Civilization 4 Herr Bs parti

Här finns snacket om de senaste spelen, och hur man spelar dem.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av wyrmer »

Charlemagne tycker jag brukar vara rätt lugn. Montezuma däremot, han råkar jag verkligen alltid i krig mot.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Gustav »

Alla dina motståndare utom Qin är på övre delen av aggroskalan bland ledarna i spelet. Memhed är värst bland de du fått på den listan jag använder mig av.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av wyrmer »

Gustav skrev:Alla dina motståndare utom Qin är på övre delen av aggroskalan bland ledarna i spelet. Memhed är värst bland de du fått på den listan jag använder mig av.
Kör du med specifika ledare, på specifika kartor, mot specifika motståndare?
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Gustav »

wyrmer skrev:
Gustav skrev:Alla dina motståndare utom Qin är på övre delen av aggroskalan bland ledarna i spelet. Memhed är värst bland de du fått på den listan jag använder mig av.
Kör du med specifika ledare, på specifika kartor, mot specifika motståndare?
Nä, du missförstod.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Då var Tokugawa kuvad och bara Charlemagne är kvar.....

Bild
...trodde jag. Det börjar bli lite tjatigt men vad ska man göra?

Bild
Han har inte så mycket farliga trupper så det skjuter bara upp kampanjen mot Charlemagne lite, vilket iofs är ganska så drygt.

Bild
Samtidigt så kommer Charlemagne igen med lite blandat skit som han antagligen vill bli av med, jag känner mig inte så hotad.

Bild
Jag orkar inte vänta på att Mehmed ska anfalla mig i staden så jag plockar honom själv, mina Riflemen är så pass mycket bättre än hans medeltida trupper att det inte är några problem. Mer XP till mig.

Bild
Jaha så tuff var han, han förklarar krig, förlorar en stack utan att göra någon ordentlig skada och sen ger mig kompasser och guld för fred, ett helt OK krig för min del.

Bild
Å andra sidan har Tokugawa börjat samla en ny stack vilket är väldigt dryg, jag tvingas lämna kvar en del försvar som hade kommit väl tillpass mot Charlemagne.

Bild
På tal om Charlemagne så har han skickat in en stack Cuirassiers som gick på pumpen dom med. Att han aldrig lär sig.
Senast redigerad av Herr B den tor 10 jun 2010, 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Bild
Då var det äntligen dags att gå på offensiven. Först ut: Lübeck.

Bild
Och Lübeck faller. Det är inte en helt kass stad så jag behåller den. Okej den är ganska kass men den kommer åtminstone att gå pluss.

Bild
Yue-chi nästa.

Bild
Den bränner och plundrar vi dock. Brinn brinn!

Bild
3e störst? det ska vi ändra på!

Bild
Minns ni Tokugawas stack som han hade byggt upp tidigare? detta är inte den, den gamla stacken finns fortfarande kvar länge västerut. Jag börjar bli lite nervös och förstärker mitt försvar i södern.

Bild
Charlemagne har byggt upp YTTERLIGARE en stack. Denna gången betydligt tuffare. Kavaleri är dock ökänt dåliga på att försvara, speciellt med alla dom där withdrawal uppgraderingarna.
Senast redigerad av Herr B den tor 10 jun 2010, 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Bild
Brennus ligger ju fortfarande i krig med mig och har nu äntligen lyckats skrapa ihopa en stack, den känns inte så farlig men jag har inte lust att fortsätta på tBildvå fronter så jag kollar om fred är möjligt...

Bild
...och det var ju ganska billigt. Mest för att jag inte palla slåss mot honom så går jag med på det.

Bild
Jag kollar in hur världen ser ut och kolla, världskrig! Alla mot alla känns det som. Inte dåligt för mig, det minska risken att jag ska bli attackerad igen.

Bild
Hsung-nu faller. Konstiga namn på Holy Romans städer tycker jag men vad vet jag. Brinn brinn jävla skitstad.

Bild
Men titta lite tur mitt i all missär. Det tackar vi för.

Bild
Nästa mål: Strassburg.

