Sida 1 av 1

Orker - den eviga följetången

Postat: tor 24 feb 2011, 19:29
av Ironjens
Hej igen. Nu har jag en ny idé till Gothconarmé. Den innehåller Grotsnik.

Är han bara värd att ta med om man kör Meganobs? Jag tänkte inte ha det utan jag tänker att hans galenskap ska hållas lite i schack av att hänga med bikes, de kan ju inte springa...

Om jag nu ändå har Grotsnik, är det värt det att skaka fram hundra poäng för att ge cybork body till Stormboyzen?
Annars påminner väl listan om den förra.

Unit Wargear Cost/Komp (Startkomp 105)
HQ
Grotsnik 160/-4

Elites
Lootas
10 Lootas 150/-10

Troops
Shoota boyz
23+1 Shoota boyz: 2 Big shootas, Powerclaw 189/-5,5

Shoota boyz
19+1 Shoota boyz: 2 rokkits, Big Choppa 155/-2

Grots
10+1 Grots 40/-2

'Ard boyz
11+1 Sluggaboyz: Powerclaw, Bosspole, 'Ard boyz, 170/-4,5
+Trukk: Red Paint, Reinforced ram, Boarding plank 50/-3,5

Fast Attack
Warbikes
6 Warbikes: Cyborks 180/0

Storm boys
19+1 Storm boyz: Powerclaw, Bosspole 270/-9

Deffkoptas
2 Deffkoptas: Twinlinked rokkits, Cyborks 100/-2

Heavy Support
Squiggoth: Cybork Body 55/-4

Looted Wagon: Boomgun, Hard Case 115/-1

Looted Wagon: Boomgun, Hard Case 115/-1

Bil&monsterminus: -4
Boyzminus : -3
Poäng: 1749
Komp: 49,5

Postat: fre 25 feb 2011, 22:16
av guildmaster
Antar att lootaz sitter på squiggothen. Att sen ge den cybork var en najs idé.

Kommer bli svårt att tajma charges med både snabba och långsamma enheter. Klassiskt.

Vet inte om det är lönt med cybork på stormboyz. 100p. Man kan gömma dem bakom andra trupper för cover-save och sedan hoppa över vid charge. Men visst får de bättre skydd i närstrid.

Högkomporker är aldrig lätt att få till. :)

Re:

Postat: lör 26 feb 2011, 02:26
av Ironjens
guildmaster skrev:Högkomporker är aldrig lätt att få till. :)
Hear, hear! Jag tror jag satsar på att spela med sådant jag tycker är coolt helt enkelt. Men jag har fulat runt med listan och kommit på följande idé istället som jag tror tål lite mindre och träffar hårdare men kompar inte mycket sämre. Biker Mek istf Grotsnik och så en Deffdread för den är sjukt cool:

HQ
Big Mek: Powerclaw, bosspole, bike, cybork body 115/-2

Elites
Lootas
10 Lootas 150/-10

Troops
Shoota boyz
23+1 Shoota boyz: 2 Big shootas, Powerclaw 189/-5,5

Shoota boyz
19+1 Shoota boyz: 2 rokkits, Big Choppa 155/-2

Grots
10+1 Grots 40/-2

Ard boyz
11+1 Sluggaboyz: Powerclaw, Bosspole, 'Ard boyz, 170/-4,5
+Trukk Red Paint, Reinforced ram, 45/-3,5

Deffdread: Additional ccweapon, scorcha 95/-3

Fast Attack
Warbikes
6 Warbikes 150/0

Storm boys
19+1 Storm boyz: Powerclaw, Bosspole 270/-9

Deffkoptas
2 Deffkoptas: Twinlinked rokkits 90/-2

Heavy Support
Squiggoth 50/-4

Looted Wagon: Boomgun, Hard Case 115/-1

Looted Wagon: Boomgun, Hard Case 115/-1

Bil&monsterminus -6
Boyzminus -3
Poäng: 1749
Mallkomp: 46,5

Re:

Postat: lör 26 feb 2011, 12:56
av Gustav
guildmaster skrev:Högkomporker är aldrig lätt att få till. :)
Du menar sådana här?

