40k-kampanjens regler
Postat: lör 06 mar 2010, 15:01
Reglerna är uppdaterade, läs igenom noga:
Reglerna för DMFs 40k-kampanj ver 1.3
1. Kampanjkommissionären
Kampanjkommissionären är den som bestämmer regeländringar, kampanjperioder, specialscenarion, är skiljedomare etc. Kampanjkommissionär är Jens Mattsson tills han utser en ny kampanjkommissionär.
2. Kampanjperioder.
Varje kampanjperiod är tre veckor, om inget annat anges.
3. Deltagare.
Vem som helst får delta i kampanjen, men för de slag som kommer att spelas på DMF:s lokal krävs medlemskap i DMF. För att få delta i kampanjen krävs att man kan ställa upp med minst en 40k-armé på 1125 poäng. Därtill krävs ett namn på generalen samt en armépresentation på minst ett halvt A4 (ca 250 ord) på vafritt språk* och gärna en bild eller två på dina trupper. Denna presentation ska ha en egen tråd i kampanjens underforum på DMFs hemsida, se 6a).
*Du får välja mellan engelska eller svenska.
4. Arméer.
a) Arméuppbyggnad
Varje deltagare i kampanjen får spela med 1125-poängsarméer. Det är inga låsta rosters utan man får variera sig mellan slagen om man vill, även om det är okamratligt att skräddarsy sin armé för att krossa någon speciell motspelares armé (se under 7. Regelbrott). Territoriernas eventuella pluspoäng läggs till denna grundpoäng medan fluffpoäng växlas in för poäng under en enda match.
Det enda som är låst är ditt första HQ-val. Detta blir din general som måste vara med i varenda slag som din armé utkämpar. Skulle du tröttna på din general är det bara att starta en ny armé, så välj med omsorg.
Arméerna måste innehålla 1 HQ och 2 Troops. Som mest får armén innehålla 1 HQ, 6 Troops, 2 Elites, 1 Fast Attack och 1 Heavy Support från början. Detta kommer sedan att varieras beroende på vilka territorier man besitter.
Varje deltagare får ställa upp med två arméer i kampanjen samtidigt. Man har rätt att avveckla en befintlig armé när som helst efter det första slaget för att istället starta en ny armé. Det innebär alltså att man måste spela minst en gång med en armé, detta för att minimera ”omslagande” på territorietabellen.
b) Tillåtna arméer
I kampanjen är man tillåten att ställa upp med alla befintliga codexar i senaste utföranden. Därtill är BOLS Genestealer cult-armén samt Kroot Mercenary armén från nån gammal WD tillåtna. Man får ha med Forge World-grejer som inte har structure points, inte är flyer och inte är Gargantuan creatures. Följande Forge World-grejer är dessutom förbjudna: Lucius pattern dread pods, Deathstorm pods samt Infurnus shells. Alla sorters fjantiga space marines får alliera på ett töntigt sätt från Daemon hunters- och Witch hunters-codexarna enligt de reglerna som finns där.
c) Special characters
Alla named och special characters, ja alla som presenteras med namn helt enkelt, (dvs även unit upgrades som Badrukk och Bastogne) är förbjudna.
5. Territorier
a) Startterritorier
Alla kommer att få slå fram tre territorier till att börja med med hjälp av tre T6 enligt följande tabell (Har man riktig otur så får man automatiskt välja vem som börjar m a o):
1. Farming Complex: +75 poäng till armén
2. Tank Factory: +25 poäng och en extra Heavy support.
3. Race Track: +25 poäng och en extra Fast Attack
4. Star Academy: +25 poäng och en extra Elites
5. Temple of Doom: +25 och ett extra HQ
6. Satellite Array: +2 på slaget om vem som väljer vem som börjar
Dessa ska slås fram i närvaro av någon annan kampanjdeltagare för att minimera ogentlemannamässigt beteende.
b) Att vinna och förlora territorier
Kampen om territorierna är själva pudelns kärna i kampanjen. Det gäller att roffa åt sig fiendens!
