Spelhelg 4-6 Maj

Här samlas information och inlägg som rör de olika spelhelger som DMF arrangerar.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Gustav »

ArneB skrev:Det kommer att finnas folk som vet hur man gör där, eller som kan ge dig en kraschkurs. Det är ganska lätt.
Så länge man inte lägger in ifyllda talonger i kassaskåpet innan de är införda i medlemsregistret...
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Mårten C
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 78
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 21:55
Namn: Mårten Cederholm
Ort: Lund

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Mårten C »

Lägesrapport Summoner Wars.
EDIT: Jag som kollat fel mail, och nu funkar det inte. Ber om ursäkt för detta.
Jag kommer DEFINITVT var där imorgon kl 17.

Eftersom jag har andra saker i livet förutom DMF (yeah right) så är min tanke som följer.

Jag ser helst att man läst igenom reglerna. Detta går enormt fort men underlättar väldigt mycket.

EDIT: Tagit bort massa :)
Senast redigerad av Mårten C den fre 04 maj 2012, 02:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ezel
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 17:05
Namn: Andreas Vecstric

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Ezel »

Så fredagen kommer nu enbart vara pokerkväll?
BTW anmälde jag mig till Summoner Wars men det verkar inte ha kommit fram då.
Men om det nu är osäkert att det blir av och resten av kvällen bara är poker så lutar det åt att jag håller mig hemma under fredagen och kommer in och kollar läget på lördagen istället.

Jag testar gärna Summoner Wars på lördagen också så klart!
Användarens profilbild
Mårten C
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 78
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 21:55
Namn: Mårten Cederholm
Ort: Lund

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Mårten C »

Aj fan, måste vara problem med mailen.
Alltså, jag kommer vara där :).
Men då är vi två iallafall :)

Shit, jag som gjort bort mig.
Har kollat "fel" mail.

Nu kommer jag tyvärr inte åt den (loopia som strular).

Då är det on, förmodligen fler som anmält sig.

Ezel, dyk om ändå om du kan :)
Hampus
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1045
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 13:47
Namn: Hampus Danielsson

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Hampus »

Alla som jag tänkt ta med mig till pokern lämnar återbud :x
Hej och sånt
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Ulvert »

Pokern genererade två turneringar, varav Cronis vann den ena och jag den andra. =)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av ArneB »

Grattis Cronis och Roger! Vem är Cronis?
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Ulvert »

En gammal pokerninja på lokalen. Stammis på DSOP's tid. Nu blev jag i o f s osäker på om det var Cronis eller Ilg som tog hem första turneringen. Jag var ganska mossig i går kväll. Hel arbetsdag + 6 timmars turnering = smått hjärndöd Roger. :drug:
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Elrik »

Är det några mer än jag som vill/tänker spela dba imorgon?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av lilljonas »

Jag, men det är väl underförstått? Oavsett så tar jag med en drös arméer så man kan välja.
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av ArneB »

DBapocalypse!
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Elrik »

Trevligt.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av lilljonas »

DBA kommer starta en aning senare än planerat på grund av en förbannad kyckling som vägrar bli genomstekt samt tvångskommenderat trädgårdsarbete. Men innan två ska jag vara på plats.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Zorg »

5 nya medlemmar dök upp på dagens magicdraft, varav en av den eftersökta unga sorten. Ett magert resultat kan tyckas, men jag är övertygad om att det kommer att bli väl spenderade pengar för att skapa en bra projektion av föreningen mot Lunds magiccommunity. Som jag skulle tro är i storleken (om inte större) av dess figurspelscommunity.
Besökarna var väldigt intresserad av möjligheten att använda lokalen och någon var även intresserad av att anordna fortsatta magic turneringar. Jag sa att det var av intresse och att om man kan garantera nya unga medlemmar så skulle det inte vara några problem att få pengar för priser. De som kom är delar av kärngänget av de som spelar på playoteket och att de har funnit till föreningen tror jag kommer att kunna ge många fler medlemmar och om vi lyckas så kan DMF bli ett tillhåll som Han garanterade sedan minst 5 nya medlemmar av bara sina kompisar som han vet skulle uppskatta att utnyttja lokalen till magicspelande. Jag tror att det är väldigt viktigt att visa upp oss för alla magicspelare som spelar regelbundet på playoteket då de är väldigt många och en hel del är också unga. Det behövs mer goodwill mot föreningen inom alla olika spelrelaterade communityn i Lund. Jag efterlyser med flörtande med magicspelarna!

Jag tycker att det är mycket viktigt att föreningen börjar spendera mer för att locka nya medlemmar och ge tillbaka till de nuvarande. Lokal i all ära, men det jag tycker är viktigast för en föreningen är öppenheten mot allmänheten och att man ska berikas av det man får, inte bara någonstans bättre att spela än hemma i vardagsrummet. Vi behöver anordna fler riktiga studiecirklar där man lär sig något, vi har många duktiga medlemmar som har saker att lära ut, inte bara de på pappret som egentligen består av att man spelar sådant som alla redan kan för skojs skull.

Där är mina fem ören om magicdraften och föreningens utveckling i stort =P
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av ArneB »

Fem nya medlemmar är hur bra som helst. Går det att ha en magicaktivitetsdag någon av de tomma dagarna? Lite tidigt att ge dem varsin nyckel och säga att de kan komma och gå som de vill.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Xian »

Det är väl bara att försöka arrangera en ny magicdraft och försöka få det att bli någorlunda regelbundet efter hand.

