadkomma med din lista, en ganska rejäl genomgång
Till att börja med skall jag bara säga att DH är ingen vidare bra lista om man är ute att vinna matcher/turneringar, det stora problemet är att de flesta unitsen helt enkelt inte är prisvärda, vilket ger att man bör, om man vill göra en någorlunda skaplig lista skippa allt lull-lull (det som gör DH roliga). Vidare är DHs andra nackdel att de i princip saknar anti-tank i sin grundlista, etta avhjälps enklast genom att ta med en eller två plutoner inducted imperialguard (då kan man dessutom ha med en russ, vilket ofta visar sig vara avgörande), något som du inte verkar vara intresserad av, men i så fall gör man vist att göra som du gjort och och ta med tre anti-tank heavycoices. DHs tredje och förmodligen tråkigaste problem är ekvationen cool modell=purjo unit (ex: stoormtroopers; häftigast och sämst, imperial asassins; fulast och bäst).

Jag vill inte kommentera mer ingående på din lista innan jag vet vad du är ute efter. Vill du ha en bra lista som kan hävda sig på turneringar? Är det viktigt att den är "pure DH" (dvs utan Guards/marines)? Skall du spela friendly eller turnering? vill du ha hög komp (armesammansättningspoäng som delas ut på turneringar)? Eller vill du, som alla andra, helt enkelt spöa upp Jeppa?

Utveckla dina tankar så hjälper jag dig gärna med tips och kritik, jag har inte spelat jättemycket DH, men tillräckligt för att ge någorlunda relevant kritik.

Postat: mån 14 maj 2007, 22:49
av Zhain
men vad sägs om det här då?

HQ
Grey Knight Grand Master, Master-Craft Weapon, Sacred incense, Teleport Homer 180pts

Retinue
7x Grey Knight Terminators, 1x Psycannon 255pts

Troops
1st Squad 9x Stormtroopers+1x Veteran Sergeant, 2x Meltaguns, Auspex, Melta Bombs 137pts

2nd Squad 9x Stormtroopers+1x Veteran Sergeant, 2x Plasma Gun, Auspex 132pts

9x Grey Knights+1x Justicar, 2x Psycannon

Transports

2x Chimera,Turret-Mounted Multi-Laser, Hull Mounted Heavy Bolter, Extra Armor 170pts

Heavy Support

Grey Knight Land Raider Crusader 255pts

1st Grey Knight Dreadnought, Twin-Linked Lascannon, Extra Armor 135pts

2nd Grey Knight Dreadnought, Assault Cannon, Extra Armor 135pts

Total Cost: 1750pts

Postat: tis 15 maj 2007, 12:27
av Ludde Al-Khalifa
Jag vet med egen erfarenhet att Chimeror suger när man har dem till en Guardsarmé men de är kanske bättre till Daemonhunters. Jag skulle föreslå dig att ta med en kontigent Inducted Guards, man måste ha kanonfoder med tanke på hur mycket DHs troops kostar.

Postat: tis 15 maj 2007, 14:00
av bladerunner_35
Det här är rätt cool läsning för Daemonhunters i synnerhet och 40K spelare i allmänhet:

http://www.bolterandchainsword.com/inde ... pic=101214

Postat: sön 05 aug 2007, 23:42
av Zhain
då har jag gjort några uppdateringar på listan nu:
Hq
Grey Knight Grand Master, Master-Crafted Weapon, Psycannon, Word of the Emperor, Ungeants of warding 210pts

Retinue
6x Grey Knight Terminators, Psycannon 301pts

Troops
9x Stormtroopers+1xVeteran Sergeant, Bolt Pistol, 2x Meltagun 131pts
9x Stormtroopers+1xVeteran Sergeant, Bolt Pistol, 2x Plasma Gun 131pts
9x Stormtroopers+1xVeteran Sergeant, Bolt Pistol, 2x Grenade Launcher 131pts

Fast Attack
9x Grey Knights+1x Justicar, 2x Psycannon 325pts

Heavy Support
Land Raider Crusader, Extra Armor, Smoke Launcher 263pts
Land Raider, Extra Armor, Smoke Launcher 258pts

Modeller:49st
Total Cost: 1750pts

( Extra Armor och Smoke Launcher på Land Raidersen är bara för att jag fick poäng över)

Postat: mån 06 aug 2007, 02:36
av Chasper
Jag hade lagt in en Armoured Fist enhet (dvs vanlig IG squad i Chimera), en IG plutoon och slängt in en Russ. Ta bort några Storm Troopers, de suger ganska hårt... och det räcker med en Land Raider. Lite fler Grey Knights hade heller inte varit fel, typ 2 8-manna enheter. Skit i Psycannon, bättre med en modell till...

