Gult?

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Namn: Casimir Ehrenborg

Gult?

Inlägg av Echunia »

Jag håller på att måla mina Brets nu och en av barding färgerna ska vara gult, antagligen sunburst yellow med highlights. Men att måla på dom stora platta ytorna som är barding är väldigt svårt. Trots att jag hittills kört väldigt tunna lager blir färgen ojämn pga att den beter sig som vatten. Jag målar över en svart undercoat dessutom >.<. Är det någon som har målat gult på stora platta ytor tidigare som har bra tips om hur man får en jämn och fin yta att highlighta? Och hur man undviker penseldragen i färgen.
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Anders Holm
Kontakt:

Re: Gult?

Inlägg av ArneB »

Ironjens är nog experten vad gäller stor platt gul målning. Jag vill minnas att hemligheten är att orange foundationfärg och sen gul drybrush.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
lilljonas
Namn: Jonas Svensson

Inlägg av lilljonas »

Två tankar:

Den första är att inte måla gult med "gult", utan med någon senaps-aktig brun, eller khaki, som bas. Bubonic brown är bra för sånt, och Vomit Brown sägs vara bra med.

Den andra är att absolut inte måla gult direkt på svart. Iyanden Darksun eller Tausept Ochre foundation paint som egentligen är senap (ser du ett tema här?) alternativt en ljusgrå foundation paint är en bra början.

http://www.belloflostsouls.net/2010/03/ ... arine.html

Tutorial från Bols

http://www.warhammer-empire.com/theforu ... ic=18285.0

Massa olika sätt att måla gult
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

ja har målat med tausept ochre som bas, problemet ör väll mest att jag inte får de jämnt. Och jag vill ha riktiga gula färger eftersom de e brets och ja dom ska se "crisp and clean" - ut. Men ska ta en titt på guiderna!
Användarens profilbild
Herr B
Namn: Pär Birgander

Inlägg av Herr B »

Dom få Imperial fists jag målade målade jag gult på vitt. Jag tyckte det blev bra disney gult. Jag tror det står en av dom i något av prisskåpen om du vill titta hur det blev. Jag har black lineat med en orange ink om du undrar var det kom från.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
pärus
Namn: Pär B

Inlägg av pärus »

Folk har ofta för brått och kladdar på ett lager som dels blir för tjockt med färg och ser fult ut och dels blir flammigt och transparent och ser fult ut. Blanda i lite vatten och var inte rädd för att dra två lager med samma färg.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

Ja asså jag tror jag målade 7 tunna tunna lager, tror nog ja va närmast för försiktig så blev de flammigt av att färgen va så tunn och vattnig.
Användarens profilbild
Mordlust
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Iyanden Darksun eller Tausept Ochre funkar jättebra över svart.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
unispel
Namn: Anthony Lindholm
Kontakt:

Inlägg av unispel »

Något som inte skall underskattas är platta penslar.
Användarens profilbild
rufsi
Namn: Johan Bengtsson

Inlägg av rufsi »

något som absolut inte skall överskattas är sunburst yellow, det är den sämsta färgen någonsin. För gult skulle jag hoppa över GWs standard range och kolla vilka nyanser som finns i foundation (eller vallejo?). Jonas guider är bra för gult.

En annan miss man ofta ser när folk målar gult är att de försöker få till någon slags intensiv solgul som oftast antingen blir flammig eller "disney". Jag skulle köra på en lite mattare, gråare gul för att ge modellen en mer "realistisk" touch. Men det är främst en smaksak.
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

Måste säga att jag är ute efter disney gult eftersom det ändå är bretonnians. Har alltid avskytt vallejo på grund av otrolig jobbig pigment separation. Men kanske ska ge mig ett till försök på gula vallejo. Ska nog försöka måla gult i alla mina kommande armeer så jag faktiskt lär mig, men platta penslar låter interesangt. O.o
Användarens profilbild
Harliqueen
Namn: Karl Gustav

Inlägg av Harliqueen »

Detta låter väldigt komplicerat... tur man inte spelar brets... Svart + Boltgun Metal, Chainmail highlightning och sedan dip... det e grejor det :D
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

du vet itne hur många ggr jag har vart tempted att scrappa heal ideen och börja me vampire counts ^^
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Namn: Jens Mattsson
Kontakt:

Inlägg av Ironjens »

Det beror ju bara på vad för sorts gul man ska ha. Jag gillar den lite mer orangea gula och då funkar det finfint med att drybrusha knallgult på orange botten och sedan dippa i mörkbrunt. Ska man ha disneygult är nog vit grund det enda som funkar...
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

Okej jag har bestämt mig för att testa Vallejo färger. Men nu kommer ett kosntigt val, de har 2 lines en "game colour" och en "model colour". Färg namnen som jag har fått rekomenderade kommer från "model colour" - linen. Men de e mycket svårare att hitta än game colours. Är det någon kvalite skillnad mellan dessa ranges, känner inte för att köpa mer dålig färg när jag redan har gw färger.
Senast redigerad av Echunia den fre 23 jul 2010, 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Qvistus
Namn: Johan Qvist

Inlägg av Qvistus »

Jag har nyligen bytt till Vallejo och ångrar verkligen inte bytet, men det beror nog lite på vilken stil man målar med. Vallejos färger är IMHO betydligt lättare och snabbare att jobba med, de är mer lättflyttande och ger ett utmärkt resultat. De är också lättare att blanda tack vare flaskan de kommer med och det blir mer reproducerbara resultat (i alla fall för mig). Värt att notera är att jag nästan alltid målar på vit primer nu för tiden, jag har läst vissa som klagar på täckförmågan (dvs piggment mängden) hos Vallejo men det är inget som jag noterat.

Den största skillnaden mellan Game Color och Model Color är färgskalan. GC är starkare färger som mer direkt svarar mot GWs färgskala. Är du van vid GW färger kommer du att känna igen dig. MC är mer naturliga färger, inte så saturerade. Det är också någon skillnad på mediet mellan GC och MC, det blir inte alltid perfekt att blanda dem. Jag har dock inte använt MC tillräckligt mycket för att ge ett ordentligt omdöme.

Jag föreslår att du börjar med GC om du kommer från GWs färger (som jag) och köper de primära färgerna (blått, rött, gult) och de sekundära (orange, lila, grön) + vit, svart, offwhite & flaska medium, jag använder Glaze medium, men drying retarder och thinner funkar säkert också.

Sedan är det bara att testa, blanda runt och se hur det känns. Jag blev frälst. Att måla blev dubbelt så roligt med Vallejo!

Med det sagt så är det ju inget som hindrar dig att blanda färg från olika tillverkare, på så sätt kan du ju fasa ut din nuvarande färgsamling lite i taget.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

ja precis jag tänkte börja med att ersätta mina gula färger och testa vit bas coat osv. Angående MC delen, vet någon en bra sida eller butik där man kan hitta dessa? GC's finns ju överallt men om jag ska va ärlig så letar jag efter en stor förändring från GW's linje.
Naymari

Inlägg av Naymari »

Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

A man tackar men jag letade runt nu lite när jag hade tråkigt på jobbet och hittade en butik i stockholm. Men va behändigt att kunan se de ungefärliga priset också!
Användarens profilbild
Harliqueen
Namn: Karl Gustav

Inlägg av Harliqueen »

Använder sedan en tid tillbaka Vallejo, billigare och bättre... ångrar inte bytet.
Skriv svar