Bild
Inga problem, jag jämnar staden med marken. Det finns bara plats för en stad längs den floden och jag vill ha den lite längre upp.
Senast redigerad av Herr B den tor 10 jun 2010, 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Bild
Nästa stad är Bulgar, den faller utan större motstånd och denna gången behållar jag den. Min första hamnstad.

Bild
Mitt i kriget så är det dags att bygga upp ruinerna, jag planterar en ny stad mitt i öknen vid den livgivande floden.

Bild
Steampower blir klart. En bra tech, behövs både för railroads och Infantery.

Bild
Florence var näst på tur, nu börjar det dock bli väldigt mycket grenadiärer och annat knott så jag bestämmer mig för att se vad han erbjuder för fred. Det är dags att bygga upp efter kriget och börja utnyttja mitt nya land tycker jag.

Bild
Och det där var ju helt OK termer tycker jag. Mainz ligger direkt öster om Florence så det passar bra, det var ändå mitt nästa mål och att få staden såhär i en freduppgörelse innebär att den behåller alla sina byggnader vilket är riktigt najs.

Men krigets slut så slutar jag dagens runda med. Det är ett lagom ställe att pausa på tycker jag. Nu ska jag bara utveckla mitt nya land, datorn tenderar att bygga massa skit-improvments runt sina städer men det ska vi nog fixa till. Tyvärr klanta jag bort en del workers under kriget så det måste jag bygga nya.

Mitt techmål är Infantery för nästa krig, det kommer bli fler samt att se vart det finns olja. Olja är väldigt viktigt och jag vill gärna vet om jag måste invadera någon för att komma åt det.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Hampus
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1045
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 13:47
Namn: Hampus Danielsson

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Hampus »

Så krigisk du är Herr B :lol:

Snyggt krigat, att faktiskt orka vänta med att anfalla tills trupperna räcker är imponerande :D
Hej och sånt
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Det har jag lärt mig den hårda vägen i många partier hampus :)
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av wyrmer »

Man vill ju inte ha utdragna krig. Ett snabbt krig där man tar 2 städer och får en fördelaktig fred är den bästa sortens krig. Det krävs dock ordentliga förberedelser.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Gustav »

Allting beror ju på ändamålet med kriget och läget i partiet. Det gäller att vara opportunistisk och anpassa sig till situationen. Men att slå hårt och snabbt är oftast bäst. I mitt senaste parti blev Joao vasall efter en rundas krigsföring från mig där jag tog fyra kuststäder.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Det första jag gjorde efter kriget var...

Bild
...förståss att kolla in hur jag ligger i tech-racet. Inte så illa får jag nog säga. Jag är inte helt ikapp men nästan.

Bild
Det verkar som det blir ett väldigt krigiskt parti detta. Datorn kör igång på varandra igen.

Bild
Ännu mer krig, det kommer nog aldrig ta slut. Dessutom ännu en Great Scientist som får bygga en akademi till.

Bild
Mitt minst uppskattade possitiva event. Men man tar vad man får.

Bild
Stål åt folket. Kannoner är riktigt bra. Det börjar bli dags att hoppa in i ett krig igen tycker jag. Alla andra verkar ju göra det.

Bild
Jag spar lite pengar för att uppgradera mina trebucheer till kanoner i förberedelse för att tvåla till Charlemagne igen.

Bild
Tyvärr ger sig Brennus innan jag är redo att förklara krig på Charlemagne igen men man kan inte få allt. Krigsplanerna fortsätter.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Bild
Nu ska du få det! KRIG!

Bild
Det börjar enkelt förståss. Luxenburg brinner.

Bild
Detta var inte bra. Defensice pacts är ju inte roligt men jag tror jag har tillräckligt med fiender att kriga mot för att det inte ska påverka för mycket.

Bild
Pisa brinner. Det är alldeles för mycket öken här, jag tänker settla en stad i området men jag vill ha den lite bättre placerad än både pisa ohc luxenburg.

Bild
Det verkar som den där pyromanen från förr fortfarande lever, jobbigt.

