Speltestsgruppen!

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Speltestsgruppen!

Inlägg av bladerunner_35 »

UPPDATERAD 120416.

För att underlätta för mig kommer jag hädanefter låta spelare anmäla sig till varje planerat spel. Jag kommer alltså annonsera i tråden vid varje nytt rollspelstest och de som vill får anmäla sig tills platserna är slut.

Några av de rollspel jag vill pröva och kan tänka mig att spelleda:
  • Black Crusade
  • FATE
    - Bulldogs!
    - Strands of Fate
    - Dresden Files
  • Savage World Deluxe edition/Totems of the Dead
  • Mouse Guard
  • Hollowpoint
  • Apocalypse World
  • In Flames
  • Warhammer Fantasy Roleplay 3d
  • Dragon Warriors
  • Fantasy! Old School Gaming
Några av de rollspel jag vill pröva men inte kan tänka mig att spelleda:
  • Burning Wheel
  • Svavelvinter
De rollspel vi redan har prövat:
  • The One Ring
  • Noir
**************************************************************************************
Ursprungligt meddelande:
HAI!

Istället för att försöka styra upp en lång och pretentiös kampanj (som ändå skulle självdö efter tre spelmöten) vill jag testa några av de nya rollspel jag samlat på mig.

Jag tänker mig följande format:

Spelledare: jag
Spelare: vem som helst (2-6 spelare)
När: söndagar
Omfattning: varje nytt "speltest" räknas som en nystart (spelare är fria att komma och gå som de vill när ett spel testats klart men förväntas vara med en hel testomgång om de väl tackar ja) och bör ta mellan 2-4 spelmöten
Syfte: att träffa nya spelare och pröva nya rollspel under otvungna former

Den intresserade är naturligtvis välkommen att komma med förslag på andra spel som kan testas, under förutsättning att denne är beredd att spelleda.

Intresserade svarar i denna tråd.

/björn
Senast redigerad av bladerunner_35 den mån 16 apr 2012, 13:01, redigerad totalt 12 gång.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Ulvert »

Mycket trevligt initiativ, Björn. :D

Jag är gärna med när ni ska testa Mouse Guard.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Ironjens »

Jag är också nyfiken på ett antal av spelen på listan men har tyvärr inte tid :-(
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Narek
Optio - Officer
Optio - Officer
Inlägg: 291
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 09:17
Namn: Rasmus Ros
Ort: Lund

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Narek »

Bra initiativ, jag vill vara med när jag kan! Mouse Guard ser speciellt intressant ut.
As scissors says, “Rock is imba. Paper’s fine.”
Användarens profilbild
Karon
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 00:28
Namn: Michael Svensson

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Karon »

jag kan tänka mig att vara med. Låter kul.
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Xian »

Får jag som styrelsemedlem och allmän petnoga typ i så fall föreslå att det i första hand bereds plats åt nybörjare och sådana som söker rollspelsgrupper framför dem som redan är med och har en grupp? Det vore värt en hel del om vi kan få med ännu fler i gemenskapen här på DMF. Jag såg att Björn lade en länk hit från den andra tråden vilket jag tycker var ett bra initiativ.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av ArneB »

Jag är också petnoga och håller med Christian.

Provar gärna mouse guard nån gångom jag har tid, för serien är ju bedårande.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Skarpskytten »

Mouse Guard!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Elrik »

Jag testar gärna mouse guard jag med.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Yote
Senatus - Styrelsemedlem
Senatus - Styrelsemedlem
Inlägg: 555
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 12:28
Namn: Anders Persson
Ort: Lund

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Yote »

Mouse Guard! :)
WH40K.jpg
"The universe we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil, no good; nothing but blind, pitiless indifference"
- Richard Dawkins
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av bladerunner_35 »

Xian skrev:Får jag som styrelsemedlem och allmän petnoga typ i så fall föreslå att det i första hand bereds plats åt nybörjare och sådana som söker rollspelsgrupper framför dem som redan är med och har en grupp? Det vore värt en hel del om vi kan få med ännu fler i gemenskapen här på DMF. Jag såg att Björn lade en länk hit från den andra tråden vilket jag tycker var ett bra initiativ.
För tydlighetensskull (för både styrelsen och eventuella intressenter) och med risk för att verka obstinat så vill jag säga att nej, så petnoga går det inte för sig att vara. Jag förstår syftet men eftersom det är min tid och min energi (resurser som är högst sällsynta) kommer detta inte vara specifikt för nybörjare, helt enkelt för att jag själv är minst lika intresserad av att spela med DMF:s gamla rävar såväl som helt nya DMF:are.

Det kommer dock inte förekomma någon slags favorisering utan deltagande är helt och hållet baserat på den ordning som spelare anmäler sitt intresse.

