Hejsan. Min orkarmé puttrar vidare på sparlåga men jag har knåpat ihop en ny lista. Det viktigaste är att den ska innehålla de saker jag faktiskt har byggt hittills:
Big Squiggoth
Big Trakk (antingen med big lobba eller Supa-scorcha, dessutom har den en avtagbar deffrolla)
Big Mek med bosspole (kan funka som KFF), attacksquig, burna
3 Meganobz, en m kombirokkit, en m kombiscorcha
Så här ser den senaste given ut. Frågan är om den levererar tillräckligt för den relativt låga kompen:
poäng/komp (6.1, orker börjar på 105)
HQ
Old Zogwort 145/0
Big Mek:Burna, Bosspole, Cybork body, 'eavy armour, attack squig 90/-1
Elites
Lootas
10 Lootas 150/-10
Meganobz
3 Meganobz: 1 kombiscorcha, 1 kombirokkit 130/-7
+Trukk: Big shoota, reinforced ram 40/-3,5
Troops
Slugga boyz
18+1 Slugga boyz: Powerclaw, bosspole 154/-6
Shoota boyz
19+1 Shoota boyz:1 Big Shoota, 'Uge choppa, bosspole, 2 big shootas 155/-3
Trukkboyz
11+1 Sluggaboyz: Powerclaw, bosspole, nob 'eavy armour 117/-5,5
+Trukk: Big shoota, reinforced ram 40/-3,5
Grots
10+1 Grots and Runtherd 40/-2
Deffdread: 2 scorchas 85/-3
Fast Attack
Buggies
3 buggies: 3 twinlinked rokkits 105/-3
Deffkoptas
2 deffkoptas: Twinlinked rokkits 90/-2
Stormboyz
14+1 stormboyz: Uge choppa 'eavy armour, bosspole 205/-4
Heavy Support
Big Squiggoth 50/-4
Big Trakk
Big Trakk: Big Lobba 70/-3
Big Gunz: 3 Kannons, 3 ammoruntz, runtherd 79/-2
Bil och monsterminus: -9
Boyzminus: -1
Totalpoäng: 1745
Totalkomp: 32,5
Planen är väl att Big Meken åker med meganobz och Old Zogwort går med sluggaboyz. Allt det snabba susar fram med buggies som sköld samtdigt som lootas på squiggoth, big gunz och big trakken ger eldunderstöd. Typ.
Ny orkarmé - söker input
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Namn: Jens Mattsson
- Kontakt:
Ny orkarmé - söker input
Orks - putting the laughter into manslaughter
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
-
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Johan Ljungström
Re: Ny orkarmé - söker input
Överlag känns den väl helt ok. Men jag tror inte Lootas är värde varken sina poäng eller sin komp dödar man av 3 så finns det en rätt stor chans att de springer och eftersom de ofta står långt bak så springer de ofta av. Kanske kan få in lite fler PowerKlaws för den kompen du tjänar på Lootas. Iaf hade Stormboys nog velat ahft en klo.
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
-
- Praefectus - Adjuntant
- Namn: Andreas Holm
jag har för mig att några av orksna kan åka i squiggothen... och detta nästa råd är beroende om en big trakk kan transportera eller inte, men jag tycker att dina boys ska vara större enheter om nu dom inte har nån transport...annars är det enklare att se ändringar efter testspel...kanske mot blodiga och arga marines?
Veni,Vidi,Rectum
-
- Kontakt:
Pck - lootas ska sitta på squiggothens rygg och panga ut, och han står i skydd av något och får cover saves. Eftersom han är en monstrous creature så kan han inte bli shaken så de får skjuta loss tills han är död
Holm - Big Trakks får transportera 6 pers om de har stora vapen på sig (i det här fallet big lobban) så det är inte aktuellt i den här listan. Större enheter vet jag inte riktigt, då börjar boyzminusen smyga sig upp.
