Risen

Här finns snacket om de senaste spelen, och hur man spelar dem.
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Risen

Inlägg av Mordlust »

Köpte Risen igår och spelade en timme. Jag tycker att det verkar riktigt lovande. Det liknar Gothic-serien i många avseenden, men grafiken är fenomenalt mycket bättre och otweakat flyter det mycket smidigare. Någon annan som har testat det än?
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Risen

Inlägg av wyrmer »

Inte testat än, men tänkte att jag skulle göra det om en vecka eller två.
Det verkar lovande, men det är storyn och spelbarheten som oroar mig. De flesta spel i genren är snygga men ack så repetativa och tråkiga att spela.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Risen

Inlägg av Mordlust »

wyrmer skrev:Inte testat än, men tänkte att jag skulle göra det om en vecka eller två.
Det verkar lovande, men det är storyn och spelbarheten som oroar mig. De flesta spel i genren är snygga men ack så repetativa och tråkiga att spela.
Det är svårt att säga något om det än men jag håller dig uppdaterad. Det första intrycket är dock trevligt. Världen verkar vara mindre än tidigare, iallafall än i Gothic 3 (där de iofs är enorm). Strid är än så länge inte för svårt, definitivt inte som Gothic 1 som jag i princip bara ville stänga av redan vid första monstret.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Risen

Inlägg av bladerunner_35 »

Kollade in en video och kom att tänka på då jag satt och lirade Eye of the Beholder 2 på den tiden det begav sig. Blev lite nostalgisk och började sukta efter ett hyffsat fantasy rpg. Är detta det spelet?
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Risen

Inlägg av Mordlust »

bladerunner_35 skrev:Kollade in en video och kom att tänka på då jag satt och lirade Eye of the Beholder 2 på den tiden det begav sig. Blev lite nostalgisk och började sukta efter ett hyffsat fantasy rpg. Är detta det spelet?
Skulle kanske kunna vara. En del har varit kritiska mot det eftersom det i princip är gothic 1 (från 2001) i nytt utförande. Fördelen med det är att det inte har allt onödigt lull-lull som nya spelserier är så glada för samt att det bevisligen är ett koncept som de lyckats marknadsföra och förfina i tre spel tidigare. Nackdelen är väl kanske samma sak. Det är lite omodernt i upplägget, man kan inte ställa in utseendet på sin RP så att han ser ut som ett kärleksbarn mellan Sven Melander och Björn Ranelid (eller vad man nu vill) etc. Jag kan väl i princip bara säga att det är en ganska speciell typ av spel och jag gillade de tre tidigare trots och på grund av deras fel och brister.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Risen

Inlägg av bladerunner_35 »

Mordlust skrev:
bladerunner_35 skrev:Kollade in en video och kom att tänka på då jag satt och lirade Eye of the Beholder 2 på den tiden det begav sig. Blev lite nostalgisk och började sukta efter ett hyffsat fantasy rpg. Är detta det spelet?
Skulle kanske kunna vara. En del har varit kritiska mot det eftersom det i princip är gothic 1 (från 2001) i nytt utförande. Fördelen med det är att det inte har allt onödigt lull-lull som nya spelserier är så glada för samt att det bevisligen är ett koncept som de lyckats marknadsföra och förfina i tre spel tidigare. Nackdelen är väl kanske samma sak. Det är lite omodernt i upplägget, man kan inte ställa in utseendet på sin RP så att han ser ut som ett kärleksbarn mellan Sven Melander och Björn Ranelid (eller vad man nu vill) etc. Jag kan väl i princip bara säga att det är en ganska speciell typ av spel och jag gillade de tre tidigare trots och på grund av deras fel och brister.
Cool, låter ju som det kan vara något i alla fall. Jag får gräva vidare, tack för upplysningen.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Ignus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:19
Namn: Kalle Walestrand

Re: Risen

Inlägg av Ignus »

Risen är bra. Om man gillade Gothic-spelen så är Risen väldigt mycket samma sak i ny förpackning, men inget fel med det. Gothic 3 var om något alldeles för ambitiöst och nådde aldrig riktigt upp till 1&2 kvalitetsmässigt, så att Risen är mindre i omfång är inget dåligt i mina ögon.

Mer konkret så är Risen hårt men rättvist. Världen är liten men det finns samtidigt mycket att upptäcka. Om du tar en stig så kan den leda till en övergiven ruin eller en gammal stuga eller kanske till en varglya. Ger man sig ut i vildmarken så får man akta sig för att inte springa in i en vargflock eller nåt annat illasinnat. Försöker man ge sig på starkare odjur innan man tränat upp sig så går det illa, men med lite skicklighet så går det att ta sig an tuffare monster och vinna. Det är inte bara skills som gäller.

