Ny dator igen (en till)

Här finns snacket om de senaste spelen, och hur man spelar dem.
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

Jaha, då var det dags igen.
Knappt hade jag (äntligen) fått min nya dator förrän Sanne helt sonika lade beslag på den. Jag har dragit mig för att köpa nytt, men nu orkar den gamla skitdatorn inte längre så jag har inte längre något val.

Jag skulle väldigt gärna ta emot förslag på innehåll i en ny dator. Runt 7 papp kan jag tänka mig lägga, AMD skall det vara, och låg ljudnivå premieras över überprestanda. Kommer inte överklocka något i datorn, inte från början iaf.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

Har tittat kort på nätet och satt ihop följande lista:

AMD Phenom™ II X3 720 Black Edition Triple Core, 2,8Ghz, AM3, 95W, Boxed
Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front (utan nätagg)
Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz
Gigabyte GA-MA790X-UD4, Socket-AM2+/AM3 AMD 790X+SB750, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16
Samsung DVD±RW brännare, SH-S223B 22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk
Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, Lite-Retail
Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

Priset, exklusive frakt, landar på: 7402 kronor

Ett par snabba frågor kring detta:
Skulle det bli någon märkbar skillnad (förutom i pris) om man köpte DDR3-minnen istället (då behövs ett annat moderkort)?
Skulle det bli någon märkbar skillnad om man köpte till ytterligare 4 GB RAM (495 kr) och skulle jag ha nytta av det?
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Sadjev »

Mordachai skrev:Skulle det bli någon märkbar skillnad om man köpte till ytterligare 4 GB RAM (495 kr) och skulle jag ha nytta av det?
Om du vill köra många tunga applikationer samtidigt så kan det göra ganska stor skillnad, samt vissa special appar som kan dra nytta av mycket minne, videoredigering t.ex. ...
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

Datorn sorterades för en timma sedan (17.05) i Stockholm och bör vara framme i Kristianstad imorgon. Det blev 8 gig ram, även om jag kanske borde lagt de 500 kronorna på andra prylar istället... men men, det blir säkert utmärkt!
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

Något för Werner att bita i då han är en av dem som haular paket i Malmö...
Min dator än nu på väg genom Postens system. Delarna skickades i två försändelser då de inte fick plats i ett paket.

Det underhållande, eller inte, är att paketen scannades som sorterade i Stockholm 17.03 resp. 17.05 igår eftermiddag, men bara det ena har scannats som sorterat i Malmö 01.43 under natten. Trackingen kring den andra har fortfarande Sortering i Stockholm 17.05 som senaste händelse...

Vilket scenario är troligast?

^_^ . Försändelserna har båda passerat Malmö, men bara det ena scannades. Jag får försändelserna idag.

:) . Det ena paketet är på väg mot Kristianstad, det andra ligger och väntar på sortering i Malmö. Jag får försändelserna idag.

:( . Det ena paketet mot Kristianstad, det andra osorterat i Malmö. Det dröjer till imorgon innan jag har dem i min hand.

:shock: . Det ena paketet är på väg mot Kristianstad, det andra felsorterades i Stockholm och är på väg mot Gällivare. Det kommer dröja ytterligare en vecka innan det levereras. Under tiden sitter jag med delar till en halv dator.

:twisted: . Posten råkade tappa/köra över det ena paketet så att det blivit helt olevererbart och har därför valt att låta det försvinna ut i dimman. Det kommer dröja ett par månader innan Posten konstaterat att man tappat bort försändelsen och då är motsvarande varor slut på Komplett. Detta kommer leda till en massa trubbel och jag har eventuellt min dator någon gång vid jul.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Zarei »

Mordachai skrev: :twisted: . Posten råkade tappa/köra över det ena paketet så att det blivit helt olevererbart och har därför valt att låta det försvinna ut i dimman. Det kommer dröja ett par månader innan Posten konstaterat att man tappat bort försändelsen och då är motsvarande varor slut på Komplett. Detta kommer leda till en massa trubbel och jag har eventuellt min dator någon gång vid jul.
Iom. att du skrivit detta så är det självklart det som kommer hända. Eller snarare retroaktivt kommer varit det som hände.

Det skeppas iaf inte med United:

http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av wyrmer »

Mordachai skrev: Vilket scenario är troligast?
:ninja: . Jag får ett paket med nya datordelar levererat under dagen.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

wyrmer skrev: :ninja: . Jag får ett paket med nya datordelar levererat under dagen.
Jo, jag glömde visst alternativet att:

:ninja: . En postenanställd ser att det är datorprylar, har behov av en uppgradering hemma och sorterar paketet fel så att det försvinner på vägen (med en ny fin adressering).