Avslutningsvis vill jag även tillägga att detta helt säkert är en akademisk fråga då intresset, för utom när det gäller Mouse Guard, inte är större än att alla som vill kan vara med.

Typiskt nog så är Mouse Guard det rollspel på listan som jag har svårast att greppa och därför vill jag gärna ha lite extra inläsningstid. Därför undrar jag om Narek och Karon (och vem som helst), är intresserade av att spela något av de lättare spelen; Totems of the Dead (Savage Worlds), Bulldogs! (Fate) eller In Flames (Mini Six)?

Finns det inget intresse för detta går jag vidare med att försöka spika ett datum för Mouse Guard lite längre fram i februari.
Senast redigerad av bladerunner_35 den tis 31 jan 2012, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Yote
Senatus - Styrelsemedlem
Senatus - Styrelsemedlem
Inlägg: 555
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 12:28
Namn: Anders Persson
Ort: Lund

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Yote »

bladerunner_35 skrev:Typiskt nog så är Mouse Guard det rollspel på listan som jag har svårast att greppa och därför vill jag gärna ha lite extra inläsningstid. Därför undrar jag om Narek och Karon (och vem som helst), är intresserade av att spela något av de lättare spelen; Totems of the Dead (Savage Worlds), Bulldogs! (Fate) eller In Flames (Mini Six)?
Ingen av de du nämner just här, är jag rädd - däremot så skulle jag kunna tänka mig att spelleda ett annat spel du hade i listan: Noir.
Har gjort det en gång innan och har ett eget färdigskrivet äventyr, med färdiggjorda karaktärer till ifall folk vill ha det, som jag kan tänka mig att spelleda ännu en gång om det finns intresse.
"The universe we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil, no good; nothing but blind, pitiless indifference"
- Richard Dawkins
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av bladerunner_35 »

Yote skrev:Ingen av de du nämner just här, är jag rädd - däremot så skulle jag kunna tänka mig att spelleda ett annat spel du hade i listan: Noir.
Har gjort det en gång innan och har ett eget färdigskrivet äventyr, med färdiggjorda karaktärer till ifall folk vill ha det, som jag kan tänka mig att spelleda ännu en gång om det finns intresse.
Det tycker jag låter perfekt. Det skulle ge mig lite arbetsro för att förbereda Mouse Guard. Hur många spelare behöver du som minimum? Vilka fler är intresserade av Noir?
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Ceri
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 14:20
Namn: Lina Svensson

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Ceri »

Hejsan igen :)

Jag såg en länk på en andra tråden och jag är verkligen intresserad av att joina :) Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet så ni får i sådana fall vara beredda på att ta hand om en liten noob.

Min mejl är linasvensson91@hotmail.se. Om det kommer finnas plats på någon helg så vore jag tacksam om ni hörde av er. Jag är intresserad av det mesta då jag har spelad väldig få spel och har därför inga preferenser.
Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 733
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Filip Danielsson
Ort: Skobojden

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Arcturus »

Hejsan. Ledsen att jag tagit lite tid på mig att svara på ditt erbjudande. Jag är allt som oftast intresserad av att spela mer. :D

Jag har själv gått i lite liknande tankar som du har fast i mitt fall så har mina ideer mest kretsat kring The One Ring och The Dresden Files rollspelen. The One Ring ska jag köra en test omgång med inom den närmsta månaden och är det något som faller i smaken så kommer jag att köra fler äventyr, eventuellt med en skiftande spelgrupp beroende på hur intresset ser ut. Om du är sugen på att testa det så får du jätte gärna vara med i nästa omgång. Har saknat att spela med dig. :winner:

Om du sedan själv bestämmer dig för att pröva på att spelleda The one Ring så är jag definitivt sugen på att pröva att spela det, inte bara spelleda.
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av bladerunner_35 »

Ceri skrev:Hejsan igen :)

Jag såg en länk på en andra tråden och jag är verkligen intresserad av att joina :) Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet så ni får i sådana fall vara beredda på att ta hand om en liten noob.

Min mejl är linasvensson91@hotmail.se. Om det kommer finnas plats på någon helg så vore jag tacksam om ni hörde av er. Jag är intresserad av det mesta då jag har spelad väldig få spel och har därför inga preferenser.
Hej Ceri!

Du är mycket välkommen (det spelar ingen som helst roll om du inte har tidigare erfarenhet av rollspel).

Som det ser ut just nu så är det en full grupp som är intresserad av Mouse Guard och jag har precis börjat förbereda mig för att spelleda det någon gång i slutet av februari eller så. Inget datum är dock bestämt och erfarenhetsmässigt vet jag att det brukar vara svårt att hitta ett datum där alla kan så även om det är stopp i gruppen just nu så sätter jag upp dig på en reservplats.