Postat: mån 06 aug 2007, 09:23
av Zhain
där kommer et misstag som många gör: dom unskattar styrkan hos Stormtroopers. dom e faktiskt jävligt bra

Postat: mån 06 aug 2007, 10:13
av Jocke Rapp
Nej, det är dom faktiskt inte. Folk kanske underskattar dom och tycker att dom är skitdåliga när dom egentligen bara är rätt kassa. Men dom är verkligen inte jävligt bra.

För övrigt kostar "Land Raider Crusader, Extra Armor, Smoke Launcher" 268 poäng, då man använder statsen från SM-codexen istället.

Jag gillar idén med två Land Raiders men jag undrar lite vad deras roll är. Ska dom transportera storm troopers?
Om du ska ha grey knights och termosar i bilarna så är det ganska dålig investering med psycannons överallt, särskilt på dina FA-knektar.

Din GM har lite lullull som säkert är häftigt och fluffigt men alldeles för kasst. Dom enda sakerna som nånsin är bra är Master-Crafted, Sacred Incence, Holocaust samt Icon of Just (även om jag personligen ogillar den).

Postat: mån 06 aug 2007, 17:48
av Zhain
Hq
Grey Knight Grand Master, Master-Crafted Weapon, Psycannon 190pts

Retinue
6x Grey Knight Terminators, 1xPsycannon 301pts

Troops

9x Stormtroopers+1xVeteran Sergeant, 2x Meltagun 130pts
9x Stormtroopers+1xVeteran Sergeant, 2x Plasma Gun 130pts
9x Stormtroopers+1xVeteran Sergeant, 2x Grenade Launcher 130pts

Transport

Rhino, Smoke Launcher 53pts (för Meltagun squaden)

Fast Attack

9x Grey Knights+1x Justicar, 1x Psycannon 300pts

Heavy Support
Land Raider Crusader, Smoke Launcher 258pts
Land Raider, Extra Armor, Smoke Launcher 258pts

Modeller:49st
Total Cost: 1750pts

tanken med 2 Land Raiders e väll att jag ska få mer anti-tank samt att få något som kan transportera min trupper utan att dom ska dö i no mans land

p.s. Land Raider Crusader har redan Extra armor i grund

Postat: mån 06 aug 2007, 18:19
av Jocke Rapp
"P.S" Läs Codex: Space Marines. 268 poäng. Inte 263 och verkligen inte 258.

Dessutom vill din Rhino gärna ha extra armour också, bättre där än på din LR som redan har machine spirit. Dessutom behöver dina grabbar i Rhinon inte vara 10 man med en veteran.
Och dina termosar vill hemskt gärna ha en snubbe med dunderhammare och stormsköld.

Postat: mån 06 aug 2007, 21:03
av Zhain
jag följer daemonhunter Codexen och där kostar en LRC 255 i grund och 258 med Smoke Launcher. vi kanske inte ska blanda ihop Grey Knight Land Raider och "vanliga" Land Raiders och dom har inte power of the Machine Spirit GK Land Raiders

Postat: tis 07 aug 2007, 16:37
av Jocke Rapp
Man använder statsen från SM-codexen. Så gör man på alla svenska turneringar och så gör man när man spelar på DMF. Ignorera helt entryt GK LR och GK LRC och använd "vanliga" reglerna. Tro mig, jag vet det här.

Du får dessutom en bisarrt mycket bättre Assault Cannon...

Postat: tis 07 aug 2007, 18:49
av rufsi
tentapluggar du nu jocke? :)

Postat: ons 08 aug 2007, 07:31
av bengtslaanesh
Jag hoppas att han panikmålar tennsoldater...

Jag tappade min Demolisher i golvet igår.

Postat: ons 08 aug 2007, 10:19
av Zhain
det må va så att jag får bara bättre saker man varför använder dom reglerna för SM Land Raiders om det finns för GK?

Postat: ons 08 aug 2007, 10:31
av bengtslaanesh
Reglerna i din Codex är en kopia på de dåvarande SM-dito.
Standardförfarandet är att när något syftar tillbaka på en gammal version av en Codex,
så uppdaterar man det när det kommer en ny.

(och med samma logik kan man hävda att LatD är en spelbar armé)

Postat: ons 08 aug 2007, 12:08
av Chasper
bengtslaanesh skrev:Jag hoppas att han panikmålar tennsoldater...

Jag tappade min Demolisher i golvet igår.
Pelle! Det är okej att du spränger den med ditt eget skott, men tappa den i golvet! :mad: