Sida 1 av 2

tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 13:01
av Elrik
Någon som ska ner till lokalen ikväll och vill spela något skoj?

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 13:19
av kombat
kommer ner men vi ska spela rollis ikväll

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 13:43
av Elrik
men det är ju inte skoj (för mig).

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 15:02
av Xian
Tja, jag föreslog ju i morgon kväll före fotbollen, men visst kan jag ta med Automobile-spelet redan i kväll om det passar bättre...

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 15:26
av kombat
jag är här nere nu om nån känner för att komma ner

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 15:28
av Elrik
christian är uppenbarligen med på att spela brädspel ikväll. Någon mer?

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 15:33
av Herr B
Jag skulle kunna tänka mig det kanske.

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 15:37
av Elrik
hur dags? 1800, 1830, 1900?

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 16:40
av Xian
1800, så hinner jag läsa reglerna också innan. :)

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 17:16
av Herr B
18ok

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 17:27
av Elrik
okaj.

Re: tisdag 9 juni

Postat: tis 09 jun 2009, 22:14
av Elrik
MIn invändning mot automobile:
En spelare (Ford) får 33% fler actions än motståndarna utan att behöva committa sig och driva utvecklingen framåt (två saker som i regel verkar lite dåligt i spelet), utan kan avvakta för att svara på vad de andra gör. I snitt verkade man stänga 2 fabriker per parti och detta kan man som Ford göra gratis en gång (sista rundan), och lägga en av sina extra fyra actions på.

I ett spel där man bara har 12 actions kanske inte en spelare ska ha chansen att göra 17 (eftersom man inte behöver ta executive-stängningen förrän i sista rundan). Så mitt förslag: låt inte ford bygga extra, utan ge någon annan bonus. Den andra som bygger extra, ligger sent och måste bygga direkt när han väljer så att de andra dra nytta av att han drivit tekniken framåt, vilket innebär att han får "losses".

Re: tisdag 9 juni

Postat: ons 10 jun 2009, 02:52
av Herr B
You may build one or two factories in one car model space. This may
be an empty model space or one already containing your factories.

Ford känns inte riktigt lika broken längre även om han fortfarande är bra. 3 fabriker i runda 1 är nog ingen höjdare.

Re: tisdag 9 juni

Postat: ons 10 jun 2009, 02:56
av Herr B
Nu när jag läser i reglerna ser jag massor av fel vi gjort. Jag spelar gärna igen onsdag kväll innan fotbollen.

Re: tisdag 9 juni

Postat: ons 10 jun 2009, 09:19
av Elrik
Herr B skrev:You may build one or two factories in one car model space. This may
be an empty model space or one already containing your factories.

Ford känns inte riktigt lika broken längre även om han fortfarande är bra. 3 fabriker i runda 1 är nog ingen höjdare.
då gjorde vi ju fel eftersom vi vid tillfälle byggde i två olika rutor. varför ska man bygga 3 i runda 1? det räcker ju med två som kommer att vara relativt moderna eftersom någon förmodligen valt den andra extrabyggaren och redan byggt en modell, och man utan problem kan vänta en action. men det kanske jämnar ut sig lite med fyra spelare. oavsett, jag tror fortfarande att executive decisions kanske ska provas att väljas i omvänd ordning så att de som inte har ford har chansen att få honom eller gratis stänga-actionen.

vad gjorde vi mer för fel?

Re: tisdag 9 juni

Postat: ons 10 jun 2009, 09:37
av Xian
Jag har själv inte hunnit kolla på boardgamegeek ännu för att se vad vi gjort för fel, men jag spelar gärna ett parti innan fussballen i kväll. Matchen börjar 19.00, så i så fall måste vi nästan börja 17.30. Jag har bilbesiktning 17.00, men borde kunna vara på plats till dess. Erik? (Eller någon annan?)

Re: tisdag 9 juni

Postat: ons 10 jun 2009, 09:40
av Elrik
jag sitter på tåget till stockholm nu..

Re: tisdag 9 juni

Postat: ons 10 jun 2009, 10:01
av Xian
Grattis! :)

Efter lite koll på boardgamegeek kan jag säga att jag glömde följande:

1) Att slänga hälften av mina loss-kuber när jag stängde fabriker.
2) Att man får bygga två fabriker på en och samma action.
3) Får ej använda reduced price-markörerna på högprismodellerna.
4) Får ej placera mer än en bonus- och en reduced price-markör i en viss modell.
5) Försäljningen via demand gjorde vi totalt fel på. Varje modell säljer en bil i taget...
6) Reduced price-markör i en modellruta gör att alla bilar där säljs till det lägre priset.
7) Loss-kuber får man i jämförelse med den högsta modellen av samma typ.

Förhoppningsvis var det allt...

Re: tisdag 9 juni

Postat: ons 10 jun 2009, 10:13
av Elrik
ThatChristianFella skrev:Grattis! :)

Efter lite koll på boardgamegeek kan jag säga att jag glömde följande:

1) Att slänga hälften av mina loss-kuber när jag stängde fabriker.
2) Att man får bygga två fabriker på en och samma action.
3) Får ej använda reduced price-markörerna på högprismodellerna.
4) Får ej placera mer än en bonus- och en reduced price-markör i en viss modell.
5) Försäljningen via demand gjorde vi totalt fel på. Varje modell säljer en bil i taget...
6) Reduced price-markör i en modellruta gör att alla bilar där säljs till det lägre priset.
7) Loss-kuber får man i jämförelse med den högsta modellen av samma typ.

Förhoppningsvis var det allt...
Hej å hå! Det är ju ett helt annat spel än det vi spelade. Med 2 blir ju Ford inte lika mycket tokbättre än de andra, även om den förmodigen fortfarande är bäst, med tanke på turn order. Likaså blir det med 5 inte riktigt lika dåligt att driva utvecklingen framåt, även om jag hade tyckt att det borde finnas något som gör att man tjänar på att offra lite vita på att göra ett hopp.

Re: tisdag 9 juni

Postat: ons 10 jun 2009, 10:17
av Xian
Japps, jag håller med. Fast jag såg en nisse på BGG som tyckte att Ford var sämsta charactern just för att man blir tvungen att bygga i samma ruta som man redan har fabriker. Det verkar lite väl överdrivet, tycker jag...

Ingen annan som vill bygga bilar nu när Erik inte är tillgänglig?