BUGGAR!

Lämna gärna tips eller feedback på hur sidan eller forumet kan utvecklas, men försök undvika diskutera tipsen här.
Användarens profilbild
Svettorchen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 15:52
Namn: Fredrik Jönsson

Re: BUGGAR!

Inlägg av Svettorchen »

Hej igen.

> Det är för att du inte har rättighet att skriva i dom trådarna, det står faktiskt längst ner.
Hur gör man för att kunna posta? Måste man vara betalande medlem och få det verifierat, eller vad?
Dessutom hittade jag ingen info som säger att jag inte får posta längst ner på sidan, PMa en emailadress, så kan jag skicka en screenshot.

Att sedan inte "försöka koda efter IEs olika buggar" tycker jag låter lite tramsigt och elitistiskt. Enligt http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp använder 54,2% IE, medan "bara" 36,5% kör Fx.
Jag argumenterar inte om att IE (speciellt inte 6.0) är bättre än Fx, men det är många som inte kan byta, på jobb, skolor, bibliotek osv. Jag är väl medveten om IEs många buggar, men det går att komma runt dem. En bra sida bör vara tillgänglig för så många som möjligt (IMO).

Att man sedan inte hinner/orkar/klarar av det är en annan sak, jag antar att detta är något du gör på fritiden? Men nog bör man ha det som målsättning?
"Välkomna till vår butik, tyvärr är dörren så liten/tröskeln så hög, att bara 36,5% av befolkningen klarar att ta sig in."
Å andra sidan har jag inte hittat några problem ännu som jag kan hänföra till browsern.

/ Fredrik
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: BUGGAR!

Inlägg av kombat »

Bara för att man inte gillar IE så är ju det inget försvar för att forumet inte ska fungera på den vanligaste av webbrowsers, hålelr med ilg på den punkten
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: BUGGAR!

Inlägg av NiklasB »

*suck*

forumet som används här är inget Ichabod skrivit själv. Han må vara en sjuhelsikes duktig tekniker (för det verkar han vara), men han är inte en gud. Forumet är en installation av phpBB ver 3, den argumenterbart världsledande forumprogramvaran idag. (jag säger argumenterbart, eftersom jag inte har tillgång till nån statistik som kan backa upp ett sådant påstående, bara den allmäna vetskapen om att det är vad jag stöter på 9 ggr av 10 där ute).

Programvaran har funnits sedan millennieskiftet, och fungerar helt tillfredställande i IE. (som jag f ö också sa i förra inlägget)
Däremot är det troligare att det inträffar fel och buggar i IE än i Firefox rent allmänt, oavsett websida, mycket för att det är en ytterst gammal teknologisk grund som IE utvecklas från. Mycket i IE har helt enkelt inte förändrats medans åren passerat vidare. Det är därför enklast att be folk att använda något som har en större chans att fungera än att som administratör (vilket är vad Ichabod är, han administrerar forumet här) sätta sig och felsöka problem innan en stor felkälla har uteslutits.
Vad jag förstår så var dessutom inte IE orsaken till Svettorchens problem. Tills någon hittar ett faktiskt problem som beror på IE så kanske klagomålen inte behöver vara så högljudda.

För att avsluta... en liten analogi:

Den vanligaste digitalboxen i Sverige är långt ifrån den mest funktionsmässigt innehållsrika. Ska då de olika kanalerna inte använda de mer avancerade funktionerna med hänvisningen att "alla kommer inte kunna ta del av vårt utbud", eller står det de fritt att använda de finesser som faktiskt är till nytta för de som kan använda dem?

Oavsett möjligheter för Joe User att påverka sitt val av webbläsare, så kan ansvaret för webbläsaren inte ligga på innehållsförmedlaren. Det är något som J.User själv få ta hand om. En möjlighet är naturligtvis att gå online hemifrån istället för på arbets-/skoltid, en annan är PortableApps.
Senast redigerad av NiklasB den tis 18 mar 2008, 00:26, redigerad totalt 1 gånger.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: BUGGAR!

Inlägg av NiklasB »

För att återgå till syftet med den här tråden:

Ichabod, har du ändrat nån inställning eller är det bara jag som missar nåt? "Nya inlägg" är fubar.
Vanligtvis brukar jag få en lista på de senaste 20 eller så trådarna (även om de inte nödvändigtvis är uppdaterade), men nu får jag nada.

bifogar bild för att förklara
aldrig sett förr
aldrig sett förr
bug.png (215.64 KiB) Visad 25796 gånger
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BUGGAR!

