Om Wounds och Hit points
Postat: sön 30 okt 2011, 21:51
Vi har av och till haft diskussioner och åsikter i gruppen kring hit points systemet och vad det representerar. Det här postades i ett av "jedi counceling" avsnitten.
Avsnittet innan detta förklarade kort att wounds systemet gav en usel karriärsutsikt för hjältarna, som löpte en signifikant risk att dö slumpmässigt utan en chans att påverka sin situation under sin karriär.
Med tanke på det här funderar jag på att testa ett nytt grepp i Star Wars spelet. Anfallaren beskriver sin attack, målet beskriver resultatet. Detta görs med ett öga till mängden skada och "conditions" som inflikades. Det betyder alltså att ni som spelare själv beskriver vilken effekt anfall mot er får, med bakgrund i er karaktärs särskilda stil och förmågor. Det kräver dock fingertoppskänsla och närvaro från er som spelare. Ni behöver inte heller vara rädda för att porträttera gruvliga skador om ni blir besegrade eller riktigt svårt skadade, det finns trots allt cybernetik.
Vad tycker ni?
Avsnittet innan detta förklarade kort att wounds systemet gav en usel karriärsutsikt för hjältarna, som löpte en signifikant risk att dö slumpmässigt utan en chans att påverka sin situation under sin karriär.
Med tanke på det här funderar jag på att testa ett nytt grepp i Star Wars spelet. Anfallaren beskriver sin attack, målet beskriver resultatet. Detta görs med ett öga till mängden skada och "conditions" som inflikades. Det betyder alltså att ni som spelare själv beskriver vilken effekt anfall mot er får, med bakgrund i er karaktärs särskilda stil och förmågor. Det kräver dock fingertoppskänsla och närvaro från er som spelare. Ni behöver inte heller vara rädda för att porträttera gruvliga skador om ni blir besegrade eller riktigt svårt skadade, det finns trots allt cybernetik.
Vad tycker ni?