40k-kampanjens regler

Allt som rör 40k-Kampanjen 2010.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

40k-kampanjens regler

Inlägg av Ironjens »

Reglerna är uppdaterade, läs igenom noga:

Reglerna för DMFs 40k-kampanj ver 1.3

1. Kampanjkommissionären
Kampanjkommissionären är den som bestämmer regeländringar, kampanjperioder, specialscenarion, är skiljedomare etc. Kampanjkommissionär är Jens Mattsson tills han utser en ny kampanjkommissionär.

2. Kampanjperioder.
Varje kampanjperiod är tre veckor, om inget annat anges.

3. Deltagare.
Vem som helst får delta i kampanjen, men för de slag som kommer att spelas på DMF:s lokal krävs medlemskap i DMF. För att få delta i kampanjen krävs att man kan ställa upp med minst en 40k-armé på 1125 poäng. Därtill krävs ett namn på generalen samt en armépresentation på minst ett halvt A4 (ca 250 ord) på vafritt språk* och gärna en bild eller två på dina trupper. Denna presentation ska ha en egen tråd i kampanjens underforum på DMFs hemsida, se 6a).

*Du får välja mellan engelska eller svenska.

4. Arméer.
a) Arméuppbyggnad
Varje deltagare i kampanjen får spela med 1125-poängsarméer. Det är inga låsta rosters utan man får variera sig mellan slagen om man vill, även om det är okamratligt att skräddarsy sin armé för att krossa någon speciell motspelares armé (se under 7. Regelbrott). Territoriernas eventuella pluspoäng läggs till denna grundpoäng medan fluffpoäng växlas in för poäng under en enda match.

Det enda som är låst är ditt första HQ-val. Detta blir din general som måste vara med i varenda slag som din armé utkämpar. Skulle du tröttna på din general är det bara att starta en ny armé, så välj med omsorg.

Arméerna måste innehålla 1 HQ och 2 Troops. Som mest får armén innehålla 1 HQ, 6 Troops, 2 Elites, 1 Fast Attack och 1 Heavy Support från början. Detta kommer sedan att varieras beroende på vilka territorier man besitter.

Varje deltagare får ställa upp med två arméer i kampanjen samtidigt. Man har rätt att avveckla en befintlig armé när som helst efter det första slaget för att istället starta en ny armé. Det innebär alltså att man måste spela minst en gång med en armé, detta för att minimera ”omslagande” på territorietabellen.

b) Tillåtna arméer
I kampanjen är man tillåten att ställa upp med alla befintliga codexar i senaste utföranden. Därtill är BOLS Genestealer cult-armén samt Kroot Mercenary armén från nån gammal WD tillåtna. Man får ha med Forge World-grejer som inte har structure points, inte är flyer och inte är Gargantuan creatures. Följande Forge World-grejer är dessutom förbjudna: Lucius pattern dread pods, Deathstorm pods samt Infurnus shells. Alla sorters fjantiga space marines får alliera på ett töntigt sätt från Daemon hunters- och Witch hunters-codexarna enligt de reglerna som finns där.

c) Special characters
Alla named och special characters, ja alla som presenteras med namn helt enkelt, (dvs även unit upgrades som Badrukk och Bastogne) är förbjudna.

5. Territorier
a) Startterritorier
Alla kommer att få slå fram tre territorier till att börja med med hjälp av tre T6 enligt följande tabell (Har man riktig otur så får man automatiskt välja vem som börjar m a o):

1. Farming Complex: +75 poäng till armén
2. Tank Factory: +25 poäng och en extra Heavy support.
3. Race Track: +25 poäng och en extra Fast Attack
4. Star Academy: +25 poäng och en extra Elites
5. Temple of Doom: +25 och ett extra HQ
6. Satellite Array: +2 på slaget om vem som väljer vem som börjar

Dessa ska slås fram i närvaro av någon annan kampanjdeltagare för att minimera ogentlemannamässigt beteende.

b) Att vinna och förlora territorier

Kampen om territorierna är själva pudelns kärna i kampanjen. Det gäller att roffa åt sig fiendens!

När man hittar någon kampanjspelare som vill spela väljer båda ut vilka tre territorier man ska använda (eller två, om man inte har fler). Av dessa tre som används satsas ett slumpmässigt som insatsen för bataljen (förslagsvis genom att slå en T3).

Därtill slås ett till territorie fram på listan ovan. Den som vinner bataljen får välja två av de tre territorierna (de två satsade och det nya slumpmässigt genererade territoriet) medan förloraren får det som blir över.