I övrigt så försöker vi få ihop en grupp som ska testspela det svenska rollspelet Noir. Yote är spelledare och med dig så bör vi vara tillräckligt många för att spela; jag räknar med 3 stycken - mig själv, Ceri samt Narek och eller Karon. Är det tillräckligt tycker du Yote och framförallt är Narek och eller Karon intresserade av att testa Noir?

Hör av er.
Arcturus skrev:Hejsan. Ledsen att jag tagit lite tid på mig att svara på ditt erbjudande. Jag är allt som oftast intresserad av att spela mer. :D

Jag har själv gått i lite liknande tankar som du har fast i mitt fall så har mina ideer mest kretsat kring The One Ring och The Dresden Files rollspelen. The One Ring ska jag köra en test omgång med inom den närmsta månaden och är det något som faller i smaken så kommer jag att köra fler äventyr, eventuellt med en skiftande spelgrupp beroende på hur intresset ser ut. Om du är sugen på att testa det så får du jätte gärna vara med i nästa omgång. Har saknat att spela med dig. :winner:

Om du sedan själv bestämmer dig för att pröva på att spelleda The one Ring så är jag definitivt sugen på att pröva att spela det, inte bara spelleda.
Det låter perfekt, jag är gärna med och testkör The One Ring. Om du vill kan vi byta tjänster så att du spelleder The One Ring och sedan spelleder jag Dresden Files?

Kom bara ihåg att jag har ett knepigt jobbschema där jag jobbar natt varannan helg (fredag och lördag) så söndagar är de enda dagarna som jag "alltid" kan på även om det kan gå att ordna andra dagar vid enstaka tillfällen.
Senast redigerad av bladerunner_35 den tis 31 jan 2012, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Yote
Senatus - Styrelsemedlem
Senatus - Styrelsemedlem
Inlägg: 555
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 12:28
Namn: Anders Persson
Ort: Lund

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av Yote »

bladerunner_35 skrev:I övrigt så försöker vi få ihop en grupp som ska testspela det svenska rollspelet Noir. Yote är spelledare och med dig så bör vi vara tillräckligt många för att spela; jag räknar med 3 stycken - mig själv, Ceri samt Narek och eller Karon. Är det tillräckligt tycker du Yote och framförallt är Narek och eller Karon intresserade av att testa Noir?

Fyra stycken är mitt favoritantal som spelare, och enligt mig passande för Noir så att folk inte behöver komma i konflikt om att få göra saker. Så det fungerar finfint.
Ceri har dessutom också varit i kontakt med mig på den här sidan gällande rollspel, så det är passande att hon får en plats nu när det blir spelledande av Noir för mig.

Börjar dock ett nytt jobb nästa vecka, så innan dess kan jag inte ge ett definitivt svar på när jag kan börja, fastän äventyret redan är färdigskrivet.
Jag kommer att ha tid att spelleda det, inget att oroa sig över, men ber att få återkomma med mer exakt information inom kort.
"The universe we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil, no good; nothing but blind, pitiless indifference"
- Richard Dawkins
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av bladerunner_35 »

Kul!

Då hoppas jag bara att Karon och Narek kan och vill testa Noir.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
God45
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 30 jan 2012, 13:42
Namn: Sebastian Lindeberg

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av God45 »

Hej,

Jag spelleder gruppen som Ceri har spelat med ett par gånger. Den gruppen spelar allt mer sällan och jag skulle vara mycket intresserad av att utöka min speltid. Jag är intresserad av att spela Övrig/Det mesta och Noir.

Jag är också intresserad av att spelleda och kan tänka mig att köra Vampire: the requiem, Hunter: the vigil, World of Darkness mortals, Cthulhu Dark, Pathfinder (med husregler) eller old school D&D.
“You’d be surprised how often you have to stuff a motherfucker in a big burlap sack.”
-Spoony
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Speltestsgruppen!

Inlägg av bladerunner_35 »

God45 skrev:Hej,

Jag spelleder gruppen som Ceri har spelat med ett par gånger. Den gruppen spelar allt mer sällan och jag skulle vara mycket intresserad av att utöka min speltid. Jag är intresserad av att spela Övrig/Det mesta och Noir.

Jag är också intresserad av att spelleda och kan tänka mig att köra Vampire: the requiem, Hunter: the vigil, World of Darkness mortals, Cthulhu Dark, Pathfinder (med husregler) eller old school D&D.
Cool!

Jag sätter upp dig på listorna men när det gäller Noir är det Yote som bestämmer.

Jag föreslår att vi låter det gå några dagar så att Karon och Narek får en chans att höra av sig och sedan kan Yote sätta ett datum för Noir.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Skriv svar