Vi glömde väl säga att vi fick fyra nya medlemmar i rätt ålder från pokern också.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Zorg »

Nej, någon nyckel till dom har jag aldrig utlovat. Jag sa bara som det var, att det nästan varenda kväll ändå är öppet att göra något i lokalen och om man behöver komma in någon annan tid så är det bäst att fråga på forumet först så att det garanterat är öppet.

Som sagt så var de nyfikna på möjligheterna att anordna turneringar och liknande, och jag tycker det är en jättebra investering då de kommer att dra med alla sina kompisar. Även om det innebär att vi tillfälligt går back så tror jag att investera i vår image att vara en trevlig och välkomnande förening ger mer tillbaka.
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Xian »

Klart de ska få komma ner och lira. Håller du fortsatt kontakt med dem?
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av lilljonas »

Det är ju väldigt sällan fullt både i lokalen och i rollspelsrummen, så plats är nog inget problem. Det är bara kul om folk kommer och spelare lite kortspel, så länge de inte drar mig tillbaka i det träsket, för det har jag inte råd med. :P
Användarens profilbild
Ezel
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 17:05
Namn: Andreas Vecstric

Re: Spelhelg 4-6 Maj

Inlägg av Ezel »

Spelhelgen drog till sig en ny spelare till, av den mindre önskvärda "DÖD i Sveroks ögon!" sorten dock.
Jag skyller på att jag spenderat för lång tid med att uppfylla de andra medlemskraven som Hampus satt upp:
Hampus skrev:1. Skaffa långt hår.
2. Bli något överviktig.
3. Börja bete dig allmänt konstigt
Kanske prioriterade jag fel? ;-)

Trodde faktiskt det skulle vara mer folk på ".*!!SPELHELG!!*." :wink: men de enda som var där under lördagen var figurspelarna (10 pers?) och 8(?) st brädspelare. Men det var kul ändå. Jag var glad att jag bara hittade dit. Jag fick vara med och spela 2 x Race for the Galaxy, 1 x Imperial 2030, 1 x Ricochet Robots, 1 x Railways of the World.

Först fick jag lära mig FILLERN :shock: Race from the Galaxy av Lennart. Ett spel som jag nu sett att det finns ungefär 100+ trådar om på BGG om hur svårt det är att lära sig. :roll:
Lennart drog igenom alla reglerna, inklusive alla expansionerna, med Prestige och allt, på 15 minuter. :D
Jag fick 14 poäng i min första match. Jag vet inte riktigt hur och jag tror inte Lennart brydde sig.
Patiens för 2 onekligen.

Därefter blev det Imperial 2030. Viktor och Christian hade förkunskaper så dem kan jag inte mäta mig med, men jag och Joakim bör haft samma chans? Jag kom idiotsist ändå med 86 poäng och alla andra över 100 poäng. Hade väldigt svårt att se vad de vinnande dragen var. :-?

Ricochet Robots under lunchen kändes som ett klurigt Flash-pussel på http://www.kongregate.com . Jag vågade mig på att gissa en gång och då hade jag räknat fel. :oops: Ett spel där antalet tidigare spelomgångar troligen spelar in något oerhört på hur bra man hänger med.

I Railways of the World gick jag in för hårt på mitt objective-card som i slutändan bara gav 6 poäng. Lite menlöst prioriterat när man kunde få lika mycket bara på att tuffa en enda gods-kloss på slutet av spelet.
Även här var det lite svårt att hänga med som nybörjare bland 4 vältränade brädspelkillar.
Slutade på 4e plats av 5 spelare. Troligen mest för att Viktor missade att Urbanize-kortet redan var plockat och hans plan gick i stöpet. Det var ett riktigt bra spel annars, förutom att jag har en tendens att vara så lat så jag håller mig till en sida av spelplanen när den är så pass stor. ^_^

Sedan var det då dags för Race for the Galaxy igen, turneringen som skulle startat kl 13 alltså. :wink:
Var väl mest ivägen när alla andra gick på som en tornado Settlade i turn 3 medans jag själv höll på att explora i turn 2. :( Spelarinteraktionen i RFTG är minst sagt subtil när man kan spela hela turns utan att ens blinka åt vad de andra pysslar med.
Jag blev krossad igen men fick åtminstone ihop 19 poäng, en förbättring! Hittade ett citat på BGG som exakt beskrev hur det kändes:
And the worst part is, my opponents weren't crushing me, they were ignoring me. In most games, even when you are vastly outclassed, you can figure out how to be a fly that needs to be swatted. The only thing I managed to do was slow the game down a little because I took an extra 30 seconds to decide I was going to explore... again.
http://boardgamegeek.com/thread/327127/ ... the-galaxy

Slutsatsen är att det är en jäkla skillnad på att gå in som ny spelare i ett spel där flera personer är noviser (Imperial 2030) mot att gå in i en spelgrupp där alla känner varandra sedan innan och kan reglerna och vad alla kort gör sedan flera år tillbaka (RotW och RftG). Särskilt RftG där det inte finns någon riktig turordning, ingen som följs åtminstone, och man som ny spelare kan sitta och titta på i 2 turns utan att någon ens märker av att man inte är med i spelet längre.

Så var alltså mitt första besök på DMF som varade från 13 till ca 22:15.
Efter att mest ha spelat på Playoteket förut så är det kul att hitta ett ställe där man kan lägga lite mer tid på det hela och inte nödvändigtvis behöver begränsa sig till spel som tar max 2,5 timmar.
Läste någon annan tråd där folk ville spela Tides of Iron, något som verkar riktigt intressant, men skulle vara hopplöst på Playoteket antar jag. Själv är jag mycket sugen att testa det hypade Twilight Struggle någon gång kanske?

Tack för att jag fick vara med! Det var roligt och det blir säkert någorlunda snart ett besök till!
Skriv svar