Sida 1 av 3
Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 14:19
av silversixx
Halloj alla ni som pratar som David Batra!
Det har gått en väldigt lång tid sedan man faktiskt spelade dioramagubbspel på konvent. Förr var det ett stående inslag, inte minst med från DMF på Sydcon.
Tyvärr har det knappt funnits ett dioramaspel på 10 år förutom Kelly's under Gothcon, ett par varianter av Arnes och nåt till okänt.
Det är därför jag bestämt mig för att arrangera Gubbspel Galore II / SLAM West i Göteborg nästa sensommar (2:a till 4:e September). Lokalerna är relativt centrala (Redbersskolan/teatern).
Eftersom jag vet att det finns en hel del inaktiva gubbspelare på DMF som gömmer sig lite här var så hoppas jag hitta lite fler arrangörer av balla spel. Det behöver inte vara vansinnigt snyggt eller detaljerat. Så länge arrangören vill och är intresserad så är den välkommen!
Jag försöker nu tigga lite pengar från Sverok. Även om det är lite svårt då det antagligen kommer förekomma en viss alkoholförtäring på plats.
De spel som är spikade än så länge är:
Bonnie Blue (S) Song of Blades and Heroes (IT) Warlords (US) Kelly's Heroes (S) Confrontation 3.5 (FR) Cajun Zombie Mayhem (S)
De spel som är halv-spikade:
Skåne zombiefest (S) Fallout (S) Pulp Amazonas (S) Napoleon Battles: Lasalle (US)
Skriv jättegärna i tråden om ni är intresserad av att arrangera något, eller om ni tycker att det verkar vara en ball grej som ni gärna vill vara med på!
/S
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 14:59
av Herr B
Jag är intresserad av att göra något. Kan inte lova att jag kan förståss men jag har en hel del ideer.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 15:42
av ArneB
Jag har länge undrat vad som egentligen menas med dioramaspel. Kan någon förklara?
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 15:59
av silversixx
Herr B skrev:Jag är intresserad av att göra något. Kan inte lova att jag kan förståss men jag har en hel del ideer.
Du har ett par månader att komma på nåt! Behöver egentligen arrangemangslista tills gothcon börjar
ArneB skrev:Jag har länge undrat vad som egentligen menas med dioramaspel. Kan någon förklara?
Den simplaste förklaring är att det oftast är ett regellöst (eller hemmabyggt) figurspel med väldigt specifik terräng och figurer. Och allt som oftast, minst en spelledare som för handlingen framåt
Antagligen en jättedålig förklaring, och någon annan som tycker de har en mycket bättre förklaring får gärna skriva den.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 16:06
av Elrik
Kul initiativ Fanni. Jag skulle gärna göra något skoj till det, eller vara med och spela.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 16:36
av silversixx
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 19:56
av Ironjens
Låter helt underbart. Jag kan ju jobba på mina 40kbikeracingregler och kanske dioramisera det hela.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 20:28
av silversixx
Det låter sjukt kul, Jens!
Do it do it, du har bara 9 månader kvar...
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 22:10
av lilljonas
Jag såg Lasalle och Bonnie Blue på listan, så kan man anta att historiska slag också är okej, trots att det mesta andra verkar vara mer skirmish-nivå? Ge mig 9 månader så kan jag nog ha lyckats bli klar med mitt segdragna 6mm-samuraj-projekt, det kommer nog ändå behöva en spelledare för att funka. Fjärde slaget vid Kawanakajima skulle nog funka perfekt med spelledare.
Annars kör jag gärna samuraj-skirmish också, jag har ju figurer och terräng. Låter som ett roligare format än turnerings-konvent för mig.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: ons 15 dec 2010, 23:40
av ArneB
Man kanske skulle dra ihop 40k med stargruntregler då?
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: tor 16 dec 2010, 07:45
av silversixx
lilljonas skrev:Jag såg Lasalle och Bonnie Blue på listan, så kan man anta att historiska slag också är okej, trots att det mesta andra verkar vara mer skirmish-nivå? Ge mig 9 månader så kan jag nog ha lyckats bli klar med mitt segdragna 6mm-samuraj-projekt, det kommer nog ändå behöva en spelledare för att funka. Fjärde slaget vid Kawanakajima skulle nog funka perfekt med spelledare.
Annars kör jag gärna samuraj-skirmish också, jag har ju figurer och terräng. Låter som ett roligare format än turnerings-konvent för mig.
Precis, det är gubbspel som ska premieras. Även om alla säkert vill spela dioramaspel, så tror jag det kan vara trevligt med lite historiska grejer med för variationens skull
Samuraj-skirmish låter grymt! Jag hade planer på att göra ett själv, men du får jättegärna göra det istället. För mitt är bara konstigt med en massa munkar, ninjor, demoner, indianer och spanska conquistadorer...
ArneB skrev:Man kanske skulle dra ihop 40k med stargruntregler då?
Låter toppen! Stargrunt var fan inte igår...
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: tor 16 dec 2010, 17:29
av Qvistus
Kul med sa mycket ideer! Vi kanske borde forsoka ena oss om ett eller tva projekt att genomfora och fokusera vara arbetsinsatser?
Vad det an blir sa ar jag garna med och bygger och malar.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: fre 17 dec 2010, 01:07
av lilljonas
Qvistus skrev:Kul med sa mycket ideer! Vi kanske borde forsoka ena oss om ett eller tva projekt att genomfora och fokusera vara arbetsinsatser?