Däremot har jag gjort ett fel i listan, deffreaden har bara en scorcha och tre närstridsvapen. Så jag droppar två ammogrots från kanonerna och så kostar dredden tio poäng mer (jag låg 5 under till att börja med).
Till kanonerna funderar jag på de här lyxiga: http://www.maxmini.eu/store/index.php?m ... cts_id=107
Holm - Big Trakks får transportera 6 pers om de har stora vapen på sig (i det här fallet big lobban) så det är inte aktuellt i den här listan. Större enheter vet jag inte riktigt, då börjar boyzminusen smyga sig upp.
Däremot har jag gjort ett fel i listan, deffreaden har bara en scorcha och tre närstridsvapen. Så jag droppar två ammogrots från kanonerna och så kostar dredden tio poäng mer (jag låg 5 under till att börja med).
Till kanonerna funderar jag på de här lyxiga: http://www.maxmini.eu/store/index.php?m ... cts_id=107
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Gustav Weberup
Skulle jag göra en orklista med kompmallen skulle jag ha en enhet på 30, en på 24 och en på 19 och 1-2 enheter med 10-15. Då får man ett totalt boyminus på 5 men ändå rätt många orkar.
Sen tycker jag ju att shootas är bättre än sluggas på allt som inte åker bil.
Du har för övrigt en stormboy för mycket för att inte få två extra kompminus.
Dessutom tror jag att kompmallen menar antal figurer i boyenheter, inte det faktiska antalet boyz (dvs om du har 19 boyz och en nob blir det en 20-mannaenhet och är därmed över tröskelvärdet).
Kompmässigt frågar jag mig också om Trukkboyzen är värda sina -12 (det är det sjätte fordonet).
Jag tycker heller inte bosspoles är värda sitt kompminus. När du är nere på 10 har du ändå inte så mycket kvar av enheten och det är bara när de är nere under åtta som de har hög risk att springa från skytte. I närstrid så får du i regel ändå minus vilket oftast gör polen verkningslös.
Sen tycker jag ju att shootas är bättre än sluggas på allt som inte åker bil.
Du har för övrigt en stormboy för mycket för att inte få två extra kompminus.
Dessutom tror jag att kompmallen menar antal figurer i boyenheter, inte det faktiska antalet boyz (dvs om du har 19 boyz och en nob blir det en 20-mannaenhet och är därmed över tröskelvärdet).
Kompmässigt frågar jag mig också om Trukkboyzen är värda sina -12 (det är det sjätte fordonet).
Jag tycker heller inte bosspoles är värda sitt kompminus. När du är nere på 10 har du ändå inte så mycket kvar av enheten och det är bara när de är nere under åtta som de har hög risk att springa från skytte. I närstrid så får du i regel ändå minus vilket oftast gör polen verkningslös.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
- guildmaster
- Magister - Administrator
- Namn: Gustav Dahlström
Listan ser rolig ut. Lyckas man få ihop strategin för de olika enheterna kan det bli bra. Du har fått in mycket dakka. Kanske skulle droppa en eller två deffkoptas för att få tillbaka megaarmour på din mek och få fler boyz.
Jag har själv svårt att få ihop en tävlingslista med komp över 40. Tycker mallen är hård mot orkerna. Försöker jag göra en lista med högre komp blir det bara spridda skurar och lite skröfs. Funderar på att strunta mer i kompen och bygga hårdare listor.
Vi skulle kunna ta ett orksnack någon dag och se vad man kan göra.
Jag har själv svårt att få ihop en tävlingslista med komp över 40. Tycker mallen är hård mot orkerna. Försöker jag göra en lista med högre komp blir det bara spridda skurar och lite skröfs. Funderar på att strunta mer i kompen och bygga hårdare listor.
Vi skulle kunna ta ett orksnack någon dag och se vad man kan göra.
-
- Kontakt:
Mycket tänkvärda saker, Tillbaka till ritbordet!