Spela Necromunda
- j & h
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Hamse Kjerstadius
Spela Necromunda
Jag besökte er förening för ca. 2 år sedan och spelade lite WHFB.
Nu bor jag i området igen och skulle jag gärna spela lite necromunda. Både vanliga matcher och en kampanj vid intresse. Några som är intreserade?
Nu bor jag i området igen och skulle jag gärna spela lite necromunda. Både vanliga matcher och en kampanj vid intresse. Några som är intreserade?
- ArneB
- Namn: Anders Holm
- Kontakt:
Re: Spela Necromunda
Necromunda spelade vi väldigt mycket precis då för två år sen, men knappt nåt sen dess. Det går lite i vågor, men starta gärna en ny necromundavåg!
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Gustav Weberup
Problemet med Necromunda är att reglerna är rätt dåliga och framför allt obalanserade. Konceptet är dock ganska fett.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
- lilljonas
- Namn: Jonas Svensson
Necromunda skulle nog vinna en del på en kampanj med en GM och lite inlånade husregler från Mordheim, som ju är en aning mer balanserat i alla fall. Men det skulle ju passa perfekt i kombination med terrängprojektet, det kräver ju tokmycket terräng.
-
- Praefectus - Adjuntant
- Namn: Casimir Ehrenborg
Ni känner inte att vi ska spela mordheim direkt om det är mer balanserat?
- ArneB
- Kontakt:
Jag är för alla spel där man kan vara skaven.
- Gustav
Jag har spelat en del Mordheim (men mindre än Necromunda) och jag håller inte med om att det är mer balanserat.
Skaven är för övrigt brutna i Mordheim.
Det största problemet i båda spelen är att gangs/warbands snabbt hamnar på olika nivåer (pga dödsfall och matchfrekvens) och att du inte blir kompenserad för att ha ett sämre gang/warband än motståndaren och även om du får mer xp av att möta bättre motstånd är det riktigt tråkigt att spela när man inte kan vinna.
Men om någon vill starta upp en kampanj i endera spelet så är jag gärna med.
Skaven är för övrigt brutna i Mordheim.
Det största problemet i båda spelen är att gangs/warbands snabbt hamnar på olika nivåer (pga dödsfall och matchfrekvens) och att du inte blir kompenserad för att ha ett sämre gang/warband än motståndaren och även om du får mer xp av att möta bättre motstånd är det riktigt tråkigt att spela när man inte kan vinna.
Men om någon vill starta upp en kampanj i endera spelet så är jag gärna med.
- j & h
hmmm....
ni har uppenbarligen tänk på detta mer än mig. All min necromundaerfarenhet (och allmänn GW-erfarenhet) är typ 10 år gammal och sen dess har jag knappt rört det. Då spelade vi lite kampanjer men de blev aldrig så långa att ojämlikheterna han extrapoleras till den grad att det blev tråkigt. Det blev mest så att de med högst gangrating spelade mot varandra och tvärt om.
Något som kan jämna ut ev. sådana tråkigheter är kanske följande:
1) En begränsad kampanjlängd med t.ex. en bestämd gangrating som mål.
2) Lite ändrade scenarioregler (typ man kan teama upp i vissa scenarios för att jämna ut skillnader i gangrating o.s.v.)
3) är man tillräckligt få behöver man inte oroa sig över matchfrekvens. Alla spelar helt enkelt lika många matcher.
Men jag hade tyckt det var fett roligt att spela ändå! Om några av er är på så kan vi väl träffas och styra upp formerna för det. Jag vill alltså påpeka igen att jag bara besökt er förening typ 3 ggr för två år sedan och därför inte känner någon/vet era föreningsregler.
ni har uppenbarligen tänk på detta mer än mig. All min necromundaerfarenhet (och allmänn GW-erfarenhet) är typ 10 år gammal och sen dess har jag knappt rört det. Då spelade vi lite kampanjer men de blev aldrig så långa att ojämlikheterna han extrapoleras till den grad att det blev tråkigt. Det blev mest så att de med högst gangrating spelade mot varandra och tvärt om.
Något som kan jämna ut ev. sådana tråkigheter är kanske följande:
1) En begränsad kampanjlängd med t.ex. en bestämd gangrating som mål.
2) Lite ändrade scenarioregler (typ man kan teama upp i vissa scenarios för att jämna ut skillnader i gangrating o.s.v.)
3) är man tillräckligt få behöver man inte oroa sig över matchfrekvens. Alla spelar helt enkelt lika många matcher.
Men jag hade tyckt det var fett roligt att spela ändå! Om några av er är på så kan vi väl träffas och styra upp formerna för det. Jag vill alltså påpeka igen att jag bara besökt er förening typ 3 ggr för två år sedan och därför inte känner någon/vet era föreningsregler.
- ArneB
- Kontakt:
Våra regler är att man får besöka tre gånger gratis, sen ska man vara medlem. Eftersom det var så längesen du var här senast så får du tre nya gånger. Annars är reglerna mest att du ska vara trevlig mot folk och inte ha sönder grejer. Vet inte vilka andra regler som skulle gälla?
Men Necromundamässigt...jag har också fina minnen av det. Det har dock inte åldrats jätteväl. Gör gärna ett försök på en omgång till dock. Om inte annat är det snabbt.
Annars kanske vi kan fresta med något annat figurspel?
Men Necromundamässigt...jag har också fina minnen av det. Det har dock inte åldrats jätteväl. Gör gärna ett försök på en omgång till dock. Om inte annat är det snabbt.
Annars kanske vi kan fresta med något annat figurspel?
- lilljonas
- Namn: Jonas Svensson
En del av problemen med ojämna gang ratings kan man komma runt med en GM. Även en GM som inte styr jättemycket skulle kunna välja scenarion som är anpassade för gängen, så det inte blir att ett svagare lag med enbart närstridskillar möter ett bättre Van Saar-lag och slår shoot-out-scenariot, typ. Det blir då också lättare att skapa engångs-scenarion som låter två svaga gäng gå ihop mot ett starkare gäng eller liknande.
- j & h
Lilljonas, Gustav och Arne B (och ni andra).
Jag tror att mycket av problemen försvinner om man inte är en alltför stor grupp i kampanjen. En GM är bra men är vi få folk så kan vi nog komma överrens om vi behöver tweaka reglerna under kampanjens gång. Tänker mest på att det är otacksamt jobb att vara GM men om någon är intresserad så vore det ju det bästa!
Är ni på att träffas i helgen för att köra en kort testmatch och kolla om vi kan hitta några former och spelare för en kampanj? Egentligen är ju omkring 5 spelare idealt (och fler har ju inte visat intresse på tråden heller) och blir det fler kan det bli svårhanterligt med kommunikation/regeländringar/matchfrekvens m.m.
Jag är typ fri hela helgen än så länge (förutom söndag em/kväll) men bestämmer gärna en tid redan nu. Fre em/kväll eller lördag dag?
Jag tror att mycket av problemen försvinner om man inte är en alltför stor grupp i kampanjen. En GM är bra men är vi få folk så kan vi nog komma överrens om vi behöver tweaka reglerna under kampanjens gång. Tänker mest på att det är otacksamt jobb att vara GM men om någon är intresserad så vore det ju det bästa!
Är ni på att träffas i helgen för att köra en kort testmatch och kolla om vi kan hitta några former och spelare för en kampanj? Egentligen är ju omkring 5 spelare idealt (och fler har ju inte visat intresse på tråden heller) och blir det fler kan det bli svårhanterligt med kommunikation/regeländringar/matchfrekvens m.m.
Jag är typ fri hela helgen än så länge (förutom söndag em/kväll) men bestämmer gärna en tid redan nu. Fre em/kväll eller lördag dag?
- Gustav
Personligen är jag inte så intresserad av att dra igång en kampanj själv, men jag kan delta om någon annan fixar formerna.
Jag är inte tillgänglig i helgen heller.
Jag är inte tillgänglig i helgen heller.
- ArneB
- Kontakt:
Alltså, det hade varit kul om jag hade obegränsat med tid men det känns som andra spel är mer intressanta just nu.
- j & h
Allright,
Jag spelar gärna necromunda även i framtiden och styr gärna upp en kampanj men den kräver ju 4-5 deltagare också =)
Kontakta mig om ni får tid, under tiden spelar jag även gärna lösa matcher.
Jag spelar gärna necromunda även i framtiden och styr gärna upp en kampanj men den kräver ju 4-5 deltagare också =)
Kontakta mig om ni får tid, under tiden spelar jag även gärna lösa matcher.