Sadjev skrev:Hmm, jag tänkte kidnappa tråden och spy lite galla, men jag ska försöka låte bli.
Hmmm, det tror jag när jag ser på det...
Sadjev skrev:Angående tredje persons perspektiv.
Vad som händer där är att Beth har sagt att dom jobbar på att förbättra spel i tredje person. Detta är en effekt av att dom fick massiv kritik för Oblivions tredje persons läge. Det handlar alltså inte om att dom bygger upp spel mekaniken runt ett tredje persons perspektiv. Det är fortfarande ett pfs spel som går att spela i tredje person.
Tja jo, det verkar ju så. Sen kan man kanske disskutera om det egentligen är dåligt av ren princip? Visst spelvärlden är full av exempel på misslyckade 3D spel, när man försöker göra en sequel och gör den till 3d för att "fräsha upp". Men det finns också allt fler exempel på att spelföretagen börjar bli bra på det dom gör.
Det är inte "Fallout 3D". Jag tror faktiskt att ett nytt Fallout i samma perspektiv som det gamla inte hade varit den bästa lösningen. Kanske hade de riktigt hardcore gamla fansen blivit glada om det sett ett spel som var "som på den gamla goda tiden", men jag tror att markaden för ett ISO spel i dag är rätt liten. Och även om UFO var ett exempel, så är det knappast det största spelet på markaden just nu. (Däremed inte sagt att det inte är ett kul spel, det är det säkert
)
Sadjev skrev:Angående att hålla fallout stilen.
Hoppets låga brinner svagt... Personligen känner jag att grejer som bilvrak vars gamla reaktorer exploderar när man skjuter på dom och handhållna atombumbs slungor känns lite oroväckande. Ovanpå detta mutanter som klarar att man skjuter atombomber på dom, w.t.f.
Seriöst, spela igenom dom gamla spelen en gång till... WTF?
Så jäkla off är det inte. Många har visserligen klagat på en del saker, som tillexempel atombombsslungan... Why? Moderna grafikmotorer klarar av att göra sådant snygg. Av någon anledning har jag känslan att dom nog haft med mer sånt i gamla också om grafiken tillåtit det.
Jag tycker det ska bli ganska ball att det finns saker man kan skjuta på så att dom exploderar.
Och atombomber passar ganska utmärkt i Falloutmiljö...
Sadjev skrev:Angånde stridsysytemet.
Det är inte turn based. VATS som det heter, verkar fungera så här.
Man har en pool av ActionPoints, APs. Under strid kan man pausa spelet och fyra av siktade attacker, typ på ben / huvud, detta kostar APs. Annars rullar striderna på i realtid. När man har slut på APs kan man inte längre pausa och göra siktade attacker.
Jo, det stämmer precis. Jag kunde nog förtydligat mig mer... Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det men jag försöker förhålla mig positiv. Dom vet nog vad dom gör...
Det är inte Microsoft som utvecklar spelet, det är Bethesda.
Sadjev skrev:Hur ofta har du spelat ett pfs spel och önskat att du kunde pausa och låta datorn göra ditt headshot åt dig?
Ganska ofta, eftersom jag suger på FPS-spel.
Sadjev skrev:Hur mycket saknar du ett bra taktiskt turnbased stridssystem?
Jo, en del.
Sadjev skrev:Personligen känns det som jag kommer få det sämsta av två världar...
Det tycker jag är en väldigt tråkig inställning...
Sadjev skrev:Det mest hoppingivande jag har sett:
Antalet npc's kommer vara mycket mindre än i Oblivion, ~300 kontra >1000.
Beth hävdar att detta kommer leda till att dom npcer som finns kommer vara mycket mer "utvecklade". Har vi tur kommer världen inte vara full av hundratals npcs utan något att säga.
Jo, det tycker jag är bra.
Sadjev skrev:Branching quests:
"Uppdraget" som Beth har demat går i princip ut på att en onding vill att man ska hjälpa honom att detonera en atombomb i staden "megaton". Tydligen går det även att ange honom till polisen etc.
Beth hävdar att ingen pc kommer kunna göra allt, om man väljer A så försvinner B.
Förhoppninsvis får vi inte en situation som i Oblivion där samma PC kan vara ärkehjäle, mästermagiker, supertjuv och ondast lönnmördare samtidigt.
Gött.
Sadjev skrev:Verkar som jag spydde lite galla ändå...
No shit.
Sadjev skrev:Om dom positiva faktorerna blir bra så får dom misslyckas hur mycket dom vill med atmosfären och göra det till hur mycket fps dom vill så vitt jag anbelagar. Men om npcer är lika tomma som i oblivion och val lika meningslösa så kommer fallout 3 inte gör mig särkilt glad i alla fall.
Låt mig gissa, du gillade inte Oblivion heller?
Oh well, alla har ju olika smak.
Själv ser jag det som följer, Bethesda håller på att utveckla ett Fallout 3, något som är sjukt coolt. Uppmuntran och konstruktiva ideer på deras officiella forum är en betydligt bättre ide än att urgamla fans sitter och grinar för att spelet inte blir ett Fallout 1.75. (Fallout 2 var i mtt tycke egentligen bara Fallout 1.5, men det var nästan lika roligt som ettan och det var skönt att man liksom kunde förälnga livslängden på ettan. Men det var ju samma spel, bara ett nytt äventyr så att säga.)
Jag säger tre långa "hurra" till Bethesda för att dom står ut och utvecklar ett spel som fansen längtat efter i en jävla massa år. Jag hoppas att dom gör något bra av licensen. Jag kommer hoppas på det in i det sista, visar det sig att dom sjabblar bort sig kommer det lösa sig naturligt och inte en kotte kommer köpa spelet.
Att spy galla av ren princip tycker jag inte leder någon vart.