James Bond

Huvudtråd för de filmer och tvserier som ses i föreningens biosalong, men också filmsnack i övrigt.
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

Jag, som så många andra, tillhör den gruppen av människor som tycker det är nåt visst med Bondfilmer. Har alltid gjort och kommer antagligen också alltid att göra - även om kvalitén på filmerna varierar med åren och titelrollsinnehavare.

MEN! Vilken är egentligen den bästa Bondfilmen? Hade varit kul att få höra föreningens röst och gärna nån form av motivering till varför man tycker som man gör! (Tänkte först lägga upp en poll men den funktionen lyser ju med sin frånvaro på forumet...)

Så kom igen! Vilken är den bästa Bondfilmen? Jag vet vilken jag har som favorit...
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Vicvolta skrev:Vilken är den bästa Bondfilmen?
Ingen, alla suger lika mycket. Eller kanske inte, alla med Roger Moore, är extra dåliga.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

George Laxermedelzsky-filmen suger extra mycket, men annars är nog de andra nog lika sämst. Smaken är olika, dock.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Ulvert skrev:George Laxermedelzsky-filmen suger extra mycket, men annars är nog de andra nog lika sämst.
Den senasta fann jag dock ganska uthärdlig, även om intrigen tycks ha skrivits av en dmfare.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

Moget att posta om man inte är intresserad... ;)
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Jag tycker bäst om "from russia with love". Sean Connery i högform, cool skurk och zigernarflickor som slåss med varandra. Fightscenen i en vagn på orientexpressen är riktigt bra.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

Kan inget annat än att hålla med dig, Mordlust. FRWL är riktigt bra. Hamnar högt på min lista. Den fångar verkligen Bond-essensen och lyckas riktigt bra att förmedla en svunnen tidsanda och med en spännande intrig även suspens på hög nivå. En av mina bästa scener är ombord på tåget och restaurangvagnen där Bond avslöjar dubbelagenten på det att denne beställer rött vin till fisken (eller om det var tvärtom). Det skulle ju aldrig en riktig agent göra... ;)
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Dessutom har Bond en medhjälpare (Kerim) som inte litar på någon annan än sina släktingar. Som tur är är han släkt med alla i Istanbul. Det är också ett bra inslag att Kerim har egna mål och planer som inte har direkt med Bonds uppdrag att göra.
Senast redigerad av Mordlust den mån 21 maj 2007, 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

Ahh... Kerim Bey... Mkt bra NPC av sällan skådat slag.

(lite att göra idag, Mordlust?)
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Sådär. Övrigt meningslöst vetande är att from russia with love är Sean Connerys favorit bland Bondfilmerna. Vilken är din favorit Vicvolta?
Senast redigerad av Mordlust den mån 21 maj 2007, 11:27, redigerad totalt 1 gånger.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

But of coursche...

FYI är undertecknads stora favorit OHMSS, men det kanske inte är någon hemliget... Men i övrigt hamnar Goldfinger och nämnda FRWL tätt därefter.

OHMSS har mycket av de komponenter vi nämt men en bidragande orsak är att jag verkligen gillar George Lazenby som Bond, en mkt värdig efterträdare till Connery. Too bad att han trodde att Bond-konceptet var döende och valde att inte göra fler filmer. OHMSS har fräsig action, spännande scener, Telly Savalas och en riktigt, riktigt cool scen när Bond har tagit avsked från MI6 och ska städa sitt skrivbord. Han plockar fram några attiraljer från tidigare filmer - varje attiralj ackompanjeras av ett par toner från respektive temamusik. Filmen har en inte så svag ton av bitterhet och melakoli något som jag gillar och tycker Lazenby hanterar alldeles utmärkt.
Attacken mot Piz Gloria i slutet är också värt att nämna. Dessutom har filmen också sin egen "Kerim Bey" i Marc Ange Draco, Tracys pappa, nån slags ledare för ett stort brottsyndikat, men ändå fullt mänsklig och med egenskaper som inte är så svart/vita.
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Det är uppfattat. Jag håller med om att OHMSS är en rejält underskattad film. Lazenby lyckas ta det som är bra i Connerys Bond och göra karaktären lite mera avslappnad och ironisk utan att det blir löjligt. Ställer mig lite tveksam till hans val av kråsskjortor i vissa scener. :) Telly Savalas är en av de skönaste Bondskurkarna överlag. Har dock aldrig fattat varför han håller sin cigarett som han gör. Det är bara han och Charlie som jag har sett röka på det sättet.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

Min egen, ringa, erfarenhet från scen- och filmverksamhet säger mig att Lazenby måste haft väldigt lite eller inget alls att säga till om gällande kostymeringarna. Mig veterligen får man snällt anpassa sig efter kostymörernas och regissörens viljor. Kråsskjortor må vara smaklösa för användande utanför 1700-talet, men hade en kort inneperiod på 60-talet. Tråkigt men de facto sant.

Vad gäller rökningen är det kanske bara ett attribut för att förmedla att man har en skruv lös alternativt är lite extra ond? Blofeld och Charlie har alltså något gemensamt...
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

F.ö. kolla mitt medlemsnummer :D
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Har sett ditt medlemsnummer. Jag fattar väl också att det inte är Lazenby som valt kostym. Dock går det inte att komma ifrån att han hade skjortan i fråga på sig.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

mm, han kunde kört med "då är jag inte med"-kortet. Funka skitbra när man va liten och lekte med Action Force. "Får jag inte va Snake Eyes är jag inte med".
When in doubt - empty magazine
Skriv svar