Postat: ons 15 aug 2007, 04:05
Jag citerar Simon från rollspel.nu. Det här var så intressant tyckte jag.
"...jag ett förslag på hur man skulle kunna göra med belöning.
En grundtanke med mitt förslag är att belöningen om en antagonist spelas riktigt bra tillfaller hela gruppen, eller i alla fall dem som befinner sig i konflikt med den slpn. Om detta är fel för dig så är det här nog ett dåligt förslag.
Jag skulle göra så att om rollpersonen vinner över slpn så händer ingenting, bonusmässigt. Om däremot rollpersonen förlorar så blir slpn sämre till nästa gång de möts. Därför att revansch är kul.
I äldre versioner av Shadowrun hade fiender en Threat Rating, ett antal tärningar som lades som bonus ovanpå alla tärningspölar för typ alla slag i konflikter. Det var grovhugget men praktiskt, eftersom man kunde hugga en arketyps värden och lägga på en Threat Rating efter hur farlig konflikten skulle vara. Hursomhelst, om man hade något liknande, typ egenskapen Farlig fiende +2 liksom, så skulle det vara enkelt att säga att den egenskapen sänktes varje gång antagonisten besegrade en rollperson.
Idén påminner om en grej som Krille skrev om någon gång som hade att göra med att en fiende, typ Darth Vader, tidigt i storyn är omöjlig att tackla, ända tills rollpersonerna har samlat på sig tillräckligt mycket Mognad för att jämna ut skillnaden i braighet.
Jag känner nog att ett sån här variant skulle kunna funka fint, eftersom det inte finns någon anledning för antagonist-spelaren att hålla igen (förutsatt att inte rollpersoner dör). Om rollpersonen vinner så är allt gott och väl, och om antagonisten vinner så har gruppen skaffat sig en fördel inför en eventuell returmatch. "
"...jag ett förslag på hur man skulle kunna göra med belöning.
En grundtanke med mitt förslag är att belöningen om en antagonist spelas riktigt bra tillfaller hela gruppen, eller i alla fall dem som befinner sig i konflikt med den slpn. Om detta är fel för dig så är det här nog ett dåligt förslag.
Jag skulle göra så att om rollpersonen vinner över slpn så händer ingenting, bonusmässigt. Om däremot rollpersonen förlorar så blir slpn sämre till nästa gång de möts. Därför att revansch är kul.
I äldre versioner av Shadowrun hade fiender en Threat Rating, ett antal tärningar som lades som bonus ovanpå alla tärningspölar för typ alla slag i konflikter. Det var grovhugget men praktiskt, eftersom man kunde hugga en arketyps värden och lägga på en Threat Rating efter hur farlig konflikten skulle vara. Hursomhelst, om man hade något liknande, typ egenskapen Farlig fiende +2 liksom, så skulle det vara enkelt att säga att den egenskapen sänktes varje gång antagonisten besegrade en rollperson.
Idén påminner om en grej som Krille skrev om någon gång som hade att göra med att en fiende, typ Darth Vader, tidigt i storyn är omöjlig att tackla, ända tills rollpersonerna har samlat på sig tillräckligt mycket Mognad för att jämna ut skillnaden i braighet.
Jag känner nog att ett sån här variant skulle kunna funka fint, eftersom det inte finns någon anledning för antagonist-spelaren att hålla igen (förutsatt att inte rollpersoner dör). Om rollpersonen vinner så är allt gott och väl, och om antagonisten vinner så har gruppen skaffat sig en fördel inför en eventuell returmatch. "