Bild
Nuså. Järnvägar är riktigt bra. På vanliga vägar flyttar man 3 steg, på järnvägar 10 så det är väldigt mycket enklare att få fram förstärkningar över ett stort avstånd.

Bild
Vienna faller, det är en betydligt mycket bättre stad och dessutom en holy city så det behåller jag förståss.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Bild
Meh. Det är störigt att datorn gör sånthär. Han har ingen chans att försvara staden men det kostar mig lite tid att anfalla den igen. Jobbigt.

Bild
Nationalismen uppfunnen. Jag är på väg mot constitution och ingen ville byta teknologier med mig för dom påstår att jag är för advanced.

Bild
Jag planterar en ny stad för att hindra Charlemagne att settla igen.

Bild
Jag har äntligen fått tag i lite buddister och nu ska det röstas om vinnare, jag röstar blankt förståss.

Bild
Det där var lite för nära för att jag ska vara lugn. Jag tror aldrig Tokugawa kommer vinna på det men jag tänker sprida buddismen i mina städer för säkerhets skull.

Bild
Brandenburg faller. JAg behåller staden, den är inte dunderbra men den kan nog bli godkänd i alla fall.

Bild
Det börjar däremot bli väldigt motigt att kriga mot Charlemagne, han har riflemen och kavalerister så det är uppförsbacke. Jag kollar vad han erbjuder för fred och det ser ju bra ut.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Det börjar bli hög tid att välja hur jag ska vinna så det första jag gör är ju att...

Bild
...kolla hur det ligger till. Kultur är som jag redan visste kört, det måste man satsa på mycket tidigare. Det har dessutom inte riktigt artat sig till ett kultur-parti om man nu inte räknar kanoner som konst.

Bild
Jag ligger fortfarande lite efter i tech mot space race men inte militärteknologi så det lutar åt att jag måste ta och kriga lite mer. Krig får deffenitivt bli min väg till vinsten.

Bild
Constitution = representation vilket är väldigt nice. Fängelser är också viktigt när man ska kriga med sina -25% war weariness. Dessutom behöver jag constitution för att gå mot assembly line och infantery vilket är mitt mål.

Bild
Jippie! en av dom få rutorna jag inte kommer åt! tack för den datorn :)

Bild
Detta var lite bättre. 3 extra commerce är knappast game breaking men det är bättre än att den där pyromanen kommer tillbaka och bränner ner mina byggnader.

Bild
Corporation leder vidare till Assembly Line. 1 extra trade route är väll bra men det är knappast anledningen till att jag techade den. Infanteriet kommer närmre.
Senast redigerad av Herr B den sön 13 jun 2010, 15:01, redigerad totalt 2 gång.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Bild
Inget mer intressant händer innan Assembly Line blir klar, det är dags att kriga igen tycker jag. Infantery har styrka 20 och det gäller att använda det övertaget så mycket som möjligt. Charlemagne har inget att sätta emot och knappast tokugawa heller, han har fortfarande longbows och samuraier.

Bild
Jag börjar lite snabbt uppgradera alla mina gamla veteraner samtidigt som jag styr techandet mot industialismen och därmed tanks. Jag kommer behöva tanks när mina motståndare har lyckats komma ifatt med techandet.

Bild
Nu är det dags att tvåla till Charlemagne, igen. No mercy denna gången. Jag planerar att utrota honom och ta alla hans städer om jag kan.

Bild
Caching! lite reda pengar skadar ju inte. Inget dunderbra men så länge det inte är negativa random events är jag nöjd.

Bild
Jag är tydligen den näst mest kulturella civilizationen. Jahap inte hjälper det mig dock.

Bild
Aachen faller och jag tar förståss över den.

Bild
När jag har alla mina trupper långt bort i öster passa Tokugawa på att förklara krig. Det är lite för tidigt för min smak men det bespar mig från att behöva förklara på honom och hans defensive pact med Mehmed/Brennus. Helt ok för mig.
Senast redigerad av Herr B den sön 13 jun 2010, 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Bild
Datorn går med på ett byte som inte är rena rånet för en gångs skull. Helt ok för mig.

