Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Sällskapsspel, strategispel och andra brädspel.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av lilljonas »

Jag brukar inte spela så mycket brädspel, men har blivit lite sugen på att börja nu när jag sett previews på Zvezdas Samurai Battles, som sägs släppas i maj i ammerickat. http://boardgamegeek.com/boardgame/1229 ... ai-battles

Spelet kommer med två olika spelregler, ett baserat på Command and Colours-serien (samma som Battlelore, Memoir 44 och Battles of Westeros) , och ett på Art of Tactics-serien (Operation Barbarossa). Är det någon som spelat någon av dessa serier tidigare? Jag funderar på att köpa spelet (eller lobba för att föreningen ska köpa det), men det beror ju också på hur serierna mottagits av resten av klubben. Man vill ju inte bli sittande med ett spel som alla tycker illa om...
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av Ironjens »

Memoir har ett lite enklare system än Command and colours och det har jag spelat massvis med gånger, mycket underhållande men alltid med skeva scenarier. Så inget för de riktigt tävlingsinriktade.

Battlelore har ju C&C-reglerna plus en massa magiregler, specialenheter och annat konstigt. Har bara spelat igenom en liten kampanj i det, men jag kände att det var lite för mycket påhängsregler till ett i övrigt bra system.

Utan att faktiskt ha spelat C&C så gissar jag att ett samurajspel inte kommer att ha magireglerna och de andra konstigheterna från Battlelore och i så fall borde vara ett väldigt spelbart och trevligt spel. :)
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av Gustav »

Jag har spelat Command and colors: ancients några gånger och det är ett mycket bra spel även om det är väl enkelt i mina ögon. Lite samma grej med memoir men det är ännu simplare och därmed sämre. Däremot har jag aldrig spelat Art of Tactics.

Oavsett så spelar jag väldigt gärna Samurai Battles.

Om du vill prova Battlelore så finns det på föreningen och själv har jag Memoir 44.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av lilljonas »

Det låter ju onekligen lovande då. Jag tror att grundboxen är ganska enkel, då det inte finns så jättemånga olika enheter, men som jag förstår de så kommer de släppa fler enheter och möjigen scenarion som mini-expansioner. Då håller jag utkik efter var man lättast kan köpa in det när det släpps.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av Elrik »

Jag skulle gärna spela det. Gillar C&C-systemet, och tyckte att Battlelore var kul.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av lilljonas »

En av anledningarna att jag är intresserad är också att jag letat lite efter ett ganska enkelt system som man skulle kunna köra med 6mm-figurer. Genom att ha det på rutmönster och med ganska enkla förflyttningsregler så blir det liksom lite mer lättillgängligt. I så fall skulle man kunna köra lite större slag, kanske historiska scenarion, med Samurai Battles vilket verkar vara enklare än t.ex Battles in the Age of War eller Killer Katanas.
Då gör det inte heller så mycket att de vill ha fyra dollars för en expansionsbox med två 1/72-plastgubbar, vilket känns som ett överpris. Bara att skramla ihop fler 6mm-baser! :)
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av Elrik »

Bra tänkt. Det borde inte vara så svårt att tillverka ett eget C&C utifrån tex battlelore.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av lilljonas »

Nu är spelet införskaffat. Men sju jäsiken vilken tid det kommer ta att sätta ihop alla figurerna! Det är ju 7-8 delar på vissa av dem, fast de är mycket snygga. Lär ju inte vara i spelbart skick förrän kanske i september eller så.

Så här ser de ut med ett mycket snabbt och hafsigt lager färg:
Bild
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av Gustav »

Tufft, men proportionerna mellan häst och gubbe känns fel.

Vad är skalan?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av lilljonas »

Skalan är 1/72, men jag är inte helt säker på att alla figurer är i exakt samma skala, för command-gubbarna ser lite större ut än de vanliga. Proportionerna häst/gubbe känns lite mer rätt om man tänker på att deras hästar sällan hade en mankhöjd över 130 cm (148 cm är minimum för att ens räknas som häst och inte ponny idag, enligt wikipedia). Vissa hade så små ponnys att de blev mobbade (!) av andra samurajer för att rida på hundar.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av Elrik »

Jag lirar gärna någon dag. Är reglerna lika enkla som i battlelore?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Samurai Battles (Command and Colours/Art of Tactics)

Inlägg av lilljonas »

C&C-versionen av spelreglerna verkar vara ungefär som i de andra spelen i serien. Däremot har det ett eget system för event-kort (Dragon cards) som man måste betala för att använda med Honor-markörer, som annars fungerar ungefär som lore dice från Battlelore. Drakkorten kan även användas för att byta sektioner på order-kort, vilket verkar vara ett uppköp från tidigare versioner av spelsystemet. Av de recensioner jag läst från folk som gillar C&C så verkar de tycka om spelet.

Sen är det lite tråkigt att det inte är så bra variation på scenarion, bara åtta scenarion varav 5 är olika delar av samma slag. Jag hoppas att det kommer fler scenarion senare, eller så får jag helt enkelt knåpa ihop egna.
Skriv svar