Boktips

Huvudtråd för de filmer och tvserier som ses i föreningens biosalong, men också filmsnack i övrigt.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Boktips

Inlägg av Sadjev »

Nu är detta kanske inte riktigt rätt del av forumet, men där finns inget annat som passar bättre och det har redan varit ett gäng rekommendations trådar här.

Jag har läst slut min sista olästa bok och behöver något nytt, mest intresserad av sci-fi - fantasy men vanlig böcker kan också vara intressant om dom är riktigt bra.

jag har bland annat läst och gillar:
George RR Martin
Steven Erikson (och hans polare som skriver i samma värld)
Alastair Reynolds
Peter F Hamilton
Ian Banks (både med och utan M)
Richard K. Morgan
Scott Lynch
många av klassikerna (Wells, Joe Haldeman, Clarke, Asimov, Miller, Tolkien etc)

Jag har inte läst Philip K Dick, är han så bra som det sägs?
Har inte heller läst Starship Troopers, är den läsvärd?

Funderar på att testa Robert J. Sawyer, är han bra? vart börjar man?

Tipps?
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Boktipps

Inlägg av Zarei »

Sawyer är utmärkt, mycket tankeväckande böcker. Du kan med fördel läsa de fristående böckerna som factoring humanity eller rollback. Hominids serien är helt ok men inte riktigt lika bra.

Annars kan jag rekommendera Charles Stross för lite annorlunda SF, Accelerando finns gratis på nätet. Eller en annan skotte Ken Macleod som skrivit ett antal bra serier.

Tyckte du om Malazan så rekommenderar jag hela The Black Company av Glen Cook, det är väl ca 10 böcker. Tror de gett ut de första på nytt. Eller hans nya serie The instrumentalities of the night. Fantasy men med kanoner.

Starship Troopers är helt ok, liksom många andra av Heinleins böcker. Har inte så mycket med filmen att göra förutom att dom slåss mot insekter.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Boktipps

Inlägg av bladerunner_35 »

Jag har inte läst så mycket av Dick men Do Androids Dream of Electric Sheep var bra om än inte super.

Jag rekommenderar Stephen R. Donaldsons sci-fi serie The Gap. Även om den drar åt det episka hållet mot slutet så är den ganska jordnära och skitig. Jag tyckte den var annorlunda och mycket, mycket bra. Bland det bästa sci-fi jag läst, fast jag läser å andra sidan mest 40K-böcker så det säger kanske inte så mycket.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Boktipps

Inlägg av Sadjev »

bladerunner_35 skrev: Jag rekommenderar Stephen R. Donaldsons sci-fi serie The Gap.
Har du läst hans serie Thomas Covenant? vad tyckte du i så fall om den. Jag tyckte nämligen att den var rätt tråkig när jag läste honom för länge sedan, i alla fall unbeliver bitarna, och har därför undvikit Donaldson. Hans andra böcker kanske är annorlunda?
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Boktipps

Inlägg av Sadjev »

Zarei skrev:Sawyer är utmärkt, mycket tankeväckande böcker. Du kan med fördel läsa de fristående böckerna som factoring humanity eller rollback. Hominids serien är helt ok men inte riktigt lika bra.
Låter ju lovande.
Zarei skrev: Annars kan jag rekommendera Charles Stross för lite annorlunda SF, Accelerando finns gratis på nätet.
Åhå, den hade jag faktiskt på min intresserad av lista. Är det Baen Free Library som har den på nätet?
Zarei skrev: Tyckte du om Malazan så rekommenderar jag hela The Black Company av Glen Cook, det är väl ca 10 böcker.
Den har jag faktiskt också funderat på, men dragit mig lite för att hoppa på en 10 böckers serie (jag har lite OCD och läser i princip alltid slut böcker/serier jag påbörjar även om jag inte tycker att dom är så bra).
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Nefrums
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 13:40
Namn: Jeppa Resmark
Ort: Malmö

Re: Boktipps

Inlägg av Nefrums »

Terry Goodkinds fantasy serie är helt ok..
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Boktipps

Inlägg av Sadjev »

Nefrums skrev:Terry Goodkinds fantasy serie är helt ok..
den har jag läst men tack för tipset. Tack till Zarai och Bladerunner också förresten.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Boktipps

Inlägg av bladerunner_35 »

Sadjev skrev:
bladerunner_35 skrev: Jag rekommenderar Stephen R. Donaldsons sci-fi serie The Gap.
Har du läst hans serie Thomas Covenant? vad tyckte du i så fall om den. Jag tyckte nämligen att den var rätt tråkig när jag läste honom för länge sedan, i alla fall unbeliver bitarna, och har därför undvikit Donaldson. Hans andra böcker kanske är annorlunda?
Nej, jag har inte läst den men fått den rekommenderad ett par gånger. Jag är inte så intresserad av "vanlig" fantasy så har aldrig blivit sugen. Det var ett tag sedan jag läste The Gap men jag tyckte den var allt annat än tråkig, ett riktigt guldkorn snarare.