Bild
Tokugawa kommer med en stack Knights, det för inte vara för jobbigt att försvara med infanteri och machineguns.

Bild
Jag bestämmer mig för att ge Charlemagne en chans att överleva och han går med på det. Jag orkar inte riktigt föra ett tvåfrontskrig. Speciellt inte när det är så långt mellan fronterna.

Bild
Scientific Method gör en hel del saker oanvändbara. Jag har dock inga av underna så det bekommer mig inte. Monestaries kan jag också klara mig utan. Den leder dock till massor med användbara techs.

Bild
Ajdå, det där var inte bra. Det verkar som han hade nog med trupper för att storma mitt försvar trotts det var mycket bättre individuellt. Jaja han kommer inte att få behålla staden länge. Det blir bara drygt att bygga upp alla byggnader igen.

Bild
Sådär. Min stack från Charlemagnefronten har anlänt och tar tillbaka min stad.
Senast redigerad av Herr B den sön 13 jun 2010, 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Bild
Physics är lite av en hat/kärleks-tech för mig. Jag både gillar och ogillar zepelinarna. Dom brukar sällan gör någon nytta men dom är bra på att scouta bomba lite grand. Jag bygger 3 stycken detta partiet men jag tror jag skulle kunna klara mig lika bra utan dom.

Bild
då var det dags att gå på offensiven. Satsuma är första målet. Tokugawa försvarar med riddare, samuraier och musketörer mot mina moderna infanterister. Detta kommer bli enkelt.

Bild
Och det går utan förluster förståss. Nu handlar det bara om hur snabbt jag kan få fram mina trupper mot hans andra städer.

Bild
Qin Shi kommer det en halvintressant förfrågan. Jag är lite frestad att aceptera men jag bestämmer mig till slut för att inte göra det. Efter Tokugawa så får det nog bli just Qin Shi som får vara nästa mål. Det bör räcka med honom också för en vinst och jag slipper gärna slåss mot Mehmed/Brennus i onödan.

Bild
Lite gratis research är ju inte fel.

Bild
Tokyo faller lätt som en plätt. Tokyo råkar dessutom ha Eifeltornet, inte illa. Jag tycker det passar bra att sluta här. Det börjar bli en del bilder. Nästa omgång kommer gå ut på att jag kör över Tokugawa så fort jag bara kan. Jag ska försöka att utrota honom helt, det bör vara enkelt nu när resten av världen ligger i krig och antagligen inte kommer hoppa på mig. Jag har dessutom Charlemagne som buffert mot Brennus som kan köpa mig lite tid.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Civilization 4 Herr Bs parti

Inlägg av Herr B »

Då kör vi igen. Kriget är i full gång och stackars Tokugawa har inte mycket att sätta emot. Jag tackar honom genom att erövra så mycket av hans territorum så fort jag bara kan. Tack Tokugawa för du är kass.

Bild
Hans städer fortsätter falla...

Bild
Combustion blir klart. Snart dags för tanks och sen flyg.

Bild
...och falla. Jag kommer inte visa varje stad som faller, det blir bara drygt. Det går dock snabbt vidare eftersom jag inte behöver vänta på artelleri då hans försvar suger så hårt att +60% från kulturbonusen inte är ett problem.

Bild
Dock så kapitulerar Qin Shi till Mehmed och sen förklarar dom krig på mig. Världskrig delux. Det betyder att jag även moste försvara mig i norr. Jag tror inte Charlemagne kommer att överleva så länge som min buffert.

Bild
War weariness börjar bli ett problem så jag utnytjar min spiritual och byter till police state. Lite diktatur har inte skadat någon.

Bild
Och titta, där kommer han. Det är inte mycket till attack men jag tvivlar inte på att det kommer mer och det snart.

Bild
Under tiden har jag gjort snabbt jobb av Tokugawa, han är snart avklarad, Qin Shi nästa, han har dock betydligt bättre trupper så det kan bli lite segt.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Skriv svar