När man hittar någon kampanjspelare som vill spela väljer båda ut vilka tre territorier man ska använda (eller två, om man inte har fler). Av dessa tre som används satsas ett slumpmässigt som insatsen för bataljen (förslagsvis genom att slå en T3).
Därtill slås ett till territorie fram på listan ovan. Den som vinner bataljen får välja två av de tre territorierna (de två satsade och det nya slumpmässigt genererade territoriet) medan förloraren får det som blir över.
Man kan köra precis vilket sorts uppdrag man vill men om man kör dem från regelboken får man använda VP också så att man inte riskerar att få oavgjort. I kampanjen finns det inga oavgjorda bataljer! Se nedan under 8. Scenarier
c) Territorier
Man kan aldrig ha mer än fem territorier och som minst två. Har man fem territorier och vinner så att man får ett eller fler nya får man antingen slänga bort den/de eller göra en sammanslagning.
En sammanslagning fungerar så att man väljer ut tre territorier. Dessa försvinner och ersätts av ett enda territorie som har egenskaperna från två av de försvunna. Dvs ett territorie offras helt och de andra två går samman. Som nämnts kan detta enbart göras när man redan har fem territorier och tar ett sjätte.
Exempel: Jens har ett Tank Factory, tre Farming Complex samt ett Temple of Doom. Anders har tre Satellite Array. De slår fram bataljens slumpmässiga territorie; ett Satellite Array. Efter en hård strid där Jens använder Tank Factory och två Farming Complex, varav han slumpmässigt satsade det ena Farming Complexet, och Anders uppenbarligen fick välja vem som skulle börja välja vinner Jens. Han får välja två av de tre satsade territorierna; ett farming complex (hans eget) samt två Satellite Array. Han tar en av varje sort.
Istället för att bara slänga bort ett territorie bestämmer sig Jens för att göra en sammanslagning. Han tar ett Farming Complex, en Satellite Array och sitt Temple of Doom och slår samman dem. En Satellite Array försvinner medan de andra två bildar ett Farming Complex of Doom dvs +100 poäng och ett extra HQ. Efter striden har Jens ett Tank Factory, två Farming complex samt ett Farming Complex of Doom. Anders har fortfarande tre Satellite Array.
6. Fluff
a) Armépresentationer
Poängen med kampanjen, förutom att roffa åt sig de andras territorier, är att skapa mer intressen i slagen genom att binda ihop dem. Detta görs med hjälp av det som inom 40knördvärlden kallas ”fluff”, dvs bakgrundsmaterial. Precis som i GW:s egna 40k-kampanjer så är settingen en intet ont anande värld som helt oförhappandes blir centrum för uppmärksamheten från alla beväpnade fraktioner i spelvärlden.
Kampanjbakgrunden finns presenterad i ”Bakgrundstråden” i kampanjunderforumet på DMFs forum. Alla deltagare ska läsa igenom den och använda som utgångspunkt för sina armépresentationer. Märk väl att detta bakgrundsmaterial inte stämmer överens med GW:s officiella kanon utan har mer dragning åt det humoristiska. Om spelarna inte gillar detta är det helt fritt att skriva precis så grimdark som 40k är.
* Varje armé ska presenteras med ett halvt A4 text (ca 250 ord) och gärna med en bild. Denna presentation ska vara det första inlägget i den tråd som skapas för armén i underforumet ”Arméer” i kampanjforumet. Dessa ska godkännas av Kampanjkommissarien. Arméer utan godkända presentationer får inte vara med i kampanjen.
*Där ska även Generalens prylar stå, dvs vilken sorts HQ han/hon/den är, vilken utrustning han/hon/den begåvats med samt eventuellt retinue. Detta är samma hela tiden och får inte bytas. Vill spelaren ändra på sitt HQ får denne starta en ny armé.