Inlägg av Ichabod »

1. Ang. Firefox/IE
IE är drygt som ett fan att programmera till, dock så HAR jag gjort det. Och jag har gjort flera kodade specialfall i forumet för att hantera IE-problem. Tex så klarar (speciellt äldre) versioner av IE inte av genomskinliga bilder, det funkar dock nu på forumet, men det tar massor med "hastighet". Summan av kardemumman är att folk får använda vilken jäkla browser dom vill, det funkar på dom flesta så vitt jag testat, men vill man att det ska gå snabbt och flyta bra så bör man använda firefox. Jag tänker inte spendera hundra timmar med att koda om ett forumsytem som jag i grunden inte skrivit själv bara för att det ska flyta på en browser, hur vanlig den än är.

Jag håller dock med både Ilg och Wyrmer om att det ska funka i de flesta browsers, oavsett vad jag personligen tycker om dem, det gör det också. Det funkar i IE, både 6 och 7. Men det är smidigare i firefox. It's that simple.

Tilläggas är också att detta forumsystemet baserar sig på en betaversion av phpbb3, så en del buggar kan finnas i systemet som kommer tas om hand efter hand som nya releaser släpps. Just nu väntar jag bara på en stable release, det är inte lönt att koda om mer småsaker själv förren den nya koden är helt klart.

2. Ang. Nya Inlägg
Det har med buggar i sessions-systemet att göra. Listan kan bugga ur när man loggar in och ut. Det kommer lösas senare.

3. Ang. Rättigheter
Ja, en del forum måste man vara medlem för att skriva i, då detta är ett forum för DMF's medlemar och deras aktiviteter. Vissa forum kan du skriva i, tex i Off-Topic. Om du är intresserad av att bli medlem så skicka mig ett PM så kan vi snacka mer om det. :D

Det kommer antagligen också dyka upp någon slags "gäst-konto" för de medlemmar som vill vara med och skriva men inte bor i Lund och liknande. Mer info dyker upp när jag har tid och ork.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: BUGGAR!

Inlägg av NiklasB »

Ichabod skrev:1. Ang. Firefox/IE
IE är drygt som ett fan att programmera till, dock så HAR jag gjort det. Och jag har gjort flera kodade specialfall i forumet för att hantera IE-problem.
Mycket imponerad över att du tagit dig tid att ordna för IE.
Ichabod skrev:2. Ang. Nya Inlägg
Det har med buggar i sessions-systemet att göra. Listan kan bugga ur när man loggar in och ut. Det kommer lösas senare.
Ok. Märkte att "Visa aktiva trådar" gav i stort sett samma resultat som jag ville att "Visa nya inlägg" skulle ge, så jag är nöjd iaf.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BUGGAR!

Inlägg av Ichabod »

NiklasB skrev:Ok. Märkte att "Visa aktiva trådar" gav i stort sett samma resultat som jag ville att "Visa nya inlägg" skulle ge, så jag är nöjd iaf.
Testa att logga in och ut. Och låt sedan listan växa till sig om det går, hör av dig om det inte går i PM eller nått.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: BUGGAR!

Inlägg av wyrmer »

Ichabod skrev:Jag håller dock med både Ilg och Wyrmer om att det ska funka i de flesta browsers, oavsett vad jag personligen tycker om dem, det gör det också.
Trevligt att du håller med mig. Jag vet dock inte exakt vad du håller med mig om, då jag inte skrivit någonting om saken här i tråden. Det verkar dock som om du håller med mig om en sak jag iofs tycker men inte uttryckt, det blir så förvirrande när du kommenterar mina inlägg innan de har gjorts. :drug:
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: BUGGAR!

Inlägg av Abdul Alhazred »

mitt inlägg var ingen kritik mot Ichabod utan mer en bessewisseranmärkning på att han skrivit att IE inte var anpassat efter vårt forum. Om jag har svårt att tro att folket i Redmond tänker på dmfonline när det tar farm specar för IE. Jag kör IE, FX och Opera men föredrar IE eftersom detta irriterar Linuxfolk.
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: BUGGAR!

Inlägg av Godeye »

Abdul Alhazred skrev:men föredrar IE eftersom detta irriterar Linuxfolk.
Min förebild i provokationens ädla konst....
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BUGGAR!