HQ
Warboss, 'eavy armour, big choppa, kombi-rockkit, ammo runt, bosspole
83 -1

Warboss, 'eavy armour, big choppa, kombi-rockkit, ammo runt, bosspole
83 -1

Troops
30 Ork boyz, shootas, 3 big shootas, nob, power klaw, eavy armour
235 -6

24 Ork boyz, shootas, 2 big shootas, nob, big choppa, eavy armour
174 -2

14 Ork boyz, shootas, 1 big shoota
89 -2

11 Gretchin, 2 Runtherds
53 -1

Fast Attack
3 Rokkit buggies
105 -3

3 Rokkit buggies
105 -4

5 warbikers, nob, big choppa
140 -0

Heavy Support
10 Flash Gitz, more dakka
300 +10

10 Flash Gitz, more dakka
300 +10

3 Big Gunz, 3 ammo runts, runtherd, 1 extra grot
82 -2

Vehicles
-1

Boyz
-4

1749, komp 98

Postat: lör 26 feb 2011, 13:39
av guildmaster
Precis. Vad skulle den armen göra mot dina space wolves.

Ingen mobilitet. Klen anti tank. Tror inte någon enhet skulle klara 9 GH.

Blir mest gatlopp av det hela.

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: lör 26 feb 2011, 14:38
av Ironjens
LOL

Postat: lör 26 feb 2011, 19:53
av guildmaster
@Jens

Jag skulle försöka få in:
Kombiscorcha till meken och kanske en attack squig
Nob med klo eller i alla fall big choppa till bikesen
Kanske en BS på looted wagons så de kan göra något om kanonen går sönder.

Droppa en stormboy eller två så får du råd.

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: sön 27 feb 2011, 15:32
av Ironjens
Men kompen då? Kompen!

:)

Mycket bra förslag

Postat: sön 27 feb 2011, 17:08
av guildmaster
Kompen påverkas ej ;)

Re: Re:

Postat: tis 01 mar 2011, 14:20
av Ironjens
Då blir det den här listan (Big Mek får inte både ha kombiscorcha och bike, och jag har hellre powerclaw än burna på honom). Om jag hinner bygga klart så testspelar jag den gärna på måndag.

HQ
Big Mek: Powerclaw, bosspole, bike, cybork body, atack squig 130/-2

Elites
Lootas
10 Lootas 150/-10

Troops
Shoota boyz
23+1 Shoota boyz: 2 Big shootas, Powerclaw 189/-5,5

Shoota boyz
19+1 Shoota boyz: 2 rokkits, Big Choppa 155/-2

Grots
10+1 Grots 40/-2

Ard boyz
11+1 Sluggaboyz: Powerclaw, Bosspole, 'Ard boyz, 170/-4,5
+Trukk Red Paint, Reinforced ram, 45/-3,5

Deffdread: Additional ccweapon, scorcha 95/-3

Fast Attack
Warbikes
5+1 Warbikes: Big Choppa 165/0

Storm boys
16+1 Storm boyz: Powerclaw, Bosspole 234/-9

Deffkoptas
2 Deffkoptas: Twinlinked rokkits 90/-2

Heavy Support
Squiggoth 50/-4

Looted Wagon: Boomgun, Hard Case, Big shoota 120/-1

Looted Wagon: Boomgun, Hard Case 115/-1

Bil&monsterminus -6
Boyzminus -3
Poäng: 1748
Mallkomp: 48,5

Postat: tis 01 mar 2011, 20:06
av guildmaster
Coolt! Gillar listan. Se bara till att squiggothen inte blir tankshockad. :)

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: ons 02 mar 2011, 09:31
av Ironjens
Eh, nu lär jag ju komma ihåg att han gör S7+2D6 i armour penetration...

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: ons 02 mar 2011, 09:51
av Nefrums
Ironjens skrev:Eh, nu lär jag ju komma ihåg att han gör S7+2D6 i armour penetration...
efter att han klarat sitt LD test..

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: tor 03 mar 2011, 16:27
av guildmaster
.. var de Ld 5 han hade? Min BW hade inte tvekat! :mrgreen:

Nu ska han väl i och för sig bara stå i cover of morra och inte springa fram till frontlinjen.

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: tor 03 mar 2011, 16:37
av Gustav
De har Ld7 så det finns nog massor med situationer där man inte vill tank shocka en skvigott.

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: tor 03 mar 2011, 17:42
av Gustav
Jag testspelar förresten gärna mot listan på måndag med min tänkta Gothcon-lista (komp 63,5 enligt mallen).

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: lör 05 mar 2011, 14:12
av Ironjens
Det kan hända att jag får proxa en del då... men det funkar väl?

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: lör 05 mar 2011, 17:15
av Gustav
Jo, jag kommer också proxa (eller låna gula marines :wink: )

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: lör 05 mar 2011, 23:36
av Ironjens
hehe, då blir det mycket gult på bordet m a o...

Re: Orker - den eviga följetången

Postat: sön 06 mar 2011, 11:42
av Gustav
Det är iofs bara fem cyklar jag behöver.