Man kan köra precis vilket sorts uppdrag man vill men om man kör dem från regelboken får man använda VP också så att man inte riskerar att få oavgjort. I kampanjen finns det inga oavgjorda bataljer! Se nedan under 8. Scenarier

c) Territorier
Man kan aldrig ha mer än fem territorier och som minst två. Har man fem territorier och vinner så att man får ett eller fler nya får man antingen slänga bort den/de eller göra en sammanslagning.

En sammanslagning fungerar så att man väljer ut tre territorier. Dessa försvinner och ersätts av ett enda territorie som har egenskaperna från två av de försvunna. Dvs ett territorie offras helt och de andra två går samman. Som nämnts kan detta enbart göras när man redan har fem territorier och tar ett sjätte.

Exempel: Jens har ett Tank Factory, tre Farming Complex samt ett Temple of Doom. Anders har tre Satellite Array. De slår fram bataljens slumpmässiga territorie; ett Satellite Array. Efter en hård strid där Jens använder Tank Factory och två Farming Complex, varav han slumpmässigt satsade det ena Farming Complexet, och Anders uppenbarligen fick välja vem som skulle börja välja vinner Jens. Han får välja två av de tre satsade territorierna; ett farming complex (hans eget) samt två Satellite Array. Han tar en av varje sort.

Istället för att bara slänga bort ett territorie bestämmer sig Jens för att göra en sammanslagning. Han tar ett Farming Complex, en Satellite Array och sitt Temple of Doom och slår samman dem. En Satellite Array försvinner medan de andra två bildar ett Farming Complex of Doom dvs +100 poäng och ett extra HQ. Efter striden har Jens ett Tank Factory, två Farming complex samt ett Farming Complex of Doom. Anders har fortfarande tre Satellite Array.


6. Fluff
a) Armépresentationer
Poängen med kampanjen, förutom att roffa åt sig de andras territorier, är att skapa mer intressen i slagen genom att binda ihop dem. Detta görs med hjälp av det som inom 40knördvärlden kallas ”fluff”, dvs bakgrundsmaterial. Precis som i GW:s egna 40k-kampanjer så är settingen en intet ont anande värld som helt oförhappandes blir centrum för uppmärksamheten från alla beväpnade fraktioner i spelvärlden.

Kampanjbakgrunden finns presenterad i ”Bakgrundstråden” i kampanjunderforumet på DMFs forum. Alla deltagare ska läsa igenom den och använda som utgångspunkt för sina armépresentationer. Märk väl att detta bakgrundsmaterial inte stämmer överens med GW:s officiella kanon utan har mer dragning åt det humoristiska. Om spelarna inte gillar detta är det helt fritt att skriva precis så grimdark som 40k är.

* Varje armé ska presenteras med ett halvt A4 text (ca 250 ord) och gärna med en bild. Denna presentation ska vara det första inlägget i den tråd som skapas för armén i underforumet ”Arméer” i kampanjforumet. Dessa ska godkännas av Kampanjkommissarien. Arméer utan godkända presentationer får inte vara med i kampanjen.

*Där ska även Generalens prylar stå, dvs vilken sorts HQ han/hon/den är, vilken utrustning han/hon/den begåvats med samt eventuellt retinue. Detta är samma hela tiden och får inte bytas. Vill spelaren ändra på sitt HQ får denne starta en ny armé.

* Posten med armépresentationen ska även hållas uppdaterad med vilka territorier man besitter samt eventuella innestående fluffpoäng och övriga bonusar.

b) Battlereports
Det blir roligare för alla om man får ta del av de andra deltagarnas fram- och motgångar genom Battle reports, dvs en rapport där man går igenom arméerna, uppställning, intressanta höjdpunkter under slaget samt resultat. För varje battle report man skriver och lägger upp under sin armétråd på forumet får man ett antal poäng. Dessa utgör en summa som kan användas en gång under ett slag, dvs att om spelaren vinner ett slag och sedan skriver en rapport får denne ett antal poäng. Denna bonus kan sedan sparas och användas under ett annat slag. Är man riktigt kreativ och förslagen kan man alltså spara på dessa och riktigt kötta sin fiende med övermakt när man växlar in 5 rapporter på en gång.

Liten rapport utan bilder (ca 250 ord) 25 poäng
Liten rapport med bilder (ca 250 ord) 35 poäng
Stor rapport utan bilder (ca 500 ord) 40 poäng
Stor rapport med bilder (ca 500 ord) 50 poäng

c) Enhetspresentationer
Man kan även få poäng genom att skriva enhetspresentationer där man presenterar delar av sin armé. I regel en enhet = ett force org.-val. Dessa måste innehålla bilder!