* Posten med armépresentationen ska även hållas uppdaterad med vilka territorier man besitter samt eventuella innestående fluffpoäng och övriga bonusar.
b) Battlereports
Det blir roligare för alla om man får ta del av de andra deltagarnas fram- och motgångar genom Battle reports, dvs en rapport där man går igenom arméerna, uppställning, intressanta höjdpunkter under slaget samt resultat. För varje battle report man skriver och lägger upp under sin armétråd på forumet får man ett antal poäng. Dessa utgör en summa som kan användas en gång under ett slag, dvs att om spelaren vinner ett slag och sedan skriver en rapport får denne ett antal poäng. Denna bonus kan sedan sparas och användas under ett annat slag. Är man riktigt kreativ och förslagen kan man alltså spara på dessa och riktigt kötta sin fiende med övermakt när man växlar in 5 rapporter på en gång.
Liten rapport utan bilder (ca 250 ord) 25 poäng
Liten rapport med bilder (ca 250 ord) 35 poäng
Stor rapport utan bilder (ca 500 ord) 40 poäng
Stor rapport med bilder (ca 500 ord) 50 poäng
c) Enhetspresentationer
Man kan även få poäng genom att skriva enhetspresentationer där man presenterar delar av sin armé. I regel en enhet = ett force org.-val. Dessa måste innehålla bilder!
Liten presentation (ca 250 ord) 15 poäng
Stor presentation (ca 500 ord) 25 poäng
d) Poäng
Om man är osäker på poängvärdet i en rapport eller enhetsbeskrivning kan man skicka den med PM till Kampanjkommissarien på forumet för bedömning. I övrigt får man gentlemannamässigt bedöma sina egna alster enligt mallen.
e) Övrigt fluff
Om spelarna författar övrigt fluff eller annat som kan tänkas ge poäng, kontakta Kampanjkommissarien för bedömning.
7. Regelbrott
Meningen med 40k-kampanjen är att ha roligt. En viktig del i detta tvåmansspel är att se till att även motståndaren har roligt. Grunden för detta är att man för sig gentlemannamässigt (eller gentlekvinnamässigt för den delen). Var trevliga och roa er helt enkelt.
Saker som är ogentlemannamässiga:
• Fuska med fluffpoängsbedömning
• Skräddarsy sin armé efter motståndet
• Med mera
Om någon skulle bete sig ogentlemannamässigt skriv en ny post i tråden ”Skampålen” som är till för att hänga ut nidingar. Skulle det dock visa sig bara vara vanligt gnäll enligt Kampanjkommissariens åsikt så kommer anmälaren istället att få något slags straff, så var försiktiga med vad ni drar till skampålen.
Exempel 1 : Anders har spelat mot Jens space marines och Anders tycker att det är orättvist att Jens alla meltavapen har pangat hans mekaniserade Tau-lista åt helvete. Han funderar på att dra Jens till skampålen, men först kollar han Jens tidigare battle reports. Där avslöjas att Jeppas ork-hord skrattade åt Jens meltavapen. Det rörde sig nog om en dålig matchning snarare än ogentlemannamässigt beteende. Anders planerar hämnd på spelbordet istället.
Exempel 2: Jeppa har spelat mot Jens och tycker att tre hellhounds, 5 heavy flamers och 5 flamers var lite tungt att möta med hord-orker. Han kollar tidigare rapporter och upptäcker att Jens uppenbarligen har kört på 15 plasmaguns i alla tidigare matcher. ”Niding!” tänker han och lägger in ett inlägg under Skampålen.
Det är inga egentliga straff inblandade förutom skammen. Men låt oss hålla det hela på en civiliserad nivå och kör med balanserade arméer.
8. Scenarier
När man spelar en batalj får man köra precis vilket scenario man vill, det viktiga är att man har sådana vinstvillkor (eller kör med VP vid oavgjort) att någon blir den definitiva vinnaren och går hem med två territorier. Under kampanjen kommer specialscenarion att introduceras, allt efter Kampanjkommissariens tycke och smak.
9. Ranking
Varje gång ni spelat uppmanas ni att skicka ett PM till Kampanjkommissarien så att denne kan uppdatera rankingen. Det finns tre rankingar: a) Antal vinster b) Antal vinster per antal bataljer c) Antal vunna specialscenarion.
