En tå i vattnet - Intresse för PBEM typ Evermoor?

Sällskapsspel, strategispel och andra brädspel.
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

En tå i vattnet - Intresse för PBEM typ Evermoor?

Inlägg av Mordachai »

För ett tag sedan drog Wyrmer igång ett PBEM betitlat Evermoor. Intresset då var stort och en kampanj drog igång relativt snabbt för att tyvärr gå i graven en handfull drag från uppstarten.

Jag har, väldigt kort, samtalat med Werner om att försöka starta upp något liknande Evermoor igen. Förhoppningen är att det, med lite förändringar i reglerna samt en begränsad mängd spelare, skall bli mer hanterbart både för spelare och administratör.

Utan att jag och Werner ger några löften om när ett dylikt PBEM kan starta tänkte jag försiktigt pejla intresset. Vilka skulle vara intresserade av att spela, vara aktiva och (framförallt) stanna kvar till slutet i ett PBEM som troligtvis kommer spelas med ett drag vartannan vecka i över ett år?

Jesper
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: En tå i vattnet - Intresse för PBEM typ Evermoor?

Inlägg av Ulvert »

Jag anmäler härmed mitt intresse.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: En tå i vattnet - Intresse för PBEM typ Evermoor?

Inlägg av Ironjens »

Förlåt en dum fråga, men vad är PBEM egentligen? Jag har hajat att det handlar om "Play By E-Mail" men är det strategispel eller?
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: En tå i vattnet - Intresse för PBEM typ Evermoor?

Inlägg av Gustav »

Jag har dålig koll på vad Evermoor egentligen innebar. Så en närmre förklaring på vad som egentligen menas skulle uppskattas även från mitt håll.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
mawno
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 12:07
Namn: Emanuel Meramveliotakis

Re: En tå i vattnet - Intresse för PBEM typ Evermoor?

Inlägg av mawno »

Jag är på!
Sweet Krishna, shake that rupee maker!
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En tå i vattnet - Intresse för PBEM typ Evermoor?

Inlägg av Mordachai »

Ok, två delar här då:
Ironjens skrev:Förlåt en dum fråga, men vad är PBEM egentligen? Jag har hajat att det handlar om "Play By E-Mail" men är det strategispel eller?
PBEM är mycket riktigt Play-by-e-mail. Att spelet är ett PBEM innebär inte i sig att det handlar om ett strategispel (korrespondenschack känner nog de flesta till), men strategispel lämpar sig ofta väl för detta upplägg. PBEM kan i grunden spelas på två sätt:
1. Som ett helt öppet spel med turordning där varje spelare helt enkelt gör sitt drag och lämnar vidare till nästa spelare.
2. Som ett spel med simultana drag och/eller viss dold information. I detta fall behövs en spelledare eller administratör som samlar in och behandlar allas drag för att sedan skicka ut förutsättningarna inför nästa drag. Vissa spel (ex. ASL via VASSAL) har en dator som helt sköter detta så att det inte behövs en enskild person gör arbetet.
Gustav skrev:Jag har dålig koll på vad Evermoor egentligen innebar. Så en närmre förklaring på vad som egentligen menas skulle uppskattas även från mitt håll.
Evermoor är ett strategi-fantasy-PBEM skapat av Wyrmer (utvecklat från ett gammalt DMF-PBM gjort av Svins eller Nank? om jag inte minns fel, vilket jag säkert gör). Grundidén för Evermoor att spelarna utökar sitt rikes territorium för att få in mer råvaror, bygger förbättringar, städer och byggnader i städerna för att få en bättre ekonomisk maskin, skapar trupper för att ta över mer territorium (gärna av motspelarna), för att så småningom vara så stora att de kan slåss om segern. Spelarna kan (och bör) handla och utöva diplomati med övriga spelare.

I grunden handlar det om ett förenklat 4X-spel (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) där fokus ligger på interaktion mellan spelarna. Inspiration är hämtat från Civ (datorspelen) samt diverse 4X-spel.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: En tå i vattnet - Intresse för PBEM typ Evermoor?

Inlägg av wyrmer »

Mordachai skrev:Evermoor är ett strategi-fantasy-PBEM skapat av Wyrmer (utvecklat från ett gammalt DMF-PBM gjort av Svins eller Nank? om jag inte minns fel, vilket jag säkert gör).
Det gamla PBM du tänker på är troligen Pennan & Svärdet, vilket mig veterligen ovanstående personer inte var involverade i, utan det var Granér som höll i det. Jag reserverar mig dock för eventuella fel.

Sen var Evermoor inte på något sätt baserat på detta spel, utan skapat helt fristående. Tyvärr måste man säga, eftersom det PBM:et levde rätt länge men Evermoor knappt ens kom igång innan det lades ner.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En tå i vattnet - Intresse för PBEM typ Evermoor?

Inlägg av Mordachai »

En liten uppdatering (från hotellrummet i Tyskland):
Har skrivit färdigt på reglerna så som de kommer se ut i kommande version av Evermoor. Just nu sitter jag och programerar ihop det exceldokument som skall användas av spelarna för att lämna in sina drag. Någon gång nästa vecka tänkte jag se om jag kan få ordning på grafiken med hjälp av Wyrmer. När den är på plats kan jag börja tä emot anmälningar på allvar

Jesper
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Skriv svar