Warhammer Fantasy

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Akbar »

2500p 18:00. Empireliknande Marienburgare.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Tor »

Sweet! Ses då! :)
Användarens profilbild
Hobbylim
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 10 aug 2010, 00:07
Namn: Mats Ljungquist

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Hobbylim »

Jag kommer nog inom och kollar så att ni sköter er. Och om det finns någon mer som vill spela så är jag på för det.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Echunia »

TJa! Någon som har lust att spela lite warhammer på måndag? Tänkte lufta mina skaven lite grann. Aldrig spelat mot empire t.ex. wink wink
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Akbar »

Visst. Jag kör ganska snälla listor till Marienburg-Empire, mind you. Fast jag kanske har varit för stygg för att be om snällt motstånd - ja, det har jag. Och att få smisk med snälla listor är säkert karaktärsdanande.

Nått speciellt du vill möta/inte möta? Har själv mycket dålig koll på Skaven.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Echunia »

Äsch spelar ingen roll för mig, tänkte försöka testa lite mer suboptimala enheter som jag nyligen införskaffat. Så vi kan ha lite bare metal på båda sidorna : D.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Akbar »

Ok. 2500p kl18?
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Echunia »

låter bra, ses då
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Tor »

Nice. Jag kommer ned och kollar läget. Ville ändå bläddra lite i Daemons Army Book :)
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Tor »

Jag kan ta en 2400pts-match imorgon om någon är på? Mina örnar kacklar lite otåligt i lådan.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Echunia »

Har ni läste senaste FAQn? GW verkar ha förlorat vettet, jag pratar specifikt om denna FAQn:

Q: If a unit charges into combat and, on the turn it charges, the last
of the enemy unit it is fighting are removed as casualties due to
Daemonic Instability, the Unstable special rule, Cornered Rats or as
a result of a War Machine failing its Break test, does the charging
unit get to make an Overrun move? (p58).
A: No.

riktigt konstigt tycker jag
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Akbar »

Tja, det borde gå att missbruka rätt mycket för VC, genom att raisa små speedbumps för att störa motståndarens avancemang. Fast det är väl värre med look out sir på impacthits?

Och tråden om hur Empire detachments ska funka är uppe i 8 sidor på Warhammer-Empire nu....
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Echunia »

hehe, jo men impacts grejen e iaf inte spelförändrande, det är snarare ett wording fel som dom inte rättat till. Men ja ganska dummt de med.

Detta förändrar ju hur alla undeadarmeer funkar, nu är det inte helt fel att köra små enheter med 20 skellet tex. Samma sak med skaven slaves. Och asså 5 horse archers/dire wolfs med en champ längst fram är ju sjukt bra också.
vbcvbc

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av vbcvbc »

Tja! Efter 6-7 års dvala har jag nu blivit sjukt sugen på att ta upp mitt warhammer fantasy-spelande. Finns det några andra som håller på och spelar i Lund eller är det bara 40k som gäller? Om det finns andra spelare så är jag väldigt peppad på att leta fram min gamla high elves-armé (eller möjligtvis börja samla på något nytt lag), och börja kriga igen!
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Akbar »

Vi är några stycken som spelar Fantasy på DMF. Vanligtvis måndagar vid sextiden. Det enklaste är väl att bestämma en date med nån via den här tråden, eller via PM. Själv skulle jag kunna nästa måndag (26:e).
vbcvbc

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av vbcvbc »

Vad kul! Jag skulle gärna spela då om jag kan och om jag har fått ner min armé till Lund tills dess. Jag kan ju förvarna dig med att jag inte har superbra koll på de nya reglerna. Jag har förstått att det har skett rätt stora förändringar nu med åttonde utgåvan, men det löser sig! Vad spelar du med för armé
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Akbar »

Empire. Jag har förvisso DE också, men dom vill jag inte spela med just nu. Skulle kunna lånas om armé saknas för dig.

De stora omställningarna med 8:e är i mitt tycke att allting slår med mer attacker, hordformationer (10 i bredd), steadfast- och step up-regeln och att man slår i initiativordning. Ganska jobbigt för vissa arméer; omställningen för alver är ganska stor. Det kanske är bäst att göra en ganska allround lista först för att greppa dynamiken.
vbcvbc

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av vbcvbc »

Om jag inte hinner få ner min armé tills dess så lånar jag gärna dina Dark Elves - jag har faktiskt funderat på om jag ska börja spela dem i stället för High Elves nu när jag börjar igen! Är dem roliga att spela med (jag har faktiskt aldrig spelat ett enda slag med Dark Elves, jag har bara mött dem)?

Det är väl ungefär de förändringarna som jag har kunnat läsa mig till via internet. Jag tycker dock att förändringarna låter bra i teorin, men vi får se vad jag tycker i praktiken! Stämmer det att alla trupper kan attackera i två led trotts att de inte har spjut?
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Akbar »

DE är ju roligare i mitt tycke, men jag är förstås lite partisk. Överlag anses de väl vara starkare än sina kusiner från Ulthuan - effektiviteten per poäng är högre, och armén är mer komplett. Listan "lider" lite av att innehålla exceptionellt bra och ganska billiga magiska saker som ger upphov till självklara, överanvända kombinationer. Å andra sidan gör deras höga och jämna kvalité att man kan bygga armén på flera olika vis, och hålla igen på kraften utan att riskera att bli överkörd.
DE har visserligen inte Always Strike First, men slår ju ändå nästan alltid före fienden med sitt höga initiativ.

Alla trupper slår i ett extra led numera, och ytterligare ett om man är i hordformering. Dock bara med EN (1) attack per kille, oavsett hur många man har på sin profil. Riddjur omfattas inte av detta, och Monstrous Infantry (ograr, typ) slår med alla sina attacker. De gör dessutom en automatisk träff med sin normala styrka om de är i baskontakt; en s.k stomp. Monster gör 1D6 hits; "Thunderstomp".

Random charge verkade stort, men förändringen blev rätt liten.
vbcvbc

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av vbcvbc »

Jag har också fått intrycket av att DE egentligen är lite roligare än HE, så det lutar väl egentligen lite åt att det blir dem. Jag har dock alltid varit så himla svag för High Elves Phoenix Guards och White Lions (jag alltså är svag för hårt infanteri), men Dark Elves har väl Black Guards som är hårda! Och är det verkligen en jättestor fördel att slå först nu för tiden? I och med att motståndaren ändå alltid får slå tillbaka med ett fullt antal attacker(i och med step up-regeln), så borde väl HEs ASF-regel bara vara till fördel när motståndaren bara har så få figurer kvar att det inte finns möjlighet att "steppa up"? I och för sig så får väl typ alla HEs soldater slå om missade slag om man har högre I än motståndaren - det är ju ändå riktigt bra.

Random charge-regeln bygger väl på att man slår två D6 plus sin M när man attackerar?
Skriv svar