Reglerna för DMFs 40k-kampanj ver 1.3
1. Kampanjkommissionären
Kampanjkommissionären är den som bestämmer regeländringar, kampanjperioder, specialscenarion, är skiljedomare etc. Kampanjkommissionär är Jens Mattsson tills han utser en ny kampanjkommissionär.
2. Kampanjperioder.
Varje kampanjperiod är tre veckor, om inget annat anges.
3. Deltagare.
Vem som helst får delta i kampanjen, men för de slag som kommer att spelas på DMF:s lokal krävs medlemskap i DMF. För att få delta i kampanjen krävs att man kan ställa upp med minst en 40k-armé på 1125 poäng. Därtill krävs ett namn på generalen samt en armépresentation på minst ett halvt A4 (ca 250 ord) på vafritt språk* och gärna en bild eller två på dina trupper. Denna presentation ska ha en egen tråd i kampanjens underforum på DMFs hemsida, se 6a).
*Du får välja mellan engelska eller svenska.
4. Arméer.
a) Arméuppbyggnad
Varje deltagare i kampanjen får spela med 1125-poängsarméer. Det är inga låsta rosters utan man får variera sig mellan slagen om man vill, även om det är okamratligt att skräddarsy sin armé för att krossa någon speciell motspelares armé (se under 7. Regelbrott). Territoriernas eventuella pluspoäng läggs till denna grundpoäng medan fluffpoäng växlas in för poäng under en enda match.
Det enda som är låst är ditt första HQ-val. Detta blir din general som måste vara med i varenda slag som din armé utkämpar. Skulle du tröttna på din general är det bara att starta en ny armé, så välj med omsorg.
Arméerna måste innehålla 1 HQ och 2 Troops. Som mest får armén innehålla 1 HQ, 6 Troops, 2 Elites, 1 Fast Attack och 1 Heavy Support från början. Detta kommer sedan att varieras beroende på vilka territorier man besitter.
Varje deltagare får ställa upp med två arméer i kampanjen samtidigt. Man har rätt att avveckla en befintlig armé när som helst efter det första slaget för att istället starta en ny armé. Det innebär alltså att man måste spela minst en gång med en armé, detta för att minimera ”omslagande” på territorietabellen.
b) Tillåtna arméer
I kampanjen är man tillåten att ställa upp med alla befintliga codexar i senaste utföranden. Därtill är BOLS Genestealer cult-armén samt Kroot Mercenary armén från nån gammal WD tillåtna. Man får ha med Forge World-grejer som inte har structure points, inte är flyer och inte är Gargantuan creatures. Följande Forge World-grejer är dessutom förbjudna: Lucius pattern dread pods, Deathstorm pods samt Infurnus shells. Alla sorters fjantiga space marines får alliera på ett töntigt sätt från Daemon hunters- och Witch hunters-codexarna enligt de reglerna som finns där.
c) Special characters
Alla named och special characters, ja alla som presenteras med namn helt enkelt, (dvs även unit upgrades som Badrukk och Bastogne) är förbjudna.
5. Territorier
a) Startterritorier
Alla kommer att få slå fram tre territorier till att börja med med hjälp av tre T6 enligt följande tabell (Har man riktig otur så får man automatiskt välja vem som börjar m a o):
1. Farming Complex: +75 poäng till armén
2. Tank Factory: +25 poäng och en extra Heavy support.
3. Race Track: +25 poäng och en extra Fast Attack
4. Star Academy: +25 poäng och en extra Elites
5. Temple of Doom: +25 och ett extra HQ
6. Satellite Array: +2 på slaget om vem som väljer vem som börjar
Dessa ska slås fram i närvaro av någon annan kampanjdeltagare för att minimera ogentlemannamässigt beteende.
b) Att vinna och förlora territorier
Kampen om territorierna är själva pudelns kärna i kampanjen. Det gäller att roffa åt sig fiendens!