Kunde dock bara få plats med 5 smilies i den ursprungliga posten...

Dags för lunch och det ena paketet har anlänt till Kristianstad och väntar på upphämtning... det andra står fortfarande som Stockholm, Sorterad...
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Elrik »

du är inte bitter väl, jesper? eller misstror postverkets ärlig- och redlighet?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

Elrik skrev:du är inte bitter väl, jesper? eller misstror postverkets ärlig- och redlighet?
Jag? Bitter? You bet your ass I am!

Alltid kul att veta att man måste vänta ett extra dygn (under förutsättning att det överhuvudtaget kommer imorgon) för att posten lyckats skicka paketen med olika transporter från Stockholm (där de sorterades med 2 minuters mellanrum), varav den ena transporten inte kom fram till Malmö i tid för att paketet skulle sorteras ut idag... (Detta är den förklaring jag fick iaf.)

Blir ju inte direkt bättre när man får sin SMS-avisering för det första paketet (Du kan nu hämta ut...). Det är lite som att de hånskrattar åt en...

Hade det varit så att trackingen hade varit lite mer exakt så att jag kunde se att paketet faktiskt anlänt till Malmö så vore det en sak... men så är självklart icke fallet! Istället får jag förlita mig på Postens muntliga uppgift om att det är i Malmö paketet troligen finns, medan Stockholm, Sorterad är den enda skriftliga fingervisning jag har om vad som hänt paketet senast.

Suck, stön och gnäll...
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av wyrmer »

Mordachai skrev: Alltid kul att veta att man måste vänta ett extra dygn (under förutsättning att det överhuvudtaget kommer imorgon) för att posten lyckats skicka paketen med olika transporter från Stockholm (där de sorterades med 2 minuters mellanrum), varav den ena transporten inte kom fram till Malmö i tid för att paketet skulle sorteras ut idag... (Detta är den förklaring jag fick iaf.)
Vilket är bullshit, för nattskiftet hann köra allt som kom in och inga bilar var försenade...
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

Paket 2 sorterades inte i Malmö inatt heller...
Kommer inte få min dator idag och har lämnat in ett reklamationsärende till posten... inte för att det kommer göra någon nytta.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Abdul Alhazred »

Snacka med Wyrmer han har kanse exakt de delar du beställt och säljer dem för en billig peng. :twisted:
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

Whoo... progress... :tssk: Enligt trackingen sorterades paket 2 i Malmö 01:21 inatt... men med min tur så kommer man väl reagera på samma sak som det reagerades på vid förra sorteringen och skicka paketet tillbaka till Jönköping... :evil: Och sen blir det jojo av mellan de två orterna i ett halvår...
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Godeye »

Mordachai skrev:Whoo... progress... :tssk: Enligt trackingen sorterades paket 2 i Malmö 01:21 inatt... men med min tur så kommer man väl reagera på samma sak som det reagerades på vid förra sorteringen och skicka paketet tillbaka till Jönköping... :evil: Och sen blir det jojo av mellan de två orterna i ett halvår...
Kan du inte få hjälp av någon terapigrupp, bestående av asylsökande tortyroffer som du handlagt på soc., för att behandla och komma över detta ofattbara övergrepp? Var det inte bara 3-4 dagar sedan du beställde prylarna? Whats the buzz?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

Otålighet är en dygd! ^_^ Och jag vill också ha någonting att skriva om och då jag inte sitter och letar bilder på hill billies dagarna i ända så får det bli det här.

Speciellt roligt är det när man får en påminnelse om att paket 1 har kommit när man inte kan hämta ut försändelsen förrän paket 2 kommit fram. :tssk:
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordlust »

Mordachai skrev:...Och jag vill också ha någonting att skriva om och då jag inte sitter och letar bilder på hill billies dagarna i ända så får det bli det här...
Det är faktiskt rednecks. Hillbilly är inte riktigt samma sak. Bilder på hillbillys ser mer ut såhär:

Bild
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Elrik »

dom är väldigt lika.. har de samma föräldrar? eller kanske en sister-aunt och en brother-dad?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ny dator igen (en till)

Inlägg av Mordachai »

Har nu en ny fungerande dator. Tyvärr något högljudd, men väldigt fungerande! Jag är lycklig!
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Skriv svar