Jag kom också precis att tänka på Stephen King, jag har en känsla av att många rynkar på näsan åt honom och visst, det är lite upp och ned med hans böcker men serien om The Dark Tower är FRUKTANSVÄRT bra. Ja, så bra är den och jag kan inte fatta att den alrdig dyker upp i fler rekommendera-mig-en-bok trådar. Kanske har jag dålig smak?

I vilket fall tycker jag den är lysande, med det förbehållet att jag inte kommit till slutet ännu och att den är väldigt "character driven" som det heter. Tror jag i alla fall, jag är ganska dålig på termer. Lyssnar på den på ljudbok och älskar den.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Boktipps

Inlägg av Ulvert »

bladerunner_35 skrev:Jag kom också precis att tänka på Stephen King, jag har en känsla av att många rynkar på näsan åt honom och visst, det är lite upp och ned med hans böcker men serien om The Dark Tower är FRUKTANSVÄRT bra. Ja, så bra är den och jag kan inte fatta att den alrdig dyker upp i fler rekommendera-mig-en-bok trådar. Kanske har jag dålig smak?
Håller fullständigt med. Dark Tower är en mkt bra, och annorlunda, fantasy/sci-fi/western-bokserie.

Jag skulle också vilja rekommendera Robin Hobb som författare, och framförallt The Soldier Son trilogy. Gillar man fantasy som inte är förutsägbar, så är denne författare en pärla.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Boktipps

Inlägg av Zarei »

Sadjev skrev:
Zarei skrev: Annars kan jag rekommendera Charles Stross för lite annorlunda SF, Accelerando finns gratis på nätet.
Åhå, den hade jag faktiskt på min intresserad av lista. Är det Baen Free Library som har den på nätet?
Här finns den t.ex.: http://manybooks.net/titles/strosscothe ... o-txt.html
En annan lite underhållande bok som finns på nätet är roo'd: http://manybooks.net/titles/kleinjother07rood.html
Sadjev skrev:
Zarei skrev: Tyckte du om Malazan så rekommenderar jag hela The Black Company av Glen Cook, det är väl ca 10 böcker.
Den har jag faktiskt också funderat på, men dragit mig lite för att hoppa på en 10 böckers serie (jag har lite OCD och läser i princip alltid slut böcker/serier jag påbörjar även om jag inte tycker att dom är så bra).
Jag tycker den är riktigt bra. De har tydligen släppt tre eller fyra samlingsvolymer och de första böckerna är inte så långa.

Ang Donaldson så är The Gap mycket bättre än Unbeliever. Har läst de första tre böckerna i Dark Tower men det var väldigt länge sen. Kommer ihåg att den första var konstig, den andra lite tråkig men den tredje var helt ok.

Soldier Son är underbar, även så Book of Words serien av J.V. Jones.

Om inte annat så är det dags att läsa om både Malazan inför dust of dreams som kommer snart och Wheel of Time inför del 1 av 3 i sista boken.

Andra mer lättsamma författare jag tycker om är: Jim Butcher, Cory Doctorow, L.E. Modesitt (Recluce serien är väl iofs uppe i 15+ böcker) och John Scalzi. Förut läste jag även Harry Turtledove men han släpper ju en bok i veckan så det blev lite mycket. :)
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Boktipps

Inlägg av Xian »

Kastar ut namnet Jim Butcher här också. Hans Harry Dresden-serie är riktigt kul, och fantasyn The Aleran Codex är också helt OK hittills.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Boktipps

Inlägg av Sadjev »

ThatChristianFella skrev:Harry Dresden-serie är riktigt kul
Att döma av vad jag hittade på wiki så låter det riktigt intressant.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Boktipps

Inlägg av Sadjev »

Zarei skrev:Om inte annat så är det dags att läsa om både Malazan inför dust of dreams som kommer snart och Wheel of Time inför del 1 av 3 i sista boken.
Jag gjorde det inför Toll the Hounds... förhoppningsvis är det färskt nog i minnet. Det ryktas ju även om att A Dance with Dragons ska dyka upp i höst... och då blir man kasnek tvungen att ta sig en refresher.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Nefrums
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 13:40
Namn: Jeppa Resmark
Ort: Malmö

Re: Boktipps

Inlägg av Nefrums »

ska det komam en fortsättnign på Wheel of Time? Vem skriver den?
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Boktipps

Inlägg av Sadjev »

Nefrums skrev:ska det komam en fortsättnign på Wheel of Time? Vem skriver den?
Brandon Sanderson om jag inte missminner mig.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Nefrums
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 13:40
Namn: Jeppa Resmark
Ort: Malmö

Re: Boktipps

Inlägg av Nefrums »

ja titta.. lite snabbt googleande så ser man ju att de ska komma böcker i november i tre år framåt...

