Riddle of Steel

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Riddle of Steel

Inlägg av Vicvolta »

Nån som har lirat detta? Omdöme?
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Riddle of Steel

Inlägg av Mordlust »

Jag har inte spelat det, men det låter tufft. Snabbt men komplicerat stridssystem rimmar illa, men vem vet.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Riddle of Steel

Inlägg av bladerunner_35 »

För ganska länge sedan undersökte jag hur det verkade och det jag kom fram till var att det verkar vara som Eon på steroider. Det vill säga ett extremt komplext stridssystem med ett hyffsat ordinärt regelverk i en vanlig fantasymiljö.

Det bör kanske tilläggas att jag inte har spelat det men tycker det låter riktigt coolt. Ett tips är att läsa de officiella forumen. Efter bara ett par trådar förstår man ganska snabbt komplexiteten i systemet, om än inte hur det fungerar.

Jag är mycket intresserad av att höra vad du tycker om du går vidare och faktiskt spelar det.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Narek
Optio - Officer
Optio - Officer
Inlägg: 291
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 09:17
Namn: Rasmus Ros
Ort: Lund

Re: Riddle of Steel

Inlägg av Narek »

Jag har läst det och håller inte med bladerunner, till skillnad från Eon så tillför komplexiteten något mer än... komplexitet. Spelet beskriver noga hur en strid skulle fungera, om det är vad man gillar i rollspel så är det RoS du ska spela. Reglerna är dessutom långt ifrån ordinära, du kan glömma det här med att karaktärer turas om att hugga i sin runda och sånt trams.

En annan sak som är coolt med spelet är spiritual attributes. En grym spelmekanik som inte har med strid utan karaktärers personlighet att göra :-). Det var länge sedan jag läste det men jag minns att det var imponerande.

Det dåliga med spelet är just det här med komplexitet. Även om dom säger att det kan gå snabbt om man kan systemet så är det otroligt mycket regler att lära sig. Varje sorts attack man kan göra i spelet har en egen uppsättning specialregler (typ Beat, Feint, Slash osv), det hade underlättat något med mer unifierade regler.

EDIT: Kan tillägas att Vincent Baker har hämtat en del från mekaniken från RoS i Dogs in the Vineyard, vilket inte är fy skam.
As scissors says, “Rock is imba. Paper’s fine.”
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Re: Riddle of Steel

Inlägg av Vicvolta »

Tack för input:en :D

Jag har fått en taskig PDF-kopia skickad till mig som jag ska ögna igenom. Återkommer om några år när jag har orkat sätta mig in i ett nytt rollspel.
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Kofoed
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 08 feb 2009, 18:49
Namn: Erik Kofoed

Re: Riddle of Steel

Inlägg av Kofoed »

Låter sjukt bra, jag gillar sånt här. Hur är spelvärlden och settingen för rollspelet? Klassisk fantasy?
"Om jag går sönder, sparka inte på mig utan ring min vårdare" - Kaffeautomaten, Tetra Pak
"You know, the main thing in your life -sense of humour. Lose it, you're done" - Lemmy Kilmister
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Re: Riddle of Steel

Inlägg av Vicvolta »

Verkar vara klassisk fantasy helt enkelt. Mycket religion och grejor. Sägs vara baserat på "Conan-världen".
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Lorsa
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 20:57
Namn: Samuel Eriksson

Re: Riddle of Steel

Inlägg av Lorsa »

Man kan alltid göra sin egen värld. Det är svårare att göra ett regelsystem :)
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Riddle of Steel

Inlägg av bladerunner_35 »

"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Kofoed
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 08 feb 2009, 18:49
Namn: Erik Kofoed

Re: Riddle of Steel

Inlägg av Kofoed »

Vet någon var jag kan få tag på grundboken? den verkar tydligen vara out of print.
"Om jag går sönder, sparka inte på mig utan ring min vårdare" - Kaffeautomaten, Tetra Pak
"You know, the main thing in your life -sense of humour. Lose it, you're done" - Lemmy Kilmister
Skriv svar