Pirates of the Carribean III: Vilse till havs

Huvudtråd för de filmer och tvserier som ses i föreningens biosalong, men också filmsnack i övrigt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Pirates of the Carribean III: At World's End.

Betyg: Två Moroner av sju möjliga. (Dags att börja Bologna-anpassa även filmbetyg).

SF deklarerar stolt på planscher och sin hemsida att år 2007 är "tidernas hetaste filmsommar". Tio filmer gör man reklam för i sammanhanget. Samtliga är antingen uppföljare (del 3 eller 4) eller bygger på redan etablerade koncept (Simpsons, Transformers, Marvel Comics). Inte en enda ny idé alltså. Det säger en hel del om dagens kommersiella filmvärld, där bolagen investerar så mycket pengar i sina filmer att de måste gå med vinst. Alltså satsar man på säkra kort.

En av filmerna SF skryter med är Pirates of the Carribean III: At World's End. Den första filmen var en utmärkt matinéfilm med en bra berättelse baserad på ett antal färgstarka och någorlund rimliga eller i alla fall begripliga karaktärer. Den hade fräcka pirater, roliga skämt och bra fäktscener. Den utspelade sig till och med i Karibiska havet! Mycket mer kan man inte begära av en piratfilm.

Allt detta har fullständigt slavats bort i del III, som på alla sätt och vis är en usel film.

Berättelsen är krånglig, oöverskådlig och fullständigt omöjlig att hänga med i om du inte sett del II timmarna innan. Den inkluderar tentakelmonster, havsguddinor och resor mellan olika "plan". Den har inte med en enda guvernörsdotter, gömd skatt, eller slem spansk kapten för hjälten att duellera med på slutet.

De intressanta karaktärer och deras komplicerade relationer som etablerades i del I är som bortblåsta. Ingen karaktär i filmen har en vettig replik eller någon form av drivkraft eller motiv som framstår som rimlig eller logisk. Jonny Depps Captain Sparrow går på tomgång, och först i filmens sista minuter får han några repliker som förmår att återskapa den fantastiska karaktär han spelade i första filmen. Samma sak gäller relationern mellan Sparrow och Elisabeth, som får lite glöd först på slutet. Skurken är platt och hans drivkrafter endast fjantiga. På detta sätt slösas ett antal utmärkta skådespelares (Jonny Depp, Geoffry Rush, Stellan Skarsgård, Tom Hollander) talanger bort. Keith Richards gästspel faller menlöst platt till marken.

Humorn är nästa helt borta och stridscenerna långa, oorginella och i längden bara tröttsamma. Bra karaktärer och berättelse har ersatts med visuellt storslagna och välgjorda datanimationer, förvandlade till ett självändamål och bombastisk musik, uppskruvad till en nivå som döva biobesökarens sinne.

Det värsta av allt? Det blir en del fyra. Vänta tills eftertexterna är slut, om du tvivlar.

Pirates of the Carribean III är en film som seglat vilse på det kommersiella havet. Visuellt svulstig och musikalsikt överlastad, utan vettiga karaktärer, dialog eller något som liknar en intrig, lider den ett gruvligt skeppsbrott. Den är nästan tre timmar lång.

Det sorgliga i sammanhanget är den säkert kommer att dra in den miljard eller mer som Disney har investerat. Efter att ha sett den känner jag mig delvis medskyldig till att skapa det mediaklimat som skapad SF monstuösa "bästa filmsommare" någonsin. Själv ska jag se om Captain Blood med Errol Flynn och Olivia de Havilland. Det är en hundra gånger bättre piratfilm. Och Disney tjänar inte en cent när jag ser den.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Skarpskytten skrev:Pirates of the Carribean III: At World's End.