Vad det an blir sa ar jag garna med och bygger och malar.
Låter bra, jag tycker att vi skall spåna på våra idéer och tänka över vad som kommer krävas av att bygga, måla och skriva regler, och sen hjälpas åt med att bygga några riktigt bra grejer. Hellre det än tio halvklara projekt som inte blir av.
Jag är inte så bra på att bygga enkla regelsystem, så där kan jag behöva hjälp oavsett vad jag väljer att satsa på. Däremot kan jag hjälpa till med terrängbygge samt målning.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: fre 17 dec 2010, 09:41
av ArneB
Måste det vara enkla regelsystem? Det är ju inte alls min grej.
Till samurajspelet så brainstormar jag i alla fall att man ska använda nån klassisk japansk slumptalsgenerator om det finns. Ungefär som när vissa spel ska gå ifrån tärningar för att använda kortlek istället.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: fre 17 dec 2010, 10:50
av lilljonas
ArneB skrev:Måste det vara enkla regelsystem? Det är ju inte alls min grej.
Till samurajspelet så brainstormar jag i alla fall att man ska använda nån klassisk japansk slumptalsgenerator om det finns. Ungefär som när vissa spel ska gå ifrån tärningar för att använda kortlek istället.
Mest klassiskt japanska vore ju jan-ken-pon, eller sten sax och påse, vilket kan leda till ganska hektiska armviftarfighter. Men det finns också en del coola klassiska kortleksspel från Japan. Vissa system har bara bilder och är kanske lite svårlästa, medan andra har färger och siffror lite som västerländska kort.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hanafuda har ett ganska avancerat system med olika prickar, band, blixtar och specialkort med fyra kort för varje månad, så där finns massor av möjligheter att krångla till saker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kabufuda är enklare med 40 kort med fyra kort av varje valör, 1-10. Så det är i princip en T10 i kortspelsform.
http://en.wikipedia.org/wiki/Karuta är mer avancerat då det bara är en bild och en japansk stavelse, och det används för att spela en massa spel som går ut på att recitera japansk poesi och ha sig. Så kanske inte ett bra val.
http://en.wikipedia.org/wiki/Menko är lite som pogs fast med tjocka kort. Man slänger helt enkelt ner kortet på en platt yta och försöker vända de kort som redan ligger genom att få kortet att slå i dem eller välta dem med en vindpust. Det skulle man kunna göra ett väldigt slumpartat beer and pretzels-system av.
Sen spelade de tärning också, chou-han är det klassiska yakuza-spelet där man helt enkelt slår vad om ifall 2T6 kommer bli ett jämnt eller ojämnt tal.
Jag skulle kunna plocka upp lite coola kortlekar om jag hittar några när jag åker dit över jul och nyår.
Enkla regelsystem syftar jag mest på att om jag skulle göra ett stort 6mm-slag och använde typ Killer Katanas som regelsystem, så skulle det ta skitlång tid att förklara reglerna för alla spelare.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: fre 17 dec 2010, 11:09
av Qvistus
Det dar ser ju sjukt coolt ut Jonas, plocka upp nagon cool kortlek (garna med lite retrostil) sa skall vi nog kunna slanga ihop nagot i regelvag. Det skadar ju inte om det finns nagra symboler eller siffror sa det blir lite lattare att identifiera korten (japanska siffror/tecken tycekr jag gar bra).
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: fre 17 dec 2010, 11:14
av lilljonas
Jag gillade bilden de hade på T10-leken, väldigt enkelt att se hur mycket korten är värda. Jag skall hålla ögonen öppna.
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: fre 17 dec 2010, 13:14
av silversixx
Om ni tycker att det verkar bökigt så har ju Wargames Illustrated med en samurajgrej novembernumret.
Men, de avslöjar ju ingenting utan kräver att man har reglerna till Legends of the High Sea, vilket är rätt svårt att få tag på (tror det är OOP).
Men, jag vet att det finns en jättestor Yahoo-grupp som kör grunderna från Lord of the Rings som de slängt in en massa extragrejer så att det ska passa lite galna samurajer och alla deras Seppokos...
Annars finns det även Song of Blades and Heroes, vilket är ett jävligt grafiskt fult spel. Men kan man se förbi det, vilket inte många orkar med, så finns det ett väldigt stabilt och enkelt spelsystem. Och till det finns det nog 3-4 inofficiella samurajtillägg (och nån officiell grej på gång med).
Eller så kör ni med Japanska spelkort och egna grejer, för det är ju bra mycket mer hardcore och häftigare
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: lör 18 dec 2010, 14:49
av pärus
Låter som ett mission för svinns, tulle, nank & co!
Re: Gubbspel Galore II / SLAM WEST
Postat: sön 19 dec 2010, 18:16
av silversixx
pärus skrev:Låter som ett mission för svinns, tulle, nank & co!
Är inte det de gamla dioramakungarna på DMF?
Isåfall får du jättegärna kontakta dem och fråga ifall det finns ett intresse
Jag vet att det gått nästan 10 år sen de gjorde nåt sist och att de bor över hela landet och har familj. Men 9 månader borde det gå att fixa nåt på...
Kan även meddela att jag lyckats övertyga två härliga tyskar till att delta
Ena är Karsten som har det berömda Nosferatau-brädet:
Japp, allt är målat i monochroma färger (fan, är det ens ett ord på svenska?). Hur jävla ballt som helst!
Han har i sin tur en kamrat som gjort ett nära-framtids-bräde.