Liten presentation (ca 250 ord) 15 poäng
Stor presentation (ca 500 ord) 25 poäng

d) Poäng
Om man är osäker på poängvärdet i en rapport eller enhetsbeskrivning kan man skicka den med PM till Kampanjkommissarien på forumet för bedömning. I övrigt får man gentlemannamässigt bedöma sina egna alster enligt mallen.

e) Övrigt fluff
Om spelarna författar övrigt fluff eller annat som kan tänkas ge poäng, kontakta Kampanjkommissarien för bedömning.

7. Regelbrott
Meningen med 40k-kampanjen är att ha roligt. En viktig del i detta tvåmansspel är att se till att även motståndaren har roligt. Grunden för detta är att man för sig gentlemannamässigt (eller gentlekvinnamässigt för den delen). Var trevliga och roa er helt enkelt.

Saker som är ogentlemannamässiga:
• Fuska med fluffpoängsbedömning
• Skräddarsy sin armé efter motståndet
• Med mera

Om någon skulle bete sig ogentlemannamässigt skriv en ny post i tråden ”Skampålen” som är till för att hänga ut nidingar. Skulle det dock visa sig bara vara vanligt gnäll enligt Kampanjkommissariens åsikt så kommer anmälaren istället att få något slags straff, så var försiktiga med vad ni drar till skampålen.

Exempel 1 : Anders har spelat mot Jens space marines och Anders tycker att det är orättvist att Jens alla meltavapen har pangat hans mekaniserade Tau-lista åt helvete. Han funderar på att dra Jens till skampålen, men först kollar han Jens tidigare battle reports. Där avslöjas att Jeppas ork-hord skrattade åt Jens meltavapen. Det rörde sig nog om en dålig matchning snarare än ogentlemannamässigt beteende. Anders planerar hämnd på spelbordet istället.

Exempel 2: Jeppa har spelat mot Jens och tycker att tre hellhounds, 5 heavy flamers och 5 flamers var lite tungt att möta med hord-orker. Han kollar tidigare rapporter och upptäcker att Jens uppenbarligen har kört på 15 plasmaguns i alla tidigare matcher. ”Niding!” tänker han och lägger in ett inlägg under Skampålen.


Det är inga egentliga straff inblandade förutom skammen. Men låt oss hålla det hela på en civiliserad nivå och kör med balanserade arméer.

8. Scenarier
När man spelar en batalj får man köra precis vilket scenario man vill, det viktiga är att man har sådana vinstvillkor (eller kör med VP vid oavgjort) att någon blir den definitiva vinnaren och går hem med två territorier. Under kampanjen kommer specialscenarion att introduceras, allt efter Kampanjkommissariens tycke och smak.

9. Ranking
Varje gång ni spelat uppmanas ni att skicka ett PM till Kampanjkommissarien så att denne kan uppdatera rankingen. Det finns tre rankingar: a) Antal vinster b) Antal vinster per antal bataljer c) Antal vunna specialscenarion.
Senast redigerad av Ironjens den tis 16 mar 2010, 23:54, redigerad totalt 5 gång.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Patrizzo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 13:05
Namn: Patrik Svensson
Ort: Malmö

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Patrizzo »

Ser bra ut. Hur är målningskraven? Jag håller på att måla om min armé och undrar om jag måste vara klar innan jag kan spela med.
Amat, ergo sum
Narek
Optio - Officer
Optio - Officer
Inlägg: 291
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 09:17
Namn: Rasmus Ros
Ort: Lund

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Narek »

Varför är det fult att skräddarsy sin arme? Förutsatt att alla är med på det kan det väl inte vara dåligt?
As scissors says, “Rock is imba. Paper’s fine.”
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Ironjens »

Absolut inga målningskrav men det är ju altid trevligt med målade arméer :)

Om man tvingas att balansera sin armé så är det lite mer utmaning att spela. Men eftersom detta är en fråga som ligger varm om hjärtat kan jag redan nu avslöja att en spelperiod kommer att ha ost och fula tricks som tema...
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Patrizzo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 13:05
Namn: Patrik Svensson
Ort: Malmö

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Patrizzo »

Sweet, då anmäler jag mig med glädje. Så klart kommer jag att måla mina figgar, men det är kul att spela under tiden. När börjar vi, och var hittar vi kampanjforumet?
Amat, ergo sum
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Ironjens »

Det kommer snart så håll i hatten :)
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Nefrums
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 13:40
Namn: Jeppa Resmark
Ort: Malmö

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Nefrums »

jag är sjukt pep på att vara med.. Synd bara att jag inte kommer att ha tid att spela..
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Naymari

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Naymari »

reglerna ser skitbra ut. :D

Kan man göra BR i form av video? :)
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Ironjens »

