18xx som söndagsspel

Sällskapsspel, strategispel och andra brädspel.
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Xian »

1817 verkar jobbigt, men eftersom jag inte testat det så kör i vind. Jag ser att det är bättre på fler spelare i alla fall.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Ludwig
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 417
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 13:25
Namn: Ludwig Seitz

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Ludwig »

Jobbig = Bra!

Jag hoppas fortfarande att vi hittar ett 18xx som är så pass jobbigt att min magkänsla lyckas överträffa Gustavs analysförmågan.
Användarens profilbild
trippygreenskull
Optio - Officer
Optio - Officer
Inlägg: 283
Blev medlem: ons 20 feb 2013, 08:47
Namn: Nils-Martin Lundsgård
Ort: Lund

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av trippygreenskull »

Jag antar att ni avstår från specialeffekter (explosioner, skottljud, skrikande sårade)?
Jo det brukar vi avstå ifrån. :D

Dock kommer åtminstone inte jag att vara där och hålla i figurspel som jag först hade tänkt då jag blivit sjuk. Tror inte det blir nån annan heller.

Är för övrigt intresserad av att prova något av 18xx-spelen nån gång framöver. :)
Användarens profilbild
Ludwig
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 417
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 13:25
Namn: Ludwig Seitz

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Ludwig »

Du är välkommen nästa gång vi spelar.

@Gustav: Vi diskuterade att börja kl. 10 imorgon, men det blir nog hellre 10:30.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Gustav »

Okej, jag är där 10:30, ska försöka sikta på 10:20 så att jag kommer i tid, men det är svårt.
1817 alltså, jag har för mig att jag gillade det (och vann).
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Gustav »

Kollade lite på reglerna till 1817 igår och såg några missar (såvida det inte finns några uppdaterade regler efter v1.0, mars 2012).

Den stora missen är att man max kan äga 60% av 5/10-bolag, detta hade förändrat partiet väldigt mycket.
En annan grej som blev fel är hur man får placera kolgruvorna, de måste placeras så att ena delen av spåret går in mot en angränsande stad.
Det sista är att det endast finns fem shorts oavsett om det är 5- eller 10-aktiesbolag, att uttöka till 10 möjliga shorts för 10-aktiesbolag är en variant. Det blev ändå inte aktuellt i vårt parti men det står uttryckligen "All players must agree to the use of any optional rules before the game begins.".

Jag måste säga att det var tevligt att kunna äga 200% av ett bolag men det blev lite väl bra för mig (och för alla andra men i mindre utsträckning).

Oavsett ett mycket trevligt parti, jag gillar verkligen 1817.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Ludwig
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 417
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 13:25
Namn: Ludwig Seitz

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Ludwig »

Hej, är det några som kan känna sig sugna spontant för ett 18xx under helgen?
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Gustav »

Tyvärr såg jag detta först nu. Jag hade kunnat spela idag annars :(
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Gustav »

Vi snackade om 18XX på söndag och Dennis kan och vill vara med men ska på födelsedagsfest på lördag och dessutom åka från Kristianstad så vill inte börja toktidigt.

Så kan ni andra fortfarande på söndag och om så vilken tid och vilket spel (detta ville Dennis gärna veta så att han kunde förbereda sig)?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Ludwig
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 417
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 13:25
Namn: Ludwig Seitz

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Ludwig »

Söndag går bra. Vi skulle kunna börja kring 10:00 om det inte är för tidigt.

Jag tror 1830 är lämpligt som introduktion för en 18XX nybörjare och ändå rätt intressant för oss som spelat flera gånger.
Om vi hellre vill ha en riktig enkel nybörjarvariant kan jag erbjuda Steam Over Holland eller 1851.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Gustav »

Kollar man på förbindelser från Kristianstad så är nog tidigare än 11:44 inte så rimligt för Dennis om någon inte är sugen på att hämta upp honom på Lund C. Stadsbussarna är kass innan kl 11.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Xian »

Jag är inte toksugen på 1830, men kan tänka mig det. Jag kan ta med mig nya fina reprintutgåvan i så fall. 1851 är OK, men jag är nog mest sugen på Steam over Holland av dessa tre. Har nog bara spelat det en gång.