När man hittar någon kampanjspelare som vill spela väljer båda ut vilka tre territorier man ska använda (eller två, om man inte har fler). Av dessa tre som används satsas ett slumpmässigt som insatsen för bataljen (förslagsvis genom att slå en T3).
Därtill slås ett till territorie fram på listan ovan. Den som vinner bataljen får välja två av de tre territorierna (de två satsade och det nya slumpmässigt genererade territoriet) medan förloraren får det som blir över.
Man kan köra precis vilket sorts uppdrag man vill men om man kör dem från regelboken får man använda VP också så att man inte riskerar att få oavgjort. I kampanjen finns det inga oavgjorda bataljer! Se nedan under 8. Scenarier
c) Territorier
Man kan aldrig ha mer än fem territorier och som minst två. Har man fem territorier och vinner så att man får ett eller fler nya får man antingen slänga bort den/de eller göra en sammanslagning.
En sammanslagning fungerar så att man väljer ut tre territorier. Dessa försvinner och ersätts av ett enda territorie som har egenskaperna från två av de försvunna. Dvs ett territorie offras helt och de andra två går samman. Som nämnts kan detta enbart göras när man redan har fem territorier och tar ett sjätte.
Exempel: Jens har ett Tank Factory, tre Farming Complex samt ett Temple of Doom. Anders har tre Satellite Array. De slår fram bataljens slumpmässiga territorie; ett Satellite Array. Efter en hård strid där Jens använder Tank Factory och två Farming Complex, varav han slumpmässigt satsade det ena Farming Complexet, och Anders uppenbarligen fick välja vem som skulle börja välja vinner Jens. Han får välja två av de tre satsade territorierna; ett farming complex (hans eget) samt två Satellite Array. Han tar en av varje sort.
Istället för att bara slänga bort ett territorie bestämmer sig Jens för att göra en sammanslagning. Han tar ett Farming Complex, en Satellite Array och sitt Temple of Doom och slår samman dem. En Satellite Array försvinner medan de andra två bildar ett Farming Complex of Doom dvs +100 poäng och ett extra HQ. Efter striden har Jens ett Tank Factory, två Farming complex samt ett Farming Complex of Doom. Anders har fortfarande tre Satellite Array.
6. Fluff
a) Armépresentationer
Poängen med kampanjen, förutom att roffa åt sig de andras territorier, är att skapa mer intressen i slagen genom att binda ihop dem. Detta görs med hjälp av det som inom 40knördvärlden kallas ”fluff”, dvs bakgrundsmaterial. Precis som i GW:s egna 40k-kampanjer så är settingen en intet ont anande värld som helt oförhappandes blir centrum för uppmärksamheten från alla beväpnade fraktioner i spelvärlden.
Kampanjbakgrunden finns presenterad i ”Bakgrundstråden” i kampanjunderforumet på DMFs forum. Alla deltagare ska läsa igenom den och använda som utgångspunkt för sina armépresentationer. Märk väl att detta bakgrundsmaterial inte stämmer överens med GW:s officiella kanon utan har mer dragning åt det humoristiska. Om spelarna inte gillar detta är det helt fritt att skriva precis så grimdark som 40k är.
* Varje armé ska presenteras med ett halvt A4 text (ca 250 ord) och gärna med en bild. Denna presentation ska vara det första inlägget i den tråd som skapas för armén i underforumet ”Arméer” i kampanjforumet. Dessa ska godkännas av Kampanjkommissarien. Arméer utan godkända presentationer får inte vara med i kampanjen.
*Där ska även Generalens prylar stå, dvs vilken sorts HQ han/hon/den är, vilken utrustning han/hon/den begåvats med samt eventuellt retinue. Detta är samma hela tiden och får inte bytas. Vill spelaren ändra på sitt HQ får denne starta en ny armé.
