Sida 1 av 1

DMF houserules

Postat: mån 18 maj 2009, 16:11
av mawno
Tänkte samla våra husregler på ett ställe.

Break tests:
Break tests (ej bottle test)tas sist i pågående shooting/close combat phase. Break tests i movement phase tas direkt enligt regelboken.

Ratskin maps och ratskin scouts
Om två spelare har varsin ratskin map så kan den spelare med den bästa kartan modifiera scenario resultatet med differensen mellan kartorna.
Ratskin scout och ratskin map "stackar" inte, använd endast den bästa modifikationen.
Om två spelare har varsin ratskin scout så tar dom ut varandra, dvs omodifierat scenario resultat.
Ratskin gäng räknas alltid som om de har en +2 ratskin map som dessutom tar ut +3 kartor. Ratskins scouts modifikation fungerar inte mot ratskin gäng.
Ratskin gäng som slår fram en ratskin map på trading post tabellen slår om.

Blast markers
Alla vapen med "blast" använder 3" template, vapen med "cloud blast" använder 5" template. Scaly scattercanon använder 3" template.

Försäljning av vapen till trading post
Halva credits avrundas neråt.

Hired Guns
Följande hired guns är tillåtna: Scum, Bounty Hunter, Ratskin scout och Pitslaves.
Bounty huntern gör inte "captured" automatiskt utan slår på serious injury tabellen som vanligt.

Scenarios
Grudge match dubblar inte underdog xp.

Det var allt jag kom på just nu... Påminn mig gärna om jag missat något.
Regler för proxning kommer så småningom.

Re: DMF houserules

Postat: mån 18 maj 2009, 23:35
av rufsi
vi borde gå igenom exakt vilka expansioner som skall användas.
- outlawing?
-treacherous conditions?
- hired guns?
Ingen av dem påverkar iofs mitt gäng, (eftersom jag aldrig har råd att ta in några hired guns) men för strukturens skull.

Vidare tycker jag att vi stryker grudgematch eftersom det kan bli så löjligt mycket xp för en underdog, alternativt att grudgematchbonusen inte gäller på underdog-xp:n. alternativt att man inte kan få någon underdog-xp om man gör en volentary bottle out.

Re: DMF houserules

Postat: tis 19 maj 2009, 07:36
av Nefrums
mawno skrev: Ratskin scout och ratskin map "stackar" inte, använd endast den bästa modifikationen.
Om två spelare har varsin ratskin scout så tar dom ut varandra, dvs omodifierat scenario resultat.
Precis som i regelboken då? du kanske bara hade med de för helhetens gull..
rufsi skrev:alternativt att man inte kan få någon underdog-xp om man gör en volentary bottle out.
Mycket bra regel!

Re: DMF houserules

Postat: tis 19 maj 2009, 17:56
av mawno
Uppdaterade reglerna med hired guns och grudge match.
Måste kolla in outlaw/treacherous condition reglerna innan jag tar ställning. Säg gärna vad ni tycker ska gälla.

Re: DMF houserules

Postat: ons 20 maj 2009, 09:14
av Mordlust
Jag har inte läst reglerna så noga, men är bounty huntern verkligen värd sin kostnad om han inte iallafall har någon chans till captured?

Re: DMF houserules

Postat: ons 20 maj 2009, 09:29
av Nefrums
Med tanke på att han måste ta folk out of action i närstrid, något som händer mycket sällan i necromunda, så tycker jag inte att det är så farligt...

Re: DMF houserules

Postat: ons 20 maj 2009, 11:01
av mawno
dubbelpost.

Re: DMF houserules

Postat: ons 20 maj 2009, 11:02
av mawno
Mordlust skrev:Jag har inte läst reglerna så noga, men är bounty huntern verkligen värd sin kostnad om han inte iallafall har någon chans till captured?
Han är jävligt bra. Och han kan fortfarande fånga folk, bara inte automatiskt.

Re: DMF houserules

Postat: ons 20 maj 2009, 12:50
av kombat
Eftersom det bara är folk som han gör själv out of action i närstrid och han är inget närstridsmonster direkt så tror jag inte han är så farlig som folk påstår och kan han inte fånga på ett effektivt sätt så är han inte värd de 35 creds han kostar att hyra in då är underhive scum elelr ratskin scout mycket bättre för sin kostnad.

Re: DMF houserules

Postat: ons 20 maj 2009, 13:26
av Nefrums
jag tycker att en bättre nerf av bountyhuntern vore att säga att han bara fångar de han lyckas slå ett out of action resultat mot i närstrid, dvs bara när han slår 6 på ingery tabellen.