Kanske lagom att börja läsa om serien hösten 2011...
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Boktipps

Inlägg av Zarei »

Två ganska nya böcker som är riktigt bra: The painted man av Peter Brett och Name of the Wind av Patrick Rothfuss.
Användarens profilbild
Ignus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:19
Namn: Kalle Walestrand

Re: Boktipps

Inlägg av Ignus »

Joe Abercrombies "The First Law"-böcker är ruggigt bra. I bakgrunden finns ett episkt äventyr med tydliga Sagan om Ringen-influenser i en slags renäsannsvärld men framförallt så skriver Abercrombie intressanta människoporträtt. Inkvisitor Glokta är om möjligt den mest sympatiska karaktären i böckerna, trots att han torterar skyldiga såväl som oskyldiga för att få fram bekännelser. I stil är det rätt likt Richard Morgan. Modernt språk, rätt våldsamt, inga episka hjältar utan människor med fel och brister.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Boktipps

Inlägg av Sadjev »

Ignus skrev:Joe Abercrombies "The First Law"-böcker är ruggigt bra. I bakgrunden finns ett episkt äventyr med tydliga Sagan om Ringen-influenser i en slags renäsannsvärld men framförallt så skriver Abercrombie intressanta människoporträtt. Inkvisitor Glokta är om möjligt den mest sympatiska karaktären i böckerna, trots att han torterar skyldiga såväl som oskyldiga för att få fram bekännelser. I stil är det rätt likt Richard Morgan. Modernt språk, rätt våldsamt, inga episka hjältar utan människor med fel och brister.
oooh, låter spännande.

Jag börjar ana ett kostsamt besök på bokus i min omedelbara framtid.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Boktipps

Inlägg av Ironjens »

The Gap-serien är sjukt bra och börjar rätt så annorlunda med en tunn bok som beskriver ett händelseförlopp ur tre olika synvinklar, så den rekommenderar jag med.

Dark Tower böckerna håller jag också på att plöja som ljudböcker och jag håller med om Joppes analys:
Zarei skrev:Har läst de första tre böckerna i Dark Tower men det var väldigt länge sen. Kommer ihåg att den första var konstig, den andra lite tråkig men den tredje var helt ok.
Dock är de värda att kämpa sig in i för de blir bara bättre.

Lite fler boktips från mig:

China Mièvilles bok Perdido Street Station. Sjukt bra steampunkfantasy. Hans andra två böcker i samma värld är inte lika sjukt bra men fortfarande läsvärda, The Scar och Iron Council.

Dan Simmons om du gillar rymdopera. Hans bok Hyperion är sjukt bra med riktigt bra efterföljande böcker. I boken Ilium kopplar han ihop Illiaden och hård sf på ett mästerligt sätt. Den följs av Olympus där en hel del frågor från Ilium besvaras. Han skriver ju även litteratur med stort L så hans böcker är lite mer litterära än säg 40k-böckerna men sjukt läsvärda. Håller för tillfället på att läsa hans bok Drood som är en berättelse om Charles Dickens sista tid i livet då han blev bindgalen, skrivet ur en rivals perspektiv. Mycket bra, i alla fall den halva jag har läst.

Neal Asher skriver högoktanig agentaction i en fjärran framtid där mänskligheten styrs av vänliga A.I. Klassisk underhållningslitteratur. Kolla Gridlinked och efterföljande fyra böcker om agenten Ian Cormac. Han har även skrivit en bok om tidsresor som är bra men lite märklig där en framtidsfascist beskriver vår tid som "the time when you bred weak people and strong diseases"... Cowl heter den i alla fall.

Richard Morgans bok Altered Carbon är sjukt bra cyberpunk noir. Jag tror den har en uppföljare men den har jag inte läst. Tydligen håller man på att filmatisera den för tillfället.

Neal Stephenson är en semiklassisk cyberpunkförfattare. Hans bok Snowcrash är både väldigt rolig, väldigt bra och snudd på episk. Alla borde läsa den så att man vet vad Nam-shubs är och hur man hackar människor...
Senast redigerad av Ironjens den tor 30 jul 2009, 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Skriv svar