Sydcon istället för Skånecup!

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Namn: Jens Mattsson
Kontakt:

Sydcon istället för Skånecup!

Inlägg av Ironjens »

Hej på er latmaskar. Jag tycker att det är synd om det inte blir någon 40k-turnering på sydcon även om det är helgen före BSK. Det är inte så svårt att dra ihop och dessutom utlovar Adrian (Sydcongeneralen) bättre hjälp med allt det praktiska och en riktigt fet tackfest för alla funktionärer.

Mitt förslag är för att minimera jobbmängden:

Tema elit
* Okompat - slippa kompbedöma listor eller kolla så att folk verkligen förstått kompmallen
* 1337 poäng. Aldrig gjort, och tvingar folk att fundera över sina superostiga listor en extra gång
* 36 platser som tak. Antagligen blir det färre så nära BSK, men det är 18 bord, borde väl räcka fint?
* Tillåta omålade arméer för att locka in n00bs (n00bs åker ju ändå inte på BSK). Men målningspoängen är som på gothcon(?), dvs helt målad armé ger lite mer poäng än en wipe. (22p helt målad armé, 1-2p highlights o shading, 1-2p konverteringar, etc)
*Primära, sekundära, tertiära objektiv enligt poängen 12-6-2
* 5 matcher (lör 9 samling, 10-13 match 1, 14-17 match 2, 18-21 match 3, sön 9-12 match 4 13 - 16 match 5)

Jag kan åta mig att fixa pokaler hos gubben i Kävlinge om någon annan kan åta sig att vara huvudarrangör. Kom i luckan! Och kom inte med åsikter om ni inte tänker ordna nåt, pck ;)
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Namn: Gustav Weberup

Re: Sydcon istället för Skånecup!

Inlägg av Gustav »

Jag vill inte heller vara huvudarrangör men kan annars hjälpa till med diverse. Jag kommer dock delta i turneringen i så fall.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Anders Holm
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Jag hjälper gärna till med bordbärande och sånt mot att jag får hjälp med warmahordesturneringen också.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
kombat
Namn: Johan Ljungström

Inlägg av kombat »

Jag kan tyvärr inte åtaga mig huvudarrangörskapet, däremot är jag gärna med och hjälper till bära bord etc. Behöver inte heller spela om det behövs nån icke-spelande arrangör. Ända brasklappen är att frugan har ett veto :P . VIlekt hon kan använda då jag redan fått lov att åka till BSK.
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Namn: Gustav Dahlström

Inlägg av guildmaster »

Bra initativ Jens. Som alla ovanstående har jag inte möjlighet att vara huvudarrangör. Men jag kan hjälpa till där jag kan, webbsidor. Är jag ledig den helgen hjälper jag till att bära fram och tillbaka.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Jag kan inte vara huvudarrangör.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Namn: Pär Nordlund

Inlägg av bengtslaanesh »

Jag hoppas verkligen att ni lyckas styra upp en turnering och jag tycker Jens grundplan låter stabil.
Kommer nog inte till SydCon, men skriver gärna missions.
våga fråga?
Ironjens
Kontakt:

Inlägg av Ironjens »

Rent allmänt så är jag själv mest sugen på att spela warmachine, om jag inte jobbar den helgen. Det är därför jag hoppades att någon skulle axla huvudansvaret. Och sett till hur många som kan tänka sig att hjälpa till så är huvudansvaret inte särskilt tungt, det handlar mest om att koordinera vem som gör vad.

Som det ser ut nu så blir det alltså ingen turnering, vilket är lite tråkigt, men det kanske bara är första steget på massflykten från 40k till warmachine...

Användarens profilbild
The Lolbarian
Namn: Hamza Saif Al Din

Inlägg av The Lolbarian »

Jag hade kunnat tänka mig vara huvudarrangör för 40k turneringen för det hade varit kul att ha med sig valuable experience för att senare kunna arra turneringar i Lund ala varberg.

Jag hade dock behövt hjälp av någon som kan det här med ekonomi. Jag antar att vi kommer ha plats att spela på Studiefrämjandet och då blir nästa stora grej hur man sköter betalning på bästa sätt. Jag tycker att vi har ett system att man inte räknas som anmäld för att man har satt in pengar på ett konto för att minska påverkan av bortfall sista veckan och liknande. Hur ska du sköta den biten på Warmachineturneringen, Anders?
i keep her running back and forth
like a soccer team
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Det har jag inte tänkt på alls! Jag misstänker att Adrian på studiefrämjandet är expert på just den typen av frågor. Annars frågar jag nog Anthony hur han gjorde förra året.
Ironjens
Kontakt:

Inlägg av Ironjens »

Du är en stjärna Hamza!

Ekonomin känns som en liten bit. Ring Adrian imorgon så kan han säkert svara på alla frågor som du har. Du når honom på 0768426646. Han har lovat en massa hjälp och fet tackfest!

Användarens profilbild
The Lolbarian

Jag får ringa honom imorgon måndag med lite frågor.
like a soccer team
Användarens profilbild
The Lolbarian

Jag har lovat Adrian att skriva ihop färdiga riktlinjer för turneringen till på onsdag. Jag hade tänkt mig ett sådanhära upplägg.
-------------------------------------
När: Lördag 28 oktober-söndag 29 oktober.

Poängkostnad: 1450 poäng.
Antal platser: --
Anmälan: Anmälan till turneringen sker genom att man skickar in sin armélista, namn och spelförening till sydcon40k2lax11@gmail.com. Anmälningsavgiften är --kr.

Armékomposition: Varje armélista kan få upp 15 poäng som läggs på slutet av turneringsresultatet. Kompen är till för att belöna arméer som inte använder de mest poängeffektiva enheterna samt att belöna tematiska arméer. Om din armé är rolig att spela mot kommer den få hög komp. Variation i armébygget är ett självändamål som en vis man en gång sa. Kompen kommer sättas av ickespelande arrangörer.

Målning: Subjektiv bedömning som ger upp till 25 poäng, där en helt färdig armé i tabletop standard är garanterad minst 15 poäng. Det kommer även finnas en best painted tävling. Det är inget krav att ha en färdigmålad armé.

----------------------------------
Motiveringar:
Utan komp finns det en risk att Cpt. Blackdick eller Holminatus dyker upp men den rövbullaste armén i mannaminne. Sådant är naturligtvis trist med tanke på att 40k är ett helt obalanserat spel där två deltagare ska ha kuö. Även om jag kommer utgå från mallen (tex. lash of submission är en hård magi som ger mycket minus) så har den vissa bister i form att den kräver en civilingenjörsexamen att använda samt att man kan göra arméer som är ”bra för den kompen”. Det andra är jag vill trycka på är målningen och att den visuella aspekten är en sjukt stor del av hobbyn. Om man har en färdig armé kan man just nu få en halv wipe. Anledningen till att jag höjde det till 1450 var att 1337 känns som ganska begränsad poängkostnad. Man får knappt in något kul.

Övriga funderingar:
Hur ser det ut med pengar och sådant? Konventet kommer kosta 200 kr i år och vi får tänka på att de flesta 40k spelare inte har mycket pengar över då allt går till plastheroinet. Min idé tagen ur luften är 50 kr per deltagare. Räcker det för priserna, Järnjens? Vilka andra utgifter kan man tänkas ha? Det andra vi har fått klagomål är terrängen. DMF har inte bra terräng bra losblockande terräng. Är det rimligt att vi ställer upp 18 bord? Är det inte bättre att satsa på 14-15 bord kanske?
Nu vill jag höra era kommenterar. Tänkt på att det absolut viktigaste är att folk dyker upp och har roligt under konventet.

Jag tänkte använda svenska40ks sydconforum som primär infokälla.
like a soccer team
Användarens profilbild
Gustav
Namn: Gustav Weberup

Inlägg av Gustav »

Grymt kul och bra av dig att arrangera. Applåder!
Jag hjälper som sagt gärna till med saker men vill absolut själv delta i turneringen.

Angående upplägget:
Så den grishårdaste listan du kan hitta men som är snygg och cool nog att vinna best painted kommer få fem poäng mindre än den sämsta/mjukaste listan du kan hitta på men som bara har table top standard på sin målning.
Känns som om målningen kommer påverkar sjukt mycket mer än på andra turneringar. Men det kan ju bara vara jag som ogillar (jag är inte objektiv).

/en som kör på tabletop standard och tycker målningspoäng är sjukt löjligt.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Namn: Gustav Dahlström

Inlägg av guildmaster »

Ambitiös uppställning, jag gillar det även om det kräver en hel del extra arbete (subjektiv komp) med risk för gnäll. Men kompen kommer inte spela så stor roll (förutom ev swissen vid start). :D
Gustav skrev:Angående upplägget:
Så den grishårdaste listan du kan hitta men som är snygg och cool nog att vinna best painted kommer få fem poäng mindre än den sämsta/mjukaste listan du kan hitta på men som bara har table top standard på sin målning.
Så farligt var det inte:
Världens hårdaste lista 0p, grymt målad 25p = 25p
Världens snällaste lista 15p, table top nivå 15p = 30 p

Jag gissar att "tabletop standard" är tre färger. Det fixar du Gustav! Visst, kör man en omålad armé så är det lite uppförsbacke.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
The Lolbarian

Målning och pill med gubbarna är väl ändå en större del av hobbyn än att kunna kompmallen utantill?? Det får ju ändå ge lite mer utslag på turneringen än typ 3 poäng. Annars kan man väl lika gärna spela över vassal40k och meila mig resultatet så kan jag skicka priserna på posten.

Jag kommer behöva minst enickespelande arrangörer på plats som hjälper till med rulings, regelbedömningar och matchningen. Sen kommer jag behöva två personer med någorlunda god 40k kännedom som tittar till kompen jag sätter så den inte blir helt tossig. Det kommer ta två kvällar kanske.

Vilka goda själar har körkort+ fordong och kan hjälpa till med att köra ner borden till malmö?
like a soccer team
Ironjens
Kontakt:

Inlägg av Ironjens »

om man säger 50 spänn x 30 deltagare = cirka 1500, och det var nästan exakt vad pokalerna landade på förra året. Men det är något som kan justeras hur lätt som helst genom att ta mindre pokaler. I år tycker jag gott att alla prisvinnarna kan få blommor och choklad, och inte bara ettan...

Jag ska spela warmachine själv så jag kan bara hjälpa till med priser och kompsättande i förväg, men varje liten grej hjälper ju till :)

Användarens profilbild
The Lolbarian

Fan vad najs!

Som det ser ut nu:
Jag: Lottningsansvarig, domare, målningsbedömare, komp, Bordbärare
Pär Slaanesh: Missions, Komp? Kan du hjälpa mig med kompsättning pär?
Järnjens: Bära bord, Komp, Priser

Vad som behövs:

Chauförrer av bord + terräng. Jag hade behövt två männ som kör terrängen och borden. Detta är ett turneringsavgörande mission om man använder 40k termer. Hur ser det ut för Joppe och Holm?
Anmälningar: Kan Gustav (Guildmaster) titta över anmälningar som trillar in och besvara frågor som kommer till sydcon mailen?
Ickespelande allt i allo: Det behövs minst en person till detta.
like a soccer team
Användarens profilbild
Doc Sniksnak
Namn: Jan Talts

Inlägg av Doc Sniksnak »

Jag kan ställa upp och köra bord och terräng
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Blir det kvar lite terräng till warmahordes också?
Skriv svar