Incursion 28mm Weird WW2 brädspel i SoTR anda

Sällskapsspel, strategispel och andra brädspel.
Anatoli

Incursion 28mm Weird WW2 brädspel i SoTR anda

Inlägg av Anatoli »

Incursion utspelar sig i samma universum som Secrets of the Third Reich, grundidén bygger på Space Hulk.

Kort beskrivning:

Handlingen i spelet är att tyskarnas ledande galning till vetenskapsman "Hugo Von X" smällt upp ett labb inne i Gibraltaröns virrvarr av tunnlar där han i lung och ro kan experimentera med diverse sjuka experiment. Dem allierade har fått reda på att han för närvarande tillverkar en domedagsmaskin som ska vinna kriget åt tyskarna och för att stoppa honom skickar britter och amerikanare sina kommando soldater "APE suits" och "MI-13 Commandos".
Spelet funkar som en kampanj med ett par uppdrag som hela tiden expanderar brädet och storleken på truppstyrkan på båda sidorna.

Tex så är första uppdraget ett spaningsuppdrag med bara ett par APE suits som kollar läget i tunnlarna (och upptäcker att dem befolkas av väldigt hungriga och förbannade Sturmzombies - dem snabbare och elakare kusinerna till dem slöfotade vanliga Zombies).


Reglerna

Incursion är ett spel för 2 spelare. Det är ett väldigt slipat scenarios spel där dem originella uppdragen är finjusterade till max, dock hindrar det inte folk från att skapa sina egna uppdrag. Brädet är till skillnad från Space Hulk "fast" i sin layout, man kan dock bygga på med flera bräden för att skapa ännu större labyrint.
Varje uppdrag har ett objektiv som dem båda sidorna slåss om, spelarna väljer trupper ur spelets Orders of Battle/armélistor som alla kostar olika mycket beroende på stryk tålighet, eldkraft, snabbhet osv. varje uppdrag ger x-antal poäng till spelarna som dem kan köpa trupper för.

Spelet är precis som Secrets of the Third Reich indelat i ett visst antal faser, men till skillnad från Incursion så flyttar spelarna hela sina styrkor på en och samma gång istället för att turas om. Alla enheter har sina egna stats som visar hur långt dem kan gå eller hur mycket dem kan skjuta per turn.
Till sin hjälp har spelarna en kortlek som innehåller eventkort, boosters och andra kort med för och nackdelar beroende på vem dem är riktade mot.

Nedan är dem olika faserna förklarade-

Maintenance Phase:

Replenish Command Points: Spelarna har beroende på uppdragets storlek ett visst antal command points som kan användas för att boosta dem egna truppernas prestationsförmåga (tex spendera en CP för att gå ytterligare ett steg) eller för att ta bort effekten av ett kort som stör eller är till motståndarens fördel. I början av varje runda slänger man alla sina överblivna CP och fyller på till maxgränsen igen.

Replenish Hand: Spelarna har också ett antal kort på handen, antalet kort påverkas liksom command points av uppdragets storlek. Har man maximalt antal kort på handen kan man antingen välja att slänga dem man inte vill ha och dra nya, eller spara dem man har till ett senare tillfälle. Har man plats över så drar man nya kort och fyller på sin hand till max.

Turn Bidding: För att avgöra vem som vinner initiativet (flyttar sina trupper först) skriver båda spelarna ner på en lapp - det antal Command Points man är villig att betala för att vinna initiativet. När både spelarna är färdiga visar man vad man har skrivit, vinnaren får flytta sina trupper först, men båda spelarna förbrukar automatiskt det antal command points som användes till budgivningen. Man behöver inte buda något om man hellre sparar sina command points. Dem allierade har fördel av att alltid vinna om båda spelarna budar exakt samma summa CP. Dem allierade kan också en gång per spelomgång använda sig av "Allied intelligence", man hoppar då över Turn bidding och vinner automatiskt initiativet under en turn.

Deployment: Alla trupper börjar utanför brädet, och det kostar movement points att röra sig in på, och vidare ut i brädets labyrint. Båda spelarna har sina respektive entry/exit points från vilka just deras trupper anländer.


Action phase:
Det är nu spelet börjar, trupperna rör sig på brädet, skjuter, ställer sig på vakt, öppnar/stänger dörrar mm. Allt man kan göra kostar Action Points, varje modell har ett AP värde. Detta kan som sagt ökas på med Command Points om man har några kvar.

Modeller behöver inte slå tärning för att träffa fienden med eldvapen, eller närstridsattacker. Alla attacker slår man med 1D6 och man ska istället slå över en modells "Fortitude" (tänk Toughness i GW spelen) för att orsaka wounds.
Dem allierade i spelet är starkt skyttebaserade medan fienden med ändlösa zombie horder är i stort sett närstridsbaserade. För att väga upp detta så är APE suits väldigt långsamma och har få Action Points, medan Zombies är snabba, billiga, spawnas bortom kontroll om man inte håller nere deras bestånd med bestämd maskingevärseld - dock dör dem väldigt lätt.

När ena sidan har gjort klart hela sin action phase så är det motståndarens tur att flytta allt sitt innan man går in i nästa turn.


Framtiden

För närvarande är spelet släppt med endast tyskar och amerikanare och gratis. Under sommaren kommer man släppa regler och modeller till Brittiska MI13 commandos och extra tyska enheter. Utvecklarna hoppas att intresset för spelet blir tillräckligt högt för att man ska kunna producera spelet med riktigt bräde och markörer i en box så småningom.


HELA SPELET FÖR GRATIS NEDLADDNING! , http://www.incursiongame.com/pages/downloads

Modeller finns här http://www.kulturkommissariatet.se



Lite bilder på Incursion modeller

Slugger Murphy leder amerikanernas APE squads under invasionen av Gibraltar
Bild
Bild

APE Sgt
Bild

Amerikansk startlåda innehåller 1 Sergeant, 1 Slugger Murphy, 1 eldgastare, 1 HMG, 2 Grunts
Bild

Tysk startlåda innehåller 1 Gretel von X, 1 Ilsa von X, 6 Sturmzombies, 2 Bomberzombies
Bild

Gretel von X
Bild
Bild

Ilsa von X
Bild
Bild

APE soldater
Bild
Bild
Bild
Bild

Zombies
Bild
Bild
Bild

Blitzhund (kommer endast med tunnan, Zombien är en vanlig SoTR German Zombie)
Bild
Bild

Hans von X
Bild
Bild


/Alexander
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Incursion 28mm Weird WW2 brädspel i SoTR anda

Inlägg av Godeye »

Mkt låg PK-faktor... Fräckt!
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
The Trollslayer

Re: Incursion 28mm Weird WW2 brädspel i SoTR anda

Inlägg av The Trollslayer »

Glöm inte att det finns crossover-regler för Incursionmodellerna i SoTR! :wink:
Anatoli

Re: Incursion 28mm Weird WW2 brädspel i SoTR anda

Inlägg av Anatoli »

Ny Incursion trailer, använde Magix Movie Maker för att skapa och mixa min egen musik och ljud till den här. Tror det är så långt man kan komma med stillbilder.

http://www.youtube.com/watch?v=lRNPt7w32ns
Skriv svar