Age of Steam vs Steam

Sällskapsspel, strategispel och andra brädspel.
Användarens profilbild
Qvistus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 15:24
Namn: Johan Qvist

Age of Steam vs Steam

Inlägg av Qvistus »

Ärade fellow geeks,
om jag skall spontanköpa ett av spelen vilket?
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Age of Steam vs Steam

Inlägg av Elrik »

jag gillar age of steam bättre, men jag har spelat det mycket mer.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Age of Steam vs Steam

Inlägg av Xian »

Det beror på. Age of Steam har många fler expansionskartor (även om en hel del av dem senare fått Steam-anpassade regler också) och känns tajtare med pengahushållningen. Men om man ogillar slumpmoment som involverar tärningar så ligger Steam steget före.

Men i stort sett är spelen så lika att man egentligen skulle kunna se Steam som en expansionskarta till Age of Steam med bara lite fler regelmodifieringar än de flesta andra kartor har.

Jag håller på och funderar på att ordna något tågspelsarrangemang på den kommande brädspelshelgen, så om du kan hålla dig så länge så är det ju bara att komma ner då och prova. Eller kom tidigare, vi spelar tågspel varje brädspelstillfälle ändå. :)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Age of Steam vs Steam

Inlägg av Gustav »

Kubinflyttandet, dvs. production och urbanization istället för de nedrans tärningarna, är bättre i Steam. Inkomstsystemet, dvs. shares-tagande och income reduction är bättre i AoS (Lokomotivet är lite småbrutet bra i Steam). Steam har ju också fördelen att grundspelet har två kartor (en på varje sida av spelplanen) och det är ju att föredra om man inte vill lägga pengar på expansioner eller fiddla med spelargjorda kartor.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Age of Steam vs Steam

Inlägg av Xian »

Fast å andra sidan inkluderar senaste utgåvan av Age of Steam två expansionskartor, en för två spelare och en för en spelare.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Hampus
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1045
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 13:47
Namn: Hampus Danielsson

Re: Age of Steam vs Steam

Inlägg av Hampus »

Jag tycker att aktiesystemet faktiskt fungerar snäppet bättre i Age of Steam. Som bekant tar man ju aktier som ger pengar i handen direkt, men sedan stadigt minskar din ekonomi. I Steam däremot är det inte alls lika jobbigt att ta aktier. De ligger ju inte kvar, utan vid nästa förflyttning har man plötsligt inget problem med "för många aktier". Därför kan det bli så att folk absolut behöver något, t.ex. loket, och sedan tar vansinnigt många aktier för att tokbjuda vid auktionen. Det kan då kännas ganska oseriöst när man redan innan vet vem som kommer vinna auktionen. Det är bättre som det är i AoS där aktierna är mycket värre att ta, och man därför inte kan få för sig att ta alldeles för många aktier bara för att vinna en auktion.

Vilket spel som är bäst sett till det stora hela vet jag dock inte riktigt, de har sina olika fördelar tycker jag. Steam har ju som sagt ett ofantligt mycket bättre produktionssystem.
Hej och sånt
Användarens profilbild
Qvistus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 15:24
Namn: Johan Qvist

Re: Age of Steam vs Steam

Inlägg av Qvistus »

Tack för alla tips! Det låter som båda spelen har sina kvalitéer.
Nu blev det inget akutköp så jag får väl helt enkelt prova själv för att bilda mig en egen uppfattning.
Skriv svar