Om jag har nåt att klaga på så är det att ens questlog och karta ger rätt dålig information. Ofta blir det så att man måste prata med varenda invånare på ett ställe för att hitta personen som kan leda en vidare.
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Risen

Inlägg av Mordlust »

Jag håller helt med om att det är hårt men rättvist. Jag tror jag hade lite för bråttom med huvudquestet och det får jag fet-lida för nu när jag springer på den ena riktigt svåra striden efter den andra. Dock tycker jag att det är riktigt coolt att det gick att göra på detta sätt, dvs att man inte är begränsad av att man måste vara en viss level för att ta sig vidare. På ett fåtal ställen finns det hinder man inte kan ta sig förbi, men där hade man nog bara vänt även om man kunnat gå in.

Storyn är ganska cool om än lite vagt strukturerad. Detta har förmodligen att göra med att man kan välja att gå med i olika grupper och att dessa gruppers olika världsåskådningar ändå ska följa samma huvudstory.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
steeledragon
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:48
Namn: Fredrik Borg
Ort: Lund

Re: Risen

Inlägg av steeledragon »

Intressant, jag har precis också blivit lite rollspelsnostalgisk och kollat runt efter botemedel. Har ni spelat Neverwinter Nights 2? Var det bra?
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Risen

Inlägg av Mordlust »

steeledragon skrev:Intressant, jag har precis också blivit lite rollspelsnostalgisk och kollat runt efter botemedel. Har ni spelat Neverwinter Nights 2? Var det bra?
NWN2 och den första expansionen var väl helt ok när de kom. Jag försökte spela storm of zehir eller vad den heter för något år sedan och då kändes spelet ganska mossigt.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Nefrums
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 13:40
Namn: Jeppa Resmark
Ort: Malmö

Re: Risen

Inlägg av Nefrums »

Neverwinternights var inte lika bra som Baldurs gate mf. Jag orkade inte spela igenom 2an..

Det bästa rpg spel jag spelat på länge var:
The Dark Eye: Drakensang
Baserat på nåt tyskt pen and paper rpg..
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Användarens profilbild
steeledragon
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:48
Namn: Fredrik Borg
Ort: Lund

Re: Risen

Inlägg av steeledragon »

Det är ju just känslan från Baldur's Gate, speciellt 2, som man vill komma åt. Jag gillade själv inte NWN 1, men jag hoppades att 2 skulle vara bättre.

Fredrik.
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Risen

Inlägg av kombat »

Bästa dator rpg förrutom Baldurs Gate 2 skulle nog vara KOTOR
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Risen

Inlägg av Ulvert »

kombat skrev:Bästa dator rpg förrutom Baldurs Gate 2 skulle nog vara KOTOR
Fallout 1 & 2.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ignus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:19
Namn: Kalle Walestrand

Re: Risen

Inlägg av Ignus »

NWN2 har helt horribla kontroller som funkar bra om du kontrollerar en rollperson men snabbt blir jobbiga om du kontrollerar en grupp, vilket du kommer att göra hela tiden. Kameran är också jävligt kass. Om jag skulle gissa så var spelet designat för att spelas med andra över nätverk/internet så att man aldrig behövde styra mer än en karaktär eller två, och då är inte kameran speciellt jobbig heller.

Spelet vill vara som BG2 men misslyckas med det allra mest grundläggande. Jag gav upp i ren frustration efter 5-6 timmar.
Användarens profilbild
mawno
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 12:07
Namn: Emanuel Meramveliotakis

Re: Risen

Inlägg av mawno »

Jag håller med Ignus när det gäller NWN. Det stör mig att kontrollerna sög så jävla hårt, jag tror jag hade kunnat uppskatta spelet annars.
Jag gillar dock kotor, fallout och baldurs gate.
Sweet Krishna, shake that rupee maker!
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Risen

Inlägg av Gustav »

Jag har spelat genom NWN2 två ggr och expansionerna en gång och dessutom diverse hemmasnickrade moduler. Kameran är fruktansvärt avig i grundinställning och dessutom är inställningarna inte helt logiska men när man väl tweakat den är det inget man tänker på.
Personligen gillade jag NWN2 och speciellt då expansionen Mask of the Betrayer. Det är inte i klass med BG2, Fallout 1/2 eller Planescape Torment men för mig var det klart bättre än spel som Oblivion och Gothic.

Expansionen Storm of Zehir bör undvikas.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Risen

Inlägg av Mordlust »

Där sa du ett sanningens ord. Planescape Torment är i min mening det i särklass bästa datorrollspel jag har spelat.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Risen

Inlägg av Sadjev »

Mordlust skrev:Där sa du ett sanningens ord. Planescape Torment är i min mening det i särklass bästa datorrollspel jag har spelat.
ord
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
steeledragon
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:48
Namn: Fredrik Borg
Ort: Lund

Re: Risen

Inlägg av steeledragon »

Jag har också spelat KOTOR, grymt bra!

Så vi kan i princip enas om vilka gamla spel som var bra, men det löser inte problemet. Vilket spel ska man spela om man vill ha ett bra rpg nu?

Fredrik.
Skriv svar