Jag ställer mig lite tveksam till videorapporter, mest för att de jag har sett har varit skit. Men om du vill kan du ju göra några och så får jag utvärdera :ninja:
Nefrums skrev:jag är sjukt pep på att vara med.. Synd bara att jag inte kommer att ha tid att spela..
Du får väl skaffa en Babybjörn?
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av kombat »

sjukt ball det skulle vara att se jeppa spela 40k med en unge på magen :P
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Patrizzo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 13:05
Namn: Patrik Svensson
Ort: Malmö

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Patrizzo »

Hur förlorar man territorier, förutom genom sammanslagning? Förloraren i varje slag får ju ett territorium, vinnaren får två. Det betyder ju att man aldrig kommer ha färre en tre territorier.
Amat, ergo sum
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av drond »

Är lätt med i denna kampanj :dope:
d_(^^,)_b
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Ironjens »

Patrizzo skrev:Hur förlorar man territorier, förutom genom sammanslagning? Förloraren i varje slag får ju ett territorium, vinnaren får två. Det betyder ju att man aldrig kommer ha färre en tre territorier.
Det är planen för att göra det hela lite balanserat. Du kan aldrig använda mer än tre territorier i en batalj och du kan aldrig ha fler än fem territorier. För att slå samman måste du få till mer än fem territorier och då hamnar du på två territorier och är lite svagare under ett slag.

Vinnaren av slaget väljer två av de tre territorierna som står på spel vilket innebär att förloraren kanske får ett annat system tillbaka och då blir det lite ruljans på det hela.

Kampanjen är mer tänkt som en pågående slagsmålsklubb än som ett hårt internrankingsystem och reglerna är utformade därefter.

Jag tänkte att vi kör några omgångar och sedan utvärderar det hela :D
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Herr B »

Jag har en kommentar angående territorium. Jag tycker att det ska vara random vilket av ens 3 terrirtorium man lägger som insats inför matchen. Annars kommer man aldrig bli av med sina sammanslagna territorium. Går det dessutom att slå samman ett redan sammanslaget territorium blir det ändå löjligare, går det?
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Patrizzo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 13:05
Namn: Patrik Svensson
Ort: Malmö

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Patrizzo »

Men om man slår ihop tre territorier och får ett av dem, så har man ju tre kvar med de två som man inte har slagit ihop. Eller?

Ta inte detta som kritik, jag gillar reglerna och ser verkligen fram emot att spela!! :)
Amat, ergo sum
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Ironjens »

Herr B skrev:Jag har en kommentar angående territorium. Jag tycker att det ska vara random vilket av ens 3 terrirtorium man lägger som insats inför matchen. Annars kommer man aldrig bli av med sina sammanslagna territorium. Går det dessutom att slå samman ett redan sammanslaget territorium blir det ändå löjligare, går det?
Patrizzo skrev:Men om man slår ihop tre territorier och får ett av dem, så har man ju tre kvar med de två som man inte har slagit ihop. Eller?

Ta inte detta som kritik, jag gillar reglerna och ser verkligen fram emot att spela!! :)
Ooops. Bra att ni uppmärksammar detta. Jag tror att vi behåller strukturen så som du beskriver den Patrik men implementerar Pärs idé. Jag lägger upp det i post ett.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Ironjens »

Har lagt till vilka armér man får spela samt vilka FWprylar som är ok under 4 b).
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av guildmaster »

Hur anmäler man sig. Är det vara att dyka upp på måndag?

När spelar man är de på måndagarna eller är det valfri dag under kampanjperioden?
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Gustav »

Jag förutsätter att BT, BA, DA, SM, SW, IG, DH och WH får alliera från DH och/eller WH men eftersom en del är vana att använda turneringshusreglerna kallade Swedish FAQ tänkte jag att det var bäst att höra.

Dessutom tycker jag exemplet angående territorier är konstigt (felaktigt).
Har du fem territorier och får ett nytt så har du ju temporärt sex stycken. Slår du då ihop tre av dem till ett så har du fyra kvar och inte tre.
I exemplet försvinner Jens Tank Factory magiskt utan att vara med i sammanslagningen.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Warholm
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 780
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 14:19
Namn: Andreas Holm
Ort: Landet

Re: 40k-kampanjens regler

Inlägg av Warholm »

Gustav skrev:Jag förutsätter att BT, BA, DA, SM, SW, IG, DH och WH får alliera från DH och/eller WH men eftersom en del är vana att använda turneringshusreglerna kallade Swedish FAQ tänkte jag att det var bäst att höra.

Dessutom tycker jag exemplet angående territorier är konstigt (felaktigt).
Har du fem territorier och får ett nytt så har du ju temporärt sex stycken. Slår du då ihop tre av dem till ett så har du fyra kvar och inte tre.
I exemplet försvinner Jens Tank Factory magiskt utan att vara med i sammanslagningen.
alliera är fjantigt...
Veni,Vidi,Rectum
Låst