* Posten med armépresentationen ska även hållas uppdaterad med vilka territorier man besitter samt eventuella innestående fluffpoäng och övriga bonusar.
b) Battlereports
Det blir roligare för alla om man får ta del av de andra deltagarnas fram- och motgångar genom Battle reports, dvs en rapport där man går igenom arméerna, uppställning, intressanta höjdpunkter under slaget samt resultat. För varje battle report man skriver och lägger upp under sin armétråd på forumet får man ett antal poäng. Dessa utgör en summa som kan användas en gång under ett slag, dvs att om spelaren vinner ett slag och sedan skriver en rapport får denne ett antal poäng. Denna bonus kan sedan sparas och användas under ett annat slag. Är man riktigt kreativ och förslagen kan man alltså spara på dessa och riktigt kötta sin fiende med övermakt när man växlar in 5 rapporter på en gång.
Liten rapport utan bilder (ca 250 ord) 25 poäng
Liten rapport med bilder (ca 250 ord) 35 poäng
Stor rapport utan bilder (ca 500 ord) 40 poäng
Stor rapport med bilder (ca 500 ord) 50 poäng
c) Enhetspresentationer
Man kan även få poäng genom att skriva enhetspresentationer där man presenterar delar av sin armé. I regel en enhet = ett force org.-val. Dessa måste innehålla bilder!
Liten presentation (ca 250 ord) 15 poäng
Stor presentation (ca 500 ord) 25 poäng
d) Poäng
Om man är osäker på poängvärdet i en rapport eller enhetsbeskrivning kan man skicka den med PM till Kampanjkommissarien på forumet för bedömning. I övrigt får man gentlemannamässigt bedöma sina egna alster enligt mallen.
e) Övrigt fluff
Om spelarna författar övrigt fluff eller annat som kan tänkas ge poäng, kontakta Kampanjkommissarien för bedömning.
7. Regelbrott
Meningen med 40k-kampanjen är att ha roligt. En viktig del i detta tvåmansspel är att se till att även motståndaren har roligt. Grunden för detta är att man för sig gentlemannamässigt (eller gentlekvinnamässigt för den delen). Var trevliga och roa er helt enkelt.
Saker som är ogentlemannamässiga:
• Fuska med fluffpoängsbedömning
• Skräddarsy sin armé efter motståndet
• Med mera
Om någon skulle bete sig ogentlemannamässigt skriv en ny post i tråden ”Skampålen” som är till för att hänga ut nidingar. Skulle det dock visa sig bara vara vanligt gnäll enligt Kampanjkommissariens åsikt så kommer anmälaren istället att få något slags straff, så var försiktiga med vad ni drar till skampålen.
Exempel 1 : Anders har spelat mot Jens space marines och Anders tycker att det är orättvist att Jens alla meltavapen har pangat hans mekaniserade Tau-lista åt helvete. Han funderar på att dra Jens till skampålen, men först kollar han Jens tidigare battle reports. Där avslöjas att Jeppas ork-hord skrattade åt Jens meltavapen. Det rörde sig nog om en dålig matchning snarare än ogentlemannamässigt beteende. Anders planerar hämnd på spelbordet istället.
Exempel 2: Jeppa har spelat mot Jens och tycker att tre hellhounds, 5 heavy flamers och 5 flamers var lite tungt att möta med hord-orker. Han kollar tidigare rapporter och upptäcker att Jens uppenbarligen har kört på 15 plasmaguns i alla tidigare matcher. ”Niding!” tänker han och lägger in ett inlägg under Skampålen.
Det är inga egentliga straff inblandade förutom skammen. Men låt oss hålla det hela på en civiliserad nivå och kör med balanserade arméer.
8. Scenarier
När man spelar en batalj får man köra precis vilket scenario man vill, det viktiga är att man har sådana vinstvillkor (eller kör med VP vid oavgjort) att någon blir den definitiva vinnaren och går hem med två territorier. Under kampanjen kommer specialscenarion att introduceras, allt efter Kampanjkommissariens tycke och smak.
9. Ranking
Varje gång ni spelat uppmanas ni att skicka ett PM till Kampanjkommissarien så att denne kan uppdatera rankingen. Det finns tre rankingar: a) Antal vinster b) Antal vinster per antal bataljer c) Antal vunna specialscenarion.