Inlägg av Ichabod »

wyrmer skrev:
Ichabod skrev:Jag håller dock med både Ilg och Wyrmer om att det ska funka i de flesta browsers, oavsett vad jag personligen tycker om dem, det gör det också.
Trevligt att du håller med mig. Jag vet dock inte exakt vad du håller med mig om, då jag inte skrivit någonting om saken här i tråden. Det verkar dock som om du håller med mig om en sak jag iofs tycker men inte uttryckt, det blir så förvirrande när du kommenterar mina inlägg innan de har gjorts. :drug:
*confused* ^_^ Tittade fel.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BUGGAR!

Inlägg av Ichabod »

Abdul Alhazred skrev:mitt inlägg var ingen kritik mot Ichabod utan mer en bessewisseranmärkning på att han skrivit att IE inte var anpassat efter vårt forum. Om jag har svårt att tro att folket i Redmond tänker på dmfonline när det tar farm specar för IE. Jag kör IE, FX och Opera men föredrar IE eftersom detta irriterar Linuxfolk.
Du menar altså att världen INTE ska anpassa sig efter oss? Är du SÄKER på att du är DMF:are? :lol:
Eller är det jag som missupfattat våra planer på världsdominans?
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: BUGGAR!

Inlägg av Elrik »

Godeye skrev:
Abdul Alhazred skrev:men föredrar IE eftersom detta irriterar Linuxfolk.
Min förebild i provokationens ädla konst....
Ord! x2
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: BUGGAR!

Inlägg av Abdul Alhazred »

funderar över att börja jobba åt amerikanska UD, för då kan jag provocera andra nationen att starta krig så slipper USA bli beskylld för att vara den som startar...
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BUGGAR!

Inlägg av Ichabod »

Okej grabbar, back on topic.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: BUGGAR!

Inlägg av bladerunner_35 »

Igår kväll skrev jag en fin post med roliga bilder och det verkar inte bättre än att den åts upp av forumet. Det kan vara så att jag bara var trött och tryckte på fel knapp men jag är ändå ganska säker på att jag faktiskt postade den.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BUGGAR!

Inlägg av Ichabod »

bladerunner_35 skrev:Igår kväll skrev jag en fin post med roliga bilder och det verkar inte bättre än att den åts upp av forumet. Det kan vara så att jag bara var trött och tryckte på fel knapp men jag är ändå ganska säker på att jag faktiskt postade den.
Den har inte blivit deletade iallafall. Det ända jag kan se är att den inte blivit postad ordentligt. Du råkade inte trycka på förhandskgranska bara?
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: BUGGAR!

Inlägg av bladerunner_35 »

Ichabod skrev:
bladerunner_35 skrev:Igår kväll skrev jag en fin post med roliga bilder och det verkar inte bättre än att den åts upp av forumet. Det kan vara så att jag bara var trött och tryckte på fel knapp men jag är ändå ganska säker på att jag faktiskt postade den.
Den har inte blivit deletade iallafall. Det ända jag kan se är att den inte blivit postad ordentligt. Du råkade inte trycka på förhandskgranska bara?
Det var Rick Roll som gjorde det! Ok, men då vet jag i alla fall (varför ha teknik när man inte kan skylla på den)....Tack Ichy.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: BUGGAR!

Inlägg av Ichabod »

bladerunner_35 skrev:
Ichabod skrev:
bladerunner_35 skrev:Igår kväll skrev jag en fin post med roliga bilder och det verkar inte bättre än att den åts upp av forumet. Det kan vara så att jag bara var trött och tryckte på fel knapp men jag är ändå ganska säker på att jag faktiskt postade den.
Den har inte blivit deletade iallafall. Det ända jag kan se är att den inte blivit postad ordentligt. Du råkade inte trycka på förhandskgranska bara?
Det var Rick Roll som gjorde det! Ok, men då vet jag i alla fall (varför ha teknik när man inte kan skylla på den)....Tack Ichy.
Tja, det kan ju ha varit nått tekniskt fel... men om det är det så är det inte med i loggarna och omöjligt att bug-tracka... :)
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Nefrums
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 13:40
Namn: Jeppa Resmark
Ort: Malmö

Re: BUGGAR!

Inlägg av Nefrums »

Senaste iläg på forumet handlar fortfarande om 20 års festen.. verkar inte som de uppdateras..

Sidan är sjukt långsam, kanske boede byta sever om det är det?
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Skriv svar