Rollspel via forum?

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Halloj!

Jag är ett stort fan av rollspel och tycker att mitt nuvarande rollspelande en gång i veckan är på tok för snålt. Därför hade jag nu tänkt att försöka dra igång en omgång forumrollspel på Rpol.net.
Vad är då detta?

Jo, det är rollspel fast i ett långsammare tempo i textform. SL börjar med att skriva en post vad som händer, precis som vanligt, och därefter skriver spelarna hur deras karaktärer agerar, precis som vanligt. Skillnaden med att ha det över forum är ju att tempot blir långsammare, man får längre tid på sig att skriva mer ingående och stämningsfulla texter. Det kan också vara lättare att få ett bättre rollspelande och stämning när man inte kommer undan med att gå ur karaktär eller dra cheesy skämt. Personligen tycker jag också att det är riktigt kul att kunna titta tillbaka på allt kul man upplevt. Spelandet tar inte upp så mycket tid, kanske 15- 20 minuter per dag. Om ens det, så det passar utmärkt att göra i pauser på jobbet eller raster på föreläsningar =P

Om detta låter intressant så är jag på jakt efter 4-5 spelare som vill hänga med! Det jag förväntar mig av dig är följande:
1. Stort plus om du har möjlighet att kolla forumet och svara en gång per dag, men självklart brukar det bli lite si och så med detta men iallafall försöka hålla igång tempot
2. Försöka lägga ner tid på att skriva stämningsfullt
3. Vara villig att fördjupa sin karaktär med bakgrundshistoria om vi tror att vi kommer att hålla på ett tag

Nu låter det här kanske jätte allvarligt och jobbigt, men det är inte så farligt som jag får det att låta =P

Vad ska spelas då? Jo, de regelsystem jag kan och gillar att spelleda är Drakar och demoner (trudvang eller 6) eller Trinity. Drakar och demoner är grisodlar-fantasy med fornnordiska inslag och Trinity är sci-fi med inslag av övernaturliga krafter. När jag har spelare så kommer det att diskuteras vilket vi vill spela.

Jag har snackat med lite folk som har förtur att vara med, men är du intresserad så är det bara att anmäla intresse eller ställe frågor här eller via PM.

Pax Vobiscum!
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Ironjens »

Jag vill vara med. Trinity har jag ingen koll på och inte grisodlarfantasy heller, men jag är flexibel.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Då har vi 1 iallafall, fler behövs!
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av kombat »

Jag skulle nog också kunna tänka mig att vara med.
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Narek
Optio - Officer
Optio - Officer
Inlägg: 291
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 09:17
Namn: Rasmus Ros
Ort: Lund

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Narek »

Jag vill vara med. Det verkar kul.
As scissors says, “Rock is imba. Paper’s fine.”
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Strålande, då är vi åtminstone 3. Då börjar det bli dax att fundera på vilken av dem vi ska spela. Jag har en person till som är sugen på trinity, men jag tycker vi ska ha en omröstning så alla är med och bestämmer.

Valet är väl i grund och botten mellan fantasy och sci-fi då. Vill ni ha mer information om världarna eller nåt annat för att kunna rösta på vad ni tycker?
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Ifall fler vill vara med så är de självklart välkommna, bara att skriva här.
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av guildmaster »

Jag är nyfiken och försiktigt positiv. Kanske detta är möjligheten att spela rollspel igen efter alla dessa år. :)
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Jag tycker absolut du ska prova på att vara med!

Kom igen nu folk, vad vill vi spela?
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Inlägg av guildmaster »

*host*grisfantasy
Användarens profilbild
Joker
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 11 maj 2012, 12:51
Namn: Martin Emson

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Joker »

Hejsan och moss!
Jag är mycket sugen på att skutta in på Trinity-stuket, om det kommer till det. Har även en kompis som också gärna hakar på i så fall. Skall be honom regga sig här också!
Narek
Optio - Officer
Optio - Officer
Inlägg: 291
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 09:17
Namn: Rasmus Ros
Ort: Lund

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Narek »

Hmmm, min röst går till grisodlar-fantasy.
As scissors says, “Rock is imba. Paper’s fine.”
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Då var det Jens och Johan som måste säga sitt då. När vi har bestämt oss så kan vi dra igång ganska omgående.

Karaktärs skapande är alltid enklast att göra i person om man bor här nere i lund, blir fruktansvärt mycket att skriva annars men vi får se hur mycket tid folk har.
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av kombat »

Jag kör gärna också lite gammal hederlig fantasy.
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Då var det bara Jens kvar då, men som mest blir det alltså lika...

Då tror jag att jag får kliva in och säga att det blir lite Drakar och Demoner faktiskt. Martin, du och din mysteriske vän är hemskt välkomna att vara med ifall ni vill. Annars så beklagar vi den förskräckliga sorgen.

Då ska jag under morgondagen (idag tydligen) att försöka sätta igång ett forum på rpol.net. Ni kan gärna göra användare där så vi kommer igång så snart som möjligt. Karaktärsskapande är som sagt enklare att göra i person, så när har folk tid att slänga ihop en karaktär? Tar nån timme om man har tillgång till böcker, men längre om man är fler som ska samsas. För min del är det strunt samma om alla kan samtidigt, men ju fler desto bättre.

Jag har lite tentor och grejer, sen så beger jag mig ifrån lund den 31a så det vore trevligt om man kunde skapa karaktärer innan dess. Men diskussion om detta görs nog bäst på Rpol sen.

Så nu börjar det bli trevligt om folk kan försöka kolla forumet nån gång per dag, lite dåligt med sånt hittills =P
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Ironjens »

Grisodling har jag aldrig sysslat med tidigare så det blir trevligt. Reggar mig direkt!
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Sådär, då har jag startat forumet! http://rpol.net/game.cgi?gi=51269&date=1336950222

Bara att requesta att få vara med så kommer ni snart in.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Nu har jag lagt till Jens och Johan. Kan ni skriva i den allmänna tråden? Gör gärna det i såfall.

Jag ska försöka skriva ner ett litet intro till sidan och försöka göra en liten beskrivning av världen.

Kom igen nu ni andra, lets do this!
Användarens profilbild
vertigo81
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 maj 2012, 20:36
Namn: Niklas Hörnberg

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av vertigo81 »

Hej, jag är Martins "mysteriske vän" som tänkte att pröva på detta! Martin hade pratat med startaren av detta och det jag har i erfarenhet är av Dungeons & Dragons, två speltillfällen som en halv-orch.!
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Rollspel via forum?

Inlägg av Zorg »

Så trevligt!

Ja, ifall du reggar dig på sidan jag länkade där uppe så ska du kunna begära tillgång till våran spelsida.

Drakar och Demoner som vi ska spela nu skiljer sig väldigt mycket från Dungeons and Dragons då det är mer fokus på ROLLspelande istället för rollSPELANDE. Men det är bara att hänga på så lär man sig nog ganska snabbt.

Du bor inte här nere i södra delarna av sverige antar jag? Jag måste fundera lite på hur vi gör med karaktärsskapande isåfall, förhoppningsvis så går det att lösa på något sätt...
Skriv svar