Det värsta av allt? Det blir en del fyra. Vänta tills eftertexterna är slut, om du tvivlar.
Jag trodde tills jag läste det att du gav den en tvåa för att du visste att det äntligen var slut... Trist men med tanke på att tvåan sög pung så var det kanske inte så oväntat. Men man får väl ta och se den ändå antar jag :(
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Elrik skrev:Jag trodde tills jag läste det att du gav den en tvåa för att du visste att det äntligen var slut... Trist men med tanke på att tvåan sög pung så var det kanske inte så oväntat. Men man får väl ta och se den ändå antar jag :(
Den får en tvåa för att den i alla fall är snyggt gjord. Stå emot trycket, vägra se den. Eller var ett moraliskt föröme och ladda ner den. :P
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Jag håller faktiskt inte alls med.
Jag tyckte det var en grym film, skulle gärna se den igen.

För mig, som uppskattar stämning och häftiga karaktärer så var det en väl spenderat kväll.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Ichabod skrev:Jag håller faktiskt inte alls med.
Jag tyckte det var en grym film, skulle gärna se den igen.
Dett är intressant. De flesta filmer få ju en relativit enheltig bedöming av kritikerkåren. Men PoCIII verkar var en film som verkligen bedöms olika. I Sverige har den fått mellan ett och fyra i betyg, vilket är en ovanlig spridning. Och i USA (enligt yahoomovies) har kritiker gett den mellan A- och D-. Bevslingen väcker den väldigt olika känslor.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Tänk så mycket dåligt man kan skriva om en film... det måste tagit dig en timme att skriva allt detta Skarpskytten. Hade det inte varit bättre att rekommendera något bra?

Jag är dock säker på att du har rätt i dina åsikter och ser recensionen snarare som en varningsflagga för denna film.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev:Tänk så mycket dåligt man kan skriva om en film... det måste tagit dig en timme att skriva allt detta Skarpskytten. Hade det inte varit bättre att rekommendera något bra?
Du har ju redan rekommenderat den bästa film jag sett på länge, "De andras liv". Och jag rekommenderade ju (nästan) "Captain Blood". Jag har aldrig skrivit en filmrecension tidigare, så jag såg det faktiskt som en skrivövning. Det var en nyttig sådan.

Godeye skrev:Jag är dock säker på att du har rätt i dina åsikter och ser recensionen snarare som en varningsflagga för denna film.
Det är korrekt uppfattat.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Bizarro skrev:Så ifortsättningen, skriv och var ärlig, 2 av 7 till all Hollywood tills vidare ....
Det håller jag inte med om. Ibland gör Hollywood om inte bra så i alla fall helt okej filmer, även sådana med mycket specialeffekter. Både T3 och första Spindelmanfilmen är ok rullar, liksom X-men filmerna. Så världen är inte så svartvit. Däremot är bristen på mod när det gäller val av manus i Hollywood beklämande.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

*host* X-men 3 höll tyvärr inte måttet (nördanmärkning). Ytligt skådespel, korvstoppning av karaktärer och en god dos av "låt oss trycka in wolverine i varje tänkbar scen" + ett byte av regissör från de första två filmerna gjorde tyvärr att den filmen sög. Hårt. Trots att jag är en stor fan av serierna (framförallt de som Joss Whedon skrivit).

Men men ... nu är jag off-topic. Jag ska dock se Pirates III under dagen, så jag återkommer med en kommentar om den.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Inlägg av kombat »

Jag tyckte faktiskt den var helt okay
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Pirates of the Carribiean är en äventyrsfilm för 2000-talet... Den innehåller precis som denna filmklass altid gjort den senaste rekvisitan och grafiken.
Precis som Indiana Jones var på 90-talet :P

Om filmen hade haft djupt skådespel, intrigrerande bakgrundsberättelser, bra klipp och fantastiskt manus hade det inte varit äventyrsfilm på samma sätt.

Jag är bara imponerad över hur tuff filmen var, för den har inga pretantioner för att vara Cannes-film.

PS: Conan the Barbarian hade inte blivit bra om det spelats av Anthony Hopkins heller. :cool:
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Skarpskytten skrev:Den inkluderar tentakelmonster, havsguddinor och resor mellan olika "plan".
Låter lite som en Elric-film...

Med tanke på att vi brukar ogilla alla filmer vi ser Magnus ;), så tror jag att jag väntar tills jag kan ladda ner den...
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Elrik skrev:Med tanke på att vi brukar ogilla alla filmer vi ser Magnus ;), så tror jag att jag väntar tills jag kan ladda ner den...
Helt rätt ...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Ichabod skrev:Om filmen hade haft djupt skådespel, intrigrerande bakgrundsberättelser, bra klipp och fantastiskt manus hade det inte varit äventyrsfilm på samma sätt.

Jag är bara imponerad över hur tuff filmen var, för den har inga pretantioner för att vara Cannes-film.
Jag har inga problem med filmer som inte har pretentionen att vara Cannes-filmer. Det finns många lysande filmer utan sådana. Min kritik mot PoCIII är att den även som äventyrsfilm är usel. Jämfört med de två Musketörenfilmerna (de med Michael York), The Princess Bride och en hel mängd saker med Errol Flynn. Det är märkligt hur fillmer med stora specialeffektsbudgetar nästan allid har platta karaktärer och sunka intriger. Det är som att specialeffekterna på något sätt skulle stå i motsättning till sådana saker. Varför gör man inte filmer med bra berättelser där specialeffekterna kompletterar berättelsen, istället för att ersätta den? Jag försöker komma på sådana filmer, men vet inte om jag hittat något bra exempel. Kanske T2? Ja, och PoCI, för den delen.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

Efter att ha läst Skarpskyttens inledande recension i den här tråden bestämde jag mig för att ge PotC3 en ärlig chans, trots kritiken. Jag t o m "gick iväg och hyrde" PotC2 för att inte behöva känna att man hade glömt bort delar av intrigen, och såg den innan jag såg trean.

Jag känner mig dock tvingad att hålla med stora delar av Skarpskyttens kritik. Filmen är jävligt snyggt gjord, och bitvis ganska underhållande. Men innehållet lyser med sin frånvaro, och manuset kunde varit skrivet av samma kille som gjorde "Gustaf 1 o 2". Man kan nog säga att PotC3 är som ett avsnitt av Simpsons - mycket underhållande för stunden, men inget man lägger på minnet. Tyvärr. Jag gillar äventyrsfilmer, men PotC-serien är ingen värdig efterföljare till exempelvis Indiana Jones-filmerna.

Over and out.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Inlägg av Pedersen »

Den ende värdige uppföljare till Indy-filmerna skulle vara om någon gjorde en ocensurerad film om mitt liv ;).
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Ulvert skrev:Efter att ha läst Skarpskyttens inledande recension i den här tråden bestämde jag mig för att ge PotC3 en ärlig chans, trots kritiken. Jag t o m "gick iväg och hyrde" PotC2 för att inte behöva känna att man hade glömt bort delar av intrigen, och såg den innan jag såg trean.

Jag känner mig dock tvingad att hålla med stora delar av Skarpskyttens kritik. Filmen är jävligt snyggt gjord, och bitvis ganska underhållande. Men innehållet lyser med sin frånvaro, och manuset kunde varit skrivet av samma kille som gjorde "Gustaf 1 o 2". Man kan nog säga att PotC3 är som ett avsnitt av Simpsons - mycket underhållande för stunden, men inget man lägger på minnet. Tyvärr. Jag gillar äventyrsfilmer, men PotC-serien är ingen värdig efterföljare till exempelvis Indiana Jones-filmerna.

Over and out.
I guess we'll just agree to disagree then.
Själv tycker jag ärligt att PotC är en bättre serie än Indiana Jones.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

Pedersen skrev:Den ende värdige uppföljare till Indy-filmerna skulle vara om någon gjorde en ocensurerad film om mitt liv ;).
Det skulle bli som en blandning av "Rocco's vilda liv" och "Excorcisten" då? ;)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Pedersen skrev:Den ende värdige uppföljare till Indy-filmerna skulle vara om någon gjorde en ocensurerad film om mitt liv ;).
"Vilse i pannkakan" har väl redan gjorts...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Inlägg av Abdul Alhazred »

Skillnaden är att han inte måste ha Lars Noren som regisör, vilket flera andra DMFare hade behövt...
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Skriv svar