Speltestsgruppen!

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
God45
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Sebastian Lindeberg

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av God45 »

Vilket år kör vi föresten? Är det innan eller efter slaget vid Yavin?
“You’d be surprised how often you have to stuff a motherfucker in a big burlap sack.”
-Spoony
Användarens profilbild
bladerunner_35
Namn: Björn Söderström
Kontakt:

Inlägg av bladerunner_35 »

God45 skrev:Vilket år kör vi föresten? Är det innan eller efter slaget vid Yavin?
Omkring 0 ABY.

"Recently, the Empire's mighty superweapon known as the Death Star was deployed to destroy the peaceful core world of Alderaan. Shortly thereafter, the Rebels won their first major victory against the Empire at the Battle of Yavin, where the Death Star was destroyed. The Rebel Alliance is currently enjoying a rise in confidence and sympathy, with many new recruits and even whole worlds throwing off the yoke of Imperial oppression."

Observera att Edge of the Empire inte tar upp inbördeskrigetn annat än som en generell backdrop. Även om enskilda karaktärer kan vara pro-rebellerna och/eller hata Imperiet är det inte meningen att äventyren fokuserar på det. Först nästa bok någon gång 2014 tar upp inbördeskriget.

Tänk er Han Solo innan han träffade Luke & Co.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
santoan

Inlägg av santoan »

Vi ses om 3 timmar boys!
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

May the bounty hunters stay two steps behind you!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Tack alla för ett kul spelmöte igår!

Även om alla tyckte det var ett spännande system och vill fortsätta spela var det tveksamt om vi skulle lyckas hitta tillräckligt med tider för att kunna spela.

Denna Doodle-länk kan vem som än är intresserad av att spela Edge of the Empire gå in och fylla i: http://doodle.com/mgqcup4a6tbxx2sv

"När som under dagen" betyder inte att du anmäler dig för spel hela dagen, bara att du kan börja spela när som helst. Ett spelmöte är normalt 4 timmar (18 - 22.00) eller 7 timmar (13 - 20.00) men exakta tider bestämmer vi först när vi vet om vi kan få ihop en spelgrupp och vilka dagar som i så fall är aktuella.

Denna omgång omfattar mellan 2 - 4 spelmöten (varav det första för att skapa karaktärer) där vi spelar igenom de två nybörjaräventyren Escape from Mos Shuuta och The Long Arm of the Hutt.

De som redan spelat Shadows of a Black Sun har förtur och två till fem spelare kan vara med (personer som någon gång spellet mig har i vanlig ordning också förtur).

Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Bild

För den som vill pröva på lite balls-to-the-walls old-school roleplaying är jag riktigt sugen på att testa Dungeon World. Det är ett mycket slimmat system vars regelmotor kommer från Apocalypse World och eftersträvar att ta fram och lyfta upp den där gamla härliga känslan från våra tonårs Drakar och Demoner. Samtidigt som reglerna är mycket lätta (allt baserar sig på att spelarna slår 2t6 mot en fast svårighetsgrad där 6 eller mindre är helt misslyckat och 10 eller mer är helt lyckat och däremellan lyckat men med någon komplikation) kräver Dungeon World en hel del koncentration och samberättande/kreativitet/fantasi av hela spelgruppen - glöm att spelledaren ansvarar för världen och äventyret!

Låter detta intressant så är det bara att fylla i Doodle-enkäten här: http://doodle.com/82w95ynqwd87u9pr

För den som vill veta mer kan ni läsa denna recension: http://www.rpg.net/reviews/archive/15/15793.phtml

Eller gå in på spelets officiella hemsida: http://www.dungeon-world.com/

Eller lyckade kickstarter: http://www.kickstarter.com/projects/sag ... -old-sch-0

Eller för den verkligt vetgirige, läsa guiden: http://www.dungeon-world.com/dungeon-world-guide/

Eller bara kolla på den här awesome filmen som jag tycker personifierar Dungeon World på ett bra sätt: http://vimeo.com/58179094

Frågan du måste ställa dig är; har du tillräckligt av den gamla skolan i dig, snorunge?!

Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

For your information: Dungeon World will in all likelyhood be run completely in english.

santoan

Inlägg av santoan »

haha, I feel I am target by that quote :P
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Not even close Sal.

nDervish
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Namn: Dave Sherohman

Inlägg av nDervish »

santoan skrev:haha, I feel I am target by that quote :P
Nope, I asked him by PM whether he'd mind running DW in English.
I post in English, but can read Swedish. When replying to me, either language works.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

nDervish skrev:
santoan skrev:haha, I feel I am target by that quote :P
Nope, I asked him by PM whether he'd mind running DW in English.
Now get doodling you two! :ninja:

Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Here's a really good (and short) writeup of what Dungeon World is all about:

http://www.latorra.org/2012/05/15/a-16-hp-dragon/

santoan

Inlägg av santoan »

Its really tempting and I like how easy the mechanics are to remember and leave room for players and GM to make it feel more real rather than numbers.

Do you know any website where you can create custom NPC's looks/weapon etc.?
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

No I don't but the system don't really have enough grain for that to be necessary. Essentially you write a short description, assign a damage rating and some tags and moves. Here's an example how it looks:

Goblin
Horde, Small, Intelligent, Organized
Spear (d6 damage), Close, Reach
3 HP 1 Armor
Nobody seems to know where these things came from. Elves say they're the dwarves' fault—dredged up from a hidden place beneath the earth. Dwarves say they're bad elvish children, taken away at birth and raised in the dark. The truth of the matter is that goblins have always been here and they'll be here once all the civilized races have fallen and gone away. Goblins never die out. There's just too damn many of them.
Instinct: To multiply
• Charge!
• Call more goblins
• Retreat and return with (many) more

Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

En person har fyllt i Doodeln för Dungeon World (ingen för Star Wars).

Är någon annan intresserad så fyll i doodlarna eller hör av er hyffsat snart. Annars hittar jag på nått annat...

Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Sal och Dave: jag har snackat med Sebastian och han kan vara med på torsdag kväll.

Med tanke på att nu på torsdag är den enda tiden som ni båda kan samtidigt föreslår jag att vi spelar 18 - 22.00.

Funkar det för er?

santoan

Inlägg av santoan »

Javisst Kapten :)
nDervish
Namn: Dave Sherohman

Inlägg av nDervish »

Thursday at 18. See you then!
I post in English, but can read Swedish. When replying to me, either language works.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Excellent! So we can get ready to roll as quickly as possible I am going to send you guys a pdf with the player classes and basic moves.

Each player has to choose one unique class, meaning that there can be no two warriors, for instance.

Edit: oh, but do not "create" your character yet. We'll do that together!

santoan

Inlägg av santoan »

dibbs on the Paladin! :P
Skriv svar