Jag kan tycka det är skönt att spela ett lite kortare spel också, särskilt med en nybörjare. :)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Gustav »

Fast å andra sidan är det kanske roligare att spela ett längre spel om man åker från Kristianstad och tillbaka.
Jag är personligen minst sugen på Steam over Holland men kan tänka mig det.

Vad säger Christian om tid?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Xian »

Går bra vilken tid som, tror jag. Jag vill helst inte sitta alltför sent dock.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Gustav »

Då bestämmer jag att vi börjar kvart i tolv.

Kom på att Packers spelar divisional (kvartsfinal i NFL) som börjar kl 02:15 på söndag också så jag ber om ursäkt för om jag gäspar och är lite trög när vi spelar.

Dennis kan tänka sig vilket som av spelen och jag antar att vi går genom vad som är specifikt för just detta som vi brukar oavsett men det är bra om han har hyfsad koll på de generella reglerna.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Ludwig
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 417
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 13:25
Namn: Ludwig Seitz

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Ludwig »

Hej här kommer slutresultaten till söndagens spel (för Dennis som fick sticka tidigare):

Vi (Gustav, Christian, Dennis, Ludwig) spelade 1830 "classic"

Gustav vann med 9527, Ludwig tvåa med 8821, Dennis trea med 7130 och Christian fick 7047.

Min efterkloka analys är att ni inte borde låtit Gustav få 4 B&O aktier, de var alldeles för bra i början. Sedan var det märkligt att hans B&M ändå lyckades få en så pass bra sträcka, det kunde möjligen ha blockerats mer.

Vad som gäller mig, så tycker jag att ni andra borde ha pressat fram rostningen av 2-orna lite snabbare än vad ni gjorde (dvs. ni borde ha köpt fler tåg), jag känner att jag fick utdelning en gång mer än vad jag hade väntat mig av dem.

Att jag "bara" blev två berodde nog delvis på att min CPR gick så pass dåligt och delvis på att jag inte hade något dyrt privatbolag att sälja in för att få snabba cash i början. Gustav nådde ju aktielimiten mycket snabbare än vad jag gjorde.

Christian blev stabbat av att Erie blev instängt från två sidor, men jag tycker även att första bygget med NNH var lite olyckligt, eftersom det inte bara ströp B&M men även begränsade NNHs tidiga sträckor, vilket gjorde att NNH inte kunde köra inte lika mycket då.

Dennis fick lite problem i och med att han köpte (eller var tvungen att köpa) sista 4:a vilket brukar betraktas som förgiftat. Annars kan jag tycka att C&O borde byggt mera aggressivt mot Baltimore och Södra New York, men det kunde lika väl gått snett.

Tack för en spännande parti!
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Xian »

Jag blev mest stabbad av att den brickan jag behövde lades ut någon annan stans på spelplanen, och det fick mig också att minnas varför jag inte var så sugen på just 1830. Brickbegränsning är ett bull sätt att skapa stabbmöjligheter i spel.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Ludwig
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 417
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 13:25
Namn: Ludwig Seitz

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Ludwig »

Vem är intresserad av att spel sö den 1. maj?

Jag kan tänka mig 1856, 1841, 1817 eller kanske något 18OE scenario ... eller något helt annat 18xx för all del.
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Xian »

Jag tokvägrar 1817. Jag har aldrig haft så tråkigt någonsin som under det senaste partiet. Kommer aldrig att spela det igen.

1841 kan jag mest tänka mig för att det var så bonkers förra gången. Själva huvudfokuset med knäpp aktiemanipulation är jag inte så intresserad av.

Som vanligt är jag mycket mer intresserad av de 18xx som fokuserar mer på själva byggandet och konstruerandet av kluriga tåglinjer. Så av dem du nämner är 1856 helt OK, men allra helst av dem spelar jag 18OE. Jag spelar dessutom lika gärna mina egna 1824 eller 1853. :)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: 18xx som söndagsspel

Inlägg av Gustav »

Inte 1841 för min del, det har jag spelat en gång (och det räckte), kan möjligen tänka mig det i någon avlägsen framtid när alla andra alternativ är uttjatade. Annars kan jag tänka mig alla men föredrar om det är gott